REKLAMA

Polscy artyści na świecie: premiera „Romea i Julii” w reżyserii Barbary Wysockiej w Dreźnie

Nową inscenizację „Romea i Julii” Charlesa Gounoda w Semperoper w Dreźnie wyreżyseruje Barbara Wysocka. Autorką projektu scenografii jest Barbara Hanicka, a kostiumów – Julia Kornacka. Za reżyserię świateł odpowiedzialny jest Fabio Antoci. Kierownictwo muzyczne spektaklu objął czeski kapelmistrz Robert Jindra, debiutujący za dyrygenckim pulpitem Sächsische Staatskapelle Dresden.

W obsadzie znaleźli się m. in. Tuuli Takala (Julia), Kang Wang (Romeo), Michal Doron (Gertruda), Valerie Eickhoff (Stefano), Georg Zeppenfeld (Brat Laurenty), Oleksandr Pushniak (Kapulet), Brian Michael Moore (Tybalt), Danylo Matviienko (Merkucjo). Premiera spektaklu odbędzie się 3 maja, a kolejne przedstawienia zaplanowano na 6, 9, 16, 25, 29 maja i 4, 8 czerwca 2025 roku. W sezonie 2025/26 spektakl zostanie zaprezentowany także 30 października, 5, 9, 11 listopada 2025 roku oraz 1, 5, 8 i 11 lipca 2026 roku.

„Romeo i Julia" Charlesa Gounoda w reżyserii Barbary Wysockiej w Semperoper Dresden © Semperoper Dresden/Klaus Gigga
„Romeo i Julia” Charlesa Gounoda w reżyserii Barbary Wysockiej w Semperoper Dresden © Semperoper Dresden/Klaus Gigga

Reżyserka Barbara Wysocka jest absolwentką Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Krakowie na Wydziałach Aktorskim i Reżyserii Dramatu. Na swoim koncie ma wiele ról w sztukach dramatycznych. Obecnie należy do zespołu aktorów Teatru Powszechnego im. Zygmunta Hübnera w Warszawie. Reżyseruje zarówno spektakle teatru dramatycznego, jak i operowego. W Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie przygotowała dotychczas „Zagładę domu Usherów” Philipa Glassa (2009), „Medeamaterial” Pascala Dusapina (2012), „Moby Dick” Eugeniusza Knapika (2014), „Erosa i Psyche” Ludomira Różyckiego (2017), a także, pozostające wciąż w repertuarze, „Cyganerię” (2021) i „Toskę” (2019) Giacoma Pucciniego, która powróci na stołeczną scenę pod koniec maja 2025 roku z Aleksandrą Kurzak i Izabelą Matułą w roli tytułowej

"Romeo i Julia" Charlesa Gounoda w reżyserii Barbary Wysockiej w Semperoper Dresden © Semperoper Dresden/Klaus Gigga
„Romeo i Julia” Charlesa Gounoda w reżyserii Barbary Wysockiej w Semperoper Dresden © Semperoper Dresden/Klaus Gigga

Jej spektakle wystawiane są także na scenach zagranicznych m. in. Bayerische Staatsoper w Monachium („Łucja z Lammermoor” Gaetana Donizettiego), Opéra de Lyon („Katia Kabanova” Leoš Janáček, „Dziewczyna z Zachodu” Giacoma Pucciniego), Münchner Kammerspiele („Wozzeck” Albana Berga), Volkstheater Wien, na Festiwalu w Bregencji („Don Giovanni” Wolfganga Amadeusza Mozarta). „Romeo i Julia” Charlesa Gounoda będzie jej pierwszą produkcją w Semperoper w Dreźnie.

W sezonie 2025/26 Barbara Wysocka przygotuje dla Bayerische Staatsoper w Monachium nową inscenizację „Rigoletta” Giuseppe Verdiego. Kierownictwo muzyczne spektaklu obejmie Maurizio Benini. Rolę tytułową współdzielić będą Igor Golovatenko i Ludovic Tézier, a jako Gilda wystąpią Serena Sáenz i Nadine Sierra. Premierę zaplanowano na 7 marca 2026 roku.

"Romeo i Julia" Charlesa Gounoda w reżyserii Barbary Wysockiej w Semperoper Dresden © Semperoper Dresden/Klaus Gigga
„Romeo i Julia” Charlesa Gounoda w reżyserii Barbary Wysockiej w Semperoper Dresden © Semperoper Dresden/Klaus Gigga

Rafał Bartmiński uhonorowany Srebrnym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”

Uroczystość wręczenia Srebrnego Medalu „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” Rafałowi Bartmińskiemu odbyła się 27 kwietnia 2025 roku, po ostatnim w tym sezonie spektaklu „Ariadny na Naxos”, w którym artysta kreuje rolę Bachusa. To prestiżowe odznaczenie przyznawane jest osobom szczególnie zasłużonym w dziedzinie twórczości artystycznej oraz ochrony dziedzictwa narodowego.

Medal przyznała tenorowi ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Hanna Wróblewska w uznaniu dla jego znakomitego dorobku artystycznego oraz wkładu w promocję polskiej kultury. Akt dekoracji odbył się w obecności podsekretarz stanu w MKiDN, pani Marty Cienkowskiej. Rafał Bartmiński, przyjmując wyróżnienie, podziękował publiczności Teatru Wielkiego, z którą jest związany od ponad 20 lat, swojej nauczycielce i korepetytorce, pani Janinie Pawluk, oraz żonie Danieli.

Rafał Bartmiński uhonorowany Srebrnym Medalem „Gloria Artis" © Ludwik Lis| MKiDN
Rafał Bartmiński uhonorowany Srebrnym Medalem „Gloria Artis” © Ludwik Lis| MKiDN

Rafał Bartmiński to laureat wielu prestiżowych konkursów wokalnych, w tym III nagrody na XI Międzynarodowym Festiwalu i Konkursie Sztuki Wokalnej im. Ady Sari (2001) oraz II nagrody i licznych wyróżnień podczas VI Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki (2007).

Artysta zadebiutował na scenie operowej w 2002 roku partią Leńskiego w „Eugeniuszu Onieginie” na deskach Teatru Wielkiego – Opery Narodowej. W swoim repertuarze ma ponad 30 pierwszoplanowych ról operowych, m.in. Stefana w „Strasznym dworze”, Jontka w „Halce”, Pinkertona w „Madame Butterfly”, Rodolfa w „Cyganerii”, Księcia w „Rigoletcie”, Tamina w „Czarodziejskim flecie”, Borysa w „Katii Kabanowej” oraz Pasterza w „Królu Rogerze”.

Rafał Bartmiński uhonorowany Srebrnym Medalem „Gloria Artis" © Ludwik Lis| MKiDN
Rafał Bartmiński uhonorowany Srebrnym Medalem „Gloria Artis” © Ludwik Lis| MKiDN

Artysta na stałe związany jest z czołowymi polskimi orkiestrami i filharmoniami, w tym z Filharmonią Narodową, Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia (NOSPR) w Katowicach, Polską Orkiestrą Radiową, Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej, Sinfonią Varsovią oraz Filharmonią Krakowską. Jest także jednym z najwybitniejszych wykonawców partii tenorowych w oratoriach Krzysztofa Pendereckiego, prowadząc niezwykle bogatą działalność koncertową zarówno w kraju, jak i za granicą.

Rusza XIX edycja Teatralnych Nagród Muzycznych im. Jana Kiepury

Teatralne Nagrody Muzyczne obejmują szerokie spektrum działalności teatru muzycznego: operę, operetkę oraz musical. Wyróżnienia przyznawane są zarówno uznanym twórcom, jak i młodym debiutantom. Konkurs honoruje nie tylko artystów wykonawców, ale również twórców scenografii, kostiumów i choreografii, spośród kandydatur zgłoszonych przez teatry z całej Polski. Dodatkowo Kapituła Konkursu przyznaje Nagrodę Specjalną za całokształt pracy artystycznej.

Aktualnie Teatralne Nagrody Muzyczne przyznawane są w 18 kategoriach. Nominacje zostaną ogłoszone do końca bieżącego sezonu artystycznego. Laureatów XIX edycji poznamy podczas uroczystej Gali Finałowej, która odbędzie się 29 września 2025 roku w siedzibie Mazowieckiego Teatru Muzycznego im. Jana Kiepury na warszawskiej Pradze.

XIX edycja Teatralnych Nagród Muzycznych im. Jana Kiepury – plakat
XIX edycja Teatralnych Nagród Muzycznych im. Jana Kiepury – plakat

Opowieści o samotności i III edycja Baltic Opera Festival: video podcast z Tomaszem Koniecznym

Więcej informacji i link do biletów na stronie Baltic Opera Festival.

Tomasz Konieczny opowiada o III edycji Baltic Opera Festival

Video podcast z Tomaszem Koniecznym został nagrany w Warszawie 25 kwietnia 2025 roku.

Nagranie i montaż: TAKTOGRAM sp. z o.o.

#BalticOperaFestival #BOF2025 #TomaszKonieczny #OperaWspółczesna #Salome #PasjaŚwiętegoŁukasza #Winterreise #Schubert #Strauss #Penderecki #SinfoniaVarsovia#OperaSopot #OperaGdańsk #WędrówkaSamotnego #OperaNaŻywo #FestiwalOperowy #MuzykaKlasyczna #OperaFestival #PodcastOperowy #SztukaWspółczesna #SamotnośćICzłowiek

Polscy artyści na świecie: Hubert Zapiór jako Don Giovanni w premierze w Komische Oper

Reżyserem spektaklu jest Kiriłł Sieriebriennikow, odpowiedzialny również za scenografię i kostiumy (przy współpracy ze scenografką Olgą Pavlyuk i kostiumografką Tatianą Dolmatovskayą). Choreografię przygotowuje Evgeny Kulagin, autorem reżyserii świateł jest Olaf Freese, a za projekcje wideo odpowiedzialny jest Ilya Shagalov. Kierownictwo muzyczne premiery objął amerykański dyrygent James Gaffigan, od sezonu 2023/24 pełniący obowiązki Dyrektora Muzycznego tego teatru. Premiera odbędzie się 27 kwietnia 2025 roku, a kolejne spektakle zaplanowano na 3, 9, 11, 14, 17 i 23 maja 2025 roku.

Będzie to już trzecia premiera opery z trylogii Mozart – Da Ponte w reżyserii Kiriłła Sieriebriennikowa na scenie Komische Oper Berlin. W poprzednich produkcjach również udział brał Hubert Zapór – wykonywał rolę Hrabiego Almavivy w „Weselu Figara”Guglielma w „Così fan tutte”, a tym razem wcieli się w tytułowego Don Giovanniego. W obsadzie znaleźli się również m. in. Leporello – Tommaso Barea, Donna Anna – Adela Zaharia, Don Ottavio – Agustín Gómez, Komandor – Tijl Faveyts, Masetto – Philipp Meierhöfer, Zerlina – Penny Sofroniadou, a w roli Don Elvira wystąpi znany sopranista Bruno de Sá. W spektaklu wykorzystane zostaną również fragmenty Requiem KV 626 Wolfganga Amadeusza Mozarta (Introitus, Kyrie, Sequens), a partie solowe zaśpiewają: Penny Sofroniadou (sopran), Virginie Verrez (alt), Agustín Gómez (tenor) i Tijl Faveyts (bas).

"Don Giovanni" Mozarta w reżyserii Kiriłła Sieriebriennikowa w Komische Oper Berlin © Frol Podlesnyi
„Don Giovanni” Mozarta w reżyserii Kiriłła Sieriebriennikowa w Komische Oper Berlin © Frol Podlesnyi

Baryton Hubert Zapiór jest absolwentem Juilliard School w Nowym Jorku, Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie i Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie (Wydział Aktorski). Był także członkiem Akademii Operowej przy Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie. Jego repertuar obejmuje partie mozartowskie (tytułowy Don Giovanni, Hrabia Almaviva w „Weselu Figara”Guglielmo w „Così fan tutte”, Papageno w „Czarodziejskim flecie”), a także m. in. Lesba w „Agrippinie” Georga Friedricha Händla, Neptuna w operze „Hippolyte et Aricie” Jeana-Philippe’a Rameau, Stacha w operze „Krakowiacy i Górale” Jana Stefaniego, Figara w „Cyruliku Sewilskim” i Prosdocima w „Turku we Włoszech” Gioachina Rossiniego, Marulla w „Rigoletcie” i Marquisa d’Obigny w „Traviacie” Giuseppe Verdiego, Ottokara w „Wolnym strzelcu” Carla Marii von Webera, Zurgi w „Poławiaczach pereł” Georgesa Bizeta, Maximiliana w „Kandydzie” Leonarda Bernsteina, Pantalona w „Miłości do trzech pomarańczy” Sergiusza Prokofiewa, Księcia Afrona w „Złotym koguciku” Nikołaja Rimskiego-Korsakowa czy Demetriusa w „Śnie nocy letniej” Benjamina Brittena.

W latach 2019–2022 związany był ze Staatsoper w Hannoverze, a od sezonu 2022/23 należy do zespołu solistów Komische Oper w Berlinie. Na swoim koncie ma także występy na takich scenach, jak Norweska Opera Narodowa w Oslo, Bayerische Staatsoper w Monachium, Teatr Królewski La Monnaie/De Munt w Brukseli, Den Norske Opera w Oslo, Albany Symphony, Teatr Wielki – Opera Narodowa w Warszawie, Opera Wrocławska, Warszawska Opera Kameralna, Opera Krakowska, Opera Bałtycka w Gdańsku, Filharmonia Narodowa w Warszawie.

W najbliższym czasie artysta wystąpi w Filharmonii Łódzkiej, gdzie wykona solową partię barytonową w „Niemieckim Requiem” Johannesa Brahmsa (16 maja 2025 roku), a także na Festiwalu Mozartowskim w Warszawskiej Operze Kameralnej – w roli Hrabiego Almavivy w „Weselu Figara” Wolfganga Amadeusza Mozarta i na Gali Finałowej wieńczącej ten festiwal. W sezonie 2025/26 Hubert Zapiór z zespołami Komische Oper Berlin m. in. wykona rolę Billa w operze „Rozkwit i upadek miasta Mahagonny” Kurta Weila, solowe partie w VIII Symfonii Es-dur „Symfonii Tysiąca” Gustawa Mahlera i Requiem d-moll op. 48 Gabriela Fauré, powróci do roli tytułowego bohatera w „Don Giovannim” Mozarta, a także po raz pierwszy wcieli się w tytułowego Eugeniusza Oniegina w operze Piotra Czajkowskiego w inscenizacji Barrie Kosky’iego. Zadebiutuje również w słynnej Concertgebouw w Amsterdamie partią Neda Keene’a w koncertowym wykonaniu opery „Peter Grimes” Benjamina Brittena.

Hubert Zapiór © Jan Windszus Photography
Hubert Zapiór © Jan Windszus Photography

Polskie premiery baletowe: Tryptyk „Morze” w Teatrze Wielkim w Łodzi

Tryptyk „Morze” będzie drugą premierą baletową w sezonie 2024/25 w Teatrze Wielkim w Łodzi. Po prezentowanej jesienią klasycznej „Giselle”, tym razem przygotowywany jest spektakl tańca współczesnego, będący odpowiedzią na wystawiony na początku sezonu 2023/24 „Wieczór Baletowy Kompozytorów Polskich”, inspirowany folklorem góralskim i Tatrami.

W warstwie muzycznej „Morza” znajdą się utwory nawiązujące do tematyki marynistycznej. Choreografie przygotowuje aż trzech uznanych twórców. Zaprezentowany zostanie spektakl „Pärt/s” Jacka Przybyłowicza, choreografa-rezydenta łódzkiego Teatru Wielkiego, do utworów estońskiego kompozytora Arvo Pärta – „Cantus in Memoriam Benjamin Britten” oraz „Für Alina” i „Variations for the healing of Arinushka”, które na fortepianie wykona Julia Kociuban.

Próba do premiery tryptyku baletowego "Morze", Emanuel Gat (choreograf) © Joanna Miklaszewska
Próba do premiery tryptyku baletowego „Morze”, Emanuel Gat (choreograf) © Joanna Miklaszewska

Emanuel Gat przygotował choreografię do „Czterech morskich interludiów” z opery „Peter Grimes” Benjamina Brittena, natomiast Douglas Lee – tytułową część przedstawienia „Morze” Claude’a Debussy’ego. Warto zaznaczyć, że Douglas Lee będzie po raz pierwszy współpracował z zespołem baletowym z tej części Europy. 

Wszystkie trzy choreografie zostały przygotowane na specjalne zamówienie Teatru Wielkiego w Łodzi. Premierowy spektakl odbędzie się 26 kwietnia 2025 roku, a kolejne przedstawienia zaplanowano na 27 i 29 kwietnia oraz 13 i 14 czerwca 2025 roku.

Próba do premiery tryptyku baletowego "Morze" © Joanna Miklaszewska
Próba do premiery tryptyku baletowego „Morze” © Joanna Miklaszewska

Kierownictwo muzyczne premiery objęła współpracująca już z teatrem kanadyjska dyrygentka Maria Fuller, dotychczas prowadząca w Łodzi spektakle operowe m. in. „Jasia i Małgosi” Engelberta Humperdincka i „Madama Butterfly” Giacoma Pucciniego. Kolejnymi spektaklami (13 i 14 czerwca) zadyryguje Marcin Mirowski, kierownik muzyczny teatru.

Pod koniec konferencji prasowej w dniu 23 kwietnia 2025 roku Jacek Przybyłowicz, kurator Łódzkich Spotkań Baletowych, opowiedział o programie kolejnej edycji tego festiwalu, która odbędzie się w kwietniu 2026 roku. Jak zapewnił, organizatorzy są w trakcie zaawansowanych rozmów z zespołami baletowymi. Gośćmi najbliższej odsłony wydarzenia będą m. in. Companhia Nacional de Bailado (portugalski zespół, który zaprezentuje spektakl w choragrafii Fernanda Duarte, utrzymany w technice tańca klasycznego; będzie to pierwszy występ tego zespołu w Polsce), English National Ballet (ze spektaklem „Body & Soul” w choreografii Crystal Pite i Williama Forsytha do muzyki Fryderyka Chopina), Gauthier Dance//Dance Company Theaterhaus Stuttgart (z choreografiami Andonisa Foniadakisa, Maura Bigonzenttiego, Louise’a Lecavaliera i Akrama Khama), a także Emanuel Gat Dance Company. Tradycyjną premierą Teatru Wielkiego w Łodzi będzie spektakl z choreografiami Sharon Eyal i Jacka Przybyłowicza.

Próba do premiery tryptyku baletowego "Morze" © Joanna Miklaszewska
Próba do premiery tryptyku baletowego „Morze” © Joanna Miklaszewska

L’Arpeggiata i Christina Pluhar w finale 25. Ogrodów Muzycznych

W repertuarze koncertu znajdą się utwory barokowych kompozytorek XVII wieku – takich jak Francesca Caccini, Barbara Strozzi i Antonia Bembo – a także pełne ekspresji pieśni tradycyjne z Ameryki Południowej i Włoch. Szczególne miejsce zajmuje meksykańska pieśń „La Bruja” („Czarownica”), symbolizująca kobiecą siłę i niezależność. Program zatytułowany „Wonder Women” to poruszający muzyczny hołd dla kobiet – kompozytorek, artystek, świętych, czarodziejek i zwykłych śmiertelniczek. To opowieść o sile, wolności, walce i pasji – spleciona z dźwięków dawnych i tradycyjnych pieśni różnych epok i kultur.

Nasz koncert dedykowany jest kobietom. Z jednej strony oddajemy hołd barokowym kompozytorkom, które musiały walczyć o prawo do tworzenia, a z drugiej – wszystkim kobietom, których talent był tłumiony lub nigdy nie ujrzał światła dziennego – mówi Christina Pluhar. Inspirację czerpaliśmy także z tradycyjnej muzyki północnoamerykańskiej i włoskiej. Śpiewamy o kobietach silnych i odważnych, ale też o tych pełnych żalu. Zapraszamy do wspólnego świętowania kobiecości w całym jej spektrum.

Na scenie – obok zespołu L’Arpeggiata – wystąpią znakomici soliści: Luciana Mancini, Céline Scheen, Benedetta Mazzucato, Vincenzo Capezzuto.

L’Arpeggiatta w koncercie „Wonder Women” © materiały prasowe
L’Arpeggiatta w koncercie „Wonder Women” © materiały prasowe

L’Arpeggiata i Christina Pluhar

L’Arpeggiata to międzynarodowy zespół muzyki dawnej, założony w 2000 roku przez austriacką instrumentalistkę i dyrygentkę Christinę Pluhar. Specjalizuje się w interpretacjach muzyki barokowej, szczególnie włoskiej z XVII wieku, łącząc ją z elementami jazzu, muzyki tradycyjnej i improwizacji.​ Nazwa zespołu pochodzi od utworu „Toccata Arpeggiata” Girolama Kapsbergera, co odzwierciedla jego główną ideę: swobodne podejście do muzyki dawnej, oparte na improwizacji i przekraczaniu granic gatunkowych. L’Arpeggiata skupia artystów z różnych środowisk muzycznych, tworząc projekty oparte na starannej pracy muzykologicznej i otwartości na różnorodne tradycje muzyczne.

Zespół koncentruje się na muzyce włoskiej, francuskiej i angielskiej z XVII wieku, wykorzystując bogactwo instrumentów szarpanych, takich jak teorba, lutnia, harfa barokowa, gitara barokowa i psalterium. Charakterystyczne dla L’Arpeggiaty są odważne improwizacje instrumentalne oraz wokalistyka inspirowana muzyką tradycyjną. Zespół współpracował z wybitnymi solistami, takimi jak Philippe Jaroussky, Nuria Rial, Luciana Mancini, Céline Scheen, Benedetta Mazzucato i Vincenzo Capezzuto.​

L’Arpeggiata występowała na prestiżowych festiwalach muzyki dawnej, takich jak Festival Oude Muziek Utrecht, Festival van Vlaanderen, Rencontres à Vézelay, Pfingstfestspiele Melk, Festival de l’abbaye d’Ambronay, Festival de musique baroque de Pontoise, Early Music Festival de Saint-Pétersbourg, Festival de Sully-sur-Loire, Festival du Haut-Jura, Festival de la Vézère, Festival de Musica Antigua de Darocca, Festival de Torroella de Montgri, Sanssouci Festival de Potsdam, Festival Atlantique Açores oraz Misteria Paschalia w Krakowie.

Festiwal Ogrody Muzyczne na Dziedzińcu Wielkim Zamku Królewskiego w Warszawie © materiały prasowe
Festiwal Ogrody Muzyczne na Dziedzińcu Wielkim Zamku Królewskiego w Warszawie © materiały prasowe

25 lat Ogrodów Muzycznych

Rok 2025 to jubileuszowa, 25. edycja festiwalu Ogrody Muzyczne, który od 2001 roku przyciąga latem do Warszawy dziesiątki tysięcy słuchaczy. Co roku wydarzenia gromadzą blisko 30 tysięcy widzów, prezentując różnorodny program muzyczny – od koncertów orkiestrowych, przez recitale i projekty wokalne, po big-band, piosenkę artystyczną, muzykę filmową i współczesne crossoverowe formy.

Pełny program tegorocznej edycji zostanie ogłoszony już wkrótce, jednak koncert z udziałem L’Arpeggiata i Christiny Pluhar zapowiada się jako kulminacyjny punkt festiwalu – pełen emocji, wirtuozerii i wyjątkowego przekazu.

ORFEO Fundacja im. Bogusława Kaczyńskiego jest już po raz drugi współorganizatorem wydarzenia.

31 lipca 2025 | Dziedziniec Zamku Królewskiego w Warszawie. Bilety dostępne są tutaj.

Fantastica Ensemble na kolejnym Midnight Concert w Hali Koszyki

Fantastica Ensemble pokazuje, że muzyka dawna to nie zamknięta karta w podręczniku historii, ale żywa, wciąż pulsująca sztuka. Ich interpretacje są pełne dramaturgii, ekspresji i emocjonalnej głębi. Barok zyskuje nową świeżość, a historyczne instrumenty – nowe życie. Aleksandra Owczarek (skrzypce barokowe) oraz Klaudia Łoboda (klawesyn) starają się udowodnić, że w baroku można odnaleźć język poruszający współczesnego słuchacza, a muzyka dawna to nie jest muzealny eksponat, lecz żywa sztuka – pełna dramaturgii, napięcia i niezwykłej energii.

„Biber. Trochę sacrum. Trochę profanum” to pierwszy album duetu. Płyta poświęcona jest twórczości Heinricha Ignaza Franza von Bibera. Kompozytor potrafił balansować na granicy codzienności i tego co niezwykłe – jego sonaty zanurzone są w ludowych rytmach, a duchowość i zmysłowość w muzyce splatają się w nieoczekiwanych miejscach. To zmysłowa gra kontrastów, od mistyki po uliczny puls – muzyka, która kusi i zaskakuje.

Program płyty „Biber. Trochę sacrum. Trochę profanum” bawi się granicą między sacrum a profanum, celebruje piękno i nieprzewidywalność barokowych kontrastów, tworząc możliwość refleksji, ale też doświadczania czystej radości muzyki. To historie pełne napięcia, melancholii i brawury, które przekraczają granice czasu i wyobraźni.

29 kwietnia 2025, godz. 20:00 | antresola, Hala Koszyki | wstęp wolny.
Link do wydarzenia znajduje się tutaj.

Informacje o „Midnight Concert”

  • Organizatorzy: Hala Koszyki | Julian Cochran Foundation 
  • Mecenas: Farmak
  • Honorowy Partner: Filharmonia Narodowa
  • Partnerzy: Vank | Samarité
  • Partner Medialny: Orfeo – Fundacja im. Bogusława Kaczyńskiego

Informacje o artystach

Fantastica Ensemble to duet, który redefiniuje muzykę dawną. Tworzą go: Aleksandra Owczarek – skrzypce barokowe oraz Klaudia Łoboda – klawesyn. Artystki łączą pasję historycznego wykonawstwa z wrażliwością współczesnego odbiorcy. Koncerty duetu to podróże w głąb baroku – intensywnego, błyskotliwego, nierzadko przewrotnego. Barok, który wibruje, oddycha i wciąż ma coś do powiedzenia.

Zofia Zembrzuska nową dyrektorką Filharmonii Narodowej

Zofia Zembrzuska to ceniona i doświadczona menedżerka kultury. Jest absolwentką Kulturoznawstwa na Uniwersytecie Warszawskim oraz Zarządzania projektami w Szkole Głównej Handlowej. Posiada również wykształcenie muzyczne – ukończyła Państwową Szkołę Muzyczną II stopnia im. Józefa Elsnera w Warszawie w klasie skrzypiec.

Od 2012 roku była związana z Instytutem Adama Mickiewicza, gdzie realizowała międzynarodowe projekty muzyczne w ramach programu Polska Music. Odpowiadała za planowanie i współorganizację wydarzeń z udziałem najwybitniejszych polskich artystów na najważniejszych scenach świata – m.in. Royal Opera House, London Philharmonic Orchestra, Chicago Symphony Orchestra, BBC Symphony Orchestra, we współpracy z takimi twórcami, jak sir Simon Rattle, Esa-Pekka Salonen, David Pountney, czy Krzysztof Penderecki. W 2021 roku objęła stanowisko kierowniczki Wydziału Projektów i Wydarzeń Artystycznych IAM, koordynując wszystkie działania artystyczne instytutu. Od września 2021 roku pełni funkcję Zastępcy Dyrektora Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach (NOSPR).

Filharmonia Narodowa © Grzegorz Rogiński, Filharmonia Narodowa
Filharmonia Narodowa © Grzegorz Rogiński, Filharmonia Narodowa

W konkursie na stanowisko dyrektora Filharmonii Narodowej uczestniczyli: Grażyna Paszkowska, kierowniczka Działu Promocji FN ; Wacław Turek, akordeonista i pedagog oraz Zofia Zembrzuska – zwyciężczyni postępowania.

Decyzję o nominacji ministra Hanna Wróblewska podjęła po konsultacjach z przedstawicielami związków zawodowych, Rady Artystyczno-Programowej FN, a także po rozmowach z obecnym dyrektorem instytucji, Wojciechem Nowakiem oraz dyrektorem artystycznym, dyrygentem Krzysztofem Urbańskim.

Matuła i Książek, czyli egzamin z pieśni zdany celująco!

Z owym elementarzem polskości jakim są pieśni wyżej wymienionych twórców, mierzyły się największe autorytety naszej narodowej sceny operowej, od Krystyny Szostek-Radkowej, poprzez Stefanię Toczyską, Teresę Kubiak, Ewę Podleś, aż po Teresę Żylis-Garę, nie przeszkadza nam więc ów wielowymiarowy, czasem koturnowy flirt wielkiego materiałowo i wszechstronnego technicznie głosu z subtelną, nierzadko salonową liryką. Więcej, owe dramatyczne walory interpretacji pozwalają zarysować znaczenie tekstu na miarę wielkich heroin teatru dramatycznego, nawet gdy jest to nieco staromodne.

Izabela Matuła i Krzysztof Książek. Recital pieśni polskich © Bruno Fidrychv
Krzysztof Książek i Izabela Matuła. Recital pieśni polskich © Bruno Fidrych

Głos Izabeli Matuły odznacza się niezwykłą wszechstronnością. Nasycony i ciemny, szczególnie w rejestrze piersiowym, dramatyczny, o wielkiej skali, blasku i swobodzie techniki, pozwala na doskonałe kreacje w takich partiach jak chociażby te słyszane ostatnio w wykonaniu sopranistki na warszawskiej scenie – Madame Butterfly, Toska (w obu partiach śpiewała na zmianę z Aleksandrą Kurzak), Leonora w „Mocy przeznaczenia” czy Medea w operze Cherubiniego. Dodatkowo znakomite teatralne walory głosu sopranistki pozwalają na cieniowanie nastrojów w takich pozornie krotochwilnych pieśniach Chopina jak „Życzenie”, „Śliczny chłopiec”, czy „Piosnka litewska”.

Niestety jedyne co chcielibyśmy więcej „wyegzekwować” w słuchaniu, to lepsza, pieśniowa dykcja, której nieco w interpretacjach Matuły zabrakło, na rzecz krągłych fraz, co było odczuwalne szczególnie w „Wiośnie” do słów Stefana Witwickiego. We wstrząsającej zawsze „Smutnej rzece” do tego samego poety, metaforycznego obrazu matki-Polski, która pochowała siedmioro dzieci – siedem polskich krain utraconych za czasów zaborów – zabrakło trochę elegijności. Ta bardziej dała się odczuć w interpretacji najbardziej wizyjnej i profetycznej pieśni Chopina, bardzo odpowiedniej do ciężaru głosu Matuły – „Melodii” do sł. Zygmunta Krasińskiego, przypomnijmy: poety-filozofa, medytującego nad procesem chrześcijańskich dziejów narodu i zapomnienia o polskości. Dobrze zarysowane kulminacje i precyzja stroficzna w tym odczytaniu nie przeszkadzały w uchwyceniu formy pieśni przekomponowanej. Podobnie „Leci liście z drzewa” – symbol pozytywizmu w dziejach narodu – odczytana przez Matułę sugestywnie, ale trochę mało bojowniczo, jeśli chodzi o wpisane w pieśń rytmy marszowe. Jednocześnie już pierwszy blok pieśni zaznaczył fenomenalną współkreację wytrawnego chopinisty i kameralisty, Krzysztofa Książka, który delikatnym rysunkiem fraz, dyskretnym cieniowaniem barwy i piękną retoryką (np. poruszająca chromatyka w momencie wichru w „Leci liście z drzewa”) dowodził swojego wielkiego smaku.

Izabela Matuła i Krzysztof Książek. Recital pieśni polskich © Bruno Fidrychv
Krzysztof Książek i Izabela Matuła. Recital pieśni polskich © Bruno Fidrych

Potem usłyszeliśmy osiem pieśni Karłowicza, głównie bardzo znanych, gdzie solistka swoją barwą i ciężarem głosu, jak również plastycznością w zmianie barwy i pięknymi zakończeniami fraz w górnych rejestrach (symboliczne podkreślenie kończącej „Idzie na pola” do sł. Kazimierza Przerwy-Tetmajera frazy Muzyka mojej duszy!) doskonale wydobyła fin-de siècle’ową tragiczność tych miniatur. Szczególnie piękna była w jej wykonaniu scena samotności dziewczyny w „Pod jaworem” do słów ludowych. Krzysztof Książek różnicował tu nasycenie fraz i barwę w stosunku do Chopina, uzyskując efekt niezrównany.

Wybór sześciu pieśni Moniuszki, rozpoczynający się i kończący swoistą klamrą – „Znasz-li ten kraj” – najpierw w patriotycznej, znamiennej dla epoki zaborów parafrazie z Goethego Józefa Ignacego Kraszewskiego, na końcu zaś w znanej wersji Mickiewicza, pokazał znowu odpowiedni tembr głosu Matuły do niełatwych skalowo i technicznie pieśni Moniuszki, przy czym artystka tu, przy swoim monumentalnym aparacie, subtelnie cieniowała nastroje i pięknie kształtowała fermaty. Także w „Znasz-li ten kraj” nie zabrakło dużej swobody w prowadzeniu narracji – wszak pieśń ta, o randze europejskiej, rozsławiona przez mistrzów takich jak Andrzej Hiolski, jest sprawdzianem dla głosu i wrażliwości solisty. Ciekawostką była „Prząśniczka”, zinterpretowana przez artystów w oszałamiającym, barokowym tempie, dotychczas nieznanym w polskich nagraniach.

Izabela Matuła i Krzysztof Książek. Recital pieśni polskich © Bruno Fidrychv
Krzysztof Książek i Izabela Matuła. Recital pieśni polskich © Bruno Fidrych

I wreszcie po przerwie kulminacja – „Trzy fragmenty z poematów Jana Kasprowicza”Karola Szymanowskiego. Ten wczesny cykl kompozytora wymaga nie lada dyspozycji dramatycznej, panowania nad ciągle narastającą ekspresją i katastroficznym nastrojem. W pamięć wryła się nam kiedyś interpretacja Ewy Podleś z Jackiem Kaspszykiem przy pulpicie. Ale wersja Matuły i Książka była jeszcze genialniejsza – głos sopranistki mógł wykazać się tu niezwykłą rozległością skali, bogactwem nastrojów, szerokim diapazonem emocjonalnym. Była to kreacja niezrównana – w swoim młodopolskim rozdarciu. Prosimy o więcej takich kreacji pieśniowych w wykonaniu Izabeli Matuły i Krzysztofa Książka – równie teatralnych co głęboko introspekcyjnych.

Izabela Matuła i Krzysztof Książek. Recital pieśni polskich © Bruno Fidrych
Izabela Matuła i Krzysztof Książek. Recital pieśni polskich © Bruno Fidrych