Jacques Offenbach, francuski kompozytor wielu operetek i tylko jednej opery uwielbiał bufonady. Offenbach był mistrzem w pisaniu operetek na kanwie mitów greckich („Piękna Helena” czy „Orfeusz w piekle”), jednak jego „antyczne” dzieła prawie zawsze w jakiś sposób odmalowywały mu współczesnych.
Z okazji organizowanej w Paryżu w 1867 roku Wystawy Światowej napisał „Życie paryskie”, które drwiło z wad mieszkańców miasta. Udawane hrabiny, niewierni baronowie, sprytni lokaje, uszlachcone pokojówki i… kolejarze – wszyscy oni uwikłani są w niezwykle skomplikowaną i pełną zwrotów akcji intrygę, okraszoną łatwo wpadającą w ucho, pełną francuskiej figlarności muzyką.
W „Życiu paryskim” Offenbach, jak zwykle, umieścił wymyślonego właśnie i bardzo modnego kankana. Zresztą inny jego kankan – ten z „Orfeusza w piekle” – jest najsłynniejszy na świecie. Twórca pisząc „Życie paryskie” był u szczytu sławy. Ta operetka to zachwycający i zabawny portret paryskiego społeczeństwa.
Spektakl ten grany jest według kompletnej, prapremierowej partytury z 1866 roku, zawierającej wszystkie pierwotne fragmenty, które Offenbach wykreślił lub przekomponował w późniejszych redakcjach, także na skutek cenzury. Palazzetto Bru Zane i jego członkowie proponują odkrycie oryginalnej wersji „La Vie Parisienne”. Cały materiał orkiestrowy został niedawno odkryty, ta wersja zawiera muzykę prezentowaną podczas prawykonania, dwa nowe akty to muzyka zupełnie nowa.
Jest to koprodukcja kilku francuskich instytucji: Palazetto Bru Zane, Opéra Royal de Wallonie-Liege, Opéra de Rouen, Théâtre des Champs-Elysées, Opéra Orchester national Montpellier, Opéra de Tours i Opéra de Limoges. Spektaklem zadyrygował RomainDumas.
Retransmisja z Théâtre des Champs-Elysées w Paryżu zostanie pokazana w sieci Multikino w całej Polsce 11 maja 2023 roku o godz. 18.00. Tutaj informacje o projekcjach i bilety.