REKLAMA

„A Te, o Cara. Koncert Trzech Tenorów”. Autorski projekt Fundacji ORFEO im. Bogusława Kaczyńskiego 29 listopada 2024 roku w Warszawie

„A Te, o Cara” („Do Ciebie, Ukochana”) to słynna aria Artura z „Purytanów” Vincenza Belliniego, rozsławiona m. in. interpretacjami Luciano Pavarottiego, Alfredo Krausa i Juan Diego Flóreza. W Polsce ta opera pojawiła się tylko raz, w 2002 roku w Teatrze Wielkim w Łodzi. „A Te, o Cara” to także tytuł koncertu organizowanego przez ORFEO Fundację im. Bogusława Kaczyńskiego. Jego założeniem jest ukazanie świata epoki belcanta i piękna lirycznego tenorowego śpiewu, z wykorzystaniem charakterystycznej dla tego okresu brawury koloratury. Zabrzmią zarówno utwory niezwykle popularne, ale też te mniej znane. W programie znajdą się utwory Gaetano Donizettiego, Charlesa Gounoda, Giuseppe Verdiego, Giacomo Pucciniego, Stanisława Moniuszki oraz pieśni neapolitańskie. Usłyszymy słynny Tercet Tenorów z „Armidy”, jedynej czarodziejskiej opery Gioachino Rossiniego, polscy śpiewacy wykonają pierwszą część tej kompozycji po raz pierwszy w historii polskiej wokalistyki.

Krzysztof Lachman | Adam Walasek | Sebastian Mach (© archiwum prywatne)
Krzysztof Lachman | Adam Walasek | Sebastian Mach (© archiwum prywatne)

Wystąpią tenorzy młodego pokolenia, którzy już odnoszą sukcesy na scenach polskich i zagranicznych. Sebastian Mach z powodzeniem kreuje wymagające partie rossiniowskie takie jak: Ramiro w „Kopciuszku” i Lindoro we „Włoszce w Algierze”, które wykonywał w Lugano w Szwajcarii oraz w Polskiej Operze Królewskiej w Warszawie. Artysta w ostatnich tygodniach zadebiutował też jako Ernesto w „Don Pasquale” w Opera Nova w Bydgoszczy. Krzysztof Lachman występował podczas festiwali Opera Rara w Krakowie i Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena w Filharmonii Narodowej w Warszawie. We wrześniu 2024 roku zaśpiewał tytułową rolę Aureliano w „Aureliano w Palmirze” Gioachino Rossiniego u boku słynnego argentyńskiego kontratenora Franco Fagioliego na koncertach w Krakowie, Pradze oraz Dreźnie. Orkiestrą Capella Cracoviensis dyrygował Tomasz Adamus. Adam Walasek w listopadzie 2023 roku zadebiutował w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej rolą Księcia Yamadoriego w „Madame Butterfly” Giacomo Pucciniego w reżyserii Mariusza Trelińskiego. W sierpniu 2024 roku zdobył I Nagrodę w II Międzynarodowym Konkursie dla głosów tenorowych „The voice of Kamen” w Starej Zagorze w Bułgarii, jury przewodniczył José Cura. Artysta w październiku 2024 roku wystąpił jako Makduf w „Makbecie” Giuseppe Verdiego w operze w Płowdi w Bułgarii.

Tenorom towarzyszyć będzie sopranistka Marta Mazanek-Matuszewska, która w ubiegłym sezonie wykonała w Polskiej Operze Królewskiej w Warszawie partię Clorindy w „Kopciuszku” Rossiniego w reżyserii Jitki Stokalskiej. Artystka występowała jako solistka m.in. w Filharmoniach: Opolskiej, Łomżyńskiej, Częstochowskiej, a także z orkiestrami, m.in. Poznańską Orkiestrą Reprezentacyjną Sił Powietrznych, z najstarszą w Polsce Orkiestrą Symfoniczną im. Karola Namysłowskiego pod dyrekcją Aleksandra Grefa, czy Orkiestrą Filharmoników Bydgoskich. W nadchodzącym sezonie artystycznym wystąpi m. in. jako Królowa Nocy w „Czarodziejskim Flecie” Wolfganga Amadeusza Mozarta w Operze na Zamku w Szczecinie oraz Zerlina w „Don Giovannim” w Operze Lubelskiej.

Sebastian Mach, Krzysztof Lachman, Adam Walasek i Marta Mazanek-Matuszewska byli i są członkami AKADEMII OPEROWEJ przy Teatrze Wielkim-Operze Narodowej.

Marta Mazanek-Matuszewska | (© archiwum prywatne), Anna Marchwińska (© Agnieszka Kłopocka)
Marta Mazanek-Matuszewska | (© archiwum prywatne), Anna Marchwińska (© Agnieszka Kłopocka)

Przy fortepianie partnerować im będzie Anna Marchwińska, która specjalizuje się w muzyce kameralnej, zarówno wokalnej, jak i instrumentalnej. Studiowała w Akademii Muzycznej im Fryderyka Chopina w Warszawie, na Stanford University i w Juilliard School w Nowym Jorku. W latach 1997-2001 była wykładowcą w Juilliard School w Nowym Jorku, współpracowała też z New York City Opera i Metropolitan Opera. Regularnie współpracuje z Teatrem Wielkim – Operą Narodową, gdzie od kwietnia 2010 roku jest kierownikiem korepetytorów solistów.

Wydarzenie poprowadzi znany dziennikarz Robert Kamyk związany z Programem I Polskiego Radia oraz TVP. Cały koncert zostanie nagrany i udostępniony na portalu ORFEO, jak również na kanale Youtube.

„A Te, o Cara. Koncert Trzech Tenorów” to autorski projekt ORFEO Fundacji im. Bogusława Kaczyńskiego. Wydarzenie odbędzie się w Warszawie 29 listopada 2024 roku o godz. 19.00, w Muzycznym Studio Polskiego Radia im. Agnieszki Osieckiej, przy ulicy Myśliwieckiej 3/5/7. Wstęp jest wolny, liczba miejsc jest ograniczona, obowiązują zapisy poprzez formularz. Link dostępny jest także przez kod QR.

„A Te, o Cara. Koncert Trzech Tenorów” realizowany jest w ramach projektu „6. Festiwal im. Bogusława Kaczyńskiego w Białej Podlaskiej wraz z digitalizacją”, sfinansowany jest przez Unię Europejską NextGenerationEU.

Informacje o artystach

Sebastian Mach (tenor)
Ukończył studia wokalne na Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu. Jest absolwentem Programu Kształcenia Młodych Talentów AKADEMIA OPEROWA przy Teatrze Wielkim-Operze Narodowej w Warszawie, gdzie doskonalił swoje umiejętności pod okiem znakomitych śpiewaków, dyrygentów i pianistów. Artysta pracował z wieloma wybitnymi dyrygentami tj. Umberto Finazzi, Francesco Bottigliero, Paul McCreesh, Jacek Kaspszyk, Adrian Kelly czy Joseph Swensen. Doskonalił swoje umiejętności wokalne na kursach mistrzowskich u takich pedagogów, jak: Gerald Finley, Michelle Wegwart, Andrew Owens czy Robert Nakoneczny. Współpracuje m. in. z Teatrem Wielkim – Operą Narodową w Warszawie, Warszawską Operą Kameralną, Teatrem Wielkim w Łodzi, Polską Operą Królewską, Operą Bałtycką, Operą Nova w Bydgoszczy oraz Filharmoniami w całej Polsce.
Jest laureatem polskich i zagranicznych konkursów wokalnych m.in. w 2024 roku na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym „Bella Voce” otrzymał II miejsce oraz Nagrodę Specjalną, w 2019 roku na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym „Iuventus Canti” we Vrablach (Słowacja) otrzymał I Miejsce oraz Nagrodę Specjalną Opery w Bańskiej Bystrzycy za najlepszą interpretację utworów. W tym też roku otrzymał II Nagrodę Publiczności za Najciekawszą Osobowość Artystyczną 12. Międzynarodowego Operowego Forum Młodych w Bydgoszczy. W 2017 roku otrzymał Nagrodę Specjalną za najlepsze wykonanie pieśni polskiej na IV Ogólnopolskim Konkursie Wokalnym w Drezdenku. W 2020 roku wykonał główną rolę w światowej prapremierze opery „Wehikuł Czasu” Francesco Bottigliero w Operze Bałtyckiej. W 2021 roku brał udział w prestiżowym projekcie „Young Singers Project” organizowanym przez największy festiwal muzyczny w Europie w Salzburgu. W tym samym roku debiutował w Teatrze Wielkim w Łodzi w „Weselu Figara” Mozarta wcielając się w postacie Don Curzia i Don Basilia.
W 2022 roku debiutował w roli Księcia Ramiro w operze „La Cenerentola” Rossiniego wystawionej na szwajcarskim festiwalu „Ticino Musica” w Lugano. W 2023 roku debiutował w roli Lindora w operze „L’italiana in Algeri” Rossiniego w Polskiej Operze Królewskiej. W 2024 roku debiutował na scenie Opery Nova w Bydgoszczy w roli Ernesta w operze „Don Pasquale” Donizettiego.

Anna Marchwińska (fortepian)
Specjalizuje się w muzyce kameralnej, zarówno wokalnej, jak i instrumentalnej. Studiowała w Akademii Muzycznej im Fryderyka Chopina w Warszawie, na Stanford University i w Juilliard School pod kierunkiem tak znakomitych pedagogów, jak: Bronisława Kawalla, Jerzy Marchwiński, Sam Sanders i Brian Zeger. Jest laureatką wielu nagród i międzynarodowych konkursów muzycznych. Występuje w Europie i Stanach Zjednoczonych, m.in. w nowojorskiej Carnegie Hall i Alice Tully Hall, Kennedy Center w Waszyngtonie, Kimmel Center w Filadelfii, Concertgebouw w Amsterdamie i na Rossini Opera Festival w Pesaro. Regularnie współpracuje z wybitnymi polskimi artystami, takimi jak: Ewa Podleś, Małgorzata Walewska, Mariusz Kwiecień, Rafał Siwek i Artur Ruciński. W latach 1997-2001 była wykładowcą w Juilliard School w Nowym Jorku, współpracowała też z New York City Opera i Metropolitan Opera. Brała udział w wielu letnich festiwalach muzycznych, m.in. Merola Opera Program w San Francisco, Music Academy of the West, Tanglewood Festival and Chautauqua Festival.
Od 2009 roku stale współpracuje z festiwalem w Bregenz, gdzie brała udział w ponad 20 produkcjach operowych. Była pianistką wielu konkursów wokalnych, między innymi 8 edycji Konkursów im. Stanisława Moniuszki, Konkursu im Ady Sari i Tenor Vinas Competition.
Na stałe pracuje w Teatrze Wielkim Operze Narodowej, gdzie współpracuje regularnie z Akademią Operową, a od kwietnia 2010 roku jest kierownikiem korepetytorów solistów.

Marta Mazanek-Matuszewska (sopran)
Ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu w klasie wokalnej prof. dr hab. Anny Jeremus-Lewandowskiej. Jest laureatką licznych konkursów wokalnych, m.in. II Nagrody na Ogólnopolskim Konkursie Wokalnym im. Bogdana Paprockiego w Operze Nova w Bydgoszczy (I nie przyznano), jak i również Nagrody im. Antoniny Kowtunow dla Najlepszego Sopranu Konkursu, III Nagrody Międzynarodowego konkursu Bella Voce w Busku Zdroju, III Nagrody na Ogólnopolskim Konkursie Wokalnym im. Krystyny Jamroz w Busku Zdroju, czy Nagrody od Edyty Kulczyk na Ogólnopolskim Konkursie Wokalnym im. Bogdana Paprockiego w Operze Nova w Bydgoszczy. W 2022 roku debiutowała partią Frasquity w „Carmen” G. Bizeta na deskach Opery Wrocławskiej. W 2024 roku w Polskiej Operze Królewskiej w Warszawie, wykreowała partię Clorindy w operze „La Cenerentola” G. Rossiniego.
Występowała jako solistka m.in. w Filharmoniach: Opolskiej, Łomżyńskiej, Częstochowskiej, a także z orkiestrami, m.in. Poznańską Orkiestrą Reprezentacyjną Sił Powietrznych, z najstarszą w Polsce Orkiestrą Symfoniczną im. Karola Namysłowskiego pod dyrekcją Aleksandra Grefa, czy Orkiestrą Filharmoników Bydgoskich.
W trwającym sezonie artystycznym wystąpi w roli Królowej Nocy w „Czarodziejskim Flecie” W. A. Mozarta w Operze na Zamku w Szczecinie oraz w roli Zerliny w „Don Giovannim” W. A. Mozarta w Operze Lubelskiej.
Obecnie bierze udział w Programie Kształcenia Młodych Talentów AKADEMIA OPEROWA przy Teatrze Wielkim-Operze Narodowej.

Adam Walasek (tenor)
Uczestnik Programu Kształcenia Młodych Talentów AKADEMIA OPEROWA przy Teatrze Wielkim – Operze Narodowej oraz absolwent Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Kreował w ostatnim czasie takie role jak: Macduff („Makbet” G. Verdiego – Opera w Plovdiv), Rudolf („Cyganeria” G. Pucciniego – Filharmonia w Plewen), Rinuccio („Gianni Schicchi” G. Pucciniego – Teatr Wielki-Opera Narodowa), Tamino („Czarodziejski flet” W.A. Mozarta – Filharmonia Sudecka) czy Don José („Carmen” G. Bizeta w koncertowej wersji opery wystawianej w Sali Koncertowej UMFC). W listopadzie ubiegłego roku zadebiutował w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej rolą Księcia Yamadoriego w „Madame Butterfly” G. Pucciniego. Laureat krajowych oraz międzynarodowych konkursów wokalnych, m. in. zdobywca I miejsca, Nagrody Specjalnej Dyrektora Opery w Plovdiv, Nagrody Specjalnej Dyrektora Teatru Wielkiego w Łodzi oraz Nagrody Publiczności na II Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Kamena Chaneva w Starej Zagorze (Bułgaria, 2024). Laureat nagrody im. Bogdana Paprockiego dla Najlepszego Tenora na Ogólnopolskim Konkursie Wokalnym w Busku również w 2024 roku.
Współpracował z Polską Operą Królewską w Warszawie oraz Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu. Śpiewał pod batutą takich dyrygentów jak: Patrick Fournillier, José Cura czy Paul McCreesh. Swoje umiejętności wokalne stale rozwija, biorąc udział w kursach mistrzowskich prowadzonych przez światowej sławy bułgarskiego tenora – Kałudiego Kałudowa.

Australijskie muzyczne święto w Polskim Radiu. Koncert w ramach International Cochran Music Festival 27 listopada 2024 roku

Australijskie muzyczne święto 27 listopada 2024 roku w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego wypełnią światowe premiery nowych utworów fortepianowych i kameralnych kompozytora w wykonaniu uznanych międzynarodowych artystów z Włoch, Rumunii i Polski. Kompozycje Juliana Cochrana nawiązują do tradycji wielkich mistrzów, takich jak Liszt, Ravel, czy Chopin, jednocześnie czerpiąc inspiracje z folkloru Europy Środkowo-Wschodniej.

W ramach International Cochran Music Festival odbędą się również masterclassy z kompozytorem, nagrania premierowych utworów w Polskim Radiu, wydarzenia zamknięte oraz ogólnodostępny i bezpłatny koncert w warszawskiej Hali Koszyki w ramach Midnight Concert – Klasyka na Koszykach (26 listopada, godz. 20:00, Hala Koszyki).

Wystąpią laureaci International Cochran Piano Competition 2023: pianiści Matteo Cardelli (Włochy), Anca Stana (Rumunia) oraz Julia Dmochowska-Paech. Na scenie pojawią się także wybitni młodzi Polscy artyści współpracujący z Julian Cochran Foundation: Shoven Quartet: Wojciech Sojka (skrzypce), Marta Dettlaff (skrzypce), Wiktoria Błaszczak (altówka), Wojciech Bafeltowski (wiolonczela); Cuore Piano Trio: Zuzanna Budzyńska-Ogryzek (skrzypce), Antoni Orłowski (wiolonczela), Szymon Ogryzek (fortepian) oraz Maciej Łobos (fortepian) i Łukasz Kózka (tenor).

International Cochran Music Festival © materiały prasowe
International Cochran Music Festival © materiały prasowe

Cały dochód ze sprzedaży biletów zostanie przeznaczony na Fundusz Wsparcia Artystów Julian Cochran Foundation. Fundusz Wsparcia Artystów jest skierowany do młodych muzyków w wieku od 16 do 26 lat, którzy uczęszczają do liceów muzycznych i uczelni muzycznych w Polsce. W ciągu 3 lat Fundacja przekazała ponad 500 000 PLN na stypendia, które przyczyniły się do rozkwitu ich muzycznej kariery. Ostatnie edycje Funduszu (2020-2024) przyciągnęły ponad 2000 aplikacji i wsparły blisko 500 artystów-muzyków.

Koncert w ramach International Cochran Music Festival odbędzie się 27 listopada 2024 roku o godz. 19.30, bilety można kupić tutaj.

„Jezioro łabędzie” z Opery Paryskiej sfilmowane jak nigdy dotąd. Transmisja w kinach w całej w Polsce

„Jezioro łabędzie” z Paryskiej Opery Narodowej to kwintesencja klasycznego tańca w wykonaniu najlepszego zespołu baletowego świata. Jest to inscenizacja w słynnej choreografii nieżyjącego już Rudolfa Nuriejewa. Jeden z najwybitniejszych tancerzy i choreografów XX wieku, niedługo po swojej ucieczce z ZSRR został dyrektorem zespołu baletowego Opery Paryskiej. Stworzył tu wiele wspaniałych spektakli, w tym właśnie „Jezioro łabędzie”. Swoją wersję oparł na oryginalnej choreografii Mariusa Petipy i Lwa Iwanowa. Przedstawienie to, ze względu na swoje piękno, nadal jest grane w Paryżu ponad 30 lat po śmierci jego twórcy, legendarnego Tatara.

„Jezioro łabędzie” z Opery Paryskiej. Scena zbiorowa © Natalia Voronova
„Jezioro łabędzie” z Opery Paryskiej. Scena zbiorowa © Natalia Voronova

Przepiękna muzyka Piotra Czajkowskiego doskonale ilustruje romantyczną historię księcia Zygfryda (w tej roli pierwszy solista Paul Marque), który zakochał się Odetcie (pierwsza solistka Sae Eun Park), księżniczce zamienionej w łabędzia przez złego czarnoksiężnika Rotbarta (pierwszy tancerz Pablo Legasa). Orkiestrą Paryskiej Opery Narodowej dyryguje Vello Pähn. Reżyserią na potrzeby kin zajęła się Isabelle Julien. 

„Jezioro łabędzie” z Opery Paryskiej. Rothbard (Pablo Legas) © Natalia Voronova
„Jezioro łabędzie” z Opery Paryskiej. Rothbard (Pablo Legas) © Natalia Voronova

Na pokazy „Jeziora łabędziego” w polskich kinach zaprasza od 8 do 23 listopada 2024 roku Kino Maestro. Bilety można kupić tutaj.

„Jezioro łabędzie” z Opery Paryskiej. Zwiastun spektaklu

„Bona Sforza“ w Operze Krakowskiej. Prapremiera opery Zygmunta Krauze 9 listopada 2024 roku

Będzie to muzyczna opowieść o życiu Bony Sforzy d’Aragona, Królowej Polski Wielkiej Księżnej Litewskiej, księżna Rusi, Prus i Mazowsza, księżnej Bari i Rosano, spadkobierczyni pretensji do Królestwa Jerozolimy od 1524 roku. Władczyni silnie zapisała się w dziejach Polski, była drugą żoną Zygmunta Starego, matką ostatniego z Jagiellonów Zygmunta Augusta oraz królowej Polski Anny Jagiellonki, żony Stefana Batorego.

Bardzo intensywnie angażowała się w prowadzenie polityki zagranicznej państwa. O jej dramatycznych losach opowiada serial Janusza Majewskiego „Królowa Bona” z wybitną rolą tytułową kreowaną przez Aleksandrę Śląską. Warto podkreślić, że to dzięki Bonie jemy w Polsce tak dużo warzyw, które do dziś nazywamy włoszczyzną. Królowa zadbała m. in. o obecność kalafiora, fasolki szparagowej, pomidorów, karczochów, szparagów i brokułów. Zmarła w Bari w 1557 roku otruta przez swego zaufanego dworzanina Jana Wawrzyńca Pappacodę.

Magdalena Barylak jako Bona, Królowa Wdowa © Andrii Kotelnikov
Magdalena Barylak jako Bona, Królowa Wdowa © Andrii Kotelnikov

Opera Zygmunta Krauze jest próbą przedstawienia niejednoznaczności postaci Bony —kobiety przepełnionej troskami dnia codziennego, jak i królowej, która swoje plany i marzenia poświęca w imię wyższych celów. Dzieło ukaże trzy różne oblicza i etapy życia polsko-włoskiej królowej, śpiewane przez trzy solistki w trzech wersjach językowych: polskiej, włoskiej i łacinie. Bona Księżniczka to młoda, pełna życia dziewczyna, która odkrywając świat kultury i sztuki, przygotowuje się do roli królowej. Bona Królowa to już dojrzała kobieta — żona Zygmunta I Starego oraz matka następcy tronu Zygmunta II Augusta, która pomimo uzyskania silnej pozycji politycznej oraz zgromadzenia sporego majątku jest niepewna i zagubiona w zetknięciu z obcą jej kulturą. Bona Wdowa to z kolei wzgardzona, zniszczona i zdradzona władczyni, która wraca do swojego ukochanego miasta Bari. Twórcy chcą pokazać, jak skomplikowaną i kontrowersyjną była ta postać, ceniona za mądrość i zaradność, ale nienawidzona za zuchwałość, żądzę władzy i despotyzm.

Scena zbiorowa © Andrii Kotelnikov
Scena zbiorowa © Andrii Kotelnikov

Spektakl w inscenizacji Michała Znanieckiego jest międzynarodową koprodukcją Opery Krakowskiej oraz Teatro Petruzzelli w Bari. Projekt jest owocem współpracy z Fondazione Lirico – Sinfonica Petruzzelli e Teatri di Bari. Umowa została podpisana 18 kwietnia 2024 roku w Bari w 506. rocznicę zaślubin Zygmunta Starego oraz koronacji Sforzy na królową Polski. Autorem scenografii będzie Luigi Scoglio, kostiumów Małgorzata Słoniowska, choreografii Inga Pilchowska, projekcji Karolina Jocewicz. Za reżyserię świateł odpowiada Dawid Karolak. Kierownictwo muzyczne sprawować będzie Piotr Sułkowski.

Plakat do „Bony Sforzy” w Operze Krakowskiej © Katarzyna Zapart
Plakat do „Bony Sforzy” w Operze Krakowskiej © Katarzyna Zapart

Wystąpią: Magdalena Barylak i Karin Wiktor-Kałucka (Bona, Królowa Wdowa), Agnieszka Kuk i Edyta Piasecka (Bona, Królowa), Zuzanna Caban i Paula Maciołek (Bona, Księżniczka), Wanda Franek i Olga Maroszek (Izabela),
Wołodymyr Pańkiw i Adam Szerszeń (Zygmunt I), Sebastian Marszałowicz i Wołodymyr Pańkiw (Ettore Pignatelli), Jarosław Bielecki i Adam Sobierajski (Zygmunt II August), Janusz Dębowski i Adam Sobierajski (Gian Lorenzo Pappacoda), Jakub Borowczyk i Jakub Foltak (Crisostomo Colonna i Przedstawiciel Sejmu), Martyna Dwojak i Maryana Berezyak (Marina d’Arcamone) oraz w roli małego Zygmunta Audusta: Gabriel Golik i Adam Chudzio.

Prapremiera „Bony Sforzy”, opery Zygmunta Krauze do libretta Vincenzo de Vivo odbędzie się w Operze Krakowskiej 9 listopada 2024 roku o godz. 18:30, pokazana zostanie także 12 listopada 2024 roku, na scenę Opery Krakowskiej wróci dopiero w kwietniu 2025 roku.

Relacja z V Międzynarodowego Konkursu Wokalistyki Operowej im. A. Didura na portalu OperaVision

V Międzynarodowy Konkursu Wokalistyki Operowej im. A. Didura odbywał się w Katowicach (I etap) oraz Operze Sląskiej w Bytomiu w dniach 6-13 października 2024 roku. Przyznano 3 nagrody główne i trzy wyróżnienia. Listę laureatów V Międzynarodowego Konkursu Wokalistyki Operowej im. Adama Didura zdominowała Gabriela Legun, zdobywając m.in. I nagrodę, Nagrodę Ulubieńca Publiczności oraz liczne zaproszenia do udziału w spektaklach lub koncertach na scenach polskich oper. Wśród laureatów znaleźli się również Aleksandra Blanik (II nagroda), Irena Haich (III nagroda), Kamila Dutkowska (wyróżnienie), Monika Radecka (wyróżnienie), Filip Rutkowski (wyróżnienie).

OperaVision to portal, który bezpłatnie udostępnia przedstawienia operowe przez okres 6 miesięcy. Na tej platformie można obecnie oglądać kilka polskich produkcji, m. in. „D’ARC”, multimedialne widowisko w reżyserii Krystiana Lady pod dyrekcją Lilianny Krych z okazji 80. rocznicy Powstania Warszawskiego, premierę „Manon Lescaut” Giacomo Pucciniego z Teatru Wielkiego w Poznaniu (z Iwoną Sobotką i Dominikiem Sutowiczem), a także „Operowy Oniricon” Akademii Operowej przy Teatrze Wielkim – Operze Narodowej.

Relację z V Międzynarodowego Konkursu Wokalistyki Operowej im. A. Didura można obejrzeć na kanale Youtube portalu OperaVision.

Prapremiera oratorium „Papież” Francesco Bottigliero 9 listopada 2024 roku w Filharmonii Krakowskiej

W oratorium „Papież” wystąpią: Patryk Wyborski (Papież), Michał Romanowski (Dyktator), Sebastian Mach (Młody Papież, Ali Agca), Teresa Marut (Diana), Michał Barański (Navarro Vals), Lidia Sosnowska (Maria), Marcin Wróbel (Reżyser), Natalia Chorzalska (Jerzy Kluger) oraz

Aleksandra Kalicka (Karol Wojtyła jako dziecko). Orkiestrą i Chórem Filharmonii Krakowskiej zadyryguje kompozytor Francesco Bottigliero. W koncercie wezmą udział także Chór Chłopięcy i Dziewczęcy Filharmonii Krakowskiej (przygotowany przez Lidię Matynian) oraz Ukraiński Chór Dziecięcy Filharmonii Krakowskiej (przygotowany przez Olenę Radko).

Francesco Bottigliero w Filharmonii Łódzkiej © archiwum artysty
Francesco Bottigliero w Filharmonii Łódzkiej © archiwum artysty

Kompozytorem dzieła jest Francesco Bottigliero – włoski muzyk mieszkający w Polsce, posiadający polskie obywatelstwo. Studiował w Konserwatorium w Salerno w klasie kompozycji i fortepianu oraz w Konserwatorium w Neapolu w klasie dyrygentury symfoniczno-operowej. Jest laureatem wielu konkursów pianistycznych i muzyki kameralnej. Dyrygował takimi orkiestrami jak m. in.: Narodowa Orkiestra Filharmonii w Sibiu w Rumunii, Mołdawska Orkiestra Symfoniczna w Kiszyniowie, Orkiestra Filharmonii w Krakowie, Janáčků v Komorní Orchestr w Ostrawie, Kongresowa Orkiestra Symfoniczna w Sankt Petersburgu, Philarmonisches Orchester w Erfurcie, Orkiestra Slezské Divadlo w Opawie, Sinfonietta Cracovia oraz Orkiestra Akademii Beethovenowskiej. Prowadził spektakle operowe w Operze Wrocławskiej, w Teatrze Wielkim w Poznaniu, Operze Bałtyckiej w Gdańsku i w Operze Śląskiej w Bytomiu. Współpracował z Theater Erfurt, teatrem Slezké Divadlo w Opawie.

Wystąpił w Carnegie Hall w Nowym Jorku z okazji rocznicy śmierci Generała Tadeusza Kościuszki prezentując swoje kompozycje oraz dyrygując własnymi transkrypcjami czterech pieśni Mieczysława Karłowicza. Jest autorem wielu dzieł muzycznych, w tym opery „Wehikuł czasu”, której premiera odbyła się w Operze Bałtyckiej w Gdańsku w 2020 roku. Jest doktorem sztuki muzycznej, kompozytorem, dyrygentem i wykładowcą. Artysta organizuje w Krakowie festiwal „Serate Musicali Cracoviensis”.

Oratorium „Papież” zabrzmi w Filharmonii Krakowskiej 9 listopada 2024 roku. Do wysłuchania tego wyjątkowego dzieła muzycznego zaprasza Instytut Dialogu Międzykulturowego. Wstęp bezpłatny. Konieczna rezerwacja miejsc: instytut@idmjp2.pl lub nr tel. (12) 422 03 44.

„W cieniu korony”. Koncerty muzyki dawnej w ramach I edycji „Sobieska International Music Festival”

Międzynarodowy Festiwal im. Sobieskiej poświęcony jest postaci Marii Klementyny Sobieskiej, nazywanej „patronką opery w Rzymie”. Była córką królewicza Jakuba Sobieskiego i Jadwigi Elżbiety von Pfalz-Neuburg, wnuczką króla polskiego Jana III Sobieskiego i Marii Kazimiery. Przez matkę była spokrewniona z wieloma dworami europejskimi, jej ojcem chrzestnym był sam papież Klemens XI.

Maria Klementyna Sobieska w latach 1719-1735 dała się poznać jako wielbicielka muzyki, w szczególności opery, ale także mecenaska i organizatorka koncertów muzycznych w Palazzo del Re. W tej rzymskiej rezydencji zamieszkała wraz ze swoim mężem Jakubem III Stuartem, pretendentem do tronu Anglii, Szkocji i Irlandii. Z zachowanych informacji wiemy, że w organizowanych przez nią koncertach brali udział najwybitniejsi artyści działający wówczas w Wiecznym Mieście.

Jakub III wraz z żoną objął patronatem jeden z najelegantszych, największych teatrów operowych w Rzymie – Teatro d’Alibert, znany też jako Teatro delle Dame. Zarówno jemu, jak i Marii Klementynie dedykowano kilka oper. W przypadku Sobieskiej były to m. in.: „Faramondo” Francesco Gaspariniego (1720), „Eumene” (1722), „Adelaide”(1723) i „Siroe, Re di Persia” (1727) Nicolo Porpory oraz „Artaserse” Leonarda Vinci.

Podczas I edycji „Sobieska International Music Festival” odbędzie się kilka wydarzeń. 8 listopada 2024 roku o godz. 19.00 w Villa Falconieri we Frascati we Włoszech odbędzie się koncert, w którym wystąpi zespół Giardino di Delizie.

16 listopada 2024 roku w Sali Kolumnowej Wydziału Historii Uniwersytetu Warszawskiego oraz 17 listopada 2024 roku w Sali Białej Muzeum Pałacu Króla Jana III Sobieskiego w Wilanowie odbędą się koncerty muzyki dawnej „W cieniu korony. Muzycy w służbie Marii Klementyny Sobieskiej w Rzymie”. W programie znajdą się głównie nieznane utwory kompozytorów pochodzących przede wszystkim z Neapolu i Rzymu działających na dworze Marii Klementyny Sobieskiej w stolicy Włoch. Większość z nich będzie miała swoją premierę podczas koncertu 16 listopada w Sali Kolumnowej Uniwersytetu Warszawskiego i w Polsce będzie można usłyszeć je po raz pierwszy.

Lucia Pagano © materiały prasowe
Lucia Pagano © materiały prasowe

Wystąpi sopranistka Lucia Pagano, a towarzyszyć jej będzie zespół Giardino di Delizie w składzie: Ewa Anna Augustynowicz (skrzypce barokowe i kierownictwo artystyczne), Flavia Succhiarelli, Marta Lazzeri, Yayoi Masuda i Joanna Crosetto (skrzypce barokowe), Anna Skorupska (altówka i skrzypce barokowe), Agnieszka Oszańca (wiolonczela), Silvia de Rosso (violone), Giorgia Zanin (teorba), Lilianna Stawarz (klawesyn). Wstęp jest bezpłatny i nie trzeba rezerwować miejsc.

18 listopada 2024 roku na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie odbędą się też dwa wykłady: dr Ewy Anny Augustynowicz (o godz. 10.0) i dr Anety Markuszewskiej (o godz. 11.15). Koncerty odbywają się we współpracy z Tygodniem Muzyki Dawnej UMFC w Warszawie i cyklem „Muzyka Dawna w Wilanowie 2024”.

Organizatorami są Fundacja Giardino di Delizie oraz Associazione L’Archetto-APS. Dyrektorem Honorowym jest Lilianna Stawarz, Dyrektorem Artystycznym Ewa Anna Augustynowicz, Dyrektorem Produkcji Anna Skorupska. Dr Aneta Markuszewska odpowiada za konsultację muzykologiczną, a Francesca Ceci za konsultację historyczną.

Koryfeusz Muzyki Polskiej po raz trzynasty i Nagroda Honorowa dla Agnieszki Duczmal

Nagroda „Koryfeusz Muzyki Polskiej” jest przyznawana od 2011 w czterech kategoriach. Wyboru laureatów w kategoriach „Osobowość roku”, „Wydarzenie roku” i „Nagroda honorowa” podczas tajnego głosowania dokonało Kolegium Elektorów. Nagrodę w kategorii „Odkrycie roku” przyznaje Kolegium Elektorów, przy wsparciu głosowaniu internetowego publiczności. Organizatorem wydarzenia jest Instytut Muzyki i Tańca. Partnerem jest Stowarzyszenie Autorów ZAiKS.

Nagrodę Honorową za całokształt działalności w tym roku przyznano Agnieszce Duczmal – dyrygentce, założycielce i wieloletniej dyrektor Orkiestry Kameralnej Polskiego Radia Amadeus. W poprzednich edycjach Nagrodę honorową otrzymali m. in.: Jan Krenz, Stanisław Skrowaczewski, Wojciech Kilar, Jerzy Maksymiuk, Wiesław Ochman, Jadwiga Mackiewicz (Ciocia Jadzia), a w ubiegłym roku Irena Santor.

Agnieszka Duczmal odbiera Honorową Nagrodę Koryfeusza Muzyki Polskiej © Marta Ankiersztejn
Agnieszka Duczmal odbiera Honorową Nagrodę Koryfeusza Muzyki Polskiej © Marta Ankiersztejn

Osobowością roku został Jakub Józef Orliński – wybitny polski kontratenor – w uznaniu za bogatą działalność koncertową, wiele wybitnych kreacji artystycznych na największych scenach operowych świata. W sierpniu 2024 roku artysta otrzymał Złoty Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”. Koryfeusza Muzyki Polskiej Orliński dostał już po raz drugi w swojej karierze. W 2019 roku został uhonorowany tą nagrodą po raz pierwszy za nieprzeciętny talent, osobowość i wyrazistość artystyczną, doskonałe łączenie pięknej barwy głosu z nienaganną techniką wokalną i wyczuciem stylu, a także za swobodne poruszanie się między różnymi gatunkami muzycznymi, od muzyki sakralnej po hip-hop. Poprzednio w gronie laureatów znaleźli się m. in.: Łukasz Borowicz, Zygmunt Krauze, Piotr Beczała, Agata Zubel, Jerzy Maksymiuk i Joanna Wnuk-Nazarowa.

Za Wydarzenie roku uznano 10-lecie kooperatywy muzycznej Hashtag Ensemble za serię jubileuszowych wydarzeń artystycznych, otwartość na różnorodnych odbiorców, AżTak Festiwal oraz prężną działalność społecznej instytucji kultury Hashtag Lab. Członkinią grupy kreatywnej Hashtag Ensemble jest Lilianna Krych, która współprowadzi Przestrzeń Muzyki Współczesnej Hashtag Lab i która dyrygowała widowiskiem multimedialnych „D’ARC” w reżyserii Krystiana Lady z okazji 80. rocznicy Powstania Warszawskiego, spektakl można obejrzeć na platformie Operavision.

Agnieszka Duczmal odbiera Honorową Nagrodę Koryfeusza Muzyki Polskiej © Marta Ankiersztejn
Statuetki Nagrody Koryfeusz Muzyki Polskiej autorstwa prof. Adama Myjaka © Marta Ankiersztejn

Nagrodę w kategorii Odkrycie roku przyznawaną przez Kolegium Elektorów wspomagane przez otwarte głosowanie publiczności przez internet otrzymała dyrygentka Joanna Natalia Ślusarczyk – za zdobycie nagrody dla najlepszego polskiego dyrygenta podczas XI Międzynarodowego Konkursu Dyrygentów im. Grzegorza Fitelberga w Katowicach.

Laureaci otrzymali statuetki autorstwa prof. Adama Myjaka.

Gala „Koryfeusz Muzyki Polskiej" © Marta Ankiersztejn
Gala „Koryfeusz Muzyki Polskiej” © Marta Ankiersztejn

Program artystyczny tegorocznej gali Koryfeusz Muzyki Polskiej obejmował tradycyjnie wyłącznie polską muzykę. Zabrzmiały utwory Szabelskiego, Panufnika, Wieniawskiego i Góreckiego. Wystąpili trębacz Jakub Waszczeniuk, skrzypek Wojciech Niedziółka oraz klawesynista Maciej Skrzeczkowski. Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Śląskiej dyrygował Yaroslav Shemet. Kompozycję Michała Ziółkowskiego wykonał zespół wokalny Art’n’Voices. Monika Borzym przedstawiła polskie przedwojenne standardy jazzowe, z towarzyszeniem zespołu w składzie: pianista Krzysztof Dys, kontrabasista Andrzej Święs i perkusista Michał Miśkiewicz. Szczególne upamiętnienie, specjalnie na ten wieczór, przygotował Dawny kwartet Ptaszyna, występujący tego wieczoru pod nazwą Special Quartet (Wojciech Niedziela, Andrzej Święs, Marcin Jahr z Henrykiem Miśkiewiczem w roli lidera) przygotował specjalne upamiętnienie zmarłego w tym roku Jana Ptaszyna Wróblewskiego, laureata Narody Honorowej w roku 2016. Muzykom towarzyszył DJ envee.

441 Quartet w Warszawie. Czterech saksofonistów z Belgii w kolejnym koncercie z cyklu „Midnight Concerts” 12 listopada 2024 roku

Belgian Days to sztandarowy projekt Belgijskiej Izby Gospodarczej, która co roku organizuje serię wydarzeń biznesowych i kulturalnych, mających na celu wspieranie wymiany najlepszych praktyk i doświadczeń między polskimi i belgijskimi przedsiębiorcami, a jednocześnie rozszerzanie sieci zawodowych i zwiększanie widoczności belgijskich firm na polskim rynku. Tegoroczny program obejmuje zarówno wydarzenia zawodowe, jak i kulturalne, takie jak Real Estate Conference, Belgian Business Mixer, CEO Forum, koncert „Midnight”, seminaria branżowe poświęcone transportowi i produkcji oraz FinTech & Innovation Summit.

441 Quartet © materiały prasowe
441 Quartet © materiały prasowe

441 Quartet (kwartet Four for One) wystąpi w kolejnym koncercie w 8. Edycji „Midnight Concerts”. Nazwa zespołu nawiązuje do strojenia „A” 441 Hz (pomiędzy strojeniem 440 Hz tradycyjnych zespołów jazzowych a strojeniem 442 Hz powszechnego w nowoczesnej, orkiestrowej muzyce klasycznej). Z drugiej strony 441 można wymówić również jako „Four for One”, to nawiązanie do belgijskiego motta narodowego „L’union fait la force” (Jedność czyni siłę).

To będzie nowe oblicze saksofonu, z czego bardzo się cieszę – mówi Nicholas Neve, Przedstawiciel Generalny Regionu Stołecznego Brukseli. – Publiczność oczekuje, że będzie to koncert jazzowy, ale ten wieczór ma pokazać, jak ogromne możliwości ma ten instrument. Wymyślił go Adoplphe Sax, belgijski budowniczy instrumentów muzycznych. W kwartecie będzie saksofon sopranowy i barytonowy, to zabrzmi jak mała orkiestra. W programie koncertu w Warszawie znajdą się utwory Wolfganga Amadeusza Mozarta, Fryderyka Chopina i Maurice’a Ravela, a także utwory rozrywkowe, m. in. „Feeling good”, „The door” oraz przebój Bruno Marsa „Uptown Funk”. Utwór kompozytora belgijskiego Jean-Baptiste’a Singelée’a to pierwszy kwartet napisany specjalnie dla saksofonu w 1870 roku i po raz pierwszy zostanie zagrany w Polsce. Chopin oczywiście nie pisał na saksofon, ale muzycy wykonają jego walce.

441 Quartet © materiały prasowe
441 Quartet © materiały prasowe

441 Quartet tworzą: Iban Marjollet, Pietro Angelillo, Bastien Wibaut i Corentin Bogunovic. Ich marzeniem jest dotarcie do wszystkich stylów, od muzyki klasycznej po pop i jazz. Dążąc do eklektyzmu, członkowie 441 wciąż poszukują nowych rozwiązań w muzyce. Chcemy, aby jak najszersza publiczność odkryła wszechstronność saksofonu – mówi Bastien Wibaut – i wiele jego możliwości, wykraczających poza to, czego ludzie zwykle się spodziewają –symbolu jazzu i popu. Uwielbiamy grać te gatunki, ale jesteśmy również pasjonatami łączenia ich z mniej znanymi stylami, takimi jak muzyka klasyczna i współczesna. Pragniemy zainspirować słuchaczy do odkrywania nowych stylów muzycznych i rozwijania ich zainteresowań muzycznych.

Koncert Quartet 441 odbędzie się 12 listopada 2024 roku o godz. 20.00 na antresoli Hali Koszyki (ul. Koszykowa 63, Warszawa). Wstęp jest bezpłatny. Link do wydarzenia znajduje się tutaj.

Informacje o „Midnight Concerts”

  • Organizatorzy: Hala Koszyki | Julian Cochran Foundation | Belgian Business Chamber | Hub.brussels
  • Mecenas: Symphar
  • Honorowy Partner: Filharmonia Narodowa
  • Partnerzy: Vank | Samarité 
  • Partner Medialny: Orfeo – Fundacja im. Bogusława Kaczyńskiego

„Jaś i Małgosia” – spektakl Akademii Muzycznej w Gdańsku na scenie Opery Bałtyckiej 8 i 9 listopada 2024 roku

„Jaś i Małgosia” to najbardziej znana opera Engelberta Humperdincka, twórcy zafascynowanego ideą dramatu muzycznego Ryszarda Wagnera. Libretto, oparte na baśni braci Grimm napisała Adelheid Wette, siostra kompozytora. Powstała uniwersalna opowieść o odwadze, sprycie i triumfie dobra nad złem, a muzyka jest iście wagnerowska, z bogato rozbudowaną symfoniczną partią orkiestry.

W ubiegłym sezonie „Jasia i Małgosię” wystawiono w Teatrze Wielkim w Łodzi w reżyserii Natalii Babińskiej, pod muzyczną dyrekcją Rafała Janiaka, produkcja gościła też w Gdańsku podczas II Baltic Opera Festival. Kolejną polską realizację zapowiada Opera Wrocławska, premiera w reżyserii Pawła Szkotaka planowana jest na 23 maja 2025 roku.

Przygotowania „Jasia i Małgosi”, produkcji Akademii Muzycznej w Gdańsku w reżyserii Romualda Wiczy-Pokojskiego © Krzysztof Mystkowski /  KFP
Przygotowania „Jasia i Małgosi”, produkcji Akademii Muzycznej w Gdańsku w reżyserii Romualda Wiczy-Pokojskiego © Krzysztof Mystkowski / KFP

Reżyserem produkcji przygotowywanej przez Akademię Muzyczną w Gdańsku jest Romuald Wicza-Pokojski, dyrektor Opery Bałtyckiej. Jak czytamy w zapowiedziach twórca zdecydował się przenieść klasyczną, baśniową historię do współczesnych realiów. Jaś i Małgosia stają się dziećmi-uchodźcami, a ich wędrówka przez las ma symbolizować trudną podróż w poszukiwaniu bezpieczeństwa.

Wiktoria Rudnicka (Jaś) i Karolina Zielińska (Małgosia) © Krzysztof Mystkowski / KFP
Wiktoria Rudnicka (Jaś) i Karolina Zielińska (Małgosia) © Krzysztof Mystkowski / KFP

W spektaklu przygotowywanym przez Akademię Muzyczną w Gdańsku wystąpią młodzi absolwenci i studenci tej uczelni. Zaśpiewają: Wiktoria Rudnicka, Jagoda Staruch i Zuzanna Topolska (Jaś), Karolina Zielińska, Natalia Groda i Katarzyna Ćwik (Małgosia), Maria Pilachowska i Julia Nitczyńska (Czarownica), Michalina Gogola, Marcelina Winczewska-Lipka i Julia Skuza (Matka), Maciej Mielewczyk, Alan Wittbrodt i Damian Giczewski (Ojciec), Daria Wasiluk, Monika Maciejewska i Julia Fydrych (Duszek Piaskowy) oraz Monika Maciejewska, Katarzyna Ćwik i Kinga Pojnar (Duszek Rosy). Orkiestrę Symfoniczną Akademii Muzycznej w Gdańsku i Operowy Chór Dziecięcy poprowadzi Michał Krężlewski.

Scenografia i kostiumy są dziełem Katarzyny Zawistowskiej, światła Macieja Iwańczyka. Za przygotowanie chóru dziecięcego odpowiedzialna jest Agnieszka Długołęcka-Kuraś. Kierownikiem projektu jest Ewa Marciniec, śpiewaczka operowa (mezzosopran) i pedagog.

Michał Krężlewski © Krzysztof Mystkowski / KFP
Michał Krężlewski © Krzysztof Mystkowski / KFP

Operową baśń widzowie obejrzą w niemieckiej wersji językowej, polskie napisy wyświetlane będą nad sceną. „Jaś i Małgosia” pojawi się w Operze Bałtyckiej trzy razy: 8 listopada 2024 roku o godz. 11.00 i 19.00 oraz 9 listopada o godz. 11. Spektakl wieczorny 8 listopada 2024 roku transmitowany będzie na żywo w Internecie, na platformie streamingowej będzie dostępy także w sobotę 9 listopada do godz. 23.59. Link do biletów do transmisji znajduje się tutaj.