Podczas konferencji ujawniono szczegółowo program nadchodzącej, 34. już edycji. W spotkaniu udział wzięli także: Anna Sroka-Hryń, Jitka Stokalska, Aleksandra Olczyk, Adam Banaszak, Tomasz Cyz, Rafał Siwek, Michał Znaniecki, Tomasz Pokrzywiński oraz Rektor UMFC prof. Robert Cieśla. Spotkaniu z dziennikarzami towarzyszyły występy artystów Festiwalu: Orkiestry MACV, Bastarda Trio oraz Natalii Rubiś i Artura Jandy, którym towarzyszyła Olha Kozlan. Festiwal Mozartowski potrwa dwa miesiące – od 8 maja do 6 lipca 2025 roku.
Pierwsza edycja Festiwalu Mozartowskiego odbyła się w 1991 roku, a WOK przez lata był jedynym teatrem na świecie, gdzie w ciągu dwóch miesięcy można było obejrzeć wszystkie dzieła sceniczne Mozarta. Prowadzący konferencję Jerzy Snakowski przybliżył historię Festiwalu, wspominając Stefana Sutkowskiego, pomysłodawcę tego niezwykłego przedsięwzięcia. Ówczesny dyrektor Warszawskiej Opery Kameralnej wpadł na szalony, i jak się później okazało genialny pomysł, żeby wystawić wszystkie opery Mozarta, także fragmenty jego nieukończonych dzieł. Ta inicjatywa tak się spodobała, że festiwal wpisał się w muzyczną mapę Polski i dzięki niemu Warszawa stała się trzecim domem Mozarta po Salzburgu i Wiedniu.

Alicja Węgorzewska-Whiskerd, dyrektor Warszawskiej Opery Kameralnej opowiadała o tegorocznej idei festiwalu: W tym roku mamy wiele premier. Nie otwieramy programu wielką galą, tylko nową produkcją „Łaskawości Tytusa” pod dyrekcją Benjamina Bayla i w reżyserii Anny Sroki-Hryń 8 maja 2025 roku, która znalazła się w gronie laureatów XVIII Teatralnych Nagród Muzycznych im. Jana Kiepury za najlepszą reżyserię (spektakl „Z ręką na gardle. Piosenki z repertuaru Ewy Demarczyk” zrealizowany w Teatrze Współczesnym w Warszawie).
– Opera dla mnie jest inną planetą – mówiła Anna Sroka-Hryń. Musiałam zastanowić się, co znaczy dziś łaskawość Tytusa i jak ja ją rozumiem. Co to znaczy być władcą tak, abyśmy dobrze i bezpiecznie czuli się w świecie, w którym jesteśmy. Człowiek jest skomplikowaną i niejednoznaczną istotą. W mojej interpretacji każdy z bohaterów może przejść swego rodzaju przemianę.

„Requiem” Mozarta zabrzmi trzy razy. W Filharmonii Narodowej 12 maja 2025 roku odbędzie się premiera płyty „Requiem” Mozarta, ukaże się na CD, ale także w wersji winylowej, zabrzmi także „Wielka Msza c-moll”, zadyryguje Adam Banaszak. Partie basowe zaśpiewa Rafał Siwek, który powiedział, że dwa razy nagrał „Requiem” Verdiego, ale dopiero pierwszy raz „Requiem” Mozarta. – To ogromna przyjemność wrócić do Warszawskiej Opery Kameralnej – mówił artysta. – W 2001 roku zaśpiewałem tutaj swojego pierwszego Mozarta, a był to Sarastro.
30 maja 2025 roku w warszawskiej Katedrze Świętego Jana zabrzmi nowa wersja „Requiem” Mozarta, wydana przez Carus w 2024 roku, to wynik wieloletnich wykonań i badań nad tym utworem przeprowadzonych przez Howarda Armana, który zadyryguje w Warszawie. Także w katedrze prowadzi je Eugene Tzigane 13 czerwca 2025 roku w najbardziej znanej wersji Franza Xavera Süssmayera.
– Jeśli chodzi o nieoczywiste aranżacje – mówiła Alicja Węgorzewska-Whiskerd – w szczególny sposób chciałabym podkreślić „Mesjasza” Georga Fryderyka Händla 15 czerwca 2025 roku na Zamku Królewskim w Warszawie. To będzie opracowanie Mozarta, który na nowo zinstrumentował dzieło mistrza, z którego pewnie chciał się dużo nauczyć.

22 maja 2025 roku spektakl „Ostatnia serenada. Don Giovanni ukarany” w języku polskim w ramach 6. Junior Mozart Festiwal przygotuje Michał Znaniecki, pod kierownictwem muzycznym Tadeusza Kozłowskiego. Zacieśniliśmy ogromnie współpracę z Uniwersytetem Muzycznym im. Fryderyka Chopina. 29 maja 2025 roku wystawimy „Prawdziwą historię Czarodziejskiego fletu” – do którego napisała tekst Kalina Cyz, a 21 czerwca 2025 roku „Uprowadzenie z seraju, a miłość wygrywa”, obie produkcje pod kierownictwem muzycznym Jerzego Wołosiuka, w inscenizacji Tomasza Mana wystąpią studenci i doktoranci Uniwersytetu Muzycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Festiwal zamknie się również klamrą, bo zakończymy go Wielką Galą Finałową 29 czerwca 2025 roku pt. „Mozart Night” w reżyserii Tomasza Cyza.

– Chcemy nawiązać do słynnej powieści epistolarnej „Niebezpieczne związki” Pierre’a Choderlosa de Laclos – opowiada Tomasz Cyz – i mówić o miłości, pragnieniu, pożądaniu i nienawiści. Nawiązujemy do słynnego filmu Stephena Frearsa z Glenn Close i Johnem Malkovichem, ale także do zapomnianej wersji Miloša Formana. Powieść ukazała się w 1782 roku, wtedy miała tez miejsce prapremiera „Uprowadzenia z seraju”. Wciąż spieramy się, jak ułożyć program. Ale to jest cudowny spór, bo takie spory po prostu prowadzą do wielkich rzeczy.
– Ale finałów będzie kilka – mówiła Alicja Wegorzewska-Whiskerd. 3 lipca 2025 roku wystawimy niezwykłe odczytanie „La finta semplice” w reżyserii Jitki Stokalskiej, pod dyrekcją Tomasza Pokrzywińskiego i w jego aranżacji, z udziałem Trio Bastarda.
– Sama jestem ciekawa, co z tego powstanie – powiedziała Jitka Stokalska. – Razem z Tomaszem Pokrzywińskim i Trio Bastarda próbujemy zrobić transkrypcję „La Finta Semprice”, wyciągnąć potencjał improwizacji comedii dell’arte. Wpadłam na pomysł, żeby zupełnie inaczej to odczytać. Oczywiście wszystkie linie melodyczne zostaną zachowane, ale będzie to zupełnie inaczej brzmiało. Wykonawcy też będą mogli improwizować.

– Sam fakt zaproszenia Trio Bastarda do tego przedsięwzięcia – mówił Tomasz Pokrzywiński – świadczy o dużej otwartości i gotowości na eksperyment w zespole Warszawskiej Opery Kameralnej. Oprócz mnie grają Paweł Szamburski na klarnecie i Michał Górczyński na klarnecie kontrabasowym. Nasz zespół wymyka się wszelkim próbom klasyfikacji. Sięgając po różne teksty kultury staramy się zawsze komponować i opracowywać swoją muzykę. Ze względów muzycznych i aranżacyjnych w tym projekcie dołączy do nas troje wspaniałych muzyków: Olivia Bujnowicz-Wadowska (skrzypce), Mirosław Feldgebel (fortepian) i Igor Wiśniewski (gitara). Są to wszyscy artyści elastyczni i wszechstronni, dlatego będziemy czasem przysuwać się bardzo blisko tekstu Mozarta, a czasem odchodzić od niego dość daleko.
Podczas 34. edycji Festiwalu Mozartowskiego można będzie zobaczyć także repertuarowe przedstawienia WOK: „Don Giovanniego”, „Idomeneo” , „Wesele Figara”, „Uprowadzenie z seraju” i „Czarodziejski flet”. 25 maja 2025 roku odbędzie się „Moje życie z Mozartem”, będzie to koncertowa wersja książki Erica Emmanuela Schmitta ze specjalnym udziałem autora. 18 maja 2025 roku gośćmi Tomasza Strahla będą Krzysztof Jakowicz i Robert Morawski.

Bilety na wszystkie wydarzenia festiwalowe są dostępne na stronie: bilety.operakameralna.pl. ORFEO Fundacja im. Bogusława Kaczyńskiego jest patronem medialnym tego wydarzenia.