Gustav Mahler to bez wątpienia jeden z największych symfoników w całej historii muzyki. Jego II Symfonia zatytułowana „Zmartwychwstanie” jest najczęściej wykonywanym dziełem austriackiego kompozytora. To rozważania nad sensem życia i jego ulotnością. W tej wokalno-instrumentalnej kompozycji, monumentalnej i wielowątkowej, w pełni potwierdza się dewizę Mahlera, że symfonia to dla niego „budowanie świata wszelkimi możliwymi środkami istniejących technik”.
Całość cyklu stanowi rozważania nad sensem życia i jego ulotnością, co zawarł kompozytor w słownym komentarzu do utworu: Cóż tedy? Czym jest życie; czym – ta śmierć? Czy dane nam jest dalsze istnienie? Czy to wszystko jest snem bezładnym jedynie, czy też życie i śmierć mają sens? W toku pięcioczęściowego dzieła „Zmartwychwstanie” wyłania się odpowiedź, która kulminuje w finale, będącym hymnem o zmartwychwstaniu. To rodzaj kantaty, w której Mahler wykorzystał teksty ze zbioru poezji ludowej „Des Knaben Wunderhorn”.
Jedną z inspiracji do tego utwory były „Dziady” Mickiewicza: po lekturze czwartej części poematu w tłumaczeniu swego przyjaciela, Siegfrieda Lipnera, Mahler napisał poemat symfoniczny „Todtenfeier”, który stał się szkicem do pierwszej części symfonii.
Utwór zabrzmi pod batutą dyrektora artystycznego FŁ Pawła Przytockiego. Partie solowe wykonają Iwona Sobotka (sopran), dla której będzie to zwieńczenie sezonu rezydencji artystycznej w Filharmonii Łódzkiej oraz ukraińska śpiewaczka Maria Berezovska (alt). Za przygotowanie chóru odpowiedzialny jest Artur Koza.
Dzieło Gustava Mahlera zabrzmi w Filharmonii Łódzkiej 21 czerwca 2024 roku o godz. 19.00. O godz. 18.15 w sali kameralnej odbędzie się spotkanie przedkoncertowe, podczas którego o muzyce opowie Piotr Matwiejczuk. Wstęp wolny.
(opracowanie na podstawie materiałów prasowych)