REKLAMA

Złota Muszka dla Izabeli Kłosińskiej i koncert Akademii Operowej podczas Wieczoru ORFEO na „Ogrodach Muzycznych”

12 lipca 2024 roku na festiwalu „Ogrody Muzyczne” uczestnicy Akademii Operowej zaprezentują się w koncercie „Powróćmy jak za dawnych lat” w niezwykłym i nietypowym dla siebie repertuarze. Wspominać będziemy Bogusława Kaczyńskiego, patrona Fundacji ORFEO. Szczególną chwilą będzie także wręczenie Złotej Muszki wspanialej polskiej śpiewacze Izabeli Kłosińskiej.

„Złota Muszka”, nagroda im. Bogusława Kaczyńskiego przyznawana jest za wybitne osiągnięcia w dziedzinie wokalistyki operowej i propagowanie najwyższych wartości kultury muzycznej na świecie. Po raz pierwszy wręczono ją w 2019 roku Aleksandrze Kurzak, jej laureatami są także Piotr Beczała, Małgorzata Walewska, Ryszard Karczykowski i Grażyna Brodzińska. Statuetkę stanowi miniaturowa rzeźba z posrebrzanego brązu, z pozłacaną muszką i marmurową podstawą, na której wygrawerowane zostały fragmenty „Poloneza As-dur op. 53″ (zwanego Heroicznym) Fryderyka Chopina. Zaprojektowała ją profesor Hanna Jelonek, dziekan Wydziału Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie.

Izabela Kłosińska (fot. N. Gajlewicz)
Izabela Kłosińska (fot. N. Gajlewicz)

Izabela Kłosińska w swoim dorobku artystycznym ma ponad 40 wiodących ról sopranowych oraz bogaty repertuar oratoryjno-kantatowy, obejmujący dzieła od baroku po muzykę współczesną. Na scenie Teatru Wielkiego – Opery Narodowej stworzyła wiele wybitnych kreacji, m.in. tytułową Madame Butterfly, Mimi w „Cyganerii”, Roksanę w „Królu Rogerze”, Małgorzatę w „Fauście”, Violettę w „Traviacie”, Elżbietę w „Don Carlosie”, Neddę w „Pajacach”, Hannę w „Strasznym dworze”, Donnę Elwirę w „Don Giovannim”, Micaëlę w „Carmen”, Hrabinę w „Weselu Figara” Desdemonę w „Otellu” czy Amelię w „Balu maskowym”.

Izabela Kłosińska jako Elżbieta w „Don Carlosie” © Juliusz Multarzyński
Izabela Kłosińska jako Elżbieta w „Don Carlosie” © Juliusz Multarzyński

Brała udział w licznych koncertowych wykonaniach takich dzieł, jak: „Trojanie” Hectora Berlioza, „Zamek Sinobrodego” Beli Bartóka, „Mefistofeles” Arriga Boita, „Debora i Jaele” Ildebrando Pizettiego, „Litwini” Almicare Ponchiellego i „Siostra Angelica” Giacomo Pucciniego. W 1992 roku śpiewała w amerykańskim prawykonaniu oratorium „Święta Ludmiła” Antonina Dvořáka w nowojorskiej Carnegie Hall.

Wykonywała także partie sopranowe w dziełach oratoryjnych, kantatowych i koncertowych takich jak: „Stabat Mater” (A. Dvořáka, K. Szymanowskiego, G. B. Pergolesiego i G. Rossiniego), „Wielka msza c-moll” W. A. Mozarta, „Requiem” G. Verdiego, „Magnificat” J. S. Bacha, „IX Symfonia” L. van Beethovena, „III Symfonia” i „VII Symfonia” G. Mahlera, „Te Deum” A. Brucknera, „Pasja według św. Jana” S. Gubajduliny, „Symfonia pieśni żałosnych” H. M. Góreckiego, „Missa pro pace” i „Magnificat” W. Kilara. Śpiewała wiele utworów Krzysztofa Pendereckiego („Polskie Requiem”, „Siedem bram Jerozolimy”, „Credo”, „Pasja według św. Łukasza”, „Te Deum”) i nagrała większość jego dzieł.

Izabela Kłosińska – „Suicidio” z „Giocondy” A. Ponchiellego, BBC Cardiff 1989, dyryguje John Armstrong

Występowała na scenach operowych Europy, Azji oraz Ameryki Północnej i Południowej, w wielu prestiżowych miejscach koncertowych (Concertgebouw, Filharmonia Berlińska, Musikverein, Victoria Hall, Carnegie Hall) i z takimi orkiestrami, jak: Berliner Philharmoniker, BBC Symphony Orchestra, London Chamber Orchestra, Chicago Symphony Orchestra, Filharmonicy Petersburscy, Filharmonicy Moskiewscy, Moscow Virtuosi

Zasiada jako juror w wielu polskich i zagranicznych konkursach wokalnych. Od 2015 roku jest dyrektorem ds. obsad w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej. Od początku powstania Akademii Operowej Teatru Wielkiego – Opery Narodowej należy do grona jej głównych pedagogów. Wykłada m.in. na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie, od 2012 roku jest profesorem nadzwyczajnym tej uczelni. Posiada tytuł naukowy profesora nadany przez Prezydenta RP.

Otrzymała Nagrodę im. Andrzeja Hiolskiego za najlepszą rolę operową sezonu 1999/2000 (partia Cio-Cio-San w „Madame Butterfly” przyznawaną przez Ogólnopolski Klub Miłośników Opery „Trubadur”. W 2019 roku została uhonorowana Złotym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”. 

Podczas 24. edycji „Ogrodów Muzycznych” w koncercie 12 lipca 2024 roku „Powróćmy jak za dawnych lat”  młodzi wokaliści i pianiści wykonają najsłynniejsze piosenki Jerzego Petersburskiego, Władysława Szpilmana i Mariana Hemara. Zabrzmią tak nieśmiertelne przeboje jak m. in.: „Na pierwszy znak” , „Ja się boję sama spać”, „Każdemu wolno kochać”, „Tango milonga”, „Umówiłem się z nią na dziewiątą” czy „Miłość ci wszystko wybaczy”. Wystąpią Justyna Khil , Mariana Poltorak, Sylwia Salamońska, Iryna Melnyk, Nataliia Tepla, Sylwia Ziółkowska, Adrian Janus, Szymon Raczkowski, Paweł Trojak oraz Adam Walasek. Towarzyszyć im będą pianiści: Tetiana Boilo, Klara Janus, Olha Kozlan, Marta Misztal, Daria Siemianowska, Piotr Zuchowski.

Program Kształcenia Młodych Talentów AKADEMIA OPEROWA, realizowany jest od 2011 roku pod dyrekcją Beaty Klatki. Program wspiera rozwój kariery zawodowej młodych artystów. Odbywają się regularne warsztaty i kursy mistrzowskie, indywidualne konsultacje wokalne, aktorskie i językowe. Uczestnikami Akademii Operowej byli m. in: Jakub Józef OrlińskiAndrzej FilończykKrzysztof BączykHubert Zapiór, czy Gabriela Legun, artyści, którzy odnoszą sukcesy na wielu międzynarodowych scenach.

„Powróćmy jak za dawnych lat…” Akademia Operowa 12 lipca 2024 roku na „Ogrodach Muzycznych”

Przed koncertem Robert Kamyk rozmawiać będzie ze Zbigniewem Napierałą, Przewodniczącym Rady Fundacji ORFEO im. Bogusława Kaczyńskiego. O patronie Fundacji opowie Krzysztof Korwin-Piotrowski, dyrektor Festiwalu im. Bogusława Kaczyńskiego w Białej Podlaskiej, który odbędzie się w dniach 24 sierpnia – 1 września 2024 roku.

reklamaspot_img
reklamaspot_img
reklamaspot_img
reklamaspot_img
reklamaspot_img
reklamaspot_img
reklamaspot_img

Również popularne