To opowieści o trójce przyjaciół, którzy spotykają się w czasach protestów w 1968 roku i ponownie czterdzieści lat później. Jak czytamy na stronie teatru rozdzieleni czasem, ale połączeni wspólną przeszłością mężczyźni podsumowują pozostałości niepokojów, przemocy i idealizmu z lat młodzieńczych, próbują odkryć prawdę kryjącą się za nierozwiązaną tajemnicą.
„Rewolucja” dzieje się w latach 60. Carlo, Lorenzo i Giuseppe angażują się w protesty. Poznają Laurę, zaangażowaną aktywistkę studiującą grę na skrzypcach. Rewolucja przeradza się w fizyczną walkę z władzami, pomiędzy przyjaciółmi wybuchają konflikty, Laura powoli przestaje wierzyć w swoje ideały. W tej części występują Enea Scala (Carlo), Vittorio Prato (Giuseppe), Justin Hopkins (Lorenzo), Nino Machaidze (Laura), Gabriela Legun (Cristina), Hwanjoo Chung (Arminio).
W „Nostalgii”, której akcja rozgrywa się 40 lat później Carlo, Lorenzo i Giuseppe spotykają się na wernisażu w luksusowej galerii sztuki. Oglądają film dokumentalny o ich rewolucyjnej młodości. Każdy z nich inaczej pamięta ten czas, ale wszyscy wspominają Laurę, która zniknęła bez śladu. W tej części udział biorą: Scott Hendricks (Carlo) Giovanni Battista Parodi (Giuseppe), Dennis Rudge (Lorenzo), Helena Dix (Donatella), Gabriela Legun (Virginia), Paride Cataldo (Icilio), Saténik Khourdoian (Laura).
Gabriela Legun w ostatnich sezonach występowała na scenach polskich teatrów operowych, m. in. Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie, Operze Śląskiej, Operze Bałtyckiej i Operze Wrocławskiej. W repertuarze ma takie partie jak m. in. Hanna w „Strasznym dworze”, Adina w „Napoju miłosnym”, Donna Anna w „Don Giovannim” tytułowa Łucja z Lammermoor, Micaëla w „Carmen”, Magda w „Jaskółce” i Mimi w „Cyganerii”. W ostatniej premierze „Balu maskowego” w Bytomiu wykonała spodenkową partię Oscara. Partię Paminy w „Czarodziejskim flecie” śpiewała w słynnej realizacji Barry’ego Kosky’ego w Warszawie, w Teatro Regio di Torino i Komische Oper w Berlinie. Cristina i Virginia w operowym pasticciu „Rewolucja” i „Nostalgia” będzie jej debiutem na scenie słynnego belgijskiego teatru La Monnaie/De Munt.
Krystian Lada to polski reżyser, dramaturg i menedżer kultury, działający na wielu polach opery i teatru muzycznego. Studiował dramaturgię i literaturę na Uniwersytecie w Amsterdamie. Pracował jako dziennikarz i autor scenariuszy dla telewizji i innych mediów.
Ostatnie produkcje Krystiana Lady to m.in.: „Bajazet” Antonio Vivaldiego w Theatre an der Wien; „Florencia en al Amazonas” Daniela Catána w Theatre St Gallen; „Nabucco” Giuseppe Verdiego oraz „I Capuleti e i Montecchi” Vincenza Belliniego dla Opery Wrocławskiej i „Sigismondo” Gioachina Rossiniego dla Festiwalu Opera Rara. We współpracy z z warszawskim Teatrem Studio zrealizował projekt „Aria di Potenza”. W St. Gallen inscenizowal także „Requiem” Giuseppe Verdiego łącząc to dzieło z „Dziadami” Adama Mickiewicza, a także światową premierę nowej opery Tobiasa Pickera „Lili Elbe” o transpłciowej kobiecie, jednej z pierwszych osób, które przeszły udokumentowaną operację korekty płci.
Operowe pasticcio oparte na wczesnych dziełach Verdiego jest autorskim projektem Krystiana Lady. Fragmenty m. in.: „Nabucca”, „Makbeta”, „Ernaniego” „Luisy Miller”, „Zbójców”, „Lombardczyków na pierwszej krucjacie”, „Dwóch Foskariuszy”, „Joanny d’Arc”, „Alziry”, „Attyli” i „Stiffelia” poprowadzi Carlo Goldstein.
Premiery odbyły się 22 marca („Rewolucja”) i 23 marca 2024 roku („Nostalgia”). Zaplanowano w sumie 12 spektakli (po 6 każdego tytułu), ostatnie odbędą się 6 i 7 kwietnia 2024 roku.
Oba tytuły będą dostępne na platformie Operavision:„Rewolucja” od 29 marca, a „Nostalgia” od 30 marca 2024 roku.