Program Kształcenia Młodych Talentów AKADEMIA OPEROWA, realizowany jest od 2011 roku pod dyrekcją Beaty Klatki. Perspektywicznie wspiera rozwój kariery zawodowej utalentowanych artystów. Odbywają się regularne warsztaty i kursy mistrzowskie, indywidualne konsultacje wokalne, aktorskie i językowe. Uczestnikami programu byli m. in.: Jakub Józef Orliński, Andrzej Filończyk, Krzysztof Bączyk, czy Hubert Zapiór. Organizowane są koncerty operowe, także programowe czy rocznicowe. W ubiegłym sezonie uczczono m. in. 80. rocznicę Powstania w Getcie Warszawskim, odbył się też wieczór muzyki ukraińskiej. 4 lutego 2024 roku zorganizowano koncert „Lá Fhéile Bríde”, wspólnie z Ambasadą Irlandii poświęcony kreatywności kobiet. Koncert niemieckich pieśni romantycznych, przedstawiony w formie inscenizowanego teatru pt. „Portrety intymne” można obejrzeć do 1 października 2024 roku na platformie OperaVision.
W Hali Koszyki wystąpią: Sylwia Salamońska (sopran), Mariana Poltorak (sopran), Liang Wei (tenor) i Szymon Raczkowski (baryton), przy fortepianie zasiądą Gabriela Lasota-Cierniak i Bohdana Mandziuk. W programie znajdą się pieśni Johannesa Brahmsa, Roberta Schumanna, Paolo Tostiego, Kiryła Stecenki, Jakiwa Stepowyja oraz Stanisława Moniuszki.
Koncert odbędzie się 23 kwietnia 2024 roku w antresoli Hali Koszyki, przy ul. Koszykowej 63 w Warszawie o godz. 20.00. Wstęp jest bezpłatny. Link do wydarzenia znajduje się tutaj.
Informacje o „Midnight Concert. Klasyka na Koszykach”
- Organizatorzy: Hala Koszyki | Julian Cochran Foundation
- Mecenas: Symphar
- Honorowy Partner: Filharmonia Narodowa
- Partnerzy: Vank | Samarité
- Partner Medialny: Orfeo – Fundacja im. Bogusława Kaczyńskiego
Informacje o artystach
Sylwia Salamońska (sopran)
W 2022 roku z wyróżnieniem ukończyła studia magisterskie na Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu, w klasie prof. dr. hab. Wojciecha Maciejowskiego. W trakcie studiów magisterskich otrzymywała stypendium rektorskie dla najlepszych studentów. Została także dwukrotną stypendystką im. Mai Urbanek-Jaworowicz dla obiecujących młodych śpiewaków. Podczas studiów wcieliła się w rolę Zosi w „Widmach” Moniuszki, Zuzanny w „Weselu Figara” oraz Donny Anny w „Don Giovannim” Mozarta, Lauretty w „Giannim Schicchim” Pucciniego oraz Rózię w „Pielgrzymie w Dobromilu” Lessela.
Jest laureatką wielu międzynarodowych konkursów. Od sezonu artystycznego 2023/24 uczestniczy w Programie Kształcenia Młodych Talentów – Akademii Operowej działającej w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie, gdzie kształci swój warsztat wokalny pod okiem Izabeli Kłosińskiej, Olgi Pasiecznik, Katelan Trân Terrell oraz Michała Biela. W styczniu 2024 roku zadebiutowała na deskach Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w „Medei” Luigiego Cherubiniego wcielając się w rolę Pierwszej Powiernicy Dirce. Od sezonu 2024/25 zostanie uczestniczką International Opera Studio w Zurychu w Szwajcarii.
Mariana Poltorak (sopran)
W roku 2021 ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie w klasie śpiewu solowego prof. dr hab. Olgi Popowicz i w klasie kameralistyki dr hab. Lecha Napierały. Jest laureatką licznych konkursów wokalnych o zasięgu krajowym i międzynarodowym. Od roku 2023 jest uczestniczką Akademii Operowej przy Teatrze Wielkim w Warszawie, kształci się pod okiem pedagogów Olgi Pasiecznik, Izabeli Kłosińskiej oraz Michała Biela. Brała udział w kursach mistrzowskich pod batutą takich pedagogów jak Eytan Pessen, Matthias Rexroth, Urszula Kryger, Olaf Bar (Hochschule für Musik in Dresden) oraz Raul Gimenez (BelCanto Academie in Bad-Wildbad).
W lipcu 2022 debiutowała jako Cleone w operze Rossiniego „Hermione” na Międzynarodowym Festiwalu „Rossini in Bad Wildbad”, a także w „Royal Opera Festival” w Krakowie pod batutą maestro Antonio Foglianiego.
Była stypendystką Lotte-Brauer-Stipendium. Koncertowała m. in. w Filharmonii Krakowskiej z Sinfonietta Cracovia pod batutą Alexandra Humali, w Operze Krakowskiej pod dyrekcją Tomasza Tokarczyka, z Orkiestrą Filharmonii Tarnopolskiej, w Filharmonii Podkarpackiej w Rzeszowie, a także wykonując recitale pieśni polskiej w ramach projektu „Rada Regencyjna – Śladami Zapomnianych Bohaterów” zorganizowanego przez Instytut Promocji Muzyki Polskiej z okazji 100-lecia Odzyskania Niepodległości przez Polskę.
Liang Wei ( tenor)
Pochodzi z Jiangsu w Chinach. Jest absolwentem Uniwersytetu Nantong w Chinach i Akademii Muzycznej im. G. Verdiego w Turynie we Włoszech w klasie Silvany Silbano. Obecnie studiuje na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie Doroty Radomskiej. Występował na festiwalach i w koncertach we Włoszech, Francji i w Kanadzie.
Zdobył drugą nagrodę w Międzynarodowym Konkursie Wokalnym Chiny–Rosja, drugą nagrodę w Konkursie Wokalnym Uniwersytet Jiangsu w Chinach i pierwszą nagrodę w Międzynarodowym Konkursie Wokalnym w Hongkongu. Jest zwycięzcą konkursu „Młody Artysta Opery XX wieku” w Montrealu w Kanadzie i zdobywcą drugiego miejsca w Międzynarodowym Konkursie Sztuki Wokalnej im. A. Sari w Polsce.
Szymon Raczkowski (baryton)
Absolwent Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi w klasie Piotra Micińskiego. Jako student występował w operach wystawianych przez Akademię Muzyczną we współpracy z Teatrem Wielkim w Łodzi. Swoje umiejętności doskonalił na mistrzowskich kursach wokalnych prowadzonych przez wybitnych pedagogów.
Od 2021 roku Szymon Raczkowski uczestniczy w Programie Kształcenia Młodych Talentów – Akademii Operowej w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej.
W 2021 roku debiutował na scenie Teatru Wielkiego – Opery Narodowej rolą Johanna w „Werterze” Masseneta. W 2022 roku w ramach programu Opera Młodych Opery Wrocławskiej brał udział w premierze spektaklu „Carmen”. W 2023 roku podczas pierwszego Baltic Opera Festival, a później w Operze Krakowskiej kreował postać Charliego w „Loterii na mężów” Szymanowskiego.
Brał udział w wielu międzynarodowych koncertach oratoryjnych i symfonicznych, śpiewał m. in. w „Requiem” i „Mszy Koronacyjnej C-Dur KV 317 Krönungs-Messe”Mozarta, „Wesołej wdówce” Lehára, „II Litanii Ostrobramskiej” Moniuszki, „Niemieckim Requiem” Brahmsa, „Stabat Mater” Szymanowskiego czy „Stworzenie świata” Haydna.
Gabriela Lasota-Cierniak (fortepian)
Pianistka, kameralistka i pedagog. Absolwentka Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie. Była stypendystką Rektora AMKP dla najlepszych studentów. Od 2023 roku jest uczestniczką Programu Kształcenia Młodych Talentów „Akademia Operowa” Teatru Wielkiego – Opery Narodowej. Swoje umiejętności w pracy ze śpiewakami kształci biorąc czynny udział w kursach: w 2021 roku podczas Mistrzowskich Kursów Interpretacji prowadzonych przez Urszulę Kryger oraz Katarzynę Jankowską- Borzykowską, w 2022 roku podczas „Liedkunst im Schloss vor Husum” prowadzonych przez Ulfa Bastleina oraz Charlesa Spencera, a także w 2023 roku na Uniwersytecie Muzyki i Sztuk Scenicznych w Wiedniu MDW w klasie profesora Markusa Hadulli.
Laureatka konkursów solowych i kameralnych o zasięgu ogólnopolskim jak i międzynarodowym.
Od 2018 roku posiada własną klasę fortepianu, gdzie z wielkim zamiłowaniem uczy zarówno dzieci, młodzież jak i osoby dorosłe, przekonując, iż zawsze jest dobry moment, aby rozpocząć przygodę z muzyką. W działalności artystycznej skupia się również na organizacji wydarzeń muzycznych promujących muzykę klasyczną. W ramach Stowarzyszenia „Z Taktem” oraz Stowarzyszenia „Arte Musica” jako członek zarządu koordynowała oraz współtworzyła wiele inicjatyw i projektów muzycznych.
Bohdana Mandziuk (fortepian)
Pianistka, nauczycielka gry na fortepianie, koncertmistrz. Urodziła się w Charkowie w Ukrainie. W 2017 roku ukończyła Charkowski Muzyczny College im. B. Lyatoshynskiego, w 2023 roku ukończyła Narodową Akademię Muzyczną Ukrainy w Kijowie. Jest laureatką międzynarodowych konkursów, m. in.: Międzynarodowego Konkursu Koncertmistrzów im W. A. Mozarta w Charkowie (Grand Prix), Międzynarodowego Instrumentalnego Konkursu Evhena Stankovycha (2. nagroda), Międzynarodowego konkursu „Złote talenty Madrytu” w Madrycie (1. nagroda), Chopin Spring International Piano Competition w Łucku w Ukrainie (2. nagroda). W latach 2019-2022 pracowała jako koncertmistrz w Kijowskiej Szkole Muzycznej (wokal, chór), występowała jako koncertmistrz na koncertach i konkursach. Od 2022 roku mieszka w Warszawie, koncertuje jako pianistka (solo), akompaniatorka i śpiewaczka (w duecie oraz zespole a’cappella Vilni) i pracuje jako nauczycielka gry na fortepianie.