REKLAMA

Trzy lata projektu MERITA – muzyka kameralna w dialogu z historią

Ponad 150 muzyków, 38 kwartetów, niemal 200 koncertów i tysiące słuchaczy w całej Europie – tak w liczbach wygląda trzyletnia historia platformy MERITA. Projekt, który połączył muzykę kameralną z architekturą i historią, otworzył klasykę na nowe przestrzenie i społeczności. Dzięki rezydencjom artystycznym w zamkach, pałacach i dworach muzyka spotkała się z codziennością, a młodzi artyści zyskali realne wsparcie w rozwijaniu kariery.

Idea i cele projektu

Platforma MERITA powstała jako europejska inicjatywa wspierająca młode kwartety smyczkowe oraz zmieniająca sposób postrzegania muzyki kameralnej. Jej celem było otwarcie klasyki na nowe przestrzenie – zamki, pałace, dwory – i na społeczności lokalne, często z dala od wielkich metropolii. Dzięki temu muzyka spotykała się z architekturą, historią i codziennym życiem, pokazując, że muzyka klasyczna może być bliska ludziom i mówić o współczesnych problemach. Nazwa projektu MERITA jest akronimem od słów Muzyka, Dziedzictwo Kulturowe i Talent (Music, hERItage and TAlent).

MERITA - logo

Rezultaty i skala działań

Przez trzy lata do MERITY dołączyło 38 kwartetów smyczkowych, czyli ponad 150 muzyków. Zorganizowano blisko 200 koncertów w całej Europie, w których uczestniczyło ponad 10 tysięcy osób. W ramach projektu powstały także autorskie przedsięwzięcia artystyczne, podcasty i szkolenia online wspierające młodych muzyków w rozwijaniu kariery i budowaniu nowych formatów koncertowych.

Polski wkład

Silny polski akcent zapewniła Julian Cochran Foundation, współorganizując rezydencje w Polsce (Somianka, Radziejowice, Korzkiew), a także w Norwegii i Holandii. Fundacja przygotowała także kurs online dotyczący prezentacji muzyki w nieoczywistych przestrzeniach. W projekcie uczestniczyły również dwa polskie zespoły Antarja Quartet i Airis String Quartet.

AKELA Quartet w Radziejowicach © Aleksander Jura
AKELA Quartet w Radziejowicach © Aleksander Jura

Podczas rezydencji w Polsce, Holandii i Norwegii swoje autorskie projekty razem z Julian Cochran Foundation rozwijały zespoły:

  • Karski Quartet – projekt łączący muzykę i ekologię;
  • Akela String Quartet Presence doświadczenie uważności poprzez muzykę;
  • Quatuor WassilyConcert à la carte, interaktywny koncert współtworzony z publicznością;
  • PuraCorda Ensemble – projekt odkrywający dzieła zapomnianych kompozytorek;
  • Quartet Gerhard– In Praise of Folly, projekt badający związek między muzyką a emocjami.
  • Airis String Quartet – wewnętrzna podróż przez różne etapy świadomości i percepcji muzyki

Wszystkie te inicjatywy podkreśliły odwagę młodych artystów w eksperymentowaniu i nadawaniu klasyce współczesnego kontekstu.

PuraCorda Quartet w Steinkjer w Norwegii © Renate G. Brønstad
PuraCorda Quartet w Steinkjer w Norwegii © Renate G. Brønstad

Partnerstwo i promocja

Polskie wydarzenia wspierał medialnie portal Orfeo, dzięki czemu idea MERITY dotarła szerzej do polskich melomanów i zdobyła większą rozpoznawalność. Pisaliśmy o nie tylko o założeniach projektu, ale także o rezydencji AKELA Quartet w Pałacu Radziejowice (oraz o łączeniu muzyki klasycznej z elementami relaksacji), a także o Kwartecie Gerhard w Zamku Korzkiew pod Krakowem, hiszpański zespół zaprezentuje innowacyjny program „In praise of Folly”, badający związek między muzyką a emocjami. 

Wassily Quartet w Steinkjer w Norwegii fot. Renate G. Brønstad
Wassily Quartet w Steinkjer w Norwegii fot. Renate G. Brønstad

Ciąg dalszy – MERITAcubed

Choć trzyletnia odsłona MERITY dobiegła końca, projekt będzie kontynuowany. Jesienią rusza MERITAcubed – czteroletnia inicjatywa, która obejmie 56 zespołów (kwartety i tria fortepianowe), przy współpracy 19 partnerów z 16 krajów. Nowa edycja skupi się na zrównoważonym rozwoju, innowacyjnych modelach ekonomicznych i budowaniu różnorodnego ekosystemu muzycznego.

reklamaspot_img
reklamaspot_img
reklamaspot_img
reklamaspot_img

Również popularne