REKLAMA

„Stabat Mater”. Wielkie dzieło pasyjne Antonína Dvořáka w Filharmonii Krakowskiej

„Stabat Mater” op. 58., wielkie dzieło pasyjne Antonína Dvořáka zabrzmi w Filharmonii Krakowskiej w piątek, 15 marca 2024 roku o godz. 19.30 i w sobotę, 16 marca br. o godz. 18.00. Orkiestrę i Chór Filharmonii Krakowskiej poprowadzi Przemysław Neumann, solistami będą Alina Adamski (sopran), Gosha Kowalinska (alt), Łukasz Załęski (tenor) i Volodymyr Tyshkov (bas).

„Stabat Mater” napisane zostało przez Antonína Dvořáka pomiędzy lutym a majem 1876 roku, ostatecznie zaś ukończone w listopadzie roku następnego. W tym okresie kompozytor utracił troje dzieci, było to wielkim ciosem dla niego i dla jego rodziny. W powstającym dziele Dvořák mógł odnieść się do własnego doświadczenia bólu, ale i wznieść się ponad nie i znaleźć środek pomiędzy narzucającym dystans szacunkiem wobec cierpienia, rzeczywistym współodczuwaniem a przemożną potrzebą udzielenia pociechy – pisze Maciej Negrey. Do dziś nie ma pewności, czy impuls do powstania tej sakralnej kantaty wzbudziła jedynie osobista tragedia. Dzieło bowiem pierwotnie zadedykowane zostało przyjacielowi z młodości, Františkowi Hušpauerowi.

Pierwsza wersja stanowiła opartą na średniowiecznym tekście Jacopone da Todi siedmioczęściową kompozycję na chór, solistów i fortepian. Po rewizji otrzymała zaś znany obecnie kształt, na który składa się dziesięć części, w partyturze uwzględnia natomiast towarzyszenie orkiestry w miejsce fortepianu. Prawykonanie odbyło się 23 grudnia 1880 roku w Pradze pod batutą Adolfa Čecha, kilka miesięcy później planowano zaś jego zaprezentowanie krakowskim słuchaczom. I choć tutejsze Towarzystwo Muzyczne poczyniło starania, by uświetnić nim liturgię Wielkiego Piątku w kościele świętej Anny wiosną 1881 roku, niestety wobec braku materiałów nutowych musiano zadowolić się wykonaniem dzieła Rossiniego.

Alina Adamski (© fotomeg.ch), Gosha Kowalinska (© Karpati&Zarewicz)
Alina Adamski (© fotomeg.ch), Gosha Kowalinska (© Karpati&Zarewicz)

W obecnej prezentacji „Stabat Mater” Antonína Dvořáka wezmą udział soliści, którzy po raz pierwszy będą mieli okazję wystąpić na tej estradzie. Sopranistka Alina Adamski jest finalistką Międzynarodowego Konkursu im. Stanisława Moniuszki, pięć lat temu otrzymała nagrodę za najpiękniejsze wykonanie pieśni polskiej XX i XXI wieku. Rozpiętość jej repertuaru obejmuje partie od oper Mozarta po Wagnera, ale także dzieła muzyki nowej, o czym świadczy udział w prawykonaniu światowym „Last Call” szwajcarskiego kompozytora Michaela Pelzla.

Gosha Kowalinska (alt) kształciła się w École normale de musique de Paris oraz w École Claude Mathieu w zakresie sztuk aktorskich. Związana obecnie z Teatrem Wielkim w Poznaniu, w tym sezonie występować będzie także we Francji, Słowacji i we Włoszech. 

Łukasz Załęski to obecnie jeden z najaktywniejszych polskich tenorów młodego pokolenia, który w swoim repertuarze posiada ponad dwadzieścia pierwszoplanowych partii operowych i operetkowych, w ostatnich sezonach występował m.in. jako Pinkerton na festiwalu w Bregencji, Książę Mantui w Operze Bałtyckiej w Gdańsku oraz jako Gustaw w „Balu maskowym” w Bytomiu.

Łukasz Załęski (© Karpati&Zarewicz), Volodymyr Tyshkov (©Viktor Sachok)
Łukasz Załęski (© Karpati&Zarewicz), Volodymyr Tyshkov (©Viktor Sachok)

Pochodzący z Ukrainy bas Volodymyr Tyshkov zasłynął w Polsce przede wszystkim jako laureat II nagrody na 11. Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Stanisława Moniuszki w 2022 roku. W tym sezonie na scenie Teatru Wielkiego – Opery Narodowej śpiewał Faraona w „Aidzie”.

Całość poprowadzi Przemysław Neumann, dyrektor Filharmonii Opolskiej, który będzie również gościem Agnieszki Malatyńskiej-Stankiewicz podczas sobotniego spotkania w ramach Dyskusyjnego Klubu Muzycznego „Wszystko gra”. Spotkanie zatytułowane „Dvořák: Stabat Mater, czyli śmierć, która stała się życiem dla świata” rozpocznie się o godz. 16.30 w Sali Złotej na I piętrze Filharmonii Krakowskiej. Wstęp wolny.

reklamaspot_img
reklamaspot_img
reklamaspot_img
reklamaspot_img

Również popularne