Festiwal otworzą trzej wielcy twórcy Romantyzmu Polskiego: Chopin, Mickiewicz i Moniuszko. „Widma”, które są muzyczną wersją II części „Dziadów” zabrzmią z razem z inną kantatą twórcy „Strasznego dworu”: „Nijołą”. Po entuzjastycznie przyjmowanych operach powstanie kolejne nagranie, z solistami, Chórem Opery i Filharmonii Podlaskiej i orkiestrą Europa Galante, pod batutą Fabio Biondiego.
Zaplanowane są też trzy koncerty z pieśniami Stanisława Moniuszki. Wystąpi Olga Pasiecznik z Ewą Pobłocką, Mariusz Godlewski z Radosławem Kurkiem (oba promujące wydawane przez Instytut albumy płytowe) i Dorothee Mields z Tobiasem Kochem. Niezwykle ciekawe „akcenty Moniuszkowskie” znajdą się także w programach koncertów Royal Philharmonic Orchestra, która zagra uwerturę do „Parii”. Sinfonia Varsovia wykona „Perły Moniuszkowskie” Zygmunta Noskowskiego: symfoniczne orkiestracje pieśni ojca polskiej opery narodowej.
Oś programowa Festiwalu tradycyjnie już oparta jest na muzyce Chopina, którego twórczość najsilniej wpisuje się w fenomen polskiego romantyzmu. Jego utwory wykonają wybitni pianiści i znakomite zespoły, na instrumentach współczesnych i historycznych; nie zabraknie też interesujących kontekstów. Etiudy i nokturny zagra Jan Lisiecki, preludia Aimi Kobayashi, Bruce Liu podczas recitalu wykona „Wariacje na temat La ci darem la mano”. Z Royal Philharmonic Orchestra pod batutą Vasilego Petrenki zagra „Koncert f-moll”. „Koncert f-moll” zabrzmi również w interpretacji Kate Liu, ale też… po raz pierwszy w wersji na gitarę w interpretacji Mateusza Kowalskiego i Collegium 1704 Vaclava Luksa.
Cyprien Katsaris przywoła utwory przyjaciół i uczniów Chopina wraz z fragmentami zarejestrowanego w całości dla Instytutu „Don Giovanniego” Mozarta w transkrypcji Georgesa Bizeta. W wykonaniu Orkiestry Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Andrzeja Boreyki usłyszymy „Fuego Fatuo” Manuela de Falli. To utwór przeznaczony na scenę, w całości oparty na muzyce Chopina zinstrumentowanej przez twórcę „Trójgraniastego kapelusza”.
„Koncert fortepianowy” Andrzeja Panufnika będzie miał swoją nową odsłonę w interpretacji Alexandra Gadjieva. Orkiestra Akademii Beethovenowskiej pod batutą Jean-Luca Tingauda wykona utwory E. T. A. Hoffmanna, Cesara Francka i Feliksa Nowowiejskiego…
Bez wątpienia tym, na co wszyscy – na równi słuchacze jak i organizatorzy czekają są występy najciekawszych osobowości ubiegłorocznego Konkursu Chopinowskiego. To nowa elita światowej pianistyki. Oprócz Bruce’a Liu, Alexandra Gadjieva i AImi Kobayashi, wystąpią Kyohei Sorita, Martin Garcia Garcia, Leonora Armellini, Jakub Kuszlik i J J Jun Li Bui. W ich programach oprócz Chopina pojawi się Beethoven, Bach, Debussy, Rameau, Liszt… Usłyszymy też zwyciężczynię z 2010 roku, Yuliannę Avdeevą i utalentowaną Ukrainkę Dinarę Klinton. Po raz pierwszy na Festiwalu zagra Alim Beisembayev, tryumfator ubiegłorocznego konkursu pianistycznego w Leeds.
Punktami kulminacyjnym Festiwalu będą koncerty Marii Joao Pires (z Orkiestrą Kameralną z Bazylei pod dyrekcją Trevora Pinnocka) i European Union Youth Orchestra pod batutą Gianandrei Nosedy z Francesco Piemontesim, a także występy kwartetu Belcea (razem i osobno) i Apollon Musagète Quartet.
Magiczny świat autentycznego brzmienia i interpretacji muzycznej „historycznie poinformowanej” przybliżą nam w tym roku pianiści: Kristian Bezuidenhout, Tobias Koch, Dmitry Ablogin, Tomasz Ritter, Aleksandra Świgut, klarneciści od dawna związani z Festiwalem: Lorenzo Coppola i Eric Hoeprich, a także skrzypaczki Alena Baeva i Chouchane Siranossian. Zagrają cieszące się międzynarodową renomą orkiestry. Wystąpi nasz czołowy zespół tego rodzaju: {oh!} Orkiestra Historyczna, Europa Galante, Collegium 1704 i – w bardzo specjalnym ujęciu – Orkiestra XVIII wieku, towarzysząca Festiwalowi od jego pierwszej edycji. Usłyszymy po raz pierwszy w oryginalnym brzmieniu „Koncert fis-moll” Henryka Wieniawskiego. A także „V Koncert fortepianowy Es-dur” Beethovena, w którym Jan Lisiecki po raz pierwszy zasiądzie do fortepianu historycznego.
I jeszcze słów kilka o muzyce polskiej. W tym roku to przede wszystkim dzieła Polskiego Romantyzmu, takie jak: „Miserere” Józefa Władysława Krogulskiego (Collegium 1704), „Koncert klarnetowy” Karola Kurpińskiego (inaczej rekonstruowany niż w roku ubiegłym, tym razem w interpretacji Erica Hoepricha i Orkiestry XVIII wieku), „Koncert skrzypcowy” Augusta Fryderyka Duranowskiego oraz „Duo na klarnet i fortepian” Ignacego Feliksa Dobrzyńskiego. Nie zabraknie też romantycznej muzyki niemieckiej („Winterreise” z Matthiasem Goerne i Leif Ove Andsnesem), francuskiej (Gounod i Franck, którego 200. rocznica urodzin przypada w tym roku), czeskiej (Reicha, Dvorak), skandynawskiej (Sibelius) i angielskiej (Elgar).
Większość wydarzeń Festiwalu będzie dostępna w bezpłatnym streamingu na kanale Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina na YouTube. Wybranych koncertów będzie można posłuchać także za pośrednictwem transmisji w Programie 2 Polskiego Radia.
Organizatorem 18. Festiwalu „Chopin i jego Europa” jest Narodowy Instytut Fryderyka Chopina. Dyrektorem Artystycznym wydarzenia jest Stanisław Leszczyński. Szczegółowy program Festiwalu znajduje się na stronie festiwal.nifc.pl. Bilety można zakupić on-line na stronie bilety.nifc.pl oraz w kasach Muzeum Chopina w Warszawie (wt.-niedz. 11.00-19.00).