REKLAMA

Bruno de Sá w warszawskiej Cytadeli. Festiwal „Sinfonia Varsovia Swojemu Miastu”

Z okazji srebrnego jubileuszu festiwalu „Sinfonia Varsovia Swojemu Miastu”, który w 2025 roku obchodził 25-lecie, warszawska publiczność miała okazję po raz pierwszy usłyszeć brazylijskiego sopranistę Bruno de Sá. Artysta, choć występował już wcześniej w Polsce, zaprezentował się po raz pierwszy w Warszawie. Poprzednio miałem ogromną przyjemność podziwiać śpiewaka w Krakowie, w pasticciu „Siface”. 6 czerwca 2025 roku wystąpił on w audytorium Muzeum Historii Polski w Cytadeli z programem „Mille Affetti”, inspirowanym jego najnowszym albumem płytowym. Wieczór spędzony w towarzystwie wspaniałych muzyków okazał się niezapomniany nie tylko z powodu artystycznej wspaniałości koncertu, lecz także pod innym względem, o czym jednak niżej…

Festiwal „Sinfonia Varsovia Swojemu Miastu” to nie tylko koncerty z gwiazdami, ale także projekty edukacyjne, które łączą muzykę z przestrzenią miasta. Bruno de Sá był częścią tej wyjątkowej edycji, której celem było nie tylko zaprezentowanie światowej klasy artystów, ale także włączenie muzyki do codziennego życia stolicy. Obecny na scenach światowych od 2015 de Sá, zaprezentował w Warszawie materiał ze swojej drugiej płyty, „Mille affetti”(dosł. Tysiąc emocji, afektów), na której „odkrywa” zapomniane arie kompozytorów współczesnych Mozartowi i Haydnowi, takich jak Luigi Cherubini, Luigi Caruso, Felice Alessandri oraz Johann Friedrich Reichardt.

Koncert Bruno de Sá w warszawskiej Cytadeli podczas Festiwalu „Sinfonia Varsovia Swojemu Miastu” © serwis SV
Koncert Bruno de Sá w warszawskiej Cytadeli podczas Festiwalu „Sinfonia Varsovia Swojemu Miastu” © serwis SV

Wspaniale brzmi głos Bruno de Sá z towarzyszeniem fortepianu. Świetnie z towarzyszeniem orkiestry (moim pierwszym spotkaniem z artystą było wysłuchanie arii Romea Ascolta! Se Romeo t’uccise un figlio…. – La tremenda ultrice spada z opery Belliniego „I Capuleti e i Montecchi” wykonanej brawurowo przez młodziutkiego sopranistę). Natomiast w wieczorze na warszawskiej Cytadeli równorzędną artystycznie, partnerską, dostarczającą dodatkowych prawdziwych wzruszeń była gra orkiestry pod dyrekcją czujnego, uważnego, czasami rozkołysanego i roztańczonego dyrygenta Jarosława Thiela. 

Jarosław Thiel i Sinfonia Varsovia © serwis SV
Jarosław Thiel i Sinfonia Varsovia © serwis SV

Często w ramach recitali i koncertów widzowie są zmuszani, w oczekiwanie na kolejne pojawienie się śpiewaka czy śpiewaczki, wysłuchiwać utworów instrumentalnych. W tym jednak wypadku mieliśmy do czynienia zarówno z recitalem wspaniałego sopranisty, jak i koncertem wspaniałej orkiestry. Sinfonia Varsovia wykonała najpierw uwerturę do opery „Mitrydates, król Pontu” Wolfganga Amadeusza Mozarta, następnie uwerturę Józefa Haydna do opery „Bezludna wyspa”, potem uwerturę do… „Bezludnej wyspy”, ale tym razem z opery Franza Ignaza Becka, wreszcie dwie części symfonii Es-dur Josepha Martina Krausa (Larghetto i Finale: Allegro). Trudno byłoby na innym koncercie posłuchać takich rarytasów, w tak wspaniałym wykonaniu. Oprócz kwintetu smyczkowego i, oczywiście, dyrygenta najbardziej napracowała się, dając publiczności podarunek swojej muzykalności, Ewa Mrowca grająca na klawesynie i organach (poprawnie: na pozytywie organowym, ale spod jej palców wychodził dźwięk nadzwyczaj organowy).

Koncert Bruno de Sá w warszawskiej Cytadeli podczas Festiwalu „Sinfonia Varsovia Swojemu Miastu” © serwis SV
Koncert Bruno de Sá w warszawskiej Cytadeli podczas Festiwalu „Sinfonia Varsovia Swojemu Miastu” . Przy klawesynie Ewa Mrowca © serwis SV

Bruno de Sá. Bruno de Sá!!! Zanim o muzyce, to o przełamaniu pewnej konwencji. Śpiewaczki w trakcie przerwy bardzo często zmieniają suknie, które w jakimś sensie ilustrują czasem także dobór repertuaru. Panowie przeważnie pozostają cały czas w swoich nudnych smokingach lub frakach. Tymczasem sopranista czarował także swoim wyglądem i strojem, przebrał się w trakcie przerwy, ponadto w II części koncertu „ogrywał” perfekcyjnie różne elementy swojego ubioru.

Właśnie po przerwie włożył fantazyjny strój, idealny do arii Lindoro In mezzo a mille affanni, z opery Luigiego Carusa, nomen omen!, „Wielbiciel muzyki”. Bruno de Sá pokazał po raz kolejny, że jest wielbicielem muzyki, obdarza ją szacunkiem, a ona płynie w jego żyłach. Muzykalność i szacunek do partytury – to według mnie niezwykle istotne elementy składające się na artyzm śpiewaka. Poza tym śpiewa on nie tylko głosem, lecz także całym ciałem: ułamek sekundy przed dźwiękiem (tak samo jak w przypadku ruchu dłoni dyrygenta) wiadomo, co za chwilę usłyszymy. Artysty nie tylko słucha się z radością, lecz także obserwuje.

Koncert Bruno de Sá w warszawskiej Cytadeli podczas Festiwalu „Sinfonia Varsovia Swojemu Miastu” © serwis SV
Koncert Bruno de Sá w warszawskiej Cytadeli podczas Festiwalu „Sinfonia Varsovia Swojemu Miastu” © serwis SV

W pierwszej części artysta brawurowo, z wirtuozerią oraz intymną duchowością wykonał trwający 14 minut utwór Wolfganga Amadeusza Mozarta „Exsultate, jubilate”, w jego wersji salzburskiej z 1779 roku. Kolejnym, nieznanym mi wcześniej utworem, była recytatyw i aria Perseo Voi sacre piante i Deh! soccori o padre il figlio Johanna Friedricha Reichardta z opery „Andromeda”.

Jakże ten fragment podsumować? Bruno de Sá. Wirtuozeria. Muzykalność. Biegłość. Legato. Szacunek do muzyki i partnerów na estradzie. Po krótkiej przerwie, oprócz wspomnianej już wyżej arii z „Wielbiciela muzyki”, sopranista czarował w arii Poro Se possono tanto luci vezzose z opery „Aleksander w Indiach” Felice Alessandriego, na koniec zaś, budując umiejętnie napięcie w trakcie całego wieczoru, porwał słuchaczy recytatywem i arią Lauso No, non cercar per ora, La gran vendetta ancora Luigiego Cherubiniego z opery „Mezencjusz, król Etrurii”. Następnie entuzjazm publiczności, owacje oraz na bisy dwa utwory Mozarta: „Laudate Dominum” z „Vesperae solennes de confessore” oraz arię Donny Elwiry z „Don Giovanniego”, ale jeśli o nią idzie (partię tę artysta śpiewał niedawno na scenie Komische Oper), traktuję ją jako ciekawostkę. Bruno de Sá to przede wszystkim muzyka baroku.

Koncert Bruno de Sá w warszawskiej Cytadeli podczas Festiwalu „Sinfonia Varsovia Swojemu Miastu” © serwis SV
Koncert Bruno de Sá w warszawskiej Cytadeli podczas Festiwalu „Sinfonia Varsovia Swojemu Miastu” © serwis SV

Po raz pierwszy miałem okazję widzieć audytorium w Muzeum Historii Polski. Jest ono duże, ze świetną widocznością oraz zaprojektowane akustycznie z myślą o muzyce bez nagłośnienia. Wydaje mi się, że audytorium może stać się ważną salą koncertową w krajobrazie Warszawy. Gdyby tylko automaty z napojami działały trochę sprawniej, a może gdyby był (cóż za wymagania!) otwarty a nie zamknięty bufet. No i gdyby Cytadela była bardziej przyjazna widzom – w trakcie tego wspaniałego koncertu zepsuła się pogoda, ochłodziło się, zaczął padać deszcz i setki widzów po wyjściu z audytorium biegały zmoczone od bramy do bramy, ponieważ tylko jedna z nich pozostała otwarta. A przestrzeń Cytadeli jest ogromna…

Premiera nowej inscenizacji „Króla Rogera” Karola Szymanowskiego w Brnie

Nową inscenizację „Króla Rogera” Karola Szymanowskiego w sezonie 2024/25 przygotował Janáčkovo divadlo w Brnie. Premiera odbyła się 13 czerwca 2025 roku, zaplanowano trzy spektakle, a ostatni z nich na 24 czerwca. Jest to pierwsze wystawienie tego dzieła w Brnie. W sezonie 2025/26 trzy przedstawienia zostały zaplanowane na 17 grudnia 2025 roku, 17 stycznia i 27 marca 2026 roku.

„Król Roger” w Janáčkovym divadle w Brnie © materiały prasowe
„Król Roger” w Janáčkovym divadle w Brnie © materiały prasowe

Reżyserię powierzono debiutującemu na scenie operowej Vladimírowi Johnowi, absolwentowi Akademii Sztuk Scenicznych im. Leoša Janáčka w Brnie. Scenografię zaprojektował Martin Chocholoušek, a kostiumy – Barbora Rašková. Martin Krupa przygotował reżyserię świateł, a choreografię – Jan Kodet.

W obsadzie znaleźli się wyłącznie czescy śpiewacy. W roli tytułowej występuje Jiří Brückler, a w roli Roksany partneruje mu Veronika Rovná. Vít Nosek wciela się w Edrisiego, a tajemniczym Pasterzem jest Petr Nekoranec, warszawskiej publiczności znany z ubiegłorocznego koncertowego wykonania „Strasznego Dworu” Stanisława Moniuszki, kiedy to wykonał partię Stefana.

„Król Roger” w Janáčkovym divadle w Brnie © materiały prasowe
„Król Roger” w Janáčkovym divadle w Brnie © materiały prasowe

Rolę Archiereiosa śpiewa David Szendiuch, a Diakonissy – Jana Hrochová. Kierownictwo muzyczne objął Robert Kružík, dyrygent, który od nowego sezonu artystycznego 2025/26 obejmie dyrekcję muzyczną tego teatru.

„Klasyka Kamyka”: Mam bardzo dużo szczęścia w życiu: video podcast z Arturem Rucińskim 

14 lipca 2025 roku Artur Ruciński wraz z Gabrielą Legun wystąpią w Recitalu Nadzwyczajnym w ramach 25. Festiwalu Ogrody Muzyczne. Tego wieczoru – po raz pierwszy razem na scenie – wykonają arie i duety z oper Verdiego oraz innych mistrzów włoskiej opery. To będzie muzyczna rozmowa dwojga artystów, w której pobrzmiewać będą miłość, tęsknota, bunt i nadzieja. A towarzyszyć im będzie wybitny pianista Marek Ruszczyński.

„Klasyka Kamyka”: Mam bardzo dużo szczęścia w życiu: video podcast z Arturem Rucińskim

Link do wydarzenia

Artur Ruciński i Gabriela Legun. Recital nadzwyczajny © materiały prasowe
Artur Ruciński i Gabriela Legun. Recital nadzwyczajny © materiały prasowe

„KLASYKA KAMYKA” – CYKL VIDEO PODCASTÓW

Królewskie fanfary i subtelności natury — Sinfonia Varsovia otwiera jubileuszowe Ogrody Muzyczne

Muzyczna podróż przez wieki i pejzaże dźwiękowe natury

W sercu Warszawy, na dziedzińcu Zamku Królewskiego, już 29 czerwca 2025 roku wybrzmi koncert inaugurujący 25. edycję Festiwalu Ogrody Muzyczne, którego mottem w tym roku są „Fajerwerki i Fanfary”. To wydarzenie wyjątkowe — zarówno z uwagi na okrągły jubileusz festiwalu, jak i artystyczny wymiar wieczoru, w którym spotkają się różne muzyczne epoki, stylistyki i nastroje.

Wieczór zatytułowany „Królewskie fanfary i subtelności natury” otworzy barokowe Preludium do „Te Deum” Marc-Antoine’a Charpentiera, znane dziś szerokiej publiczności jako motyw Europejskiej Unii Nadawców. Chwilę później barok ustąpi miejsca pełnej świeżości i obrazowości „Wiośnie” z „Czterech pór roku” Antonio Vivaldiego w interpretacji Meruert Karmenovej — laureatki II nagrody i nagrody specjalnej na 16. Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym im. H. Wieniawskiego w 2022 roku.

Koncert „Królewskie fanfary i subtelności natury”. Karmenova/Sinfonia Varsovia/Klauza © materiały prasowe
Koncert „Królewskie fanfary i subtelności natury”. Karmenova/Sinfonia Varsovia/Klauza © materiały prasowe

Barok, natura i współczesność: intrygujący program koncertu

Program wieczoru to fascynujące zestawienie arcydzieł dawnych mistrzów i nastrojowych pejzaży dźwiękowych. Po klasycznym Vivaldim zabrzmi energetyczna kompozycja „Violoncelles, vibrez!” Giovanniego Sollimy — utwór pełen ekspresji i współczesnej lekkości, wykonywany przez duet wiolonczelowy: Marcela Markowskiego i Krystynę Wiśniewską.

Po przerwie publiczność przeniesie się znów do świata Vivaldiego — tym razem na pełne żaru lato, czyli kolejny z koncertów skrzypcowych z cyklu „Cztery pory roku”. To jednak nie koniec zaskoczeń: w niezwykle lirycznym utworze Ralpha Vaughana-Williamsa „The Lark Ascending” skrzypce Meruert Karmenovej naśladować będą śpiew skowronka, a naturalny pejzaż dopełnią field recordingi Marcina Dymitera (Emitera), uznanego artysty dźwiękowego i pioniera nagrań terenowych w Polsce.

Kulminacją wieczoru będzie majestatyczna i widowiskowa „Muzyka ogni sztucznych” Georga Friedricha Händla — dzieło zamówione przez króla Jerzego II w 1749 roku, dziś stanowiące nieodłączny element uroczystości królewskich i… wielkich otwarć, takich jak to warszawskie.

Michał Klauza dyryguje podczas festiwalu „Sinfonia Varsovia swojemu miastu” © serwis SV
Michał Klauza dyryguje podczas festiwalu „Sinfonia Varsovia swojemu miastu” © serwis SV

Maestro Klauza i Sinfonia Varsovia – gospodarze wieczoru

Orkiestrę poprowadzi Michał Klauza, jeden z najwybitniejszych polskich dyrygentów, który od przyszłego sezonu obejmie stanowisko dyrektora artystycznego Filharmonii Krakowskiej. Dla warszawskiej publiczności to okazja, by po raz kolejny usłyszeć artystę w repertuarze, który łączy majestat z intymnością — dwie cechy najpełniej oddające ducha Ogrodów Muzycznych.

Nie sposób pominąć również gospodarza wieczoru — Sinfonii Varsovii, orkiestry o światowej renomie, której obecność podczas inauguracji jubileuszu 25-lecia festiwalu ma charakter symboliczny i głęboko znaczący.

29 VI 19:00 | Królewskie fanfary i subtelności natury Karmenova/Sinfonia Varsovia/Klauza

Muzyka, natura, Warszawa — zaproszenie na niezapomniany wieczór

Koncert „Królewskie fanfary i subtelności natury” to nie tylko wydarzenie muzyczne, ale także estetyczne i zmysłowe doświadczenie. Wśród monumentalnych murów Zamku Królewskiego, przy świetle letniego zachodu słońca, publiczność będzie miała okazję usłyszeć, jak fanfary Händla spotykają się z pieśnią skowronka, a barokowy splendor harmonijnie współbrzmi z dźwiękami lasów, łąk i ogrodów.

Organizatorzy serdecznie zapraszają — to muzyczne wydarzenie z pewnością przejdzie do historii festiwalu jako jeden z jego najbardziej wyjątkowych wieczorów.

Zakup biletów możliwy przez portal ebilet.pl. Link znajduje się tutaj.

Jonathan Tetelman na 26. Letnim Festiwalu Opery Krakowskiej

26. Festiwal Opery Krakowskiej

W ramach 26. Festiwalu Opery Krakowskiej, który rozpoczął się na początku czerwca, na Wawelu zagoszczą również dwie najnowsze produkcje: „Aida” Giuseppe Verdiego oraz „Bona Sforza” Zygmunta Krauze. Święto Opery Krakowskiej potrwa bowiem aż do 15 sierpnia 2025 roku, zespół pojawi się w wielu innych miejscach, m. in. w Busku Zdroju („Nabucco”), Krynicy Zdroju („Aida” i „Straszny dwór”) , Zamku w Wiśniczu i Zamek Królewski w Niepołomicach („Bona Sforza”).

Największą sensacją będzie jednak występ światowej sławy tenora Jonathana Tetelmana. Okrzyknięty przez New York Times „specjalistą od Pucciniego” wystąpi podczas Festiwalu dwukrotnie: 22 czerwca 2025 roku wraz z sopranistką Gabrielą Legun podczas Gali Opery Krakowskiej. Towarzyszyć mu będą także Monika Korybalska i Adam Szerszeń – znani i cenieni soliści krakowskiej sceny operowej. 27 czerwca 2025 roku w roli Cavaradossiego w „Tosce” na Wawelu, a jego scenicznymi partnerami będą Vanessa Goikoetxea (Tosca) oraz Mikołaj Zalasińśki (Scarpia). To wydarzenie bez precedensu będzie okazją, aby przeżyć operę w plenerze, w miejscu będącym jednym z symboli polskiego dziedzictwa.

Jonathan Tetelman © Ben Wolf
Jonathan Tetelman © Ben Wolf

Jonathan Tetelman: od DJ-a do tenora światowego formatu

Chilijsko-amerykański tenor, uznawany dziś za jednego z najciekawszych i najbardziej ekspresyjnych śpiewaków swojego pokolenia. Jego droga na operowe szczyty była nietypowa i pełna nieoczekiwanych zwrotów. Urodził się w Chile w 1988 roku, ale wkrótce po urodzeniu został adoptowany przez amerykańską rodzinę i dorastał w Princeton, w stanie New Jersey (USA). Początkowo kształcił się jako baryton. Po zakończeniu studiów przez pewien czas pracował jako DJ i producent muzyki elektronicznej.

Dopiero później zdecydował się powrócić do śpiewu i – co kluczowe – przeszedł z barytonu na tenor. Ten przełomowy moment w jego karierze zaowocował szybkim rozwojem i spektakularnymi debiutami na międzynarodowych scenach.

Jonathan Tetelman śpiewa arie Macduffa „Oh figli miei… Ah, la paterna mano” w „Makbecie” w reżyserii Krzysztofa Warlikowskiego na Festiwalu w Salzburgu

W ciągu kilku lat Tetelman zdobył uznanie na najważniejszych scenach świata. Śpiewał m.in. w Metropolitan Opera w Nowym Jorku, Royal Opera House w Londynie, Deutsche Oper Berlin, Wiener Staatsoper, San Francisco Opera i Teatro Colón w Buenos Aires. Zachwyca potężnym, a zarazem lirycznym głosem, którym idealnie interpretuje partie włoskiego repertuaru – zwłaszcza Pucciniego i Verdiego. Dla prestiżowej wytwórni Deutsche Grammophon nagrał dwa albumy: „Arias” (2022) i „The Great Puccini” (2023), a także „Toscę” z Eleonorą Buratto i Ludoviciem Tézierem pod dyrekcją Daniela Hardinga.

Kraków – miasto sztuki i historii – na kilka tygodni stanie się operową stolicą Polski. Bilety na wydarzenia Letniego Festiwalu Opery Krakowskiej dostępne są tutaj.

Polscy artyści na świecie: Aleksandra Kurzak, Agnieszka Rehlis i Piotr Beczała w Arena di Verona

Na Arena di Verona po ubiegłorocznym debiucie w roli Amneris w „Aidzie” Giuseppe Verdiego powraca Agnieszka Rehlis. Mezzosopranistka wystąpi w inscenizacji w reżyserii Stefana Pody, która zainaugurowała jubileuszową, 100. edycję festiwalu w 2023 roku, a ze względu na charakterystyczną scenografię i kostiumy nazwano ją „kryształową Aidą”. Rehlis wystąpi w dziesięciu spektaklach „Aidy”, u boku m. in. Marii José Siri, Olgi Maslovej, Anny Netrebko i Mariny Rebeki (Aida), a także Gregorego Kunde, Briana Jagde, Luciana Ganci i Yusifa Eyvazova (Radames).

Agnieszka Rehlis jako Amneris w Arena di Verona © EnneviFoto
Agnieszka Rehlis jako Amneris w Arena di Verona © EnneviFoto

W jednym spektaklu (27 lipca 2025 roku) wystąpi wraz z Aleksandrą Kurzak. Sopranistka po raz pierwszy zmierzy się z partią tytułowej Aidy. W roli Radamesa towarzyszyć jej będzie francuski tenor Roberto Alagna. Polscy melomani będą mieli okazję posłuchać Aleksandry Kurzak w roli Aidy podczas listopadowych spektakli Opery Krakowskiej.

Kurzak na Arena di Verona wystąpi jeszcze w „Carmen” Georgesa Bizeta. 4 lipca 2025 roku wcieli się w postać Micaëli. W gwiazdorskiej obsadzie znaleźli się również Aigul Akhmetshina (Carmen), Roberto Alagna (Don Josè) i Erwin Schrott (Escamillo). W inscenizacji w reżyserii Franca Zeffirellego 14 sierpnia 2025 roku w roli Don Josègo wystąpi z kolei polski tenor Piotr Beczała, również u boku baszkirskiej mezzosopranistki Aigul Akhmetshiny w partii tytułowej.

Aleksandra Kurzak w „Tosce” na festiwalu Arena di Verona 2023 © EnneviFoto
Aleksandra Kurzak w „Tosce” na festiwalu Arena di Verona 2023 © EnneviFoto

Arena di Verona jest starożytnym rzymskim amfiteatrem z I wieku n. e. Festiwal operowy został zainaugurowany tam w 1913 roku wystawieniem „Aidy” Giuseppe Verdiego. Od tamtego czasu wydarzenie gościło największych śpiewaków, na czele z Marią Callas (włoski debiut artystki w 1947 roku), Renatą Tebaldi, Magdą Olivero, Giuliettą Simionato, Fedorą Barbieri, Franco Corellim, Mario del Monaco, Giuseppe di Stefano, Montserrat Caballé, Plácidem Domingiem, Luciano Pavarottim.

Polscy artyści byli obecni na festiwalu od samego początku jego istnienia (1913). W czasach przedwojennych wystąpili tam m. in. Rosa Raisa jako Walentyna w „Hugenotach” Giacoma Meyrerbeera (1933), Stani Zawadzka jako Julia w „Westalce” w Gaspare Spontiniego (1927) czy też Nikola Rakowski jako Herold królewski w „Lohengrinie” Richarda Wagnera (1922).

Piotr Beczała jako Książę Mantui w „Rigoletcie” na festiwalu Arena di Verona 2023 © EnneviFoto
Piotr Beczała jako Książę Mantui w „Rigoletcie” na festiwalu Arena di Verona 2023 © EnneviFoto

Występowała tam Stefania Toczyska: jako Laura w „Giocondzie” Amilcare Ponchiellego (1980), Amneris w „Aidzie” (1994) i tytułowa Carmen w operze Bizeta (1984). Krystyna Rorbach wykonywała partię Giseldy w „Lombardczykach” Verdiego (1984). Zdzisława Donat wzięła udział w koncercie charytatywnym „Opera for Africa” (1985), podczas gdy Karol Stryja dyrygował kantatą „Aleksander Newski” Sergiusza Prokofiewa (1985). Joanna Omilian (Omilianowicz) śpiewała partię Abigaille w „Nabucco” Verdiego, u boku Renato Brusona w roli tytułowej.

Wielokrotnie występował na tym festiwalu Rafał Siwek, który od 2005 roku wykonywał tam rolę Colline’a w „Cyganerii” i Timura w „Turandot” Pucciniego, Ramfisa w „Aidzie” i Zachariasza w „Nabucco” Verdiego, Komandora w „Don Giovannim” Wolfganga Amadeusza Mozarta.

Spektakl na Festiwalu Arena di Verona © Arena di Verona
Spektakl na Festiwalu Arena di Verona © Arena di Verona

Mariusz Kwiecień występował tam jako Marcello w „Cyganerii” (2005), zaś w Schaunarda w tej operze wcielał się Szymon Komasa (2009). Merkucjem w operze „Romeo i Julia” Charlesa Gounoda, której akcja rozgrywa się właśnie w Weronie, był Artur Ruciński (2011). Artysta na festiwal powracał także jako Hrabia di Luna w „Trubadurze” Verdiego (2013, 2016) i Giorgio Germont w „Traviacie” (2013, 2016), wykonywał tam również solową partię barytonową w „Carmina burana” Carla Orffa (2014). W Amonasra w „Aidzie” wcielał się tam Andrzej Dobber (2013).

Od 2011 roku Aleksandra Kurzak ma na swoim koncie występy na Arena di Verona w takich partiach, jak Rozyna w „Cyruliku sewilskim” Gioachina Rossiniego, Violetta w „Traviacie” i Gilda w „Rigoletcie” Verdiego, tytułowa Julia w operze Gounoda, Santuzza w „Rycerskości wieśniaczej” Pietra Mascagniego, Nedda w „Pajacach” Ruggiera Leoncavalla, tytułowa Tosca i Cio-Cio-San w operach Pucciniego.

W ostatnich latach na festiwalu debiutowali Krzysztof Bączyk (Zuniga w „Carmen”, Faraon w „Aidzie”, Angelotti w „Tosce” w 2019 roku) oraz Ewa Płonka (Abigaille w „Nabucco” w 2023 roku).

Michał Klauza nowym dyrektorem artystycznym Filharmonii Krakowskiej

Monumentalne dzieło Gustava Mahlera, VIII Symfonia Es-dur „Symfonia Tysiąca” zabrzmi w Centrum Kongresowym ICE Kraków 21 czerwca 2025 roku w ICE Kraków na zakończenie jubileuszowego, 80. sezonu Filharmonii im. Karola Szymanowskiego. W koncercie wezmą udział wszystkie zespoły Filharmonii Krakowskiej: orkiestra, chór mieszany, Chór Chłopięcy i Dziewczęcy, Ukraiński Chór Dziecięcy, a także Chór Polskiego Radia – Lusławice i Chór Opery Krakowskiej. Zaśpiewają: Iwona Sobotka, Ewa Tracz, Urszula Kryger, Ewa Biegas, Tadeusz Szlenkier, Mariusz Godlewski i Christian Immler. Będzie to zakończenie II Gustav Mahler Festival 2025, który odbywał się w Filharmonii Krakowskiej od 18 maja 2025. To także ostatni występ Alexandra Humali jako dyrektora artystycznego tej instytucji.

Dyrektor Mateusz Prendota podziękował Alexandrowi Humali za cztery sezony jego pracy na stanowisku dyrektora artystycznego Filharmonii Krakowskiej, wskazując na niełatwe okoliczności pandemii, wybuchu pełnoskalowej inwazji Rosji na Ukrainę, ale przede wszystkim na konieczność strukturalnego i artystycznego odbudowania zespołów instytucji.

Mateusz Prendota – dyrektor naczelny, Michał Klauza i Beata Płoska - zastępca Dyrektora © Biuro Prasowe UMWM
Mateusz Prendota – dyrektor naczelny, Michał Klauza i Beata Płoska – zastępca Dyrektora © Biuro Prasowe UMWM

Nowym dyrektorem artystycznym zostanie Michał Klauza, obecny szef Orkiestry Polskiego Radia. Współpracował z wieloma orkiestrami w kraju i za granicą (Francja, Niemcy, Szwajcaria, Ukraina, Wielka Brytania, Włochy, Armenia, Brazylia, Korea Płd, kraje Zatoki Perskiej), a także z polskimi teatrami operowymi: Operą Bałtycką w Gdańsku, Opera Nova w Bydgoszczy, Teatrem Wielkim w Poznaniu, Operą Wrocławską, Operą Krakowską, Teatrem Wielkim – Operą Narodową w Warszawie (1998–2003). 

W 2019 roku w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie przygotował i poprowadził premierę opery „Billy Budd” Benjamina Brittena wystawionej po raz pierwszy w Polsce, a w 2023 – premierę opery „Peter Grimes” tego samego twórcy. We wrześniu 2021 roku wraz z zespołami Opery Krakowskiej przygotował i poprowadził światową prapremierę „Wandy” Joanny Wnuk-Nazarowej

Konferencja prasowa podsumowująca 80. Jubileuszowy Sezon Artystyczny Filharmonii Krakowskiej © Biuro Prasowe UMWM
Konferencja prasowa podsumowująca 80. Jubileuszowy Sezon Artystyczny Filharmonii Krakowskiej © Biuro Prasowe UMWM

W kolejnych miesiącach w Filharmonii Krakowskiej planowane są intensywne prace nad budową nowej siedziby przy Rondzie Grzegórzeckim. Konkurs architektoniczny zostanie ogłoszony latem, wybrano już doradcę akustycznego.

W sezonie 81. sezonu artystycznego m. in.: „Stworzenie świata” Haydna, „Pasja według św. Łukasza” Pendereckiego i „Dziadek do orzechów” pod batutą nowego dyrektora artystycznego.

Fajerwerki i fanfary na jubileusz 25. Ogrodów Muzycznych

Królewska inauguracja i „Cztery pory roku”

Festiwal 29 czerwca 2025 roku otworzy koncert „Królewskie fanfary i subtelności natury”, współorganizowany z orkiestrą Sinfonia Varsovia pod batutą Michała Klauzy. Solistką wieczoru będzie wybitna kazachska skrzypaczka Meruert Karmenova, laureatka Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego. W programie zabrzmią m.in. barwna „Muzyka ogni sztucznych” Georga Friedricha Händla oraz fragmenty „Czterech pór roku” Vivaldiego – zaskakująco wzbogacone o pejzaże dźwiękowe natury, przygotowane przez Emitera (Marcina Dymitera), pioniera field recordingu w Polsce.

Koncert „Królewskie fanfary i subtelności natury”. Karmenova/Sinfonia Varsovia/Klauza © materiały prasowe
Koncert „Królewskie fanfary i subtelności natury”. Karmenova/Sinfonia Varsovia/Klauza © materiały prasowe

Wyjątkowym wydarzeniem będzie projekt „Nowe Cztery Pory Roku na 300 lat arcydzieła” w aranżacjach Sebastiana Wypycha z udziałem Daniela Olbrychskiego i poezją Agnieszki Osieckiej. Usłyszymy także muzyczne inspiracje Wojciechem Kilarem i Johannem Pachelbelem.

Łukasz Strusiński © Qinke Chang
Łukasz Strusiński © Qinke Chang

Program jest bardzo różnorodny i trochę łączący z ogniem – mówił na konferencji prasowej Łukasz Strusiński, dyrektor artystyczny Festiwalu Ogrody Muzyczne. Ale właśnie o te żywioły nam trochę chodziło, o te fanfary i fajerwerki. Powiem jeszcze żartobliwie, że ten tytuł oczywiście nie tylko odnosi się do świętowania, ale jak zostawimy tylko te dwie F-ki, to to mamy mocne fortissimo. W projekcie pod tytułem „Królewskie Fanfary i subtelność natury” łączymy to, co jest przedmiotem tego festiwalu.

Vivaldi / Osiecka / Kilar/Olbrychski – Nowe Cztery Pory Roku | 300 Lat Arcydzieła © materiały prasowe
Vivaldi / Osiecka / Kilar/Olbrychski – Nowe Cztery Pory Roku | 300 Lat Arcydzieła © materiały prasowe

W tym roku przypada trzysetlecie edycji „Pór roku” Vivaldiego. W naszym programie mamy dwie propozycje. Jedna jest bardziej nowoczesna: za chwilę nastąpi premiera płyty Anny Wandtk, Sebastiana Wypycha i przyjaciół Daniela Olbrychskiego. To projekt „Vivaldi, Osiecka, Kilar”, połączenie różnych gatunków, ale na klasycznej bazie.

Artur Ruciński i Gabriela Legun. Recital nadzwyczajny © materiały prasowe
Artur Ruciński i Gabriela Legun. Recital nadzwyczajny © materiały prasowe

Gwiazdy opery i muzyki fortepianowej

W programie jubileuszu znajdą się również prawdziwe muzyczne fajerwerki. 14 lipca 2025 roku w Recitalu Nadzwyczajnym wystąpi Artur Ruciński, światowej sławy baryton znany m.in. z występów w Metropolitan Opera. Towarzyszyć mu będzie Gabriela Legun, jedna z najbardziej wyrazistych sopranistek młodego pokolenia. Razem wykonają niezapomniane arie i duety z oper Verdiego oraz innych mistrzów włoskiej opery. Przy fortepianie – Marek Ruszczyński.

Koncert „Hayato Sumino – pianista nowej ery w Warszawie!” © materiały prasowe
Koncert „Hayato Sumino – pianista nowej ery w Warszawie!” © materiały prasowe

Publiczność usłyszy także recital Hayato Sumino (Cateen) – japońskiego pianisty, który zdobył popularność dzięki Konkursowi Chopinowskiemu w 2021 roku i swojej niezwykłej umiejętności łączenia klasyki z improwizacją i nowoczesnym podejściem do muzyki.

Na zakończenie festiwalu wystąpi znakomity zespół L’Arpeggiata pod kierunkiem charyzmatycznej Christiny Pluhar, z programem „Wonder Women” – hołdem dla kobiet-artystek, które przez wieki walczyły o głos i obecność w świecie muzyki.

„Wonder Women” i L”Arpegiatta” z Cristina Pluhar © materiały prasowe
„Wonder Women” i L”Arpegiatta” z Cristina Pluhar © materiały prasowe

W koncercie finałowym wystąpi zespół L’Arpeggiata i Christina Pluhar, zbyt rzadko występujący w Warszawie. Ten szczególny projekt, „Wonder Women” nawiązuje do popkultury i filmów Marvela. Ale w programie jest muzyka od XVII wieku po współczesność, również włączającą muzykę tradycyjną z krajów latynoskich. A bohaterkami są kobiety. To będą utwory o kobietach, o księżniczkach, o wiedźmach, o kobietach silnych, o kobietach cierpiących. Ale przede wszystkim to będzie muzyka tworzona przez kobiety: Barbarę Strozzi, Francescę Caccini. L’Arpeggiata u nas obchodzi 25-lecie swojego istnienia, także myślę, że to jest piękne zwieńczenie całego festiwalu – mówił Łukasz Strusiński.

VOŁOSI – Wirtuozi Karpat © materiały prasowe
VOŁOSI – Wirtuozi Karpat © materiały prasowe

Folk, jazz i muzyka świata

Zespół Vołosi, znany z niezwykłego łączenia brzmień ludowych z rockiem, jazzem i muzyką filmową, zaprezentuje żywiołowy koncert pełen energii. Swój projekt zaprezentuje również Aga Zaryan z Big Bandem Śląskim, wykonując największe polskie jazzowe przeboje autorstwa m.in. Komedy, Namysłowskiego i Karolaka.

„Taki cud i miód”. Danuta Błażejczyk, Andrzej Dąbrowski i Chopin University Big Band © materiały prasowe
„Taki cud i miód”. Danuta Błażejczyk, Andrzej Dąbrowski i Chopin University Big Band © materiały prasowe

W programie znajdzie się także jazzowy koncert Danuty Błażejczyk i Andrzeja Dąbrowskiego – „Taki cud i miód” – z towarzyszeniem Chopin University Big Band. Będzie to zarazem jubileusz 40-lecia obecności Błażejczyk na scenie.

Operetka, piosenka i multimedia

Nie zabraknie również ukochanej przez widzów operetki –18 lipca 2025 roku swoje największe przeboje zaprezentuje Grażyna Brodzińska, której towarzyszyć będą m.in. Łukasz Kostka, Anna Sokołowska-Alabrudzińska oraz Kacper Kuszewski, pod batutą Mieczysława Smydy.

Grażyna Brodzińska i Przyjaciele Forever! © materiały prasowe
Grażyna Brodzińska i Przyjaciele Forever! © materiały prasowe

Artyści Akademii Operowej Teatru Wielkiego – Opery Narodowej powrócą 20 lipca 2025 roku z galą piosenek międzywojnia – hołdem dla Petersburskiego, Warsa i Szpilmana w koncercie „Miłość Ci wszytko wybaczy. Piosenki, które kochamy”.

Miłość Ci wszystko wybaczy. Piosenki, które kochamy © materiały prasowe
Miłość Ci wszystko wybaczy. Piosenki, które kochamy © materiały prasowe

Wielką atrakcją będzie także19 lipca 2025 roku występ Heroes Orchestra, która łączy symfoniczne brzmienie z muzyką znaną z gier komputerowych – w tym kultowej serii „Heroes of Might and Magic”.

Podróż do Korei

W ramach współpracy z Koreańskim Centrum Kultury 26 lipca 2025 roku wystąpi zespół NaMu, grający na tradycyjnych instrumentach, oraz The Greatest Mask ze spektaklem „Otello i Jago” (27 lipca 2025 roku) – niezwykłą adaptacją Szekspira w formie koreańskiego teatru masek, nagrodzoną jako Najlepszy Spektakl Taneczny na 11. Edaily Culture Awards (2024).

Projekcje muzyczne

Będą pozycje premierowe – zapowiada Robert Kamyk. – Ale nie zabraknie również tytułów z historii festiwalu, tych najbardziej ukochanych przez naszą publiczność. Po raz pierwszy pokażemy dwa spektakle z wiedeńskiej Staatsoper – „Otella” z Jonasem Kaufmannem oraz „Traviatę” w reżyserii Simona Stone’a, z udziałem Juana Diego Flóreza i Pretty Yende. Ta ostatnia inscenizacja przenosi postać Violetty w realia współczesności – bohaterka jest influencerką, a spektakl pełen jest aktualnych odniesień społecznych i kulturowych. Na wielkim ekranie zobaczymy również dwie produkcje zrealizowane na słynnym Festiwalu w Bregencji nad Jeziorem Bodeńskim: najnowszą wersję „Wolnego strzelca” Carla Marii von Webera oraz „Carmen” w pamiętnej inscenizacji Kaspera Holtena.

Robert Kamyk © Qinke Chang
Robert Kamyk © Qinke Chang

W repertuarze nie zabraknie także rozrywki na najwyższym poziomie. Zaprezentujemy „Zemstę nietoperza” w brawurowej reżyserii Barrie Kosky’ego – zrealizowaną na pograniczu kabaretu i opery, z finezyjnymi odniesieniami do baroku.

„Zemsta nietoperza” © materiały prasowe
„Zemsta nietoperza” © materiały prasowe

Miłośników baletu z pewnością zachwyci „Carmina Burana” w choreografii Edwarda Kluga – oszczędna w formie, pełna siły i piękna. Powrócimy również do twórczości Maurice’a Béjarta, prezentując jego słynną choreografię do IX Symfonii Beethovena. W programie znajdzie się również koncert z okazji ponownego otwarcia katedry Notre-Dame po pożarze – wydarzenie symboliczne, nasycone duchowością i nadzieją.

Joyce DiDonato w filmowym oratorium „Eden in Olympia” © materiały prasowe
Joyce DiDonato w filmowym oratorium „Eden in Olympia” © materiały prasowe

Nie zabraknie także Joyce DiDonato i jej niezwykłego projektu „Eden”, łączącego operę, teatr i ekologię w przejmującym muzycznym przesłaniu.Rambert Dance Company pokaże baletowe odczytanie serialu „Peaky Blinders”. Dla miłośników lżejszych brzmień przygotowaliśmy spotkania z gwiazdami muzyki popularnej – Andreu Rieu, David Garrett, Tina Turner i Céline Dion ponownie zapełnią ekran Dziedzińca Wielkiego swoimi niezapomnianymi występami.

25. Ogrody Muzyczne

Organizator wydarzenia: Fundacja Ogrody Muzyczne
Współorganizatorzy: ORFEO Fundacja im. Bogusława Kaczyńskiego,
Zamek Królewski w Warszawie – Muzeum
Główny partner: Zaleski Stichting
Współfinansowanie: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Miasto Stołeczne Warszawa

Szczegółowy program

ogrodymuzyczne.pl/program
Bilety: ebilet.pl

Kontakt dla mediów

Kamila Olesińska, e-mail: press@ogrodymuzyczne.pl, tel. 501 133 549

Ulotka programowa 25. Festiwalu „Ogrody Muzyczne” © Qinke Chang
Ulotka programowa 25. Festiwalu „Ogrody Muzyczne” © Qinke Chang

Muzyczna Planeta Sopot. Już za kilka dni rozpoczyna się 15. NDI Sopot Classic Festival

Kosmiczna koncepcja festiwalu

Motyw kosmosu, który wyznacza kierunek tegorocznej edycji, nie jest przypadkowy. Jak zaznacza dyrektor artystyczny festiwalu, Szymon Morus w rozmowie z ORFEO: Interesuje mnie swoboda i radość przeżywania muzyki. Kosmos to idealne tło do poszukiwania nowych, nieograniczonych przestrzeni, w których dźwięk nie ma żadnych granic. W tym roku chcemy zaprosić widzów do odkrywania odległych galaktyk – zarówno w sensie dosłownym, jak i metaforycznym.

Festiwal ma na celu nie tylko zaprezentowanie wybitnych artystów i oryginalnych programów muzycznych, ale także stworzenie przestrzeni do interakcji z publicznością. Przez wydarzenia festiwalowe odbędą się koncerty, spektakle, a także wydarzenia specjalne, które pozwolą na spotkanie z dźwiękami w całkiem nowy sposób.

15. NDI Sopot Classic – zapowiedź

PROGRAM FESTIWALU

Program tegorocznej edycji NDI Sopot Classic to prawdziwa uczta muzyczna. Z jednej strony mamy do czynienia z dużymi projektami symfonicznymi, z drugiej – z kameralnymi koncertami i spektaklami dla najmłodszych.

24 czerwca 2025 roku (Sala Słoneczna – al. Mamuszki 14). Finał 8. Konkursu Kompozytorskiego im. Krzysztofa Pendereckiego

W pierwszym dniu festiwalu odbędzie się wyjątkowe wydarzenie – finał 8. Konkursu Kompozytorskiego im. Krzysztofa Pendereckiego. Młodzi kompozytorzy będą mieli okazję zaprezentować swoje utwory, które następnie zostaną ocenione przez publiczność oraz jury. To wydarzenie jest doskonałą okazją do odkrycia nowatorskich kompozycji, które w przyszłości mogą stać się klasykami muzyki współczesnej. W programie: Grażyna Bacewicz „Koncert na orkiestrę smyczkową” oraz cztery wyłonione w I etapie kompozycje.  

15. NDI Sopot Classic Festival  © materialy prasowe
15. NDI Sopot Classic Festival © materialy prasowe

29 czerwca 2025 roku – „Odyseja kosmiczna” – orchestral tribute to John Williams

Muzyka filmowa Johna Williamsa to nie tylko dźwięki, które towarzyszą najbardziej ikonicznym produkcjom kinowym, ale także przestrzeń do emocjonalnych przeżyć. Koncert w wykonaniu orkiestry symfonicznej poświęcony będzie najbardziej znanym kompozycjom mistrza, w tym utworom z serii „Star Wars”, „Harry Potter” oraz „E.T.”. To idealna okazja, by usłyszeć na żywo muzykę, która towarzyszyła wielu pokoleniom widzów na całym świecie. W programie także utwory Adama Wesołowskiego, Janusza Wojtarowicza, Pawła Baranka i Janusza Wojtarowicza. Orkiestra Polskiej Filharmonii Kameralnej Sopot zadyryguje Szymon Morus.

15. NDI Sopot Classic Festival  © materialy prasowe
15. NDI Sopot Classic Festival © materialy prasowe

1 lipca 2025 roku (Kościół świętego Jerzego w Sopocie). „Singe Seele” – koncert barokowy

Dla miłośników baroku festiwal przygotował niezwykłą podróż w czasie. W Kościele św. Jerzego odbędzie się koncert, który przeniesie słuchaczy do XVII wieku. W programie znajdą się utwory takich kompozytorów jak Johann Sebastian Bach czy Antonio Vivaldi, wystąpi Zespół Instrumentów Dawnych Polskiej Opery Królewskiej Capella Regia Polona, Krzysztof Garstka (klawesyn, prowadzenie), a także Dorota Szczepańska, sopranistka specjalizująca się w muzyce baroku.

2 lipca 2025 roku (Sala Słoneczna – al. Mamuszki 14). „Mały Książę” – spektakl dla dzieci

Festiwal NDI Sopot Classic to także wydarzenie przyjazne dzieciom. 2 lipca na scenie Opera Leśna zagości przedstawienie inspirowane kultową książką Antoine’a de Saint-Exupéry’ego. „Mały Książę” to spektakl łączący elementy teatru, tańca i muzyki, który w sposób przystępny i pełen magii wprowadzi najmłodszych w świat literatury oraz muzyki.

3 lipca 2025 roku (Opera Leśna). „Universum” – koncert Atom String Quartet

Kolejny punkt programu to koncert Atom String Quartet – kwartetu smyczkowego, który wykona współczesne kompozycje inspirowane kosmosem. Zespół zaprezentuje muzykę, która nie boi się łączyć tradycji z nowoczesnością, tworząc przestrzeń do refleksji nad nieskończonością wszechświata.

15. NDI Sopot Classic Festival  © materialy prasowe
15. NDI Sopot Classic Festival © materialy prasowe

5 lipca roku (Opera Leśna). „Planety” – finałowy koncert festiwalu

Festiwal zakończy się wielkim finałem – koncertem, który zjednoczy muzykę operową z symfonicznymi pejzażami. W programie znajdą się m.in. utwory z „Planety” Gustava Holsta, które zostaną połączone z ariami operowymi w wykonaniu znakomitych solistów. W finale wystąpi także Polska Filharmonia Kameralna Sopot pod batutą Szymona Morusa, a gościem wieczoru będzie koreański tenor SeokJong Baek, jeden z najbardziej cenionych artystów swojego pokolenia, występujący na scenie Metropolitan Opera w Nowym Jorku i Royal Opera &Ballet w Londynie.

Szymon Morus: „Muzyka jest podróżą”

Szymon Morus, dyrektor artystyczny festiwalu, w rozmowie podkreślił, że festiwal to dla niego nie tylko projekt artystyczny, ale także „wielka muzyczna podróż”. Muzyka to język, który pozwala odkrywać nieznane obszary – zarówno w dźwiękach, jak i w nas samych. Chciałbym, aby festiwal był przestrzenią, w której każdy będzie mógł poczuć się częścią tego wielkiego muzycznego kosmosu – mówi Morus. NDI Sopot Classic Festival to wydarzenie, które już na stałe wpisało się w kalendarz najważniejszych festiwali muzycznych w Polsce.

Tegoroczna, 15., edycja, inspirowana kosmosem, zapowiada się jako niepowtarzalna okazja do przeżycia muzyki w zupełnie nowy sposób. Zapraszamy do Sopotu na tę niezwykłą podróż przez dźwięki – kosmiczną, pełną emocji i odkryć. Więcej informacji i bilety dostępne na stronie festiwalu: sopotclassic.pl.

ORFEO Fundacja im. Bogusława Kaczyńskiego jest jednym z patronów medialnych 15. NDFI. Sopot Classic.

Scenografka, która maluje operowe światy. Izabela Chełkowska uhonorowana Gloria Artis

Wieloletnia scenografka i kostiumografka Teatru Wielkiego – Opery Narodowej, współtwórczyni wielu wydarzeń artystycznych ostatnich dekad w Polsce i za granicą – Izabela Chełkowska została odznaczona Złotym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”. Uroczystość wręczenia odbyła się w gronie artystów, współpracowników i przyjaciół, stanowiąc okazję do podsumowania bogatego dorobku tej wyjątkowej artystki.

Izabela Chelłowska. 11. Konkurs Moniuszkowski © Karpati&Zarewicz
Izabela Chelłowska. 11. Konkurs Moniuszkowski © Karpati&Zarewicz

Izabela Chełkowska, absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu i Warszawie, od lat 70. aktywnie działa na polu sztuki scenicznej. Jej pierwsze doświadczenia związane były z filmem („Na srebrnym globie” w reż. Andrzeja Żuławskiego), szybko jednak artystka przeniosła się do świata teatru, telewizji, seriali i opery. Scenografie do spektakli „Tamara, Powieść teatralna”, liczne realizacje Teatru Telewizji, widowiska i wystawy – to tylko fragment szerokiej działalności Chełkowskiej. Projektuje scenografie do koncertów, benefisów, imprez plenerowych oraz kulturalne ekspozycje zagraniczne, ekspozycje muzealne, targowe, wyposażenia wnętrz budynków rządowych, ważnych instytucji państwowych. Od 1997 roku pełni funkcję głównego scenografa Festiwalu Gwiazd w Międzyzdrojach. Jej wyjątkowa umiejętność łączenia barwy, przestrzeni i znaczenia sprawia, że jej projekty niosą silny ładunek emocjonalny.

12. Konkurs Moniuszkowski. Reklama w warszawskim metrze © archiwum prywatne
12. Konkurs Moniuszkowski. Reklama w warszawskim metrze © Karpati&Zarewicz

Szczególne miejsce w jej twórczości zajmuje opera. Od 1998 roku współpracuje z Teatrem Wielkim – Operą Narodową, gdzie stworzyła scenografie i kostiumy do takich wydarzeń, jak widowisko „Viva Moniuszko, viva Verdi!”, balet „La dolce vita” (z ponad 300 kostiumami!). Dla Opery Narodowej przygotowywała również przestrzenie ekspozycyjne, m.in. do wystawy „Zawsze ten sam… Fryderyk Jarosy – historia międzywojennych kabaretów Warszawy”.

Izabela Chelłowska. 12. Konkurs Moniuszkowski © archiwum prywatne
Izabela Chelłowska. 12. Konkurs Moniuszkowski © Karpati&Zarewicz

W latach 1993-1999 na zamówienie Filharmonii Narodowej realizowała oprawę scenograficzną do cieszących się dużym uznaniem publiczności Koncertów Sylwestrowych. Przygotowywała oprawę scenograficzną do kolejnych edycji Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina, a także obchodów Roku Chopinowskiego. Pod jej scenograficzną opieką od 2010 roku jest również odbywający się co trzy lata Konkurs Moniuszkowski.

Współpracowała z takimi reżyserami, jak: Laco Adamik, Henryk Bielski, Jacek Bromski, Maciej Dejczer, Waldemar Dziki, Mikołaj Grabowski, Jerzy Gruza, Janusz Kijowski, Stanisław Różewicz, Jerzy Satanowski, Andrzej Strzelecki, Magda Umer, Maciej Wojtyszko, Jan Wołek, Krzysztof Zanussi.

Scenografia do I i II etapu 12. Konkursu Moniuszkowskiego w salach Redutowych TW-ON © archiwum prywatne
Scenografia do I i II etapu 12. Konkursu Moniuszkowskiego w salach Redutowych TW-ON © Karpati&Zarewicz

Przez trwającą ponad 50 lat działalność artystyczną zaprojektowała setki przestrzeni, w tym m.in. Polskie Pawilony na targach Expo w Sewilli i ekspozycje muzealne (np. wystawa sreber francuskich w Pałacu w Wilanowie). Przygotowywała także opracowania graficzne książek oraz materiałów reklamowych.

Wielokrotnie nagradzana i wyróżniana – m.in. przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, laureatka festiwalu „Dwa Teatry” – artystka nie tylko projektuje, ale również edukuje i inspiruje młodsze pokolenia. Jej prace były obecne na światowych wystawach, a także w najbardziej prestiżowych miejscach kultury w Polsce.

W 2022 roku przygotowała, wraz z Cezarym Żeglińskim, koncepcję artystyczną wystawy plenerowej „Bogusław Kaczyński – z Białej Podlaskiej w świat” w oparciu o zbiory Fundacji ORFEO. 

„Bogusław Kaczyński - z Białej Podlaskiej w świat” w Muzeum Południowego Podlasia w Białej Podlaskiej © Muzeum Południowego Podlasia
„Bogusław Kaczyński – z Białej Podlaskiej w świat” w Muzeum Południowego Podlasia w Białej Podlaskiej © Muzeum Południowego Podlasia

Odznaczenie medalem Gloria Artis to ukoronowanie jej nieustającego zaangażowania w rozwój i promocję polskiej kultury. To także wyraz wdzięczności wobec artystki, która – jak nikt inny – potrafi opowiadać dźwiękiem światła, linią barwy i emocją przestrzeni.

Izabela Chełkowska odznaczona Złotym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis" © Danuta Matloch/MKiDN
Izabela Chełkowska odznaczona Złotym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” © Danuta Matloch/MKiDN