Wojciech Kilar, lwowianin z urodzenia, przez większość swojego życia związany był z Katowicami, w których się kształcił i mieszkał do śmierci. Jego imieniem nazwano jedno z najważniejszych miejsc miasta – plac, przy którym wybudowana została siedziba NOSPR – muzyczne serce Śląska. Przez przeciętnego słuchacza kojarzony z muzyką do filmów Andrzeja Wajdy, Krzysztofa Zanussiego, Krzysztofa Kieślowskiego, Romana Polańskiego czy Francisa Forda Coppoli, traktował ją jednak z pewnym przymrużeniem oka, jako tę, którą może pisać, a w tym samym czasie oglądać wiadomości i zajadać kolację. W koncertach monograficznych pamięci kompozytora nie może jednak jej zabraknąć.
Program otworzy zatem arcypopularny „Polonez” z filmu „Pan Tadeusz” Andrzeja Wajdy. W dalszej części zabrzmi „Sinfonia concertante” (w partii fortepianu solo Mateusz Krzyżowski) oraz „Preludium chorałowe” i „Exodus” – utwór zajmujący szczególne miejsce w świadomości polskiego społeczeństwa. Kompozycja pojawiła się krótko przed wprowadzeniem stanu wojennego, a przez to przywołuje znacznie szerszy kontekst, zaskakując także samego jego twórcę. Po dwudziestu latach od prawykonania Wojciech Kilar stwierdził zaś, że jest to bomba, słucha się tego jak rocka. Młodzi ludzie to lubią, nie kojarzy im się z żadnym naszym ’80 ani innym ważnym rokiem. (…) Najważniejsze, żeby słuchali.
Orkiestrę i Chór Filharmonii Krakowskiej poprowadzi Łukasz Borowicz, który bezpośrednio przed sobotnim koncertem będzie również gościem Agnieszki Malatyńskiej-Stankiewicz podczas spotkania Dyskusyjnego Klubu Muzycznego „Wszystko Gra”. O barwnej postaci Wojciecha Kilara i jego twórczości, nacechowanej nie tylko znakomitym warsztatem kompozytorskim, wyobraźnią instrumentalną, ale też duchowością i niekłamanym patriotyzmem, opowiadać będzie w sobotę 20 stycznia 2024 roku o godz. 16.30 w Sali Złotej.
Również w sobotę publiczność zgromadzona podczas koncertu będzie miała okazję wysłuchać krótkiego panelu poświęconego konieczności budowy własnej siedziby Filharmonii Krakowskiej – bezdomnej instytucji, która na estradzie swojej obecnej, użyczonej siedziby, nie może zmieścić wykonawców wpisanych w partyturach takich dzieł, jak chociażby „Exodus” Kilara. W dyskusji prowadzonej przez Agnieszkę Malatyńską-Stankiewicz uczestniczyć będą wybitni polscy architekci – Tomasz Konior, twórca między innymi projektu siedziby NOSPR oraz Krzysztof Ingarden, znany w Krakowie z realizacji wielu budynków użyteczności publicznej, jak chociażby Centrum Kongresowe ICE czy Małopolski Ogród Sztuki.
Koncerty pamięci Wojciecha Kilara w 10. rocznicę śmierci kompozytora w Filharmonii Krakowskiej odbędą się w piątek, 19 stycznia o godz. 19.30 i w sobotę 20 stycznia 2024 roku o godz. 18.00.
(opracowanie na podstawie informacji prasowej)