„Aida” Giuseppe Verdiego to czteroaktowa opera skomponowana do libretta Antoniego Ghislanzoniego. Akcja opery rozgrywa się w starożytnym Egipcie – w czasie wojen z Etiopią. Dzieło zamówione zostało w 1869 przez Ismaila Paszę, kedywa Egiptu, na otwarcie Opery w Kairze. Premiera w 1871 roku była oszałamiającym sukcesem, kilka miesięcy później wystawiono ja w La Scali, a w Warszawa poznała ja już w 1875 roku. W historii opery w Krakowie dzieło pojawi się po raz drugi (poprzednia inscenizacja miała miejsce w 2003 roku na scenie Teatru im. Słowackiego).
Kierownictwo muzyczne obejmie Marcin Nałęcz-Niesiołowski, dyrygent i profesor sztuki. Od 2022 jest Dyrektorem Teatru Wielkiego w Łodzi. Za zasługi twórcze został m. in wyróżniony Srebrnym Krzyżem Zasługi (2004), Srebrny Medal Zasłużony Kulturze Gloria Artis (2006) czy Fryderykami za albumy z „Koncertem fortepianowym” i „Fantazją polską” Ignacego Jana Paderewskiego (2012) oraz „Symphony of Providence” Pawła Łukaszewskiego (2016).

Imponująco zapowiada się obsada nowej produkcji. W partii tytułowej pojawi się w Krakowie Ewa Płonka, sopranistka występująca regularnie na wielu prestiżowych scenach zagranicznych, m. in. Royal Opera and Ballet w Londynie, Washington Opera, Dallas Opera, La Scala, Deutsche Oper w Berlinie, Teatro Massimo w Palermo i w Operze Hamburskiej. Będzie to krakowski debiut śpiewaczki.
W partii Aidy wystąpią również: Oksana Nosatova, znana w Krakowie z kreacji Abigaille w „Nabucco”, Agnieszka Kuk i Natalia Rubiś, które po raz pierwszy mierzą się z ta rolą. Jako nienawistne rywalki o serca Radamesa (księżniczki Amneris) wystąpią Olesya Petrova, Monika Ledzion-Porczyńska oraz Olga Maroszek. Cztery Aidy i trzy Amneris walczyć będą o serca dwóch Radamesów, w tej partii Giorgi Sturua i Dominik Sutowicz.

Ojcami Aidy (Amonasro) będą Adam Szerszeń, Stepan Drobit i Mikołaj Zalasiński. Do partii Ramfisa zaproszono Rafała Siwka, artysta kreował tę partię wielokrotnie, m. in. na festiwalu Arena di Verona, ale – co ciekawe – zaśpiewa ją po raz pierwszy w Polsce. W innych spektaklach wystąpią Sebastian Marszałowicz, Wołodymyr Pańkiw, Szymon Kobyliński i Remigiusz Łukomski. Scenografię i kostiumy przygotuje Domenico Franchi.
Reżyserem, twórcą choreografii oraz reżyserem światła jest urodzony w Mediolanie Giorgio Madia, który doskonale znany jest w Polsce. Artysta zrealizował tu wiele produkcji baletowych, m. in.: „Kopciuszka” i „Sen nocy letniej” w Krakowie, „Coppelię”, „Corkę źle strzeżoną” i „Don Juana” we Wrocławiu, „Dziadka do orzechów”, „Jezioro łabędzie” i „Kopciuszka” (Złota Maska za najlepszy spektakl sezonu) w Łodzi. Jego operowy debiut miał miejsce w Łodzi, były to „Opowieści Hoffmanna” Offenbacha, artysta otrzymał Złotą Maskę w kategorii „ Najlepsza reżyseria”. W Krakowie Madia inscenizował „Orfeusza i Eurydykę” w Krakowie.
Kiedy reżyser podchodzi do interpretacji tego dzieła, musi – lub powinien – wziąć pod uwagę uniwersalną zbiorową wyobraźnię i oczekiwania publiczności – opowiada o swojej koncepcji Giorgio Madia. – Celem nie powinno być jednak po prostu spełnienie tych oczekiwań, a ich przekroczenie. Libretto nie precyzuje dokładnego okresu w szerszym zakresie historii starożytnego Egiptu. Ta niejednoznaczność dała mi swobodę czerpania inspiracji ze wszystkich zachowanych dzieł sztuki z tamtej epoki. W sposób szczególny ujęły mnie bazaltowe kamienne posągi – dzieła sztuki, które „przetrwały” nie tylko jako relikwie, ale jako wyraziste, trwałe formy ekspresji życia. Co najważniejsze, ucieleśniają uniwersalne tematy Aidy – zakazaną miłość i poświęcenie.
Spektakl został objęty Patronatem Honorowym Marszałka Województwa Małopolskiego Łukasza Smółki oraz Patronatem Honorowym Prezydenta Miasta Krakowa Aleksandra Miszalskiego. ORFEO Fundacja im. Bogusława Kaczyńskiego jest jednym z patronów medialnych tego wydarzenia.
Premiera odbędzie się marca 2025 o godz. 18.30, kolejne spektakle: 15, 16, 20, 21, 22, 23 marca 2025 roku.