Prapremiera „Chowańszczyzny” Modesta Musorgskiego, do libretta kompozytora, odbyła się 9 lutego 1886 roku w Teatrze Maryjskim w Petersburgu. Dzieło powstawało w ostatnich 9 latach życia kompozytora (lata 1872-1881). Po śmierci Musorgskiego modyfikacji i ukończenia partytury podjął się Mikołaj Rimski-Korsakow. Kolejnych zmian dokonywali Igor Strawiński i Maurice Ravel, ale autorem najbardziej znanej i najczęściej wykonywanej dziś wersji jest Dmitrij Szostakowicz.

Premiera najnowszej inscenizacji opery w Grand Théâtre de Genève odbędzie się 25 marca 2025 roku. Kolejne spektakle zaplanowano na 28, 30 marca i 1, 3 kwietnia 2025 roku. Kierownictwo muzyczne objął Alejo Pérez. Reżyserem spektaklu jest Calixto Bieito. Scenografię zaprojektowała Rebecca Ringst, autorem kostiumów jest Ingo Krügler, reżyserię świateł przygotowuje Michael Bauer, a projekcje wideo – Sarah Derendinger. Zaprezentowana zostanie wersja opery w orkiestracji Szostakowicza z finałem Strawińskiego. Będzie to trzecia premiera rosyjskiej opery na genewskiej scenie zrealizowana przez duet Bieito – Pérez, po „Wojnie i pokoju” Siergieja Prokofiewa i „Lady Makbet mceńskiego powiatu” Dmitrija Szostakowicza.

W obsadzie, obok Arnolda Rutkowskiego w roli księcia Andrzeja Chowańskiego, znaleźli się także m. in. książę Iwan Chowański – Dmitry Ulyanov, książę Wasyl Golicyn – Dmitry Golovnin, Dosifiej – Taras Shtonda, bojar Fiodor Szakłowity – Vladislav Sulimsky, Marfa – Raehann Bryce-Davis, Zuzanna – Liene Kinča.
Tenor Arnold Rutkowski jest Łodzianinem, studia wokalne ukończył na Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi w klasie Jerzego Wolniaka i Włodzimierza Zalewskiego. Jest laureatem II nagrody na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Ady Sari w Nowym Sączu w 2003 roku. Otrzymał nagrodę specjalną CulturArte na konkursie Operalia w 2009 roku.

Zaczynał od partii tenora lirycznego: śpiewał Ferranda w „Così fan tutte” Wolfganga Amadeusza Mozarta, a w latach 2006-2009 jako solista Opery Wrocławskiej m. in. Księcia Mantui w „Rigoletcie”, Alfreda w „Traviacie” i Cassia w „Otellu” Giuseppe Verdiego, Rudolfa w „Cyganerii” Giacoma Pucciniego, Eisensteina w „Zemście nietoperza” Johanna Straussa II, Stefana w „Strasznym dworze” Stanisława Moniuszki.
Z czasem zaczął być obsadzany w partiach typu lirico- spinto i spinto, jak Pollione w „Normie” Vincenza Belliniego, Riccardo w „Balu maskowym”, Manrico w „Trubadurze” i tytułowy Don Carlos w operze Giuseppe Verdiego, Pinkerton w „Madama Butterfly” i Cavaradossi w „Tosce” Giacoma Pucciniego, Leński w „Eugeniuszu Onieginie” i Vaudémont w „Jolancie” Piotra Czajkowskiego, Kniaź Szujski w „Borysie Godunowie” Modesta Musorgskiego, Książe w „Rusałce” Antonína Dvořáka, Boris w „Katii Kabanowej” Leoša Janáčka, Don José w „Carmen” Georgesa Bizeta, Turiddu w „Rycerskości wieśniaczej” Pietra Mascagniego, Kirkor w „Goplanie” Władysława Żeleńskiego, Pasterz w „Król Rogerze” Karola Szymanowskiego.

Występował m. in. w Staatsoper Unter den Linden, Royal Opera House w Londynie, Staatsoper w Hamburgu, Semperoper w Dreźnie, Teatro Comunale w Bolonii, Opéra National de Paris, Łotewskiej Operze Narodowej w Rydze, Deutsche Oper am Rhein w Düsseldorfie, Operze w Lipsku, Staatstheater w Stuttgarcie, Węgierskiej Operze Państwowej, Teatrze Bolszoj w Moskwie, Teatrze Michajłowskim w Petersburgu, Fińskiej Operze Narodowej w Helsinkach, Operze Królewskiej w Sztokholmie, Operze w Toulon, Operze w Marsylii, Opernhaus w Zurychu, Concertgebouw w Amsterdamie, Sydney Opera House, Operze w Lyonie, na Festiwalu d’Aix-en-Provence.
26 kwietnia 2025 roku weźmie udział w koncertowym wykonaniu opery „Duch wojewody” Ludwika Grossmana w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie, gdzie wykona rolę Leona.