REKLAMA

Premiera kameralnej wersji „Flisa” otworzy II Festiwal Moniuszki w Teatrze Wielkim w Poznaniu

Festiwal Moniuszki, zainicjowany w 2023 roku nawiązuje do bogatej historii poznańskiej sceny. Założeniem organizatorów jest ukazanie uniwersalizmu jego muzyki i udowodnienie, że jego twórczość zaskakuje, wzrusza i zachwyca. Wydarzenie otworzy premiera „Flisa” w wersji opracowanej przez Jakuba Mateusza Lisa.

Od 28 września do 13 października 2024 roku Poznań rozbrzmiewać będzie kompozycjami patrona Teatru Wielkiego. Podczas Festiwalu artyści poznańskiej sceny wraz z zaproszonymi gośćmi zaprezentują bogaty, różnorodny program, który spełni oczekiwania zarówno widzów stęsknionych tradycyjnych interpretacji dzieł Moniuszki, jak i czekających na oryginalne, nowoczesne inscenizacje. To kolejne wydarzenie festiwalowe Teatru Wielkiego w Poznaniu, po m.in. „Poznańskich Dniach Verdiego” czy eksponującego polsko-niemieckie związki muzyczne „Festiwalu Hoffmannowskiego”.

Próby do „Flisa” w Poznaniu. Albert Memeti i Magdalena Stefaniak © Ośko/Bogunia
Próby do „Flisa” w Poznaniu. Albert Memeti i Magdalena Stefaniak © Ośko/Bogunia

Drugą edycję Festiwalu Moniuszki otworzy premiera jednoaktowej opery „Flis” Stanisława Moniuszki, która po trzech wcześniejszych realizacjach w Teatrze Wielkim w Poznaniu tym razem zostanie przedstawiona w kameralnym opracowaniu Jakuba Mateusza Lisa, muzykologa-detektywa, jak sam siebie nazywa, specjalizującego się w muzyce Moniuszki i Karola Kurpińskiego. W rozmowie z Barbarą Kowalewską „Opera nie musi być monumentalna” Lis mówi: Nigdy nie zgodzę się z zarzutem czy powtarzanym frazesem, że Moniuszko był kompozytorem prowincjonalnym! Był kompozytorem polskim, ale o klasie europejskiej. Pozostawił olbrzymią spuściznę, w której ta wokalna (w tym sceniczna) jest najważniejsza i pokazuje jego niebywały talent. Zanim poważnie zająłem się tą muzyką, byłem przekonany, że Moniuszko czerpał pełnymi garściami z opery i muzyki włoskiej. Nic bardziej mylnego. Był zafascynowany przede wszystkim operą niemiecką i francuską. Zresztą to echa muzyki Zachodu, a nie Południa słychać przede wszystkim w jego kompozycjach.

Inscenizację opery „Flis” przygotuje Barbara Poll, scenografię i kostiumy będą autorstwa Karoliny Grzeszczuk, kierownikiem muzycznym będzie Rafał Kłoczko. Spotkanie z „Flisem” odbędzie się w Teatrze Polskim, którego wnętrze podkreśli kameralność dzieła. 28 i 29 września 2024 roku wystąpią: Magdalena Stefaniak (Zosia), Albert Memeti (Franek), Paweł Trojak (Jakub), Michał Romanowski (Szóstak) oraz Sebastian Rutkowski (Antoni).

Poruszającą inscenizację „Jawnuty” Ilarii Lanzino z udziałem romskich artystów widzowie zobaczą na scenie pod Pegazem po raz pierwszy. Premiera na Międzynarodowych Targach Poznańskich 16 grudnia 2022 roku została doceniona przez międzynarodowe jury International Opera Awards statuetką w kategorii „Dzieło Odkryte na Nowo”. Kierownictwo muzyczne sprawować będzie Rafał Kłoczko, w obsadzie znajdą się m. in.: Małgorzata Olejniczak-Worobiej (Chicha), Piotr Kalina (Stach), Galina Kuklina (Jawnuta), Magdalena Wilczyńska-Goś (Jewa), Jaromir Trafankowski (Bartosz),Tomasz Mazur (Dżęga), Damian Konieczek (Morygo) oraz Rafał Korpik (Szymon).

„Jawnuta” Stanisława Moniuszki w reżyserii Ilarii Lanzino © Bartek Barczyk
„Jawnuta” Stanisława Moniuszki w reżyserii Ilarii Lanzino © Bartek Barczyk

Pieśni Stanisława Moniuszki zabrzmią podczas dwóch wieczorów: w Bazarze Poznańskim (1 października 2024 roku) i w operowym foyer (13 października 2024 roku). Zaśpiewają je Magdalena Nowacka (sopran) i Piotr Friebe (tenor), koncert poprowadzi Jaromir Trafankowski. Artyści wystąpią pod dyrekcją Andreia Yakushaua.

Propozycją dla najmłodszych melomanów będzie „najnajMONIUSZKO”, krótka muzyczna opowieść inspirowana muzyką Moniuszki, w której głos ludzki, brzmienie fortepianu i instrumentów perkusyjnych pobudzą wyobraźnię i ukażą różnorodność świata dźwięków (13 października 2024 roku). Koncert przeznaczony jest dla najmłodszych dzieci w wieku 0-3 lata oraz dla ich opiekunów.

Dyrektorem Festiwalu jest Renata Borowska-Juszczyńska, dyrektorem artystycznym jest baryton Szymon Mechliński, przewodniczącym Rady Programowej: John Allison, redaktor brytyjskiego magazynu „Opera”, a w Radzie Programowej zasiadają Jacek Kaspszyk, Ilaria Lanzino oraz Olena Skrok.

reklamaspot_img
reklamaspot_img
reklamaspot_img
reklamaspot_img

Również popularne