REKLAMA

Teatr Wielki – Opera Narodowa ogłasza repertuar sezonu 2025/26

Nowy sezon 2025/26 w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej rozpocznie się premierą spektaklu „Najlepsze miasto świata. Opera o Warszawie” (19 września 2025). Kompozytorem dzieła jest Cezary Duchnowski, a autorem libretta na motywach powieści „Najlepsze miasto świata” Grzegorza Piątka – Beniamin Bukowski. Inscenizację przygotują Barbara Wiśniewska (reżyseria), Natalia Kitamikado (scenografia), Emil Wysocki (kostiumy) i Maćko Prusak (choreografia). Kierownictwo muzyczne objął Bassem Akiki. W spektaklu weźme udział Chór Teatru Wielkiego – Opery Narodowej i Orkiestra Sinfonia Varsovia. Główna partię sopranową współdzielić będą Joanna Freszel i Agata Zubel.

Konferencja zapowiadająca sezon 2025/26 w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej © Adam Kozal
Konferencja zapowiadająca sezon 2025/26 w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej © Adam Kozal

Drugą premierą operową będzie „Kobieta bez cienia” Richarda Straussa (15 lutego 2026). Będzie to druga polska inscenizacja tego dzieła – pierwszą w 2009 roku wystawiła Opera Wrocławska (pod kierownictwem muzycznym Ewy Michnik i w reżyserii Hansa-Petera Lehmana). W Warszawie zaprezentowana zostanie inscenizacja Mariusza Trelińskiego, której premiera odbyła się jesienią 2023 roku w Opéra de Lyon (scenografia – Fabien Lédé, kostiumy – Marek Adamski, choreografia – Jacek Przybyłowicz). W roli Cesarza wystąpi Tadeusz Szlenkier, a w roli Cesarzowej – Annemarie Kremer. W parę Farbiarzy wcielą się sopranistka Lise Lindstrom (która w 2012 roku zaśpiewała w Warszawie premierę „Latającego Holendra” Richarda Wagnera) oraz bas-baryton Oleksandr Pushniak (polskiej publiczności znany z występów na Baltic Opera Festival w Operze Leśnej w Sopocie).

Na warszawską scenę po niemal pół wieku nieobecności (poprzednią inscenizację w 1975 roku wyreżyserowała Regina Resnik) powróci „Falstaff” Giuseppe Verdiego (17 kwietnia 2026). Reżyserii ostatniego dzieła tego kompozytora podjął się Marek Weiss, główny reżyser Teatru Wielkiego w Warszawie w latach 1982-1995 i zastępca dyrektora artystycznego w sezonie 2004/2005. W obsadach znaleźli się m. in. Sergio Vitale, Mateusz Michałowski (Falstaff), Stanislav Kuflyuk, Stepan Drobit (Ford), Aleksandra Orłowska (Alice Ford), Aleksandra Olczyk, Hanna Sosnowska-Bill (Nanetta), Konu Kim, Ioan Hotea (Fenton). Kierownictwo muzyczne objął Patrick Fournillier.

Konferencja zapowiadająca sezon 2025/26 w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej © Adam Kozal
Konferencja zapowiadająca sezon 2025/26 w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej © Adam Kozal

Ostatnią premierą operową będzie „Romeo i Julia” Charlesa Gounoda w reżyserii Barbary Wysockiej, ze scenografią Barbary Hanickiej i kostiumami Julii Kornackiej (13 czerwca 2025 roku). Spektakl powstał w koprodukcji z Semperoper Dresden. W tytułową parę kochanków wcielą się Amina Edris i Bekhzod Davronov, a towarzyszyć im będzie m. in. Rafał Siwek (Ojciec Laurenty), Zuzanna Nalewajek (Stefano) i Paweł Trojak (Merkucjo). Kierownictwo muzyczne objął Robert Houssart.

Z kolei Polski Balet Narodowy na 13 listopada 2025 roku przygotowuje premierę trzyczęściowego wieczoru baletowego „Symfonia Tańca” (do muzyki Ludwiga van Beethovena, Fryderyka Chopina i Georgesa Bizeta), w którego skład wejdzie wznowienie „Siódmej Symfonii” w choreografii Toera van Schayka oraz polskie premiery spektakli „Ssss…” w choreografii Edwarda Cluga i „Symphony in C” w chorografii George’a Balanchine’a. Kierownictwo muzyczne objął Patrick Fournillier.

Dominika Wrzesińska-Kołak, Mariusz Treliński, Waldemar Dąbrowski i Krzysztof Pastor © Adam Kozal
Dominika Wrzesińska-Kołak, Mariusz Treliński, Waldemar Dąbrowski i Krzysztof Pastor © Adam Kozal

Na 10 maja 2026 roku zaplanowano premierę baletu „Łowca androidów” w choreografii Roberta Bondary, do libretta opartego na powieści „Czy androidy śnią o elektrycznych owcach?” Philipa K. Dicka, z muzyką Przemysława Zycha. Kierownictwo muzyczne objęła Marta Kluczyńska. 11 czerwca 2026 roku w Sali Młynarskiego odbędzie się premiera baletu „Urojenia” w choreografii Izadory Weiss, do muzyki Karola Szymanowskiego, Dobrinka Tabakova i Caroline Shaw.

Wśród wznowień znalazły się takie tytuły, jak „Carmina burana (Mgnienie oka)”, „Prometeusz”, „Madame Butterfly”, „Juvenalia 4”, „Wòlô Bòskô”, „Halka”, „Pinokio”, „Chorus Opera”, „Moving Rooms+”, „Kreacje 18”, „Peer Gynt”, „Bajadera”, „Juvenalia 5”, „María de Buenos Aires”.

Na afisz po kilku sezonach nieobecności powróci „Nabucco” Giuseppe Verdiego. Wznowieniem inscenizacji Marka Weissa zadyryguje Carlo Montanaro. W partii Abigaille zadebiutuje Izabela Matuła, a w swojej koronnej roli Zachariasza wystąpi Rafał Siwek. Powróci także „Pasażerka” Mieczysława Weinberga w reżyserii Davida Pountneya, pod batutą Michała Klauzy, z Agnieszką Rehlis w roli Lisy i Nadją Stefanoff w roli Marty.

Konferencja zapowiadająca sezon 2025/26 w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej © Adam Kozal
Konferencja zapowiadająca sezon 2025/26 w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej © Adam Kozal

Gwiazdą spektakli „Cyganerii” Giacoma Pucciniego będzie Aleksandra Kurzak, która w roli Mimi wystąpi w najbliższym czasie także w Staatsoper Unter den Linden w Berlinie i The Metropolitan Opera w Nowym Jorku. W roli Rudolfa partnerować jej będzie Piotr Buszewski.

Szymon Mechliński zadebiutuje w roli Giorgia Germonta w „Traviacie” Veridego, podczas gdy w roli Violetty Valéry wystąpi Aleksandra Olczyk. W roli Fiesca w „Simonie Boccanegrze” Verdiego wystąpi Rafał Siwek, a w obsadach „Czarodziejskiego Fletu” Mozarta znaleźli się m. in. Paweł Horodyski (Sarastro) i Szymon Komasa (Papageno).

Artur Ruciński i Rafał Siwek charytatywnie dla Teatru EXIT w Krakowie

Koncert „Podaj mi dłoń” dla Teatru EXIT

Teatr EXIT powstał w 2016 roku w Krakowie. Do jego zespołu aktorów należą osoby z niepełnosprawnościami – cierpiące na porażenie mózgowe, niewidome i niepełnosprawne intelektualnie. Instytucja zaprasza do udziału w spektaklach osoby wykluczone, m. in. osadzonych w zakładach poprawczych, ludzi w kryzysie bezdomności i cierpiących z powodu kryzysów psychicznych. W każdym z projektów towarzyszą im uznani artyści – aktorzy (m. in. Michał Koterski), muzycy jazzowi (Adam „Szabas” Kowalewski, Krzysztof Dziedzic i inni) i śpiewacy operowi (m. in. bas Rafał Siwek).

Pomysłodawcą i reżyserem spektakli i filmów realizowanych przez teatr jest Maciej Sikorski, z którym współpracuje kompozytor Adam Szewczyk i scenograf Olgierd Chmielewski. Instytucja nie ma własnej siedziby, a podróżując po Polsce i Europie corocznie odwiedza około 60 miejsc. W dorobku Teatru EXIT znajduje się 17 spektakli teatralnych i muzycznych oraz filmów krótkometrażowych i dokumentów.

Dalsze funkcjonowanie Teatru EXIT jest zagrożone z powodu braku środków. W charytatywnym koncercie „Podaj mi dłoń” na rzecz tej instytucji zaśpiewają światowej klasy artyści – baryton Artur Ruciński i bas Rafał Siwek. W sobotę, 7 czerwca 2025 roku o godzinie 17.00 w Operze Krakowskiej wykonają oni m. in. arie i duety z oper Giuseppe Verdiego („Attyla”), Gaetana Donizettiego („Don Pasquale”), Vincenza Belliniego („Purytanie”) i Georgesa Bizeta („Carmen”), a także utwory muzyki popularnej – pieśń Tewiego „Gdybym był bogaczem” ze „Skrzypka na dachu” Jerry’ego Bocka czy pieśń Ernesto de Curtisa „Non ti scordar di me”. Towarzyszyć im będą muzycy Opery Krakowskiej pod batuta Jacka Laszczkowskiego. Artyści wystąpią również w duetach z aktorami Teatru EXIT, z którym od kilku lat związany jest Rafał Siwek (zagrał jedną z głównych ról w filmie „Po drugiej stronie dnia”, w filmie „Tobiasz” i w innych realizacjach).

Bilety są już w sprzedaży tutaj.

Artur Ruciński © Karpati&Zarewicz
Artur Ruciński © Karpati&Zarewicz

Artur Ruciński

Baryton Artur Ruciński na codzień występuje na najważniejszych scenach operowych świata, na czele z The Metropolitan Opera w Nowym Jorku, Teatro alla Scala w Mediolanie, Royal Opera House w Londynie, Wiener Staatsoper, Staatsoper w Hamburgu, Opéra Bastille w Paryżu, Teatro Real w Madrycie, San Francisco Opera, Gran Teatre del Liceu w Barcelonie, Staatsoper Under den Linden w Berlinie czy Deutsche Oper Berlin. Jego specjalnością są barytonowe partie verdiowskie m. in. Rodrigo w „Don Carlosie”, Don Carlo w „Mocy Przeznaczenia”, Amonasro w „Aidzie”, Renato w „Balu maskowym”, Giorgio Germont w „Traviacie”, Miller w „Luizie Miller” czy Hrabia di Luna w „Trubadurze”.

W lipcu 2025 roku Artur Ruciński wystąpi w roli Giorgio Germonta w „Traviacie” w Teatro Real w Madrycie. Sezon 2024/25 rozpocznie również w tym teatrze, gdzie po raz pierwszy zmierzy się z partią Jagona w „Otellu” Verdiego. Następnie weźmie udział w sylwestrowej premierze „Purytanów” Vincenza Belliniego w The Metropolitan Opera w Nowym Jorku (debiut w partii Sir Riccarda Fortha). Powróci także do roli Giorgio Germonta w „Traviacie” w Wiener Staatsoper, a także do roli Hrabiego di Luny w „Trubadurze”, w której wystąpi w Teatro Real w Madrycie i w Bayerische Staatsoper w Monachium – w obu teatrach jako Manrico partnerować mu będzie polski tenor Piotr Beczała.

Pomiędzy spektaklami „Traviaty” w Madrycie Artur Ruciński przyjedzie do Warszawy, aby wystąpić na 25. Festiwalu Ogrody Muzyczne im. Ryszarda Kubiaka. 14 lipca 2025 roku na Dziedzińcu Wielkim Zamku Królewskiego w Warszawie odbędzie się jego recital nadzwyczajny, w którego programie znajdą się m. in. arie i duety z oper Giuseppe Verdiego. Towarzyszyć mu będzie sopranistka Gabriela Legun, tegoroczna laureatka Paszportu „Polityki” w kategorii „Muzyka poważna”, a także pianista Marek Ruszczyński.

Rafał Siwek

Bas Rafał Siwek ceniony jest jako znakomity interpretator ról Verdiowskich (m. in. Król Filip II i Wielki Inkwizytor w „Don Carlosie”, Zachariasz w „Nabucco”, tytułowy Attyla, de Silva w „Ernanim”, Ojciec Gwardian w „Mocy przeznaczenia”, Sparafucile w „Rigoletcie”, Ramfis w „Aidzie”, Fiesco w „Simon Boccanegra”). Regularnie występuje na prestiżowych scenach operowych, jak: Teatro alla Scala w Mediolanie, Opera Paryska, Royal Opera House w Londynie, Bayerische Staatsoper w Monachium, Opernhaus Zurich, Staatsoper Unter den Linden w Berlinie, Deutsche Oper Berlin, Staatsoper w Hamburgu, Semperoper w Dreźnie, Arena di Verona, Opera Rzymska czy Teatro Massimo w Palermo.

Rafał Siwek © Karpati&Zarewicz.jpg
Rafał Siwek © Karpati&Zarewicz.jpg

Obecnie artysta obchodzi jubileusz 25-lecia pracy artystycznej, w ostatnim czasie występuje więc w miejscach, które odegrały ważną rolę na początku jego wokalnej kariery. Po koncertowym wykonaniu „Romea i Juli” Charlesa Gounoda w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie (partia Ojca Laurentego, 16 i 18 maja), następnie wziął udział w premierze „Don Carlosa” Giuseppe Verdiego w Operze Wrocławskiej. W dniach 24, 27, 30 i 31 maja 2025 roku artysta wykonuje we Wrocławiu swoją koronną rolę króla Filipa II.

Najbliższe plany artystyczne Rafała Siwka obejmują m. in. występy na letnim festiwalu Opery Krakowskiej (Zachariasz w „Nabucco”, Ramfis w „Aidzie”), w The Norwegian National Opera & Ballet w Oslo (w roli Tyrezjasza w „Królu Edypie” Igora Strawińskiego). Na przełomie grudnia 2025 roku i stycznia 2026 roku powróci on na scenę The Royal Ballet And Opera w Londynie. Wystąpi jako Timur w sześciu spektaklach „Turandot” Giacoma Pucciniego w legendarnej inscenizacji Andreia Serbana, pod batutą Daniela Orena oraz u boku Anny Netrebko (Turandot) i Yusifa Eyvazova (Kalaf).

Serce opery dla Mam. Wspaniała gala pełna emocji i humoru w Białej Podlaskiej

24 maja 2025 roku w Amfiteatrze w Białej Podlaskiej odbył się wyjątkowy koncert, który na długo pozostanie w pamięci wszystkich obecnych. Wydarzenie to miało miejsce w ramach zapowiedzi kolejnej, 7. edycji Festiwalu im. Bogusława Kaczyńskiego. Pięknymi życzeniami rozpoczął wieczór prezydent Miasta Biała Podlaska, Michał Litwiniuk.

Michał Litwiniuk © Piotr Łabanow
Michał Litwiniuk © Piotr Łabanow

Mieszkańcy rodzinnego miasta naszego mistrza kontynuują tę piękną misję promocji sztuki wysokiej – mówił. Dziś szczególnie nisko i z najgłębszym uczuciem kłaniamy się naszym mamom. Mamma mia – moja mama. Tak zatytułowany jest nasz dzisiejszy koncert, którym tradycyjnie składamy prezent wam w dniu waszego święta. I to nie jest przypadek, że koncert, który jest preludium do już siódmej edycji festiwalu imienia Bogusława Kaczyńskiego jest mamom poświęcony. Po lekturze książki Anny Lisieckiej, która miała swoją premierę podczas naszego festiwalu, wiemy, że Bogusław Kaczyński bardzo swoją mamę kochał i że w jego życiu była jedną z najistotniejszych postaci. Była kobietą bardzo mądrą, bardzo ciepłą, bardzo pracowitą i zaradną, która jak sam wspominał stworzyła wyjątkowy dom. Drogie mamy, przyjmijcie zatem najlepsze, najserdeczniejsze i najcieplejsze życzenia, a razem wspólnie przeżyjmy ten zjawiskowy koncert.

Nazarii Kachala, Daniel Domarecki i Adam Walasek © Piotr Łabanow
Nazarii Kachala, Daniel Domarecki i Adam Walasek © Piotr Łabanow

Licznie zgromadzeni widzowie byli zachwyceni, zanurzeni w magicznym świecie operowych melodii, żywo reagowali na występy artystów. Wykonawcy – Adriana Ferfecka, Daniel Domarecki, Nazarii Kachala i Adam Walasek – doskonale czuli się na scenie, tworząc niezapomnianą atmosferę pełną radości, emocji i humoru. Każdy z tenorów wykazał się wyjątkowym talentem, a sopran Adriany Ferfeckiej dodał całemu wydarzeniu niezwykłej finezji.

Adriana Ferfecka © Piotr Łabanow
Adriana Ferfecka © Piotr Łabanow

Ci znakomici artyści występowali ze sobą po raz pierwszy, ale potrafili wspaniale zespolić się wokalnie i scenicznie, zarówno w trzech operetkowych duetach z sopranistką, jak i między sobą, śpiewając na trzy głosy „Mamma son tanto felice”, „O sole mio”, a także specjalnie przygotowaną na ten wieczór słynną pieśń Platona Majborody pt. „Matko moja, ja wiem” z tekstem Andrija Małyszki. Po raz pierwszy śpiewał ją Artur Plichta i Chór A’Vista, później rozsławił ją swoim wykonaniem Bernard Ładysz, a teraz w Białej Podlaskiej wykonali ją trzej wspaniali tenorzy: Daniel Domarecki, Adam Walasek i Nazarii Kachala.

Robert Kamyk i Gabriela Kuc-Stefaniuk © Piotr Łabanow
Robert Kamyk i Gabriela Kuc-Stefaniuk © Piotr Łabanow

Prowadzący koncert – Gabriela Kuc-Stefaniuk i Robert Kamyk – w znakomity sposób wprowadzili publiczność w świat operowych przebojów, przeplatając je dowcipnymi dialogami i pełnymi humoru interakcjami. Już od pierwszych taktów uwertury do „Carmen” atmosfera była rozgrzana, a każda kolejna aria dostarczała nowych wzruszeń i powodów do śmiechu..

Adriana Ferfecka © Piotr Łabanow
Adriana Ferfecka © Piotr Łabanow

Chwile pełne emocji przeplatały się z momentami pełnymi humoru. W trakcie duetów – „Usta milczą, dusza śpiewa”, „Co się dzieje, oszaleję”, czy „Jakże mam Ci wytłumaczyć” – tenorzy komicznie rywalizowali o względy sopranistki. Nie zabrakło także zmysłowych chwil, jak w przypadku arii „Usta milczą, dusza śpiewa”, w której Adriana Ferfecka w czarujący sposób hipnotyzowała publiczność. To artystka fascynująca – gdy pojawia się na scenie, świat się zatrzymuje, a każdy pocałunek to sen. Tak mówili prowadzący i trudno się z nimi nie zgodzić. A pieśń Giuditty z operetki o tym samym tytule była prawdziwą arią kuszenia. Swojego kunsztu Adriana Ferfecka dowiodła także w wielkiej arii Violetty z I aktu „Traviaty”, zaśpiewanej z uczuciem, sercem i niebywałą wokalną fantazją.

Nazarii Kachala © Piotr Łabanow
Nazarii Kachala © Piotr Łabanow

Koncert, mimo swojego lekkiego tonu, pełen był wspaniałych wykonań. Aria „Nessun Dorma” z „Turandot” Giacomo Pucciniego w wykonaniu Nazarii Kachali porwała wszystkich, a aria „Cisza dokoła” Adama Walaska wzruszyła do łez, przywołując na myśl matczyne uczucia i tęsknotę za domem. Każdy artysta włożył serce w swój występ, co widać było w ich gestach, mimice i interakcjach z publicznością. Aktorskim monodramem Daniela Domareckiego była też aria z cylindrem, zresztą ulubiona chyba aria operetkowa „Wielka sława to żart” z „Barona cygańskiego”.

Daniel Domarecki © Piotr Łabanow
Daniel Domarecki © Piotr Łabanow

A gdy wydawało się, że koncert zbliża się ku końcowi, artyści zaskoczyli wszystkich bisem – hiszpańskim temperamentem w „Spagnola”. To utwór w Polsce wyjątkowy, ponieważ na te melodie śpiewamy nasze słynne „100 lat”. Artyści zaczęli po hiszpańsku, ale zakończyli po polsku. Oklaskom nie było końca.

Adam Walasek © Piotr Łabanow
Adam Walasek © Piotr Łabanow

Maestro Mieczysław Smyda niezwykle dynamicznie prowadził orkiestrę ORFEUM, goszczącą w Białej Podlaskiej już po raz kolejny. Jego interpretacja i uważne partnerowanie solistom również przyczyniły się do sukcesu tego niezwykłego i niezapomnianego wieczoru. Był to niewątpliwie koncert, który podbił serca wszystkich mam, a także wszystkich obecnych w Amfiteatrze w Białej Podlaskiej.

Adriana Ferfecka  i Daniel Domarecki  © Piotr Łabanow
Adriana Ferfecka i Daniel Domarecki © Piotr Łabanow

Jako autor koncepcji, programu i scenariusza, pragnę serdecznie podziękować wszystkim – artystom: Adrianie Ferfeckiej, Danielowi Domareckiemu, Nazariiemu Kachale, Adamowi Walaskowi, Mieczysławowi Smydzie i muzykom orkiestry – za przyjęcie naszego zaproszenia, współorganizatorom Festiwalu, partnerom i przyjaciołom ORFEO Fundacji im. Bogusława Kaczyńskiego: Bialskiemu Centrum Kultury ze Zbigniewem Kapelą i nieocenioną Martą Cholewińską na czele, Urzędowi Miasta Biała Podlaska, Michałowi Litwiniukowi i Gabrieli Kuc-Stefaniuk.

Adam Walasek, Nazarii Kachala i Daniel Domarecki © Miasto Biała Podlaska
Adam Walasek, Nazarii Kachala i Daniel Domarecki © Miasto Biała Podlaska

Już wkrótce ogłosimy program 7. edycji Festiwalu im. Bogusława Kaczyńskiego w Białej Podlaskiej.

I miejsce i Nagroda ORFEO. Mariana Poltorak triumfuje na Konkursie Ady Sari

Mariana Poltorak, sopranistka z Ukrainy o polskich korzeniach, zwyciężyła w XXI edycji Konkursu Ady Sari, zdobywając główną nagrodę w wysokości 43 tys. zł. Jury pod przewodnictwem Małgorzaty Walewskiej doceniło także jej interpretację sceny i arii Halki „Ha! Dzieciątko nam umiera” z opery Moniuszki. Artystka odebrała również Nagrodę ORFEO Fundacji im. Bogusława Kaczyńskiego za najlepsze wykonanie arii operowej.

To dla mnie ogromne wyróżnienie. Trzy razy próbowałam zgłosić się do tego konkursu – w końcu się udało – powiedziała wzruszona artystka, która mieszka w Polsce od 9 lat i pracuje nad doktoratem o pieśniach kompozytorów lwowskich XX wieku. Obecnie jest uczestniczką Programu Kształcenia Młodych Talentów AKADEMIA OPEROWA przy Teatrze Wielkim – Operze Narodowej.

Mariana Poltorak © Piotr Droździk | MCK Sokół
Mariana Poltorak © Piotr Droździk | MCK Sokół

Nie mogę uwierzyć, że to się dzieje – mówiła w rozmowie z Agnieszką Malatyńską-Stankiewicz. – Najtrudniejszy był dla mnie II etap, gdy Jury wybierało z sześciu utworów te, które musieliśmy zaśpiewać. Też trochę obawiałam się Wagnera w finale, bo nie byłam pewna, czy uda mi się przebić głosem przez orkiestrę. Ale zdecydowałam się na ten ryzykowny krok, bo chciałam pokazać mój głos z rożnych stron.

Jessica Seo Jin Lee © Piotr Droździk | MCK Sokół
Jessica Seo Jin Lee © Piotr Droździk | MCK Sokół

Pozostali laureaci to Jessica Seo Jin lee z Korei Południowej i Etīna Emīlija Saulīte z Łotwy (ex aequo II nagroda), Artur Garbas z Polski (III nagroda), a także wyróżnione sopranistki z Kazachstanu i Ukrainy. Daria Korolova, obok nagrody za utwór współczesny, otrzymała także wyróżnienie im. Ady Sari dla najbardziej obiecującego sopranu.

Etīna Emīlija Saulīte © Piotr Droździk | MCK Sokół
Etīna Emīlija Saulīte © Piotr Droździk | MCK Sokół

Artystów oceniało międzynarodowe Jury pod przewodnictwem Małgorzaty Walewskiej. W jego skład weszli: Michael Barobeck (Opera w Grazu), Viviana Barrios (Deutsche Oper Berlin), Andrzej Dobber (Polska), Marcin Habela (Genewa/Lugano), Eeva-Maria Kopp (Festiwal w Bregencji), Sebastian Ukena (Komische Oper Berlin), Claudia Visca (Wiedeń) oraz Paweł Żółciński (sekretarz Jury)

Finałowy koncert z udziałem Orkiestry Opery Krakowskiej pod batutą Marty Kluczyńskiej transmitowano online – po raz pierwszy również na międzynarodowej platformie OperaVision.eu. Można go obejrzeć przez najbliższy miesiąc, do 23 czerwca 2025 roku.

Finał  XXI Międzynarodowego Konkursu Sztuki Wokalnej im. Ady Sari © Piotr Droździk | MCK Sokół
Finał XXI Międzynarodowego Konkursu Sztuki Wokalnej im. Ady Sari © Piotr Droździk | MCK Sokół

Na zakończenie Konkursu – w sobotę 24 maja – odbędzie się Koncert Laureatów transmitowany na stronie adasari.pl, podczas którego oficjalnie wręczone zostaną wszystkie nagrody i wyróżnienia.

na podstawie informacji prasowej przygotowanej przez Agnieszkę Malatyńską-Stankiewicz

Gdy barok tańczy tango. Accorvion Duo w Hali Koszyki

Barok spotyka tango. Subtelna fraza spotyka ognisty puls. A wszystko to w jednym wieczorze, który już 27 maja 2025 roku w Hali Koszyki stanie się dźwiękowym świętem kontrastów. Na scenie: Accorvion Duo – zespół, który w oryginalny sposób łączy skrzypce i akordeon, klasykę i współczesność, precyzję i emocję.

To spotkanie dwóch światów: rygoru Bacha i zmysłowości Piazzolli. Jak mówią same artystki, Magdalena Czestkowska-Biernacka (skrzypce) i Natalia Kowalska (akordeon)w centrum wszystkiego jest taniec – zarówno ten barokowy, jak i ten pulsujący energią porteno.

Accorvion Duo podczas „Midnight Concert" w Hali Koszyki © Aleksander Jura
Accorvion Duo podczas „Midnight Concert” w Hali Koszyki © Aleksander Jura

Accorvion Duo powstał w 2020 roku z przyjaźni, wspólnej pasji do muzyki i potrzeby poszukiwania nowej formy wyrazu. Zespół może pochwalić się imponującą listą koncertów, nagród i zamówień kompozytorskich. W repertuarze mają zarówno dzieła klasyczne, jak i kompozycje współczesne tworzone specjalnie dla nich, a w ostatnim czasie poszerzyły działalność o wykonawstwo historyczne, eksperymentując z barokowym strojem i instrumentarium.

W programie wieczoru zabrzmią m.in.:

  • Johann Sebastian Bach, „Sonata G-dur BWV 1019” (cz. I, II, IV, V) – w wykonaniu na skrzypcach barokowych i akordeonie strojonych do a = 415 Hz
  • Astor Piazzolla, „Primavera Porteña, Verano Porteño, Otoño Porteño” – w autorskim opracowaniu zespołu na skrzypce współczesne i akordeon.

Midnight Concert w Koszykach będzie wyjątkową okazją, by przekonać się, jak bogaty i pełen barw potrafi być dialog muzycznych epok – prowadzony przez zaledwie dwoje wykonawców, ale z siłą całej orkiestry.

Data i miejsce
27 maja 2025 roku, godz. 20:00
Hala Koszyki, ul. Koszykowa 63, Warszawa – Antresola (poziom +1). Wstęp wolny.
Link do wydarzenia tutaj  

Informacje o „Midnight Concert”

  • Organizatorzy: Hala Koszyki | Julian Cochran Foundation 
  • Mecenas: Farmak
  • Partnerzy: Vank
  • Partner Medialny: Orfeo – Fundacja im. Bogusława Kaczyńskiego

Informacje o Accorvion Duo

Accorvion Duo tworzą skrzypaczka Magdalena Czestkowska-Biernacka oraz akordeonistka Natalia Kowalska – absolwentki Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, gdzie kształciły się pod kierunkiem prof. Rafała Grząki i prof. Klaudiusza Barana. Zespół powstał z przyjaźni i wspólnej pasji do muzyki w 2020 roku.

W swoim repertuarze łączą różnorodne style i epoki – od tanga nuevo po muzykę współczesną i barokową. W ostatnim czasie rozszerzyły swoją działalność o wykonawstwo historyczne, zestawiając skrzypce barokowe z akordeonem w dziełach J.S. Bacha.

Zespół zdobył liczne nagrody na konkursach ogólnopolskich i międzynarodowych, m.in. w Klingenthal, San Vincenzo, Krakowie i Warszawie. Regularnie koncertuje w prestiżowych przestrzeniach, takich jak Hala Koszyki, Łazienki Królewskie, Dom Kultury Rakowiec, a także we Wrocławiu, Suwałkach, Piotrkowie Trybunalskim czy Pabianicach.

Zespół wykonuje także dzieła skomponowane specjalnie dla niego (m.in. „Minęłość” Marcina Molskiego,” Depersonalizacja” Julii Claver Pater) oraz tworzy własne opracowania klasyki – od Szymanowskiego po Piazzollę. Działalność Accorvion Duo obejmuje również edukację muzyczną najmłodszych i projekty artystyczne promujące muzykę kameralną.

W 2025 roku zdobyły trzy pierwsze nagrody na konkursie Silesia Sonans i zaprezentowały nowy projekt skupiony wokół tańca w muzyce klasycznej. Ich występy cechują się oryginalnością, wysokim poziomem artystycznym i niezwykłą muzyczną wrażliwością. Zespół Accorvion Duo wystąpił w cyklu „Midnight Concert. Klasyka na Koszykach” w styczniu 2024 roku.

Polskie premiery operowe: „Don Carlo” Verdiego w Operze Wrocławskiej

Nową inscenizację opery „Don Carlo” Giuseppe Verdiego w Operze Wrocławskiej wyreżyseruje Michał Znaniecki. Artysta zmierzy się z tym tytułem po raz drugi, w 2021 roku przygotował bowiem inscenizację tego dzieła dla Teatru Wielkiego w Łodzi. Nad wrocławskim spektaklem pracuje ze swoimi stałymi współpracownikami – scenografem Luigim Scoglio i kostiumografką Małgorzatą Słoniowską. Za ruch sceniczny odpowiedzialny jest Oskar Winiarski, a za reżyserię świateł – Dawid Karolak. Projekcje multimedialne zaprojektuje Karolina Jacewicz. Kierownictwo muzyczne premiery objął Paweł Przytocki, dyrektor artystyczny Filharmonii Łódzkiej im. Artura Rubinsteina od sezonu 2017/2018.

Będzie to druga premiera operowa w Operze Wrocławskiej w sezonie 2024/25 (po jesiennym „Nabucco” Verdiego) i zarazem pierwsza premiera od momentu objęcia dyrekcji tego teatru przez Agnieszkę Franków-Żelazny. Spektakl w formie superwidowiska we wrocławskiej Hali Stulecia miał zakończyć sezon artystyczny 2020/21, jednak z powodu pandemii jego premiera została przełożona. Przedstawienia odbędą się 24, 25, 27, 30 i 31 maja 2025 roku.

Do udziału w spektaklach zaproszono Rafała Siwka, znakomitego interpretatora basowych partii verdiowskich, który wystąpi w swojej koronnej roli króla Filipa II. Wrocławska premiera zbiega się z jubileuszem 25-lecia pracy artystycznej śpiewaka, który w 2000 roku z zespołami tego teatru pod batutą Ewy Michnik zadebiutował jako Ferrando w „Trubadurze” Verdiego.

W postać tytułowego Don Carla wcieli się Norbert Ernst, tenor należący do ansamblu solistów Wiener Staatsoper, w latach 2004-2014 współpracujący z festiwalem w Bayreuth (m. in. Dawid w „Śpiewakach Norymberskich”, Sternik w „Latającym Holendrze”, Loge w „Złocie Renu” Richarda Wagnera). W 2023 roku wykonywał on rolę tytułowego Tannhäusera w Royal Opera House w Londynie, u boku Lise Davidsen i Geralda Finley’a.

W roli królowej Elżbiety wystąpi Olena Tokar, od 2009 roku etatowo związana z Operą w Lipsku, aktualnie wykonująca tam m. in. partię Paminy w „Czarodziejskim Flecie” Wolfganga Amadeusza Mozarta, Korynny w „Podróży do Reims” Gioachina Rossiniego, Nanetty w „Falstaffie” Verdiego i tytułowej Małgosi w operze Engelberta Humperdincka.

W obsadach znaleźli się artyści pochodzący z Wrocławia (Jerzy Butryn jako król Filip II, Marcelina Roman jako królowa Elżbieta), śpiewacy wielokrotnie współpracujący z Operą Wrocławską (Stanisław Kuflyuk jako markiz Posa, Dominik Sutowicz jako Don Carlo), jak i należący do zespołu solistów tego teatru (Łukasz Motkowicz jako Posa, Jadwiga Postrożna i Barbara Bagińska jako księżniczka Eboli).

W pozostałych rolach wystąpią m. in. Aleksander Teliga, Wołodymyr Pańkiw (Wielki Inkwizytor), Jakub Michalski, Filip Rutkowski (Mnich), Hanna Sosnowska-Bill, Agnieszka Adamczak (Tybalt), Paweł Żak, Aleksander Zuchowicz (Hrabia Lerma), Maria Rozynek, Magdalena Makowska (Głos z Nieba).

„Don Carlo” to grand opéra Giuseppe Verdiego, do libretta Josepha Méry’ego i Camille’a du Locle’a na podstawie wydanego w 1787 roku dramatu Friedricha Schillera o tym samym tytule. Dzieło powstało na zamówienie Opery Paryskiej i zostało tam prawykonane w języku francuskim 11 marca 1867 roku. Następnie Verdi dokonał gruntownych zmian w strukturze utworu (m. in. zrezygnował z I aktu opery rozgrywającego się w lesie Fontainebleau), a także zlecił tłumaczenie libretta na język włoski.

Plakat do „Don Carlo” w Operze Wrocławskiej © materiały prasowe
Plakat do „Don Carlo” w Operze Wrocławskiej © materiały prasowe

Druga, czteroaktowa wersja dzieła została po raz pierwszy wykonana w mediolańskiej La Scali 10 stycznia 1884 roku. Do dziś pozostaje najczęściej grywaną wersją tej opery i w takiej formie zostanie ona wystawiona również w Operze Wrocławskiej, choć obecnie teatry wracają również do pięcioaktowej, francuskojęzycznej wersji dzieła (m. in. inscenizacja Krzysztofa Warlikowskiego w Operze Paryskiej).

Spektakl w reżyserii Michała Znanieckiego będzie trzecią inscenizacją tej opery w powojennej historii Wrocławia. Po raz pierwszy po ten tytuł sięgnęli Lech Komarnicki (reżyseria) i Adam Kopyciński (kierownictwo muzyczne) w 1982 roku. Drugą inscenizację tego dzieła w 1995 roku przygotowali Aleksander Berlin (reżyseria) i Mieczysław Dondajewski (kierownictwo muzyczne). Wówczas w premierowym spektaklu wystąpili m. in. Radosław Żukowski (Filip II), Aleksandra Lemiszka (Elżbieta), Kałudi Kałudow (Don Carlo), Maciej Krzysztyniak (Posa) i Jolanta Bibel (Eboli).

Polscy artyści na świecie: Szymon Mechliński jako Don Pizarro w „Fidelio” w Bordeaux

Reżyserką nowej inscenizacji „Fidelia” Ludwiga van Beethovena w Opéra National de Bordeaux jest Valentina Carrasco. Argentyńska artystka przygotowała już w tym teatrze „Faworytę” Gaetana Donizettiego. Akcja jej inscenizacji „Fidelia” rozgrywa się w Bordeaux podczas II Wojny Światowej. Autorem kostiumów jest Mauro Tinti, reżyserii świateł – Antonio Castro, a scenografii – Carles Berga. Kierownictwo muzyczne premiery objął amerykański dyrygent Joseph Swensen, od sezonu 2024/25 piastujący stanowisko Dyrektora Muzycznego Orchestre National Bordeaux Aquitaine.

W roli Leonory występuje Jacquelyn Wagner, Florestana – Jamez McCorkle, Rocca – Paul Gay, Marceliny – Polina Shabunina, Jaquina – Kevin Amiel, Don Fernanda – Thomas Dear, a z partią Don Pizarra po raz pierwszy mierzy się Szymon Mechliński. Spektakl premierowy odbył się 16 maja, a kolejne zaplanowano na 19, 21 i 23 maja 2025 roku.

Szymon Mechliński jako Don Pizarro (z lewej). Opéra National de Bordeaux © Eric Bouloumié
Szymon Mechliński jako Don Pizarro (z lewej). Opéra National de Bordeaux © Eric Bouloumié / Opéra National de Bordeaux

Obdarzony potężnym głosem predestynowanym do ról dramatycznych – napisał o nim Jacek Marczyński w najnowszym Beethoven Magazine (nr 38/2025). Szymon Mechliński ma za sobą entuzjastycznie przyjęte debiuty na prestiżowych scenach operowych, takich jak: Dutch National Opera & Ballet w Amsterdamie, Teatro Real w Madrycie (Lord Guglielmo Cecil w „Marii Stuardzie” Gaetano Donizettiego), Canadian Opera Company w Torontno (Walenty w „Fauście” Charlesa Gounoda), Teatro Regio di Parma (Hrabia Luna w „Trubadurze” Giuseppe Verdiego), Teatro Massimo di Palermo (Sharpless w „Madama Butterfly” Giacoma Pucciniego), Teatro de la Maestranza de Séville (Guglielmo w „Così fan tutte” Wolfganga Amadeusza Mozarta), Wexford Festival Opera (Malatesta w „Don Pasquale” Gaetano Donizettiego), Theater Dortmund, Opéra de Toulon (tytułowy Eugeniusz Oniegin w operze Piotra Czajkowskiego), Fińska Opera Narodowa w Helsinkach (Silvio w „Pajacach” Ruggiero Leoncavalla), Teatr Wielki – Opera Narodowa w Warszawie (Amonasro w „Aidzie”, Paolo w „Simonie Boccanegrze” Giuseppe Verdiego, Escamillo w „Carmen” Georgesa Bizeta), Opera Wrocławska (Lescaut w „Manon” Julesa Masseneta), Teatr Wielki im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu (Miecznik w „Strasznym Dworze” Stanisława Moniuszki).

Podczas ostatniej, 11.  edycji Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki otrzymał Nagrodę im. Bogusława Kaczyńskiego dla najlepszego polskiego głosu.

Szymon Mechliński jako Don Pizarro (w środku). Opéra National de Bordeaux © Eric Bouloumié
Szymon Mechliński jako Don Pizarro (w środku). Opéra National de Bordeaux © Eric Bouloumié / Opéra National de Bordeaux

Pasją artysty jest odkrywanie zaginionych i przywracanie zapomnianych oper kompozytorów polskich. Arie z tych dzieł wykonuje podczas swoich recitali solowych. Wziął udział w koncertowym wykonaniu „Barbary Radziwiłłówny” Henryka Jareckiego (partia Gasztołda) i „Beatrix Cenci” Ludomira Różyckiego (partia Pietra Negriego) w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie.

W najbliższym czasie Szymon Mechliński wcieli się w Marcella w „Cyganerii” Giacoma Pucciniego. Wystąpi w 11 spektaklach na przełomie czerwca, lipca i sierpnia 2025 roku w Crosby Theatre w ramach festiwalu w Santa Fe w Stanach Zjednoczonych.

„Fidelio” w Opéra National de Bordeaux © Eric Bouloumié
„Fidelio” w Opéra National de Bordeaux © Eric Bouloumié / Opéra National de Bordeaux

Sezon 2025/26 rozpocznie w Teatrze Wielkim im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu występami na 3. Festiwalu Moniuszki, którego jest dyrektorem. Wykona partię Angelosa w koncertowym wykonaniu opery „Wyrok” Zygmunta Noskowskiego (27.09.2025), a także partię tytułową w koncertowym wykonaniu „Króla Rogera” Karola Szymanowskiego (08.11.2025). Następnie wykona tę partię na estradzie Filharmonii Berlińskiej (12.11.2025) i w zaplanowanej na kwiecień 2026 roku premierze tego tytułu w Poznaniu.

W przyszłym sezonie Mechliński zadebiutuje w Staatsoper w Hamburgu partią Herolda królewskiego w „Lohengrinie” Richarda Wagnera. W spektaklu w reżyserii Petera Konwitschny’ego i pod batutą Omera Meira Wellbera wystąpi u boku Klausa Floriana Vogta (Lohengrin) i Sary Jakubiak (Elza).

Pojedynek sopranów i dwoje Polaków w finale. Refleksje po II etapie XXI Konkursu Ady Sari

Wczoraj pisałem, że spośród 46 uczestników, którzy dotarli na miejsce, do II etapu przeszło 24. Konkurs, zgodnie z wolą jego twórczyni prof. Heleny Łazarskiej, niezmiennie zobowiązuje do wykonania arii Mozarta w I etapie. Czy jednak Mozart naprawdę jest aż tak trudny i uniwersalny? Jurorzy, o czym z nimi rozmawiałem podczas poprzedniej edycji byli w tej kwestii jednomyślni.

Mariya Medetova © Piotr Droździk
Mariya Medetova © Piotr Droździk

II etap był jeszcze większym wyzwaniem: sześć utworów, w tym obowiązkowo dzieło kompozytora urodzonego po 1950 roku i co najmniej jedna pozycja polska. Tutaj wskazano listę kompozytorów, polskich i zagranicznych. Byli to: John Adams, Tadeusz Baird, Tom Cipullo, Hans Werner Henze, Paweł Łukaszewski, Witold Lutosławski, Paweł Mykietyn, Andrzej Panufnik, Krzysztof Penderecki, Wolfgang Rihm, Aleksander Tansman, Romuald Twardowski, Nancy Van der Vate, Mieczysław Weinberg i Agata Zubel. Ale jury wybiera z zaproponowanej listy tylko trzy lub cztery pozycje. Niczego nie wolno transponować, muszą być także przedstawione utwory w przynajmniej w dwóch językach obcych.

Jessica Seo Jin Lee © Piotr Droździk
Jessica Seo Jin Lee © Piotr Droździk

W przesłuchaniach uczestniczyłem dopiero od II etapu, ale dzięki transmisji online mogłem śledzić wcześniejsze prezentacje. I, jak zawsze w konkursach, mam swoich faworytów, których zabrakło dalej. Niektórym bez wątpienia należała się szansa.

W II etapie znalazły się 24 osoby: 15 kobiet (głównie soprany) i 9 mężczyzn (6 barytonów, 2 basy, 1 tenor). Finał będzie się składał z ośmiu prezentacji: sześciu kobiet i dwóch mężczyzn. Najliczniejszą reprezentacją są soprany. Nie będzie mezzosopranów, basów i tenorów. Wystąpią: Artur Garbas, Daria Korolova, Jessica Seo Jin Lee, Mariya Medetova, Mariana Poltorak, Szymon Raczkowski, Etīna Emīlija Saulīte, Viktoriia Shamanska. Towarzyszyć im będzie Orkiestra Opery Krakowskiej pod batutą Marty Kluczyńskiej. Finał – 23 maja 2025 roku o godz. 18.00.

Etīna Emīlija Saulīte © Piotr Droździk
Etīna Emīlija Saulīte © Piotr Droździk

Małgorzata Walewska, Dyrektor Artystyczna Konkursu i przewodnicząca jury powiedziała: Wielu z Was osiągnęło punktację, która uprawniałaby do finału. Ale mogliśmy przepuścić jedynie osiem osób. Ta liczba zgodna jest z Regulaminem, choć w poprzednich edycjach Konkursu do finału przechodziło więcej osób, pamiętam edycję, w której było aż 13 finalistów. Otwartym pytaniem pozostaje dlaczego tak restrykcyjnie trzymano się tych ustaleń i dlaczego w ostatnim etapie nie może wystąpić więcej osób? Czy był to wymóg OperaVision? Przecież internetowa transmisja nie ma ograniczeń.

Mariana Poltorak © Piotr Droździk
Mariana Poltorak © Piotr Droździk

Jakie w takim razie były występy w II etapie? Wiedziałem, że decyzje jury będą trudne, poziom w większości był niezwykle wyrównany.

Każda z pięciu mezzosopranistek zasłużyła na uwagę. Gabriela Celińska zachwyciła stylem i szlachetnym głosem, Marta Wiktorzak – wrażliwością i liryzmem. Justyna Rapacz – dramatyczną interpretacją Charlotty. Natalia Tepla – uczuciową Jadwigą i dramatem Mahlera. Karolina Nosowska – wręcz olśniła arią Tankreda, godną bohaterów Verdiego, ale subtelną jak u Rossiniego. A jednak – żadna nie znalazła się w finale.

Aleksander Teliga i Szymon Raczkowski © Piotr Droździk
Aleksander Teliga i Szymon Raczkowski © Piotr Droździk

Z dwóch chińskich basów bardziej podobał mi się Zhengyu Li, z ciekawie zinterpretowanym „Kozakiem” Moniuszki. Huigang Li brzmiał lżej, choć umiał bawić się Skołubą. Z polskich barytonów wyróżnił się szlachetną barwą Szymon Raczkowski. Artur Garbas zaskoczył dojrzałością i sceniczną pewnością, zwłaszcza w arii Forda z „Falstaffa”. Artysta związany jest z Deutsche Oper w Berlinie (gdzie występuje m. in. jako Masetto, Papageno i Don Profondo).Ale także młodzi Wojciech Kowalski i Kacper Kostrzewski byli bardzo interesujący.

Artur Garbas © Piotr Droździk
Artur Garbas © Piotr Droździk

Niemniej dzisiejszy dzień był zagorzałą walką sopranistek. Jedną z moich faworytek jest Jessica Seo Jin Lee z Korei Południowej), jako jedna z nielicznych potrafi bawić się długą frazą, a przede wszystkim olśniewać pianem. Pięknie pokazała się Mariya Medetova z Kazachstanu, z muzykalną świadomością swoich umiejętności, tutaj nieprzeszarżowanych, to bardzo duży głos. Występ Mariany Poltorak był wielką wokalną kreacją, przemyślaną dramatyczną, bardziej operową niż pieśniarską, pięknie. Zaintrygowała mnie Wiktoria Nowak, jej Małgorzata z „Fausta” była ogromnym popisem, ale śpiewaczka potrafi też, nie tracąc dźwięczności wyśpiewywać, niczym karabin maszynowy, tekst błyskawicznie, to już osobowość.

Daria Korolova © Piotr Droździk
Daria Korolova © Piotr Droździk

Sprawna koloratura to za mało, bardzo dobre były pod tym względem Dunka Clara Gunge i Koreanka Hyerim Kim, o słodkiej koloraturze, a także Małgorzata Priebe, która ujęła mnie osobistym odczytaniem, może bardziej mocniejszym odczytaniem Kleopatry. Daria Korolova może być świetnym sopranem lirycznym, nie wszystko w sensie intonacji było idealne, ale zobaczymy, co zaprezentuje w finale. Najmłodszą uczestniczką konkursu (20 lat) i już diabelnie zdolną jest Etīna Emīlija Saulīte, która świetnie zmierzyła się z Traviatą, ale gorzej z Magdą z „Jaskółki”. Młodą artystką jest także 22-letnia Ukrainka Viktoriia Shamanska, która w Butterfly pokazała pewność i moc.

Viktoriia Shamanska © Piotr Droździk
Viktoriia Shamanska © Piotr Droździk

Przed niektórymi uczestnikami jeszcze konkurs pieśni, do którego przystąpi ośmioro artystów. Jednocześnie dziś Jury wyróżniło pianistów, współpracujących ze śpiewakami. Równorzędną nagrodę dla wyróżniającego się pianisty-akompaniatora otrzymało dwoje artystów: Laura Kluwak-Sobolewska i Aleksander Teliga. Wszystko rozstrzygnie się w piątek.

Aleksander Teliga © Piotr Droździk
Aleksander Teliga © Piotr Droździk

Finał będzie transmitowany zarówno na stronie adasari.pl, jak i po raz pierwszy na międzynarodowej platformie operavision.eu, oferującej darmowe transmisje i retransmisje najsłynniejszych oper z największych scen świata.

Mozartowskie święto w Warszawie – premiera „Requiem” podczas 34. Festiwalu Mozartowskiego

Wykonanie „Requiem” było dziełem Zespołu Wokalnego Warszawskiej Opery Kameralnej oraz Orkiestry Instrumentów Dawnych Musicae Antiquae Collegium Varsoviense, pod batutą Adama Banaszaka. Partie solowe wykonali: Dorota Szczepańska (sopran), Maya Gour (mezzosopran), Benjamin Hulett (tenor) oraz Rafał Siwek (bas).

Msza żałobna „Requiem” to najsłynniejszy, chociaż nieukończony, utwór Mozarta, osnuty romantyczną tajemnicą – kompozytor miał go ponoć stworzyć na własny pogrzeb. O tym dziele napisano tysiące stronnic – o tajemniczym zamówieniu, o wycieńczonym pracą i życiem organizmie młodego przecież wciąż człowieka, o walce z czasem. Mozart nie znał nazwiska osoby zamawiającej dzieło, a był nim – wiemy to dzisiaj z całą pewnością – muzyczny amator Franz Graf von Walseg-Stuppach, który zwykł zamawiać i przywłaszczać sobie cudze kompozycje. Z tego powodu przez wiele lat snuto rozliczne domysły na temat tych okoliczności.

 „Requiem” podczas 34. Festiwalu Mozartowskiego w Filharmonii Narodowej © archiwum WOK
„Requiem” podczas 34. Festiwalu Mozartowskiego w Filharmonii Narodowej © archiwum WOK

Program galowego koncertu w Filharmonii Narodowej w Warszawie wypełniły monumentalne kompozycje Mozarta: „Requiem” d-moll oraz „Wielka Msza” c-moll KV 427 w wykonaniu solistów (Dorota Szczepańska – sopran, Maya Gour – mezzosopran, Benjamin Hulett – tenor, Rafał Siwek – bas), Zespołu Wokalnego WOK przygotowanego przez Krzysztofa Kusiel-Moroza oraz orkiestry Musicae Antiquae Collegium Varsoviense (MACV). Całość poprowadził maestro Adam Banaszak, kierownik muzyczny MACV.

W tym samym wykonaniu uwiecznione zostało „Requiem” na płycie, której promocja towarzyszyła koncertowi. Nagranie uwiecznione na płycie zostało zrealizowane w stroju A₁ = 430 Hz, powstało na podstawie urtextu (zapis nutowy wydany drukiem) wydawnictwa New Mozart Edition, w opracowaniu Leopolda Nowaka.

„Requiem” podczas 34. Festiwalu Mozartowskiego w Filharmonii Narodowej © archiwum WOK
„Requiem” podczas 34. Festiwalu Mozartowskiego w Filharmonii Narodowej © archiwum WOK

To jest ogromna odpowiedzialność, zarazem i przywilej, nagrywać to arcydzieło. To jest również spełnienie marzeń bardzo wielu muzyków, którzy chcą się zmierzyć z ostatnim, nieukończonym utworem największego, być może, kompozytora w dziejach muzyki klasycznej. To arcydzieło ma tę niezwykłą cechę, że jest niezmiennie aktualne. A przez to, że jest niezmiennie aktualne, że ma w sobie tę siłę opowieści, to wierzę głęboko, że nagrywanie jego kolejnych wersji ma sens – powiedział maestro Adam Banaszak.

Okładka nagrania „Requiem” Mozarta przez WOK © DUX
Okładka nagrania „Requiem” Mozarta przez WOK © DUX

Wykonujący partię basową Rafał Siwek powiedział, że najlepszą zasadą, którą powinien kierować się wokalista przy wykonywaniu dzieł wielkich kompozytorów, jest trzymanie się zapisu nutowego. Jeżeli trzymamy się dokładnie tego, co napisał kompozytor, a szczególnie Mozart, który zapisywał wszystko tak jak trzeba, to wykonanie wtedy jest najpiękniejsze. Mam nadzieję, że starałem się trzymać jak najbliżej myśli Wolfganga Amadeusza powiedział Rafał Siwek.

Dorota Szczepańska (sopran) i Maya Gour (mezzosopran) © archiwum WOK
Dorota Szczepańska (sopran) i Maya Gour (mezzosopran) © archiwum WOK

Nagranie „Requiem” dokonane przez WOK jest dostępne w serwisie streamingowym, na nośniku CD oraz jako płyta winylowa. Powrót do płyt winylowych jest czymś bardzo pięknym i szalenie romantycznym. To coś dla melomanów starej daty, dla kolekcjonerów, którzy chcą słyszeć ten specyficzny rodzaj dźwięku, ale także celebrować odtwarzanie płyty. Sam rytuał odtwarzania takiej płyty jest wyjątkowym przeżyciem – podkreślił maestro Banaszak.

Benjamin Hulett (tenor) i Rafał Siwek (bas) © archiwum WOK
Benjamin Hulett (tenor) i Rafał Siwek (bas) © archiwum WOK

Dwa kolejne wykonania „Requiem” w ramach 34. Festiwalu Mozartowskiego odbędą się w katedrze św. Jana. 30 maja będzie to wersja opracowana i uzupełniona przez brytyjskiego kompozytora i dyrygenta Howarda Armana, który także poprowadzi koncert. Natomiast 13 czerwca solistów, chór i orkiestrę WOK poprowadzi Eugene Tzigane, dyrektor artystyczny Orkiestry Symfonicznej w Kuopio (Finlandia).

Program festiwalu wypełniają ponadto spektakle oper skomponowanych przez Mozarta, także w wersjach przygotowanych specjalnie dla najmłodszych melomanów, recitale wybitnych śpiewaków i instrumentalistów, spotkania z autorami bestsellerów poświęconych temu kompozytorowi.

24 uczestników w II etapie. Trwają wokalne zmagania w Nowym Sączu

24 śpiewaków, z 7 krajów, zakwalifikowało Jury do drugiego etapu XXI Międzynarodowego Konkursu Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w Nowym Sączu. Wśród nich najliczniejszą grupę stanowią Polacy – 10 osób, później najwięcej jest z Ukrainy (5), Korei Południowej (4), Chin (2) i po jednej osobie z: Danii, Łotwy i Kazachstanu. W drugim etapie będzie najwięcej sopranów – aż 10 – oraz 6 barytonów, 5 mezzosopranów, 2 basy i 1 tenor.

Przesłuchania I etapu © Kinga Ptak | MCK Sokół
Przesłuchania I etapu © Kinga Ptak | MCK Sokół

Gratuluję tym, którzy przeszli dalej i życzę wygranej – mówiła Małgorzata Walewska przewodnicząca Jury. – Tym, którzy już dziś kończą Konkurs, chciałam powiedzieć, że każdy z nas, jurorów, słyszy inaczej, warto z nami porozmawiać, by dowiedzieć się jak Was oceniamy, na co zwróciliśmy uwagę – podkreślała. Młodzi artyści skorzystali z zachęty i tłumnie, po werdykcie, do jurorów ustawili się w kolejkach. Warto przypomnieć, że nowosądecki Konkurs jest jednym z niewielu na świecie, który daje możliwość rozmowy uczestników z jurorami, co pozwala na zdobycie rad i wskazówek.

XXI Międzynarodowy Konkurs Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w Nowym Sączu © Kamil Bańkowski | MCK Sokół
XXI Międzynarodowy Konkurs Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w Nowym Sączu © Kamil Bańkowski | MCK Sokół

Poziom Konkursu jest o wiele wyższy niż dwa lata temu – mówił Marcin Habela, juror. Oceniając śpiewaków najważniejsze dla mnie było, aby odnaleźć sens przekazu wykonywanego utworu i usłyszeć strukturę dzieła jako całości – twierdził. Dodawał, że najsilniejszą i niezbędną stroną uczestników muszą być umiejętności techniczne. Bez nich nie ma możliwości nawet rozmowy o aspektach wykonawczych i interpretacyjnych. 

Studio Konkursowe. Rozmowy prowadzi Karol Szafraniec © Kinga Ptak | MCK Sokół
Studio Konkursowe. Rozmowy prowadzi Karol Szafraniec © Kinga Ptak | MCK Sokół

Ogółem do tegorocznej edycji Konkursu przystąpiło 46 uczestników z 12 krajów: Polski (19), Korei Południowej (9), Ukrainy (7), Chin (3), a także po jednej z: Austrii, Bułgarii, Chorwacji, Danii, Kazachstanu, Łotwy, Niemiec i Norwegii. Tradycyjnie najwięcej w Konkursie było wysokich głosów żeńskich – aż 24 soprany, a zaledwie 8 mezzosopranów. Wśród mężczyzn królowały przede wszystkim barytony – 8, ale już tylko 4 basy i 2 tenory.

Pierwszy etap trwał dwa dni. Śpiewacy wykonywali w nim po dwa utwory, a długość ich występu nie mogła przekraczać dziesięciu minut. Wśród tych dwóch utworów obowiązkowa była kompozycja Mozarta, która zdaniem jurorów w najlepszy sposób pokazuje poziom techniki wokalnej. Drugi utwór jest wyborem artysty, z podanej przez organizatorów listy.

Pianiści Konkursu Manfred Schiebel, Natalia Gaponenko i Aleksander Teliga© Kinga Ptak | MCK Sokół
Pianiści Konkursu Manfred Schiebel, Natalia Gaponenko i Aleksander Teliga© Kinga Ptak | MCK Sokół

Jutro rozpoczyna się drugi etap Konkursu, który potrwa tylko jeden dzień. Uczestnicy będą wykonywali 3 lub 4 kompozycje wybrane przez Jury z podanego przez wykonawców programu. Finalistów tegorocznego Konkursu poznamy także jutro, późnym wieczorem.

Transmisje wszystkich przesłuchań konkursowych odbywają się na stronie: adasari.pl. Finał Konkursu będzie także udostępniony na międzynarodowej platformie operavision.eu, oferującej darmowe transmisje i retransmisje najsłynniejszych oper z największych scen świata.

Lista uczestników zakwalifikowanych do udziału w II etapie Konkursu: 

  1. CELIŃSKA Gabriela 
  2. DO Jihoon 
  3. GARBAS Artur 
  4. GUNGE Clara 
  5. HA Jaeyoung 
  6. KIM Hyerim 
  7. KOROLOVA Daria 
  8. KOSTRZEWSKI Kacper 
  9. KOWALSKI Wojciech 
  10. LEE Jessica Seo Jin 
  11. LI Zhengyu 
  12. LIU Huigang 
  13. MEDETOVA Mariya 
  14. MYKULYAK Nazar 
  15. NOSOWSKA Karolina 
  16. NOWAK Wiktoria 
  17. POLTORAK Mariana 
  18. PRIEBE Małgorzata 
  19. RACZKOWSKI Szymon 
  20. RAPACZ Justyna 
  21. SAULĪTE Etīna Emīlija 
  22. SHAMANSKA Viktoriia 
  23. TEPLA Nataliia 
  24. WIKTORZAK Marta