REKLAMA

U progu zmian. Konferencja prasowa na rozpoczęcie sezonu 2022/23 w Operze Krakowskiej

Po wygranej w konkursie na dyrektora, Piotr Sułkowski, uznany dyrygent i manager kultury, stanął na czele Opery Krakowskiej na najbliższych 5 lat. Ale to nie koniec zmian jakie czekają instytucję. W piątek 21 października odbyła się konferencja prasowa, na której zaprezentowano repertuar do końca bieżącego sezonu artystycznego.

To nie było zwykłe spotkanie dyrekcji teatru z przedstawicielami mediów. Po 15 latach z Bogusławem Nowakiem u steru, Opera Krakowska zorganizowała swoiste powitanie nowego dyrektora. Prof. dr hab. Piotr Sułkowski pojawił się w towarzystwie przedstawicielek Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego, Iwony Gibas i Moniki Gubały oraz twórców nadchodzących premier.

Co zatem czeka krakowską scenę operową w najbliższych miesiącach? Odpowiedź może brzmieć kontrowersyjnie, gdyż wśród zaplanowanych wydarzeń zdecydowanie dominuje muzyka współczesna. Zarówno operowa, jak i baletowa, a także musicalowa. Ponadto przewidziane są liczne koprodukcje z instytucjami kultury z innych województw, z Warmińsko-Mazurskim na czele, gdzie przez ostatnią dekadę Piotr Sułkowski pełnił funkcję dyrektora olsztyńskiej filharmonii. Jak na tak poważne metamorfozy zareagują przyzwyczajeni do klasycznego repertuaru, krakowscy widzowie, czas pokaże.

Konferencja prasowa w Operze Krakowskiej © Beata Fischer

Na początek, już 19 listopada, odbędzie się premiera współczesnej opery skomponowanej przez Michała Dobrzyńskiego pt. „Tango” według dramatu Sławomira Mrożka. Będzie to spektakl Warszawskiej Opery Kameralnej w reżyserii Macieja Wojtyszki i pod batutą José Marii Florêncio. Na temat utworu wypowiedziała się Alicja Węgorzewska-Whiskerd, Dyrektor Warszawskiej Opery Kameralnej, z którą uczestnicy konferencji połączyli się w trybie online.

Na ten sam miesiąc, 26 listopada, zaplanowana jest prapremiera widowiska muzyczno-baletowego „Bajka o rybaku i złotej rybce”. Jest to propozycja dla najmłodszego widza. Muzykę skomponowała Olena Leonova, zaś za choreografię i reżyserię odpowiada Magdalena Malska.

Również z myślą o dzieciach, tych od 4 roku życia, powstał dwujęzyczny spektakl „Tajemnice rękawiczki. Opowieść o Smoku Wawelskim”. Autorem scenariusza, kompozytorem i reżyserem jest Paweł Wójtowicz. Projekt powstał z myślą o najmłodszych, którzy przybyli do Krakowa z Ukrainy i ma na celu zachęcić ich do partycypowania w życiu kulturalnym stolicy Małopolski. Stąd narodził się pomysł dialogów zarówno w języku polskim, jak i ukraińskim. Wydarzenie to ma odbyć się 13 listopada i realizowane jest w ramach projektu „Solidarna Polska” ze środków Tarczy Humanitarnej.

Interesująco zapowiadają się spektakle „Toski” Giacomo Pucciniego (9, 10, 11 grudnia 2022). Tradycyjna zainscenizowana i wierna historycznym realiom opera w reżyserii Laco Adamika od przeszło 20 lat z powodzeniem powraca do repertuaru Opery Krakowskiej. W grudniowych przedstawieniach wystąpią gościnni soliści: Ewa Vesin (Tosca), Giorgi Sturua (Cavaradossi) oraz Mikołaj Zalasiński (Scarpia).

Kolejną propozycją na grudzień jest „Pora Jeziora – warmińska opowieść wigilijna” (21., 22. 12. 2022). Ten barwny musical zainspirowany został folklorem Warmii i Mazur i, jak deklarują twórcy, cieszył się ogromnym powodzeniem wśród widów Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej w Olsztynie. Pomysłodawcą jest sam Piotr Sułkowski, który obejmie także kierownictwo muzyczne. Do muzyki autorstwa Tomasza Szymusia, teksty piosenek napisał Daniel Wyszogrodzki.

Zupełnie nowym projektem ma być stworzenie Studia Operowego, Baletowego i Chóru dziecięcego pod nazwą „Cracow Youth Opera”. Piotr Sułkowski wyznał, iż jego marzeniem jest kształcenie w Operze Krakowskiej solistów na miarę Aleksandry Kurzak i Piotra Beczały, przed którymi stanęłyby otworem światowe sceny.

Elżbieta Gładysz, Magdalena Malska, Paweł Wójtowicz © Beata Fischer

Głos zabrała także Elżbieta Gładysz, prezes Krakowskiego Stowarzyszenia Miłośników Opery „Aria”. Stowarzyszenie to, skonfliktowane z poprzednim Dyrektorem, powraca do gmachu Opery Krakowskiej po kilku latach przerwy. Dotychczas działalność „Arii” obejmowała między innymi organizację spotkań ze znanymi i lubianymi muzykami, w tym także śpiewakami. Gładysz wyraziła chęć wsparcia Studia Operowego i pozyskania środków na ufundowanie stypendiów.

Po ubiegłorocznym prawykonaniu na dziedzińcu Zamku Królewskiego na Wawelu, na scenę Opery Krakowskiej przeniesiona zostanie „Wanda” według misterium Cypriana Kamila Norwida, skomponowana przez Joannę Wnuk-Nazarową. Fabuła tej jednoaktowej opery współczesnej opiera się na legendzie o polskiej księżniczce, córce króla Kraka, która odmówiła zamążpójścia za niemieckiego księcia. Kompozytorka wyraziła śmiałe stwierdzenie, iż spektakl będzie odpowiednim dla młodzieży szkolnej, choć muzyka, zdaniem krytyków i recenzentów, nie należy do najłatwiejszych w odbiorze. Sceniczna wersja „Wandy” zagości w repertuarze 1. i 2. kwietnia 2023 roku.

Dobrą wiadomością jest kooperacja Opery Krakowskiej z odbywającym się również w Małopolsce, Międzynarodowym Festiwalem i Konkursem Sztuki Wokalnej im. Ady Sari. Dyrektor Artystyczna, Małgorzata Walewska, przez połączenie internetowe wyraziła swoje zadowolenie z nawiązanej współpracy. Na konferencji prasowej obecni byli natomiast Liliana Olech, Kierownik Biura Organizacyjnego Konkursu oraz Andrzej Zarych, Dyrektor Małopolskiego Centrum Kultury „Sokół” w Nowym Sączu, gdzie co dwa lata odbywają się przesłuchania konkursowe. Podczas trzeciego etap przesłuchań oraz koncertu laureatów, młodym adeptom wokalistyki operowej towarzyszyć ma Orkiestry Opery Krakowskiej. Najbliższa edycja zaplanowana jest na maj 2023 roku.

„Kopernik”, również musical tandemu Szymuś-Wyszogrodzki, to zupełnie nowa propozycja dla widzów w każdym wieku. Prawykonanie celebrujące Rok Mikołaja Kopernika (550. rocznica urodzin i 480. rocznica śmierci wybitnego astronoma) odbędzie się we Fromborku 20. maja, zaś na początku kolejnego sezonu artystycznego zagości na scenie Opery Krakowskiej.

Katarzyna Rytysa-Bańbuła, Piotr Sułkowski, Iwona Gibas, Monika Gubała © Beata Fischer

Dyrektor Sułkowski zapowiedział także rokroczny Letni Festiwal Opery Krakowskiej (lipiec 2023). Widzowie ponownie będą mogli podziwiać spektakle w atrakcyjnych plenerach miasta Krakowa, takich jak Ogród Botaniczny Uniwersytetu Jagiellońskiego czy dziedziniec Zamku Królewskiego na Wawelu.

Ostatnim, zamykającym sezon wydarzeniem, jest udział Opery Krakowskiej w Baltic Opera Festival, którego pomysłodawcą jest znany na całym świecie z licznych kreacji Wagnerowskich, bas-baryton Tomasz Konieczny. Dzięki wideo-rozmowie, śpiewak podzielił się swoimi planami z uczestnikami konferencji, by w Operze Leśnej w Sopocie wskrzesić ducha wielkich operowych inscenizacji. Ma mu w tym pomóc Rafał Kokot, Dyrektor Naczelny Dal Segno Institute. Na Festiwalu wystawione zostaną takie tytuły jak „Latający Holender” Ryszarda Wagnera, „Loteria na mężów” Karola Szymanowskiego oraz „Diabły z Loudun” Krzysztofa Pendereckiego.

Choć nowy repertuar Opery Krakowskiej prezentuje się bardzo bogato i różnorodnie, odczuwalny jest ewidentny deficyt wielkich tytułów operowych. Jednakże dyrektor Sułkowski zadeklarował, iż pojawią się one już w kolejnym sezonie 2023/24.

reklamaspot_img
reklamaspot_img
reklamaspot_img
reklamaspot_img
reklamaspot_img
reklamaspot_img
reklamaspot_img

Również popularne