Konkurs odbywał się w III etapach i mogli w nim brać udział śpiewacy między 22 a 40 rokiem życia, wyłącznie głosy tenorowe. Międzynarodowe Jury pod przewodnictwem José Cura, w którego pracach brał udział m.in. polski bas Daniel Borowski, postanowiło przyznaćI nagrodę Polakowi – Adamowi Walaskowi. Otrzymał on także trzy nagrody specjalne: Nagrodę Publiczności, Nagrodę Teatru Wielkiego w Łodzi (udział w produkcji operowej 2024-26) i Nagrodę Opery w Plovdiv (udział w produkcji operowej 2024-25). 28-letni tryumfator zaprezentował w finale arię Vasco da Gamy z „Afrykanki” Giacoma Meyerbeera, którą wykonał we włoskiej wersji językowej.
Adam Walasek jest uczestnikiem Programu Kształcenia Młodych Talentów „Akademia Operowa” przy Teatrze Wielkim – Operze Narodowej oraz absolwentem wydziału wokalno-aktorskiego Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie śpiewu solowego prof. Mikołaja Moroza. Od 3 lat swoje umiejętności wokalne rozwija uczestnicząc w kursach mistrzowskich prowadzonych przez bułgarskiego tenora Kałudiego Kałudowa.
Zapytany o pokonkursowe wrażenia Kałudow powiedział: – Mam nadzieję, że pewnego dnia Adam będzie jednym z najlepszych polskich tenorów. Daniel Borowski, juror Konkursu, który przyznał Walaskowi nagrodę w imieniu łódzkiego Teatru Wielkiego mówi: – Bardzo się cieszę, że laureatem I nagrody został Polak. Adam Walasek to bardzo utalentowany młody artysta i w pełni zasłużył na zwycięstwo.
Adam Walasek ma w dorobku takie role jak: Rinuccio („Gianni Schicchi” Giacomo Pucciniego – Teatr Wielki – Opera Narodowa, Sala Młynarskiego), Tamino („Czarodziejski flet” Wolfganga Amadeusza Mozarta – Filharmonia Sudecka) czy Don José („Carmen” Georgesa Bizeta w koncertowej wersji opery wystawianej w Sali Koncertowej UMFC).
W warszawskim Teatrze Wielkim- Operze Narodowej zadebiutował partią Księcia Yamadori w „Madamie Butterfly” Giacomo Pucciniego w inscenizacji Mariusza Trelińskiego. Artysta współpracował także z Polską Operą Królewską w Warszawie oraz Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu. Jest laureatem nagrody im. Bohdana Paprockiego dla Najlepszego Tenora na IX Ogólnopolskim Konkursie Wokalnym im. Krystyny Jamroz.
Laureatem II nagrody i Nagrody Opery w Sofii jest ukraiński artysta Oleg Lanovyi, III miejsce zdobył Donghyan Kim reprezentujący Koreę Południową. Nagrodę gospodarza Konkursu- Opery w Starej Zagorze otrzymał finalista Konkursu Adrian Dumitru z Rumunii, a laureatem Nagrody Państwowej Filharmonii w Razgradzie został Ukrainiec Andrii Voziian.
To kolejna nieszablonowa propozycja muzyczna w wakacyjnym cyklu „Electro Classic” projekcie organizowanym przez Julian Cochran Foundation i Halę Koszyki. Projekt „Dowland Electric” jest hołdem dla twórczości angielskiego kompozytora Johna Dowlanda, który tworzył na przełomie XVI i XVII wieku. Artyści reinterpretują jego pieśni w sferze tekstowej, wokalnej oraz w doborze instrumentów. Zamiast kompozycji na głos i lutnie będzie można posłuchać wersji na gitarę elektryczną oraz głos tenorowy.
Przeniesienie pieśni dworskich w przestrzeń współczesnej codzienności to oczywiście odejście od tradycyjnego wykonawstwa. Koncepcja ta ma za zadanie odnaleźć nowe sposoby interpretacyjne i w zamierzeniu twórców projektu zachęcić do zapoznania się z oryginalnym dziedzictwem kompozytora. Koncert” Dowland Electric” odbędzie się 4 września 2024 roku na antresoli Hali Koszyki o godz. 21.00. Wstęp jest wolny. Link do wydarzenia znajduje się tutaj.
Informacje o wydarzeniu
Organizatorzy: Hala Koszyki | Julian Cochran Foundation
Mecenas: Symphar
Honorowy Partner: Filharmonia Narodowa
Partnerzy: Vank | Samarité
Partner Medialny: Orfeo – Fundacja im. Bogusława Kaczyńskiego
Aleksander Rewiński (tenor) w 2016 roku ukończył studia magisterskie na Wydziale Wokalnym Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, gdzie studiował pod kierunkiem Jerzego Knetiga. W 2018 roku ukończył studia na Universität Mozarteum w Salzburgu, pod kierunkiem Wolfganga Holzmaira i Bernda Valentina. Największe doświadczenie z teatrem operowym zdobył w Salzburgu, gdzie w latach 2015-2018 występował w produkcjach: „L’incoronazione di Poppea” Claudia Monteverdiego, „Limonen aus Sizilien” Manfreda Trojahna, „Orlando Paladino” Josepha Haydna oraz „A Midsummer Night’s Dream” Benjamina Brittena. W 2017 roku zadebiutował w Teatro alla Scala w roli jednego z Praktykantów w „Śpiewakach norymberskich” Ryszarda Wagnera, w reżyserii Harry’ego Kupfera, pod batutą Daniele Gattiego. Wkrótce potem wystąpił w Theater an der Wien, w roli Porucznika w „La Scuola de’ Gelosi” Antonia Salieriego, w reżyserii Jean Renshaw, pod batutą Stefana Gottfrieda. W tym samym roku zadebiutował w Warszawskiej Operze Kameralnej, w operze „Armide” Jean-Baptiste’a Lully’ego, wyreżyserowanej przez Dedę Cristinę Colonnę, pod batutą Benjamina Bayla. Od 2019 Rewiński jest członkiem sekstetu wokalnego muzyki współczesnej proMODERN.
Paweł Zalewski to instrumentalista, kompozytor, producent i aranżer współpracujący m.in. z Pauliną Przybysz, Anią Rusowicz, Kasią Stankiewicz, Marzeną Ugorną i Arkiem Kłusowskim. Komponuje ponadto muzykę do filmów animowanych, dokumentalnych, reklamowych oraz do spektakli teatralnych. Na stałe występuje z zespołami Rita Pax oraz Alters. Współpracuje także z zespołami muzyki dawnej: Ars Cantus, Ars Nova, Canor Anticus, Capella Cracoviensis, Collegio di Musica Sacra, Collegium Vocale, Concerto Pollacco, Diletto, Il Giardino Armonico, Narol Baroque, Pandolfis Consort Wien, Orkiestra Złotego Wieku, Sabionetta, La Tempesta, Tempus. Studiował grę na violi da gamba na Akademii Muzycznej w Krakowie oraz na Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego we Wrocławiu. Oprócz wielu koncertów w Polsce artysta występował również w większości krajów Europy (m. in.: w Andorze, Austrii, na Cyprze, w Czechach, Grecji, Hiszpanii, na Litwie, w Niemczech, na Islandii, we Włoszech, Ukrainie, Słowacji, Szwajcarii). Nagrał dziewięć płyt z muzyką dawną oraz osiem z muzyką rozrywkową.
Iwona Borowicka urodziła się 6 marca 1929 roku w Łodzi, jednakże przez większość swojego życia była związana z Krakowem. Na scenie Operetki Krakowskiej zadebiutowała jako Hrabina Marica w 1954 roku. Jej najbardziej znane role to Annina w „Nocy w Wenecji”, Liza w „Krainie uśmiechu”, Hanna Glawari w „Wesołej wdówce”, Księżna w „Ptaszniku z Tyrolu” czy Gabrielle w „Wiedeńskiej krwi”. W całej swojej karierze, stworzyła łącznie blisko 40 ról operetkowych.
Była artystką o wyjątkowym talencie, wrażliwości muzycznej i osobowości. Podziwiana i uwielbiana: po bilety na jej spektakle ustawiały się długie kolejki, zaś wśród melomanów utarło się powiedzenie, że idzie się nie do Operetki, ale „na Borowicką”. Solistka zresztą darzyła Kraków i swoich wielbicieli tak wielką miłością i oddaniem, że odmawiała występów w innych miastach Polski.
Pozostający przez lata pod jej wrażeniem Bogusław Kaczyński opisywał ją tymi słowami: Ona potrafiła wszystko zaśpiewać w przejmujący sposób, swoim pięknym, czarodziejskim głosem. I to jej poruszanie się po scenie. W iluż rolach ją widziałem. Potrafiła tworzyć wielkie, niezapomniane kreacje. Przez przeszło trzy dekady święciła triumfy na krakowskiej scenie, niezmiennie perfekcyjna.
Spotkanie z Iwoną Borowicką. O artystce opowiada Bogusław Kaczyński
W 1983 roku rozpoznano u niej nieuleczalną chorobę nowotworową, która postępowała bardzo szybko. Odeszła 30 sierpnia 1984 roku w wieku 55 lat. W 2018 roku, z inicjatywy Sybilli Borowickiej, synowej artystki, Prezes Stowarzyszenia Radosny Senior, w Krakowie rozpoczął się Letni Festiwal Operetkowy w Krakowie, dedykowany legendarnej sopranistce.
W związku z rocznicą śmierci Iwony Borowickiej Opera Krakowska oraz Krakowskie Stowarzyszenie Miłośników Opery „Aria” zapraszają na wyjątkowe „Spotkanie z Artystą”. Wieczór wspomnień odbędzie się 30 sierpnia 2024 roku o godzinie 19:00 w Operze Krakowskiej. Jej sylwetkę przybliży pani redaktor Anna Woźniakowska, zaś w hołdzie artystce zabrzmią znane arie operowe i operetkowe w wykonaniu Bożeny Zawiślak-Dolny (mezzosopran), Jana Wilgi (tenor) i Pauli Maciołek (sopran) z towarzyszeniem Joachima Kołpanowicza przy fortepianie. Całość poprowadzi Elżbieta Gładysz, prezes Krakowskiego Stowarzyszenia Miłośników Opery ARIA.
Krakowskie Stowarzyszenie Miłośników Opery ARIA skupia wielbicieli opery oraz muzyki klasycznej z całej Polski, a także melomanów z zagranicy. Stowarzyszenie powstało w 2004 roku. ARIA wydaje kwartalnik operowy, w którym relacjonuje wydarzenia artystyczne z Polski i zagranicy. Organizuje też wspólne wyjazdy do domów operowych w Europie oraz USA. W ramach cyklu „Spotkanie z Artystą” odbyło się już kilkadziesiąt wydarzeń z udziałem wybitnych gości. Członkowie ARII mogli spotkać się m. in.: z Teresą Żylis-Garą, Wiesławem Ochmanem, Izabelą Kłosińską, Antonim Witem, Jadwigą Romańską, Joanną Woś, Andrzejem Dobberem, Ryszardem Karczykowskim, Heleną Łazarską, Rafałem Siwkiem, Małgorzatą Walewską, Arturem Rucińskim, Mariuszem Kwietniem, Adamem Zdunikowskim, Jackiem Laszczkowskim, Marcinem Bronikowskim, Agnieszką Rehlis, Moniką Swarowską, Rafałem Bartmińskim, Tadeuszem Szlenkierem, Piotrem Sułkowskim, Katarzyną Trylnik, Anną Lubańską, Łukaszem Borowiczem, Ewą Biegas, Tomaszem Koniną, Juliuszem Multarzyńskim, Yarosławem Shemetem, Gabrielą Gołaszewską, Adrianą Ferfecka i Piotrem Buszewskim. W maju 2019 roku gościem spotkania była słynna polska sopranistka o międzynarodowej karierze – Jolanta Omilian.
24 sierpnia 2024 roku w amfiteatrze w Białej Podlaskiej zainaugurowano 6. Festiwal im. Bogusława KaczyńskiegoGalą Lwowskiej Opery Narodowej pt. „Vivat Opera Lwowska!”. Poprowadzili ją dziennikarka i korespondentka wojenna Bianka Zalewska oraz Krzysztof Korwin-Piotrowski (autor scenariusza i realizator). Wystąpili soliści Opery Lwowskiej: Marianna Tsvetinska (sopran), Anastasia Polishchuk (mezzosopran), Maksym Vorochek (tenor), Roman Strakhov (baryton), a także wirtuoz skrzypiec Oleksandr Bozhyk, koncertmistrz Orkiestry Opery Lwowskiej. Zadyrygował dyrektor muzyczny Ivan Cherednichenko. Andrzej Seweryn recytował poezję wieszczy polskich i ukraińskich wieszczy narodowych: Adama Mickiewicza i Tarasa Szewczenki.
Podobnie jak w ubiegłym roku, występ Lwowskiej Opery Narodowej odbył się 24 sierpnia, w Dniu Niepodległości Ukrainy. Bianka Zalewska mówiła wtedy, że dostaje od swoich ukraińskich przyjaciół smsy o treści „Pozdrowienia z okazji Niepodległości”. Wszyscy sobie to wysyłają, to prawie tak jak w Polsce życzenia Wesołych Świąt. Zalewska wspominała, że kiedyś te obchody obchodzone były bardzo hucznie, organizowano koncerty i parady wojskowe. Teraz po wybuchu wojny nikt nie świętuje tego dnia, ten dzień się czci.
Na początku koncertu zabrał głos prezydent Miasta Biała Podlaska Michał Litwiniuk. Jak sam podkreślił „z nieukrywaną satysfakcją” skorzystał z przysługującego mu przywileju wypowiedzenia magicznej formuły: 6. edycję festiwalu imienia Bogusława Kaczyńskiego uważam za otwartą. Jednak zanim ją wygłosił ze wzruszeniem opowiadał o sztuce i Wielkim Białczaninie Bogusławie Kaczyńskim. Cytując słowa patrona festiwalu powiedział, że życie człowieka, który pokocha sztukę, jest piękniejsze. Sztuka daje katharsis, dzięki niej naprawdę możemy żyć. Te piękne słowa przyjęliśmy jako nasze credo. My, mieszkańcy rodzinnego rodu Bogusława Kaczyńskiego, czujemy się spadkobiercami jego spuścizny. Razem z Fundacją Orfeo kontynuujemy jego dzieło promocji sztuki wysokiej: muzyki operowej, operetkowej i musicalowej, a także teatru, realizując już szóstą edycję festiwalu jego imienia.
– Dzisiejszy koncert ma swoje szczególne i symboliczne znaczenie – mówił dalej Michal Litwiniuk. – Odbywa się w Dniu Niepodległości Ukrainy. Jeżeli zgadzamy się, że sztuka jest emanacją tego, co w człowieku najpiękniejsze, jego dążenia do dobra i krzewienia nadziei, to nie ma piękniejszej siły, którą my, Białczanie możemy wyrazić poprzez solidarność z odważnym i bohaterskim narodem naszych najbliższych sąsiadów.
Przedstawiciel Dyrekcji Lwowskiej Opery Narodowej, Ostap Hromysh powiedział: Bardzo miło, że jesteśmy w Białej Podlaskiej już kolejny raz. To dla nas nie tylko koncert. To miejsce, gdzie czujemy rodzinne ciepło od ludzi, którzy tu mieszkają. Dziś w Ukrainie obchodzimy Dzień Niepodległości. Ten dzień dziś skąpany jest we krwi żołnierzy i cywilów, ruinach zbombardowanych budynków. Ale pracujemy i żyjemy dalej. Artyści, którzy wystąpią na tej scenie nie mają w rękach karabinów, ich bronią są głosy i instrumenty. Ich sztuka mówi o tym, że nasz kraj będzie się rozwijał. Odbudujemy wszystkie nasze miasta, wszystkie budynki i wszystkie ulice. Dziękuję Wam, Polakom, którzy odkrywają dla nas swoje serce teraz, kiedy jest nam szczególnie ciężko.
Bianka Zalewska opowiadała o Ukrainie, kraju pełnym wielu narodowości, różnorodnym pod względem języka, kuchni, religii, ale też przepięknej architektury. Wojna rozpoczęła się w 2014 roku, więc tak naprawdę trwa już dziesięć lat. Często słyszałam, że Lwów nie odczuwał wojny, bo przecież była ona gdzieś daleko na Donbasie. Ale Lwów od samego początku uczestniczył w tej wojnie poprzez pogrzeby bohaterów – patriotów, którzy wyjeżdżali walczyć na Donbas. Cmentarz Orląt Lwowskich jest pełen współczesnych grobów weteranów wojny wtedy na Donbasie, teraz już w całej Ukrainie. W 2022 roku Lwów odczuł wojnę przez naloty rakietowe samolotów. Ale nawet teraz ludzie we Lwowie starają się żyć normalnie. Jest to ośrodek artystyczny i kulturalny. Funkcjonuje Opera Lwowska, oczywiście tak, jak można funkcjonować w warunkach wojny. Na stronie internetowej zamieszczane są komunikaty dotyczące wskazówek w razie alarmu lotniczego. We wnętrzach są strzałki i drogowskazy do schronu. Ale mimo wszystko ona działa.
Krzysztof Korwin-Piotrowski mówił natomiast: kiedy dzwonię do Ostapa Hromysza, bo mamy ciągły kontakt w ciągu roku, opowiada mi, co się dzieje. Ostatnio musieli przerwać próbę i iść do schronu. Ale Ostap mówi: „Nie poddajemy się. Walczymy poprzez kulturę najwyższej klasy, pokazujemy Ukrainie i światu, że walczymy o wolność. Artyści narażają swoje życie. To wielcy, wspaniali ludzie, którzy uważają, że kiedy kraj swój się kocha, to trzeba ponosić różne, straszliwe czasem konsekwencje”. Korwin-Piotrowski ciekawie też opowiadał o historii budynku, jego projektantach, architekturze, a także kurtynie Siemiradzkiego „Parnas” i patronce Opery Lwowskiej, wielkiej ukraińskiej śpiewaczce Salomei Kruszelnickiej. Jej popiersie znajduje się także w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie.
Koncert „Vivat Opera Lwowska” był jednak przede wszystkim prezentacją wspaniałych operowych arii, w wykonaniu wspaniałych ukraińskich artystów. Marianna Tsvetinska zaprezentowała Bolero Eleny z „Nieszporów sycylijskich” Giuseppe Verdiego, brawurowo zaśpiewała też finałową arię Halki z dzieła Stanisława Moniuszki. Jej świetlisty, sopran w meandrach dramatycznej koloratury zabrzmiał niezwykle swobodnie i pięknie, bawiąc się frazą i odwagą indywidualności brzmienia.
Roman Strakhov udowodnił bezbłędne zrozumienie idiomu Verdiego w słynnych barytonowych rozpaczach: „Alzati…. Eri tu!” Renata z „Balu maskowego” i „Cortigiani” tytułowego Rigoletta. Maksym Vorochek ukazał liryczne brzmienie belcanta i wyczucie dramatycznego wyrazu w dwóch przebojowych ariach Księcia Mantui z „Rigoletta” „Questa o quella” oraz „La donna è mobile”, a także duecie z „Cyganerii” Giacomo Pucciniego. Anastasia Polishchuk zaśpiewała m. in. arię Azuceny „Stride la vampa”, z mięsistością piersiowych dźwięków i pewnie brzmiącą górą. Śpiewacy wykonali także pieśni Mykoli Łysenki.
Ci wszyscy artyści potrafią śpiewać i tworzyć swoje muzyczne światy. Ukoronowaniem ich występów był kwartet z „Rigoletta”, wykonany z fantazją i brawurą, każdy z solistów ma w tym utworze okazję do pokazania swoich możliwości, ukraińscy artyści wykorzystali to do maksimum, to był koncert na cztery głosy.
Andrzej Seweryn przejmująco recytował fragmenty „Sonetów krymskich” Adama Mickiewicza, ale także wiersze Tarasa Szewczenki, szczególnie mocno wybrzmiał jego „Testament” w którym podmiot liryczny, podobnie jak Konrad w III Części „Dziadów” buntuje się przeciw Bogu.
Bianka Zalewska zaprezentowała natomiast po ukraińsku (tłumaczenie wyświetlano na ekranie) dwa wzruszające wiersze ukraińskich poetów, pochodzące z wydanej w Polsce książki „Wojna 2022”, napisane już o rozpoczęciu inwazji. Marjana Sawka w „Śpij, jaskółeczko” pisze: Śpij, moje serce najdroższe, już śpij i niechaj śnią ci się kwiaty i drzewa. Paweł Wyszebaba w wierszu „Do córki” prosi: nie pisz mi o wojnie ani słowa (…) pisz o kraju, w którym znalazłaś przystań, jakie dają tam imiona kotom?
Niezwykłym momentem wieczoru „Vivat Opera Lwowska!” był występ wirtuoza skrzypiec Oleksandra Bozhyka, koncertmistrza orkiestry Opery Lwowskiej, który zagrał „Czardasza” Vittorio Montiego i, na bis, fragment „Czterech pór roku” Antonio Vivaldiego. W tym wymagającym precyzji utworze artysta poszedł krok dalej, prezentując grę na skrzypach, jak na innych instrumentach: m. in.: kontrabasie i gitarze, nie tracąc precyzji i ognistości brzmienia. Było to szalone i zabawne.
Ale wszyscy artyści bawili się też w finałowym hymnie na cześć miłości, czyli „Libiamo” z „Traviaty” oraz bisie „Hej, sokoły”, do którego muzykę skomponował Maciej Kamieński, autor „Nędzy uszczęśliwionej” z 1778 roku, utworu uznawanego za pierwszą polską operę. W wieczorze pełnym powagi, ale także miłości do sztuki można było odnaleźć szczęście i zabawę. Pieśń „Hej, sokoły” wykonali wszyscy zaproszeni artyści, a także Andrzej Seweryn oraz prowadzący koncert Bianka Zalewska i Krzysztof Korwin-Piotrowski. Mocno i głośno śpiewała zgromadzona w wypełnionym po brzegi w bialskim amfiteatrze publiczność.
Plenerowe produkcje operowe odbywają się na Ogrodzie Pałacu w Nieborowie corocznie na przełomie sierpnia i września. W ubiegłych latach publiczności prezentowane były takie tytuły, jak „Faust” Antoniego Radziwiłła (2018), „Don Giovanni” Wolfganga Amadeusza Mozarta (2019), „Goplana” Władysława Żeleńskiego (2021), „Szarlatan, czyli wskrzeszenie umarłych” Karola Kurpińskiego (2022) i „Czarodziejski Flet” (2023).
Spektakl wyreżyseruje Jitka Stokalska, kierownictwo muzyczne objęła Marta Kluczyńska. Autorem projektu scenografii jest Elżbieta Tolak, kostiumów – Maria Molenda, a choreografię przygotuje Alisa Makarenko. Swoistym znakiem rozpoznawalnym nieborowskich produkcji stał się już wyświetlany na fasadzie Pałacu mapping – autorem projekcji multimedialnych będzie Michał Jankowski. Autorem reżyserii świateł jest Maciej Kaszyński.
Zgromadzono znakomitą obsadę solistów: Aleksandra Orłowska (Rusałka), Tadeusz Szlenkier (Książę), Magdalena Pluta (Jeżibaba), Aneta Łukaszewicz (Obca Księżna), Michał Kijewski (Wodnik), Julia Pliś (Kuchcik), Witold Żołądkiewicz (Myśliwy), Mateusz Kulczyński (Myśliwy) oraz Wioleta Sędzik, Roksana Maciejczuk i Marta Mika (Leśne nimfy). Wystąpią także tancerze (Klara Twardowska, Tomasz Świtlicki, Maciej Kraśniewski, Marta Pieczul, Alisa Makarenko, Anastazja Panasiuk, Jerzy Klonowski). Orkiestrą La Scoperta zadyryguje Marta Kluczyńska.
Różnorodnie zapowiada się program koncertu. Fragmenty pamiętników z getta i fragmenty powieści „Drzewo życia” Chavy Rosenfarb przeczytają aktorzy Milena Lisiecka i Andrzej Seweryn. Wykonane zostaną pieśni z łódzkiego getta, specjalnie na zamówienie koncertu zaaranżowane na kilka chórów i orkiestrę. „Av Horachamim” Samuela Malawsky’ego zaśpiewa kantor Benjamin Muller, „Rapsodię Hebrajską” łódzkiego kompozytora Aleksandra Tansmana wykona pianistka Julia Kociuban, a II część Koncertu skrzypcowego g-moll op. 26 Maxa Brucha zagra Leila Josefowicz. Rafał Janiak poprowadzi orkiestrę Teatru Wielkiego w Łodzi, która także wykona poemat „Exodus” Wojciecha Kilara.
W programie koncertu Teatru Wielkiego w Łodzi znajdą się również „Chichester Psalms” Leonarda Bernsteina, „Nigun” Ernesta Blocha, muzyka Johna Williamsa z filmu „Lista Schindlera” w reżyserii Stevena Spielberga; wystąpią także: Patrycja Krzeszowska (sopran), Arkadiusz Anyszka (baryton), Aleksy Kokot (sopran), Warszawski Chór Dziecięcy, Chór Żydowski Clil, Dziecięco-Młodzieżowy Chór, Chór i Orkiestra Teatru Wielkiego w Łodzi. Koncert poprowadzą Katarzyna Sanocka i Piotr Krasnowolski. Wydarzenie transmitowane będzie na żywo za pośrednictwem portalu Drzwi do kultury.
IX edycję Festiwalu Muzycznego „Ostrołęckie Operalia” zainauguruje KONCERT GALOWY „LUBIĘ TU WRACAĆ…”. 30 sierpnia 2024 roku (piątek) w Fortach Bema w Ostrołęce wystąpią Olga Bończyk, Andrzej Lampert i Jakub Milewski. Orkiestrą Festiwalową zadyryguje Mieczysław Smyda, który jest również autorem aranżacji utworów. Będzie to wspomnienie i ukłon w stronę twórczości Zbigniewa Wodeckiego. W koncercie znajdą się jego największe przeboje: „Z Tobą chcę oglądać świat”, „Chałupy welcome to”, czy „Izolda”. Wieczór poprowadzą Olga Bończyk i Jakub Milewski.
Po raz pierwszy w historii Festiwalu w cyklu „ KAWA Z GWIAZDĄ” odbędą się spotkania towarzyszące, podczas których będzie można poznać artystów od zupełnie innej strony. Gośćmi pierwszego spotkania będą: aktorka i wokalistka Olga Bończyk, a także baryton i dyrektor festiwalu Jakub Milewski. Rozmowę poprowadzi Krzysztof Korwin-Piotrowski. Pierwsza „Kawa z Gwiazdą” odbędzie się 31 sierpnia 2024 roku o godz. 11.30 na scenie przy D. H. Kupiec przy Placu Wolności w Ostrołęce.
Tego samego dnia, o godz. 16.30 (Tężnia w Rzekuniu) oraz o 19.30 na scenie przy D. H. Kupiec przy Placu Wolności w Ostrołęce odbędzie się koncert „ACH, TE KOBIETY”. Wystąpią: tenorzy Jarosław Bielecki, na co dzień związany z Operą Krakowską i Piotr Maciejowski, solista wielu teatrów operowych w Polsce. Zaśpiewa też baryton Jakub Milewski, który będzie gospodarzem koncertu.
Organizatorzy zaprosili już po raz kolejny zespół Tango Attack, który w ubiegłym roku wystąpił w doskonale przyjętym koncercie „Muzyka południa”. W repertuarze koncertu znajdą się utwory operetkowe, musicalowe, pieśni neapolitańskie i piosenki z całego świata. A aktorka i wokalistka Katarzyna Żak będzie musiała udowodnić, że jak w tytule koncertu Ach kobiety kto poznać was chce, niech na długo zapomni o śnie…
Kolejne wydarzenie będzie miało miejsce także na scenie przy D. H. Kupiec przy Placu Wolności w Ostrołęce 6 września 2024 roku o godz. 19.00. W koncercie familijnym „KIEDY DISNEY SPOTYKA KLASYKĘ” wystąpią Katarzyna Łaska, znana m. in. jako Elza w polskiej wersji dubbingu „Krainy Lodu”, gdzie śpiewa wielki przebój „Mam tę moc” oraz Damian Aleksander, artysta scen musicalowych, znany z roli Upiora w „Upiorze w operze” w Teatrze Muzycznym ROMA. Przy fortepianie towarzyszyć im będzie Piotr Matuszczyk. To specjalny punkt dla najmłodszych ostrołęckich melomanów. W tym roku w „Ostrołęckich Operaliach” połączone zostaną najpiękniejsze utwory z bajek Disneya oraz klasyka musicalu.
Drugie spotkanie z cyklu „KAWA Z GWIAZDĄ” odbędzie się 7 września 2024 roku na scenie przy D. H. Kupiec przy Placu Wolności w Ostrołęce o godz. 11.30. Gośćmi będą Iwona Socha, Łukasz Nowicki i Jakub Milewski, a poprowadzi je Dariusz Stańczuk, dziennikarz związany z RMF Classic. Przedstawiciele trzech światów (opera, teatr muzyczny i teatr dramatyczny) opowiedzą, jak bywa za kulisami ich działalności artystycznej w zupełnie różnych środowiskach. Będzie też czas na pytania widzów.
Dwukrotnie odbędzie się koncert „MUZYKĄ I POEZJĄ O MIŁOŚCI VOL. 3”: 7 września 2024 roku o godz. 16.30 (CKBiS, LELIS) oraz 19.30 (scena przy D. H. Kupiec na Placu Wolności w Ostrołęce). Już po raz trzeci arie i duety o miłości spotkają się z piękną polską poezją. W koncercie usłyszymy Paulinę Janczaruk (sopran) – solistkę Opery Lubelskiej, Jacka Szymańskiego (tenor) – solistę przez lata związanego z Operą Bałtycką w Gdańsku, a aktualnie również z Operą Nova w Bydgoszczy i Jakuba Milewskiego (baryton). Solistom towarzyszyć będzie Zespół Strauss Ensemble. Polską poezję, która przeplatać będzie utwory muzyczne wykona aktor teatralny i filmowy, gospodarz programu TVP „Postaw na milion” – Łukasz Nowicki.
Finałowy koncert „ULICZKAMI PARYŻA I…” to znów Forty Bema w Ostrołęce. Na scenie zobaczymy śpiewaków i wokalistów: Małgorzatę Walewską (mezzosopran) – divę polskiej sceny operowej, jurorkę programu „Twoja twarz brzmi znajomo”, Iwonę Sochę (sopran) – solistkę Opery Krakowskiej, Jakuba Milewskiego (baryton), a także gościa specjalnego prosto z Paryża – Leslie Deskeuvre. Artystka jest absolwentką Akademii Muzycznej Maurice Guillaume w Chatelet w Belgii. Występowała miedzy innymi w Prestige Palace, Trocadero w Liege, w Pałacu Sztuk Pięknych w Charleroi, Operetce w Namur. W latach 2005-2008 śpiewała recitale piosenek Edith Piaf w Brukseli. W czerwcu 2015 roku zdobyła główną nagrodę, Grand Prix Edith Piaf na Festiwalu Piosenki Francuskiej w Krakowie.
We francuskich (choć nie tylko) klimatach nie zabraknie wirtuoza akordeonu, zwycięzcy 2. edycji telewizyjnego show „Mam talent” – Marcina Wyrostka. Solistom towarzyszyć będzie Płocka Orkiestra Symfoniczna pod dyrekcją Mieczysława Smydy. Wieczór poprowadzą Ryszard Rembiszewski i Jakub Milewski.
O Festiwalu Muzycznym „Ostrołęckie Operalia”
Dyrektorem Festiwalu od pierwszej edycji i jego pomysłodawcą jest baryton Jakub Milewski.
Festiwal jest współfinansowany przez Miasto Ostrołęka i Powiat Ostrołęcki. Głównym Partnerem został Samorząd Województwa Mazowieckiego. Pozostałymi Partnerami są: Gmina Lelis, Gmina Rzekuń, Muzeum Kultury Kurpiowskiej, Ostrołęckie Centrum Kultury, Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji, Miejski Zakład Komunikacji w Ostrołęce, Przewodniczący Rady Miasta Ostrołęki, a także Cukiernia Romanowski, OSM Piątnica i Wyższa Szkoła Administracji Publicznej w Ostrołęce.
Patronat medialny nad Festiwalem objęli: TVP3 Warszawa, Polskie Radio – Radio dla Ciebie, PRESTO, portal moja-ostrołęka i portal e-ostroleka, a także ORFEO Fundacja im. Bogusława Kaczyńskiego.
Wstęp na wszystkie wydarzenia jest bezpłatny, organizatorzy zachęcają do zabrania ze sobą własnych krzeseł i kocy, aby wygodniej spędzić ten koncertowy czas.
Konkurs został stworzony z misją kontynuowania idei i zrozumienia istoty sztuki operowej Kamena Chaneva. Konkurs odbywa się w III etapach i mogą w nim brać udział śpiewacy między 22 a 40 rokiem życia, wyłącznie głosy tenorowe. W tej edycji udział weźmie ponad 20 tenorów, wśród nich jedynym reprezentantem Polski jest Adam Walasek.
Daniel Borowski kilka lat temu miał przyjemność występować z Kamenem Chanevem w spektaklach „Aidy” Verdiego w warszawskim Teatrze Wielkim – Operze Narodowej. Kamen świetnie śpiewał wymagającą partię dowódcy wojsk – Radamesa, ja byłem arcykapłanem Ramfisem. Stworzył wspaniałą postać, był charyzmatyczny. Jego technika wokalna była znakomita. Był bardzo profesjonalny, koleżeński – wspomina Daniel Borowski i dodaje: Uważam, że inicjatywa stworzenia w Starej Zagorze Konkursu wokalnego, którego patronem jest Kamen jest wspaniała. Bardzo się cieszę, że mogę brać udział w pracach Jury, tym bardziej, że spotykam w nim dobrych znajomych m.in. Krassimirę Stoyanovą, z którą nagrałem „Stabat mater” Rossiniego w Berlinie czy znakomitego bułgarskiego tenora silnie związanego z Polską – Kaludiego Kaludova.
Pierwszy i drugi etap konkursu „The voice of Kamen” odbywa się z towarzyszeniem fortepianu na scenie przed Urzędem Gminy w Starej Zagorze. Lista dozwolonego repertuaru dla uczestników obejmuje 27 pozycji i wszystkie one związane są z patronem Konkursu – wybitnym bułgarskim tenorem Kamenem Chanevem, który zmarł w 2020 roku.
Organizatorzy wskazują uczestnikom konkretne opery i partie, spośród których kandydaci układają część obowiązkowego programu konkursowego. Na liście tej znajdziemy m. in.: opery Mozarta („Czarodziejski flet”, „Uprowadzenie z seraju”), pojedyncze opery Rossiniego („Cyrulik sewilski”), Gounoda („Faust”), Bizeta („Carmen”), Giordana „Andrea Chénier”), Mascagniego („Rycerskość wieśniacza”) czy Leoncavalla („Pajace”). Dużo większy wybór organizatorzy dają uczestnikom w operach Pucciniego i Verdiego. Wybierać można spośród takich dzieł jak: „Traviata”, „Rigoletto”, „Trubadur”, „Nabucco”, „Attila”, „Aida”, „Makbet”, „Bal maskowy”, „Stiffelio”, „Don Carlos”, „Otello”, „Requiem”, „Cyganeria”, „Madama Butterfly”, „Tosca”, „Manon Lescaut”, „Turandot”, „Wiły”.
Bardzo ciekawy jest III etap konkursu „The voice of Kamen”, który gościć będzie na Scenie Opery w Starej Zagorze. Zgodnie z Regulaminem, w tym etapie uczestnicy prezentują arię lub pieśń bądź piosenkę, która ich zdaniem najlepiej ukazuje ich artystyczną indywidualność lub tożsamość narodową (na przykład: arię z opery, musicalu lub operetki, piosenkę ludową, piosenkę popularną). Galę finałową i ceremonię wręczenia nagród zaplanowano 27 sierpnia 2024 roku w Forum Antycznym „Augusta Trajana”.
Warto dodać, że w ramach wydarzeń towarzyszących Konkursu, 23 sierpnia 2024 roku na scenie Forum Antycznego w Starej Zagorze wykonana zostanie opera Giacomo Pucciniego „Tosca” pod dyrekcją muzyczną Ivaylo Krincheva, w inscenizacji Ognyana Draganova. W partii tytułowej wystąpi Tanya Ivanova, fundatorka Fundacji Kamnena Chaneva. Partnerować jej będą: José Cura jako Cavaradossi, Kiril Manolov jako baron Scarpia. Solistom towarzyszyć będzie Orkiestra, Chór, Studio Dziecięce i Młodzieżowe Opery i Baletu Państwowej Opery w Starej Zagorze.
Głównym organizatorem wydarzenia jest Stowarzyszenie „Voce”, którego prezesem jest prof. dr Roma Ambroziewicz-Owsińska, we współpracy z Buskim Samorządowym Centrum Kultury oraz Polskim Stowarzyszeniem Pedagogów Śpiewu. Zgodnie z Regulaminem w Konkursie mogli brać udział uczniowie i absolwenci szkół średnich, artyści i śpiewacy w dwóch grupach wiekowych: I grupa – do 24 lat (licencjat), II grupa – od 25 do 40 lat.
W pracach jury uczestniczyli: prof. dr Mariusz Kwiecień (przewodniczący konkursu), prof. dr Roma Owsińska (dyrektor Konkursu), Maestra Danuta Bernolak, prof. dr hab. Katarzyna Dondalska, prof. dr hab. Grażyna Flicińska-Panfil, prof. dr hab. Piotr Kusiewicz, prof. dr hab. Leszek Skrla oraz Maestro Tadeusz Wojciechowski.
W tej edycji do konkursu (II Grupa) przystąpiło ponad 30 kandydatów. Pianistami byli Mateusz Lasatowicz, Rafał Krzysztof Hołub i Szymon Musioł. Jury X Międzynarodowego Konkursu Wokalnego „Bella Voce” przyznało następujące nagrody:
Sebastian Mach – Nagroda specjalna Pani Jagody Kimber dyrektor Willi Lentza przyznana przez prof. Katarzynę Dondalską
Inxuan Li – Nagroda specjalna za wykonanie arii barokowej przyznanej przez prof. Piotra Kusiewicza
Łukasz Kostka – nagroda specjalna za wdzięk i urok sceniczny ufundowany przez Przedsiębiorstwo Farmaceutyczne LEK-AM Sp. Z o. o. przyznanej przez manager Danutę Hannę Jakubowską
Martyna Bacik – Nagroda specjalna Marka Miczulskiego VOX HUMANA im. Teresy Żylis-Gara w kwocie 5 000 zł oraz nagroda w postaci udziału w koncercie kameralnym w sezonie artystycznym 2024/2025 zorganizowanym w Salonie Teresy Żylis-Gara w Krynicy Zdroju
Koncert Laureatów odbył się w poniedziałek, 19 sierpnia 2024 roku w Sali Koncertowej Buskiego Samorządowego Centrum Kultury. Zapraszamy do obejrzenia zapisu transmisji z Koncertu Laureatów.
Koncert Laureatów X Konkursu Muzycznego „Bella Voce”
W 2023 roku w IX Międzynarodowy Konkursie Wokalnym „Bella Voce” triumfowali: Adrian Janus, Fucai Li i Marta Mazanek-Matuszewska.
Rozpoczęła się 20. jubileuszowa edycja festiwalu „Chopin i Jego Europa”. Podczas 3 tygodni zaplanowano ponad 40 koncertów, które odbywają się w Filharmonii Narodowej, Teatrze Wielkim – Operze Narodowej, Studio Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego, Bazylice św. Krzyża oraz na Zamku Królewskim.
Podobnie jak poprzednie edycje festiwalu, także i ta opatrzona została podtytułem, który w zwięzły i odrobinę przewrotny sposób ujmuje jego charakter. W tym roku hasłem przewodnim jest „Chopin i jego Europa i reszta świata”. Określa ono zarówno obszerną ofertę programową, jak i bogactwo i różnorodność wykonawców. W programie znajdzie się 65 twórców, wystąpi ponad 600 muzyków: solistów, kameralistów, śpiewaków i muzyków orkiestrowych.
20. Festiwal „Chopin i jego Europa” to konfrontacja dzieła chopinowskiego z muzyką europejską sąsiadów, z każdego kierunku geograficznego i odległymi regionami świata. Chopin i tym razem stanowić będzie centralny motyw festiwalowej narracji. Zabrzmi muzyka aż czterech stuleci: od Renesansu do Współczesności.
Tegoroczny festiwal to koncerty London Symphony Orchestra pod dyrekcją Antonio Pappano, wiodącej koreańskiej KBS Symphony Orchestra pod dyrekcją Pietari Inkinnena, Kammerorchester Basel, Orchestre des Champs-Élysées Philippe’a Herreweghe’a, Collegium 1704 Vaclava Luksa, Europa Galante Fabio Biondiego, Quartuor Mosaiques, Belcea Quartet, Apollon Musagète Quartet i Ensemble Dialoghi, Collegium Vocale Gent, a także zespołów polskich: Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Narodowej, Sinfonii Varsovii, orkiestry Aukso i {oh!} Orkiestry, które zagrają pod dyrekcją Jacka Kaspszyka, Antoniego Wita, Marka Mosia, Martyny Pastuszki i Martijna Dendievela.
W pierwszym koncercie zaprezentował się w Studiu im. Lutosławskiego zwycięzca II Konkursu Chopinowskiego na Instrumenty Historyczne, czyli Eric Guo. Tego samego dnia, w Koncercie Nadzwyczajnym w Kościele św. Krzyża wystąpił Fabio Biondi z towarzyszeniem klawesynistki Paoli Poncet, stale związanej z zespołem Biondiego Europa Galante.
„Straszny dwór”, który Fabio Biondi poprowadzi wraz z Europa Galante to finał ogromnego przedsięwzięcia, jakim było nagranie wszystkich oper Moniuszki na instrumentach historycznych. W tym projekcie zespołowi towarzyszy Chór Opery i Filharmonii Podlaskiej. Wieloletni program koncertowo-fonograficzny, obejmujący prezentację dzieł Moniuszki na kolejnych festiwalach oraz ich nagrania, zainaugurowany został w 2018 roku wykonaniem i rejestracją „Halki”; kolejno potem były to: „Flis”, „Hrabina”, „Verbum nobile”, „Widma” i „Paria”. Wszystkie, z wyjątkiem ostatniego tytułu trafiły już do katalogu fonograficznego Instytutu.
Stanisław Moniuszko znalazł w Biondim i muzykach Europa Galante zagorzałych wielbicieli i orędowników. Muzyka Moniuszki jest bardziej intelektualna niż muzyka włoska tego czasu – mówił mi w wywiadzie dla ORFEO słynny skrzypek i dyrygent. – To Stanisław Leszczyński zapoznał mnie z polskim kompozytorem. I oczywiście zdecydowałem się na rozpoczęcie tej przygody, która okazała się dla mnie bardzo ekscytująca. Teraz, po prawie ośmiu latach, jestem tak samo zakochany w twórczości Moniuszki, ona bardzo, bardzo silnie do mnie przemawia.
W programie jubileuszowego festiwalu znalazł się „Straszny dwór”, koronny tytuł w dziedzictwie Moniuszkowskim i zarazem ikona polskiej opery narodowej. Wystąpią tak znakomici soliści jak: Artur Ruciński (Miecznik), Rafał Siwek (Skołuba), Petr Nekoranec (Stefan), Agata Schmidt (Jadwiga), Mariusz Godlewski(Maciej), Krystian Adam (Damazy) i Pawel Konik (Zbigniew). Po raz pierwszy w swojej karierze z rolą Cześnikowej zmierzy się Agnieszka Rehlis, a rolę Hanny wykona Meksykanka Karen Gardeazabal, która kilka lat temu wystąpiła w dziele Moniuszki jako tytułowa Hrabina. Koncertowe wykonanie opery odbędzie się 25 sierpnia 2024 roku o godz. 19.00 w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej.
Jak co roku wybrane festiwalowe koncerty (w tym „Straszny dwór”) będą transmitowane na oficjalnych kanałach Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina: w serwisach YouTube, Facebook oraz Weibo. Pełna lista transmisji znajduje się tutaj.
Na naszej stronie internetowej używamy plików cookie, aby zapewnić Tobie najlepsze wrażenia, zapamiętując Twoje preferencje i powtarzające się wizyty. Klikając „Akceptuj wszystko”, wyrażasz zgodę na użycie WSZYSTKICH plików cookie. Możesz jednak odwiedzić „Ustawienia plików cookie”, aby wyrazić kontrolowaną zgodę.
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Funkcjonalne pliki cookie pomagają w wykonywaniu pewnych funkcji, takich jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.
Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.
Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób odwiedzający wchodzą w interakcję ze stroną internetową. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o wskaźnikach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.
Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania odwiedzającym odpowiednich reklam i kampanii marketingowych. Te pliki cookie śledzą odwiedzających w witrynach i zbierają informacje w celu dostarczania dostosowanych reklam.
Niezbędne pliki cookie są absolutnie niezbędne do prawidłowego funkcjonowania witryny. Te pliki cookie zapewniają anonimowe działanie podstawowych funkcji i zabezpieczeń witryny.