Wydany nakładem firmy DUX album „Opera Blisko Ciebie” jest przekrojem przez różnorodny repertuar Opery Śląskiej w Bytomiu i podsumowaniem ostatnich lat działalności tej instytucji, na płycie zarejestrowane zostały bowiem utwory z oper w głównej mierze będących niedawnymi premierami tego teatru, a na dodatek w wykonaniu odświeżonych w minionych sezonach jego zespołów artystycznych – solistów, chóru i orkiestry – pod batutą swojego nowego muzycznego szefa Tomasza Tokarczyka.
To właśnie on – wraz z kierowaną przez siebie orkiestrą – jest bohaterem tej płyty. Tomasz Tokarczyk świetnie partneruje solistom, czujnie podąża za ich wokalnymi frazami. Dodatkowym atutem jest znakomicie brzmiąca na nagraniu orkiestra, współtworząca ze śpiewakami nastrój wykonywanych utworów.
![Tomasz Tokarczyk i Stanislav Kuflyuk podczas nagrań płyty „Opera Blisko Ciebie”© Opera Śląska](https://orfeo.com.pl/wp-content/uploads/2024/03/Tomasz-Tokarczyk-i-Stanislav-Kuflyuk-podczas-nagran-plyty-„Opera-Blisko-Ciebie©-Opera-Slaska-1024x677.jpg)
Drobnym mankamentem technicznym wydawnictwa jest nie zawsze satysfakcjonujące nagranie i zmiksowanie poszczególnych ścieżek. Głosy śpiewaków czasami nie zostały dostatecznie zbalansowane z brzmieniem orkiestry i gdyby tylko zadbano o lepsze wyważenie nagrań, uzyskany efekt mógłby być tylko lepszy.
Album otwierają trzy utwory z opery „Moc przeznaczenia” Giuseppe Verdiego, pierwszej premiery Opery Śląskiej od momentu powierzenia jej kierownictwa dyrektorowi Łukaszowi Goikowi. Dyrygujący uwerturą do „Mocy przeznaczenia” Giuseppe Verdiego Tomasz Tokarczyk zręcznie rozłożył akcenty w przebiegu tego utworu, efektownie wyeksponował jego barwną kolorystykę (szczególnie obu sekcji dętych) i zadbał o zrównoważony dobór poszczególnych temp. Efektem jest mądrze budowana i wyraźnie nakreślona dramaturgia uwertury.
![Anna Borucka i Tomasz Tokarczyk podczas nagrań płyty „Opera Blisko Ciebie”© Opera Śląska](https://orfeo.com.pl/wp-content/uploads/2024/03/Anna-Borucka-i-Tomasz-Tokarczyk-podczas-nagran-plyty-„Opera-Blisko-Ciebie©-Opera-Slaska-1024x677.jpg)
Dysponującej ciepłym mezzosopranem Annie Boruckiej udało się ukazać swawolny charakter arii Preziosilli „Al suon del tamburo” z II aktu opery „Moc przeznaczenia” Giuseppe Verdiego. W wielkiej arii Leonory „Pace, pace, mio Dio!”z IV aktu tej samej opery Anna Wiśniewska-Schoppa zaprezentowała melancholijne brzmienie swojego głosu i wyrównane jego prowadzenie, choć momentami zabrakło w nim pożądanego w tej partii dramatycznego zabarwienia. Nastrój z solistką świetnie stworzyła nostalgicznie grająca orkiestra. W obu tych ariach nie obyło się jednak bez kilku intonacyjnych potknięć.
![Anna Wiśniewska-Schoppa podczas nagrań płyty „Opera Blisko Ciebie”© Opera Śląska](https://orfeo.com.pl/wp-content/uploads/2024/03/Anna-Wisniewska-Schoppa-podczas-nagran-plyty-„Opera-Blisko-Ciebie©-Opera-Slaska-1024x677.jpg)
Wirtuozowską scenę Violetty Valéry „È strano!… Ah fors’è lui… Follie… Sempre libera…” z finału I aktu opery „La Traviata” Giuseppe Verdiego nagrała Ruslana Koval, dobrze oddająca głosem emocje towarzyszące bohaterce. W cavatinie jej sopran zachwyca lirycznym brzmieniem, a w cabaletcie – radosną, krystaliczną górą skali z efektownym trzykreślnym es. Równie udana jest wykonana przez Stanislava Kuflyuka scena Markiza Posy „Son io, mio Carlo… Per me giunto… O Carlo, ascolta… Io morrò…” z III aktu opery „Don Carlo” Giuseppe Verdiego. Solista umiejętnie poprowadził potoczyste frazy tej arii, a brzmienie krągłego barytonu zostało dopełnione miękką i szlachetną barwą orkiestry.
![Andrzej Lampert podczas nagrań płyty „Opera Blisko Ciebie”© Opera Śląska](https://orfeo.com.pl/wp-content/uploads/2024/03/Andrzej-Lampert-podczas-nagran-plyty-„Opera-Blisko-Ciebie©-Opera-Slaska-1024x677.jpg)
Urodą głosu i lekkością wykonania arii Julii „Ah! Je veux vivre” z I aktu opery „Romeo i Julia” Charlesa Gounoda popisała się Ewelina Szybilska. O zachowanie charakteru zwiewnego walca zadbała barwnie grająca orkiestra. Oryginalnie brzmiącym tenorem pochwalić się może Andrzej Lampert, który nagrał arię Romea „Ah! Leve – toi, soleil!” z II aktu opery „Romeo i Julia” Charlesa Gounoda. Żarliwą i miękką frazą artysta wykonał także arię Nemorina „Una furtiva lagrima” z II aktu opery „Napój miłosny” Gaetano Donizettiego. W utrzymaniu balladowego charakteru utworu pomogła soliście niezawodna orkiestra kierowana przez Tomasza Tokarczyka.
![Gabirela Legun i Andrzej Lampert podczas nagrań płyty „Opera Blisko Ciebie”© Opera Śląska](https://orfeo.com.pl/wp-content/uploads/2024/03/Gabirela-Legun-i-Andrzej-Lampert-podczas-nagran-plyty-„Opera-Blisko-Ciebie©-Opera-Slaska-1024x677.jpg)
W arii tytułowej Łucji „Regnava nel silenzio” z I aktu opery „Łucja z Lammermoor” Gaetano Donizettiego Gabriela Legun pokazała umiejętność belcantowego niuansowania melodii i lekkość wysokiego rejestru, a także biegłość wykonywania ornamentów i zwinność karkołomnych przebiegów. Sopranistka równie swobodnie czuje się w werystycznej arii Magdy „Chi il bel sogno di Doretta” z opery „Jaskółka” Giacomo Pucciniego. Jej bogaty w alikwoty, soczysty głos pięknie koresponduje z barwną kolorystyką instrumentacji Pucciniego, a eksponowane na wysokich dźwiękach piano zdumiewa lekkością brzmienia. Głosy Gabrieli Legun i Andrzeja Lamperta z uczuciem splatają się w namiętnym duecie Magdy i Ruggera „Ma come puoi lasciarmi” ze wspomnianej wyżej „Jaskółki”.
![Nagranie płyty „Opera Blisko Ciebie”© Opera Śląska](https://orfeo.com.pl/wp-content/uploads/2024/03/Nagranie-plyty-„Opera-Blisko-Ciebie©-Opera-Slaska.jpg)
Płytę – podobnie jak niegdyś każdy sylwestrowy koncert – wieńczy siarczysty Mazur z IV aktu opery „Straszny Dwór” Stanisława Moniuszki. Dzięki nadaniu utworowi adekwatnego tempa i dokładnym realizowaniu rytmicznych akcentów, Tomasz Tokarczyk uwypuklił dobrą dykcję i zrównoważone brzmienie chóru, a z gry orkiestry wydobył bogactwo instrumentacji i taneczną rytmikę utworu.