REKLAMA

Rafał Blechacz, Jakub Józef Orliński, Łukasz Borowicz i Krzysztof Meyer. Laureaci Fryderyków 2024 w kategoriach muzyki poważnej

Rafał Blechacz otrzymał aż dwa Fryderyki za album „Chopin” w kategorii „Album Roku - Recital Solowy” oraz „Najwybitniejsze Nagranie Muzyki Polskiej”. Głównymi triumfatorami 30. jubileuszowej edycji Fryderyków są także Jakub Józef Orliński za płytę „Beyond” w kategorii „Muzyka Dawna” i Łukasz Borowicz za potrójny album sygnowany jego nazwiskiem w kategorii „Muzyka Oratoryjna i Operowa”. Złotego Fryderyka odebrał Krzysztof Meyer.

28 kwietnia w Katowicach w NOSPR odbyła się jubileuszowa Gala Muzyki Poważnej „Fryderyk Festiwal 2024”. Narodową Orkiestrę Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach poprowadził Łukasz Borowicz. Wystąpili także: {oh!} Trio pod kierunkiem Martyny Pastuszki, skrzypek Jakub Jakowicz, baryton Szymon Mechliński, pianista Marcin Masecki, Marta Gidaszewska i Robert Łaguniak (Polish Violin Duo) oraz klarnecista Jan Jakub Bokun i gitarzysta Jakub Kościuszko. Dyrektorką programową Gali Muzyki Poważnej Fryderyk Festiwal 2024 była Anna S. Dębowska.

Szymon Mechliński. Gala Muzyki Poważnej „Fryderyk Festiwal 2024” © Filip Radwański/AKPA
Szymon Mechliński. Gala Muzyki Poważnej „Fryderyk Festiwal 2024” © Filip Radwański/AKPA

Organizacja Fryderyków w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach była nie tylko uroczystym zwieńczeniem 30. edycji „Fryderyk Festiwalu”, ale też swoistym hołdem oddanym muzyce klasycznej. Gratuluję wszystkim nominowanym i laureatom. Jestem przekonany, że nagrody Fryderyków dodadzą skrzydeł ich dalszej karierze – powiedział Bogusław Pluta, dyrektor generalny ZPAV.

Największym zwycięzcą wieczoru okazał się Rafał Blechacz. Jego album „Chopin” został wyróżniony w kategorii „Album Roku – Recital Solowy” oraz „Najwybitniejsze Nagranie Muzyki Polskiej”. Złotego Fryderyka otrzymał wybitny kompozytor, pianista i pedagog Krzysztof Meyer.

Łukasz Borowicz i Krzysztof Meyer podczas Gali Muzyki Poważnej „Fryderyk Festiwal 2024” © Filip Radwański/AKPA
Łukasz Borowicz i Krzysztof Meyer podczas Gali Muzyki Poważnej „Fryderyk Festiwal 2024” © Filip Radwański/AKPA

W kategorii „Muzyka Oratoryjna i Operowa” Fryderyka otrzymał potrójny krążek z operami „Verbum Nobile” Stanisława Moniuszki i „Zemsta za mur graniczny” Zygmunta Noskowskiego, opartą na komedii Aleksandra Fredry, pod dyrekcją Łukasza Borowicza.

Dramatoopera na aktorów, chór, solistów, trzy perkusje i elektronikę, czyli „Oresteja” Agaty Zubel z librettem Mai Kleczewskiej głosami Akademii została uhonorowana Fryderykiem w kategorii „Album Roku – Muzyka Chóralna”. Martwienie się o czystość gatunku uważam za niepotrzebne – powiedziała w wywiadzie Agata Zubel, tłumacząc śmiałe żonglowanie estetykami i brzmieniami na płycie.

W kategorii „Album Roku – Muzyka Dawna” nagrodzono album „Beyond” Jakuba Józefa Orlińskiego nagrany wspólnie z zespołem Il Pomo d’Oro z kompozycjami Claudio Monteverdiego, Giulio Caccini, Giovanniego Cesare Netti, Adama Jarzębskiego.

Gala Muzyki Poważnej „Fryderyk Festiwal 2024” © Filip Radwański/AKPA
Gala Muzyki Poważnej „Fryderyk Festiwal 2024” © Filip Radwański/AKPA

W kategorii „Album Roku – Muzyka Kameralna: Duety” wyróżniono podwójną płytę „Stanisław Wisłocki – Solo & Chamber Works”, nagrali ją Wojciech Świętoński, sopranistka Anna Mikołajczyk–Niewiedział i skrzypaczka Marta Piórkowska.

W kategorii „Album Roku – Muzyka Orkiestrowa” Fryderyka zdobył album „Paweł Łukaszewski – Symphoniae Sacrae 1”, z udziałem Anny Mikołajczyk-Niewiedział, Agnieszki Rehlis, Jarosława Bręka, Ravel Piano Duo, Chóru Polskiego Radia w Krakowie oraz Orkiestry i Chóru Opery i Filharmonii Podlaskiej pod batutą Piotra Borkowskiego i Marcina Nałęcza–Niesiołowskiego. Nagrodę z rąk Karola Papały z zarządu Związku Artystów Wykonawców STOART, partnera Gali Muzyki Poważnej odebrał sam kompozytor – Paweł Łukaszewski.

Marcin Masecki podczas Gali Muzyki Poważnej „Fryderyk Festiwal 2024” © Filip Radwański/AKPA
Marcin Masecki podczas Gali Muzyki Poważnej „Fryderyk Festiwal 2024” © Filip Radwański/AKPA

W kategorii „Album Roku- Muzyka Kameralna: Wokalna) Akademia nagrodziła album „Władysław Żeleński – Pieśni wszystkie” z utworami wykonywanymi między innymi przez Łukasza Hajduczenię (baryton), Monikę Korybalską (mezzosopran), Karola Kozłowskiego (tenor) i Urszulę Kryger (mezzosopran).

Skrzypaczka Martyna Pastuszka oraz wiceprzewodniczący zarządu Górnośląsko – Zagłębiowskiej Metropolii Henryk Borczyk wręczyli Fryderyka dla najlepszego albumu z muzyką kameralną w większych składach. Nagrodę w tej kategorii otrzymali Kwartet Śląski, klarnecista Piotr Lato i pianista Piotr Sałajczyk za album „Eugeniusz Knapik – Chamber Works”. To już dziesiąty Fryderyk w bogatej kolekcji nagród Kwartetu.

Gala Muzyki Poważnej „Fryderyk Festiwal 2024” © Filip Radwański/AKPA
Statuetki „Fryderyk” © Filip Radwański/AKPA

Nagrodą w kategorii „Album Roku – Muzyka Koncertująca” Akademia postanowiła wyróżnić płytę „Polish Music for Cello and Orchestra” z utworami w wykonaniu Orkiestry Filharmonii Narodowej i wiolonczelisty Marcina Zdunika pod batutą Andrzeja Boreyki.

W kategorii „Album Roku – Muzyka Współczesna” statuetkę odebrali klawesynistka Alina Ratkowska i saksofonista Paweł Gusnar za podwójny album „LE CLAVECIN MODERNE plus SAXOPHONE”. Nie tworzymy dla poklasku, ale ta nagroda dodaje nam siły i determinacji –powiedzieli nagrodzeni, przyznając, że Fryderyk jest zwieńczeniem ich osiemnastoletniej współpracy.

Pełna lista laureatów i nominowanych do nagrody Fryderyk 2024 znajduje się tutaj.

Gala Muzyki Poważnej „Fryderyk Festiwal 2024” © Filip Radwański/AKPA
Gala Muzyki Poważnej „Fryderyk Festiwal 2024” © Filip Radwański/AKPA

Fryderyki to najważniejsze narody muzyczne przyznawane od 1995 roku przez Akademię Fonograficzną, czyli powołane przez Związek Producentów Audio Video jury, w skład którego wchodzi niemal 1 800 artystów, twórców, producentów, dziennikarzy i reprezentantów branży fonograficznej. Nominowani do Fryderyków wyłaniani są w drodze tajnego głosowania wszystkich członków Akademii podzielonej na trzy sekcje: muzyki rozrywkowej, poważnej i jazzowej. Członkowie Akademii mogą należeć wyłącznie do jednej sekcji i tylko w jej obrębie mają prawo głosu. Dzięki temu każdy ma szansę wypowiedzieć się w tej dziedzinie muzyki, która jest mu najbliższa.
Zwycięzcy są wybierani w drugiej turze tajnego głosowania. Wówczas członkowie Akademii wskazują już tylko jedną pozycję w danej kategorii. W przypadku uzyskania tej samej liczby głosów przez dwie lub więcej nominowanych pozycji odpowiedniemu zwiększeniu ulega liczba zwycięzców.

Związek Producentów Audio Video (ZPAV) jest stowarzyszeniem producentów fonogramów i wideogramów muzycznych, zrzeszającym ok. 90% rynku muzycznego w Polsce. Posiada zezwolenie ministra kultury i dziedzictwa narodowego na zbiorowe zarządzanie prawami producentów fonograficznych. Od momentu powstania w 1991 roku ZPAV prowadzi działania na rzecz dynamicznego rozwoju rynku muzycznego w Polsce.
Jest grupą krajową Międzynarodowej Federacji Przemysłu Fonograficznego (IFPI), która zrzesza i reprezentuje światowy przemysł muzyczny (ponad 1 400 firm w 66 krajach). ZPAV działa na forum legislacyjnym, współpracuje z organami ścigania i wymiaru sprawiedliwości w dziedzinie ograniczenia naruszeń praw autorskich i pokrewnych, prowadzi szerokie działania edukacyjne oraz promocyjne, wspierające rozwój rynku muzycznego, m.in. opracowuje Oficjalną Listę Sprzedaży (OLiS) oraz przyznaje wyróżnienia Złotych, Platynowych i Diamentowych Płyt.
Od 1995 roku ZPAV jest organizatorem Fryderyków – nagród muzycznych, przyznawanych przez środowisko muzyczne: muzyków, autorów, kompozytorów, producentów muzycznych, dziennikarzy i branżę fonograficzną, zrzeszonych w Akademii Fonograficznej.

reklamaspot_img
reklamaspot_img
reklamaspot_img
reklamaspot_img
reklamaspot_img
reklamaspot_img
reklamaspot_img

Również popularne