Premiera tej inscenizacji opery odbyła się w 2002 roku. Spektakl wyreżyserował Mario Martone, scenografię i kostiumy zaprojektował Sergio Tramonti, a reżyserię świateł przygotował Pasquale Mari. Inscenizacja wystawiana była również na scenach innych włoskich teatrów, a kilka miesięcy temu zainaugurowała nowy sezon artystyczny w Teatro Regio di Parma.
W Neapolu, obok Andrzeja Filończyka (Don Giovanni) i Krzysztofa Bączyka (Leporello), wystąpią także Roberta Mantegna (Donna Anna), Bekhzod Davronov (Don Ottavio), Selene Zanetti (Donna Elvira), Valentina Naforniţa (Zerlina), Pablo Ruiz (Masetto) i Antonio Di Matteo (Komandor). Orkiestrę i chór Teatro di San Carlo poprowadzi Constantin Trinks. Spektakle zaplanowano na 16, 18, 20, 22, 25 i 27 lutego 2024 roku.
Andrzej Filończyk jest absolwentem Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu. Swoje umiejętności wokalne doskonalił w Akademii Operowej przy Teatrze Wielkim Operze Narodowej w Warszawie oraz w Międzynarodowym Studiu Operowym przy Opernhaus Zürich. Jest laureatem wielu konkursów i nagród muzycznych, m. in. I nagrody oraz nagrody im. Bogusława Kaczyńskiego dla najlepszego polskiego głosu ufundowanej przez ORFEO Fundację im. Bogusława Kaczyńskiego na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Stanisława Moniuszki w Warszawie w 2016 roku, a także Teatralnej Nagrody Muzycznej im. Jana Kiepury w 2015 roku w kategorii Najlepszy Debiut Śpiewaka za rolę Tonia w „Pajacach” Ruggiero Leoncavalla w Teatrze Wielkim im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu. W 2023 roku otrzymał Nagrodę International Opera Awards w kategorii „Najlepszy Młody Śpiewak”.
Baryton występuje na najważniejszych scenach operowych świata, ostatnie angaże artysty obejmują m.in. partię Henryka Ashtona w „Łucji z Lammermoor” Gaetano Donizettiego w Bayerische Staatsoper w Monachium, Silvia w „Pajacach” Ruggiero Leoncavalla i Figara w „Cyruliku sewilskim” Gioachino Rossiniego w Royal Opera House w Londynie oraz Marcella w „Cyganerii” Giacomo Pucciniego w Opera Bastille w Paryżu i Staatsoper Unter den Linden w Berlinie. W najbliższych miesiącach artystę będzie można usłyszeć ponownie w tytułowej roli w „Don Giovannim” Wolfganga Amadeusza Mozarta w Wiener Staatsoper, a także w partii Belcore w „Napoju miłosnym” Gaetano Donizettiego w Staatsoper w Hamburgu. Latem powróci na Rossini Opera Festival w Pesaro jako Figaro w „Cyruliku sewilskim” Gioachino Rossiniego.
Krzysztof Bączyk ukończył Akademię Muzyczną im. Jana Ignacego Paderewskiego w Poznaniu. Był uczestnikiem Akademii Operowej działającej przy Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie. Jest także laureatem m. in. nagrody im. Marty Eggerth i Jana Kiepury dla najbardziej obiecującego polskiego głosu na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Stanisława Moniuszki w Warszawie w 2016 roku. W minionych sezonach występował jako Ferrando w „Trubadurze” Giuseppe Verdiego w Gran Teatre del Liceu w Barcelonie, Faraon w „Aidzie” Giuseppe Verdiego i Colline w „Cyganerii” Giacomo Pucciniego w The Metropolitan Opera w Nowym Jorku, Oroveso w „Normie” Vincenzo Belliniego w Elbphilharmonie w Hamburgu oraz Figaro w „Weselu Figara” Wolfganga Amadeusza Mozarta na Festiwalu w Salzburgu. W najbliższych miesiącach w tej roli wystąpi także w Staatsoper w Hamburgu, wykona również partię Wurma w koncertowym wystawieniu opery „Luiza Miller” Giuseppe Verdiego w Teatro di San Carlo w Neapolu (w tytułową postać wcieli się Artur Ruciński).