REKLAMA

Sugestie dotyczące wsparcia i apel dyrekcji Lwowskiej Opery Narodowej

„My, Ukraińcy, każdego dnia własnym życiem chronimy granice Europy” – napisał dyrektor. „Jesteśmy szczerze wdzięczni za dużą liczbę listów, wiadomości, telefonów od naszych zagranicznych partnerów. Cieszymy się, że Lwowska Opera Narodowa na wszystkich kontynentach ma przyjaciół, którzy są gotowi do działania i pomocy.”

Treść całego oświadczenia, opublikowaną także w języku polskim, można przeczytać tutaj. Wowkun prosi w nim m.in.: o sankcje kulturalne dla Federacji Rosyjskiej na arenie międzynarodowej, w tym zaprzestania współpracy z aktorami i artystami otwarcie popierającymi reżim Putina. Dyrektor apeluje też o poparcie deklaracji przystąpienia Ukrainy do Unii Europejskiej.

Na stronie internetowej teatru zostanie utworzona biblioteka muzyczna Stand with Ukraine, w której znajdą się nuty kompozytorów ukraińskich. Zostaną one udostępnione jako propozycja dla zespołów muzycznych na całym świecie do ich wykonywania w ramach wsparcia dla narodu ukraińskiego.

W Ukrainie działa kilka teatrów operowych: Opera Narodowa Ukrainy im. Tarasa Szewczenki w Kijowie, Narodowy Akademicki Teatr Opery i Baletu w Odessie, Teatr Opery i Baletu w Dnieprze oraz Narodowy Akademicki Teatr Opery i Baletu w Charkowie. Opera w Charkowie, jak donosi BBC News, uległa poważnemu zniszczeniu po uderzeniu w nią rosyjskich pocisków i rakiet.

Bas-baryton Tomasz Konieczny po raz pierwszy na scenie Opery Bałtyckiej

Koncert w Operze Bałtyckiej będzie pierwszym orkiestrowym wykonaniem programu „Apokalipsa”. Jego data jest nieprzypadkowa. To właśnie w sobotę 12 marca ukaże się płyta Tomasza Koniecznego pod tym samym tytułem. Po gdańskim koncercie, we foyer Opery Bałtyckiej, odbędzie się spotkanie z artystami. Opowiedzą o przygotowaniach do koncertu i premierowym nagraniu, a rozmowę poprowadzi dziennikarz muzyczny Jacek Marczyński.

Ach nie płacz, nie płacz 
to jest takie nic, smutne ucichanie

pisał w wierszu „Śmierć” Krzysztof Kamil Baczyński. Zadziwiające to słowa dla kogoś, kto niedawno skończył dwadzieścia lat. Ale w mrocznych czasach hitlerowskiej okupacji, śmierć jawiła się jako coś nieuchronnego. Jego poezja jest więc zadziwiająco dojrzała, nasycona znaczeniami, skojarzeniami, trzeba umieć się w niej poruszać. Aleksander Nowak nieraz w swoich kompozycjach dał jednak dowód niezwykłej wrażliwości na słowo. 

Baczyńskiego, przedstawiciela „pokolenia Kolumbów” pozornie niewiele łączy z Gustavem Mahlerem. Ale i on miał świadomość nieuchronności, może dlatego w 1902 roku, w chwili największego osobistego szczęścia, sięgnął do tomu „Kindertotenlieder” Friedricha Rückerta i do pięciu trenów poświęconych zmarłym dzieciom poety skomponował muzykę. Kiedy dwa lata później śmierć zabrała jego pięcioletnią córkę, Mahler załamał się, przekonany, że przewidział tragedię…” – napisał Jacek Marczyński w opisie wydarzenia.

Koncert „Apokalipsa” jest częścią projektu „Dialogi” realizowanego przez Operę Bałtycką w dniach 12-14 marca 2022.

Odwołane premiery i nagłe zmiany w repertuarach koncertów

We wtorek, 1 marca, Teatr Wielki – Opera Narodowa wystosowała oświadczenie, podpisane przez dyrektora Waldemara Dąbrowskiego o odwołaniu premiery i wszystkich planowanych spektakli „Borysa Godunowa” Modesta Musorgskiego (premiera 8 kwietnia, a pozostałe spektakle – 10, 12 oraz 14 kwietnia). „Przeżywamy wojnę na Ukrainie, a także cierpienia ukraińskiej ludności. Wyrażamy podziw dla heroizmu Ukraińców walczących w obronie swojej Ojczyzny” – czytamy w oświadczeniu Dąbrowskiego. „Wierzymy, że będziemy mogli wrócić do realizacji tego dzieła w czasie pokoju”. Pełna treść komunikatu znajduje się tutaj.

Inscenizacja miała być koprodukcją Warszawy z tokijskim New National Theatre (NTT). Dla reżysera spektaklu, Mariusza Trelińskiego, miało być to drugie, po 13 latach, spotkanie z tym dziełem. Choć tak jak poprzednio, zdecydowano się na wersję bez tzw. Aktu Polskiego czyli bez udziału Maryny Mniszkówny.

Teatr Wielki rozpoczął działania wspierające osoby poszkodowane w trwającej od siedmiu dni wojnie. Instytucja czasowo udostępniła mieszkania teatralne dla ukraińskich matek z dziećmi. Przeprowadza też zbiórkę niezbędnych produktów wśród pracowników Teatru. A nocą fasada teatru zostaje podświetlona narodowymi barwami Ukrainy.

Dzień wcześniej, w poniedziałek, 28 lutego, Opera Nova w Bydgoszczy poinformowała, że odwołuje zaplanowaną premierę „Eugeniusza Oniegina”. Produkcja była już dwukrotnie przekładana i tym razem miała inaugurować 28. Bydgoski Festiwal Operowy w październiku 2022 roku.

Opowiedziana muzycznie tragiczna historia Barbary Radziwiłłówny wraca po 130 latach na scenę

Postać kontrowersyjnej królowej Barbary Radziwiłłówny inspirowała malarzy, pisarzy, reżyserów i kompozytorów. Ta najsłynniejsza w dziejach Polski historia miłosna, konflikt między szczęściem osobistym a racją stanu i wreszcie zagadkowa śmierć Barbary, której jednym z wyjaśnień jest otrucie przez samą Bonę Sforzę, nie pozostawiła obojętnym także kompozytora Henryka Jareckiego. „Barbara jeszcze Gasztołdowa żona” – dramat w 3 aktach z epilogiem Dominika Magnuszewskiego stał się pierwowzorem libretta opery. Jarecki kształcił się w Instytucie Muzycznym w Warszawie, będąc przez osiem lat ulubionym uczniem Stanisława Moniuszki, który włączał jego młodzieńcze utwory do programów swoich koncertów kompozytorskich. Twórczość operowa Henryka Jareckiego wpisuje się w polski nurt narodowy „wielkiej opery w dobie pomoniuszkowskiej”, kiedy to charakterystycznym stało się sięganie do tematyki historycznej oraz wielkiej polskiej literatury romantycznej i pozytywistycznej.

Pod koniec XIX wieku ta opera historyczna święciła triumfy we Lwowie, później jednak popadła w zapomnienie w jeszcze większym stopniu niż twórczość operowa działającego w tym samym czasie w Krakowie Władysława Żeleńskiego. Manuskrypt partytury dzieła szczęśliwie ocalał z pożogi wojennej i obecnie – wraz z rękopisami innych oper Jareckiego – znajduje się w zbiorach Biblioteki Narodowej w Warszawie.

Barbara Radziwiłłówna – trailer

13 marca dzieło zostanie zaprezentowane pierwszy raz od premierowych spektakli w 1893 roku. W postaci dramatu wcielą się m.in.: Izabela Matuła (Barbara Radziwiłłówna), Monika Ledzion-Porczyńska (Królowa Bona Sforza), Łukasz Załęski (Zygmunt August), Szymon Mechliński (Gasztołd) i Wojtek Gierlach (Książę Radziwiłł).

Metropolitan Opera Live in HD: „Ariadna na Naxos” oraz „Don Carlos” zza oceanu

30 grudnia 2006 roku po raz pierwszy odbyła się transmisja spektaklu na żywo w formie wideo HD za pośrednictwem satelity z Metropolitan Opera w Nowym Jorku. Była to skrócona anglojęzyczna wersja „Czarodziejskiego fletu” Wolfganga Amadeusza Mozarta. To jedna z innowacyjnych zmian wprowadzonych wówczas przez Petera Gelba, rozpoczynającego swoją karierę Dyrektora Naczelnego legendarnej instytucji. Celem było zdobycie nowej publiczności. Jak można przeczytać w artykule na Wikipedii poświęconym The Met: Live in HD „w sezonie 2013-2014: 10 oper transmitowano drogą satelitarną do co najmniej 2000 kin w 66 krajach, w tym do ponad 800 kin w USA”. Najwyraźniej cel został osiągnięty.

Dwa tytuły wiosennego repertuaru Metropolitan Opera będzie można zobaczyć w wybranych teatrach i kinach na całym świecie. 12 marca 2022 intrygująca sopranistka Lise Davidsen zadebiutuje w tytułowej roli „Ariadny na Naxos” Richarda Straussa. W znakomicie obsadzonym spektaklu wystąpi także mezzosopranistka Isabel Leonard jako kompozytor opery, sopranistka Brenda Rae jako porywająca Zerbinetta oraz tenor Brandon Jovanovich w roli boga Bachusa. Za pulpitem dyrygenckim stanie Marek Janowski.

Sonya Yoncheva i Jamie Barton © Ken Howard / Met Opera
Sonya Yoncheva i Jamie Barton © Ken Howard / Met Opera

Po raz pierwszy w swojej historii Met zaprezentuje oryginalną, pięcioaktową, francuską wersję „Don Carlosa” – epickiej opery Giuseppe Verdiego o skazanej na zagładę miłości wśród członków rodziny królewskiej, osadzonej na tle hiszpańskiej inkwizycji. 26 marca 2022 Maestro Yannick Nézet-Séguin poprowadzi obsadę czołowych światowych solistów: tenor Matthew Polenzani w roli tytułowej, sopranistka Sonya Yoncheva jako Elżbieta de Valois i mezzosopran Jamie Barton jako Eboli. Wystąpią także Eric Owens i John Relyea jako Filip II i Wielki Inkwizytor, a baryton Étienne Dupuis dopełni gwiazdorską obsadę wcielając się w Markiza Posę. Arcydzieło Verdiego zostanie wystawione w nowej, monumentalnej inscenizacji Davida McVicara.

W Polsce The Met : Live in HD można oglądać na przykład w: Teatrze Studio w Warszawie, Filharmonii Łódzkiej im. Artura Rubinsteina, Kinie Kosmos w Katowicach, Teatr Ziemi Rybnickiej w Rybniku czy w Teatrze Starym w Lublinie. Więcej lokalizacji można znaleźć klikając tutaj.

„Tragedia tej ziemi jest i moją tragedią” – stanowcze oświadczenie Andrzeja Boreyki, dyrektora artystycznego Filharmonii Narodowej

„Będąc Dyrektorem Artystycznym Filharmonii Narodowej w Warszawie, a jednocześnie człowiekiem, dla którego wydarzenia ostatnich trzech dni, z powodu pochodzenia, są głęboką tragedią osobistą, czuję potrzebę napisania tego oświadczenia. Korzenie mojej rodziny są na Wołyniu, więc tragedia tej ziemi jest i moją tragedią”. – czytamy na stronie Filharmonii Narodowej. „Nie ma dla mnie większej wartości niż życie człowieka, dlatego stanowczo potępiam każdą wojnę, w tym tę wypowiedzianą trzy dni temu przez rząd Rosji przeciwko Ukrainie” – napisał dalej dyrygent.

Andrzej Boreyko przebywa obecnie w Mediolanie, gdzie 25 lutego i 27 lutego dyrygował Orchestra Sinfonica di Milano Giuseppe Verdi. Oba wieczory rozpoczął od wykonania hymnu Ukrainy i to samo planuje zrobić podczas swoich kolejnych koncertów w Czechach i w Warszawie.

Pełną treść oświadczenia Andrzeja Boreyki można przeczytać tutaj.

Informacje o rezygnacji z angaży w Rosji płyną z kont na Instagramie

Gwiazdy opery wykorzystują konta w social mediach, aby przekazać fanom swoje stanowisko wobec wojny w Ukrainie. Posty ze zdjęciami flagi ukraińskiej lub symbolicznymi emotikonami 💙💛 wstawiły Aleksandra Kurzak czy Małgorzata Walewska. Tenor Piotr Beczała oświadczył w Instagramie, że odwołuje swój występ z Rosyjską Narodową Młodzieżową Orkiestrą Symfoniczną, który miał się odbyć w Moskwie 25 maja. „Nie jesteśmy bezsilni! Każdy z nas może głośno wyrazić swój sprzeciw. Każdy z nas może nieść pomoc na miarę swoich możliwości! W tym miejscu pragnę podkreślić, jak bardzo jestem dumny z moich rodaków, którzy niosą pomoc i przyjmują dziesiątki tysięcy obywateli Ukrainy uciekających przed wojną! – napisał artysta.

Na Fanpage’u polskiego basa Rafała Siwka można przeczytać fragment jego wypowiedzi dla „Gazety Wyborczej”. Śpiewak informuje, że mimo wieloletniej współpracy z Teatrem Bolszoj rezygnuje z występów w Moskwie w najbliższych miesiącach. „Miałem tam czterokrotnie wystąpić w produkcji „Lohengrina” Wagnera, ale uznałem, że w tej sytuacji po prostu nie mogę. Oni to zrozumieli” – powiedział śpiewak „Wyborczej”.

Słynna łotewska mezzosopranistka Elīna Garanča napisała w poście zamieszczonym na Instagramie: „Drodzy przyjaciele – informuję, że w miniony czwartek, pierwszego dnia ataku na Ukrainę, całkowicie wycofałam się z wszelkich przyszłych koncertów w Rosji. Uważam za nieodpowiedzialne i wysoce niemoralne, aby moje nazwisko było kojarzone z jakimikolwiek wydarzeniami w kraju, który zdecydował w świetle zbrodniczej wojny prowadzonej przez reżim rosyjski przeciwko demokratycznemu i niezależnemu narodowi Ukrainy oraz przeciwko całemu otwartemu społeczeństwu europejskiemu. Nie mogę poprzeć ludzi, którzy popierają Putina i jego reżim, nawet jeśli są w pułapce, nie mogąc wygłosić otwartego i szczerego oświadczenia. (…) Muzyka rzeczywiście musi jednoczyć, a czym byłby świat bez wzajemnej wymiany kulturowej, ale jak pokazała historia, możemy i powinniśmy być w stanie wybrać, za którą ideologią przywódców politycznych podążać!” [dosłowne tłumaczenie]

ORFEO poleca czyli pięć wydarzeń w Polsce, na które warto wybrać się w marcu

1. Paris Mozart Orchestra na dzień kobiet – NOSPR w Katowicach, 8.03.2022, godz. 19.30

To będzie wyjątkowy Dzień Kobiet na europejskim poziomie. W ramach cyklu „Orkiestry świata” w sali NOSPR zabrzmi Paris Mozart Orchestra, zespół założony w 2011 roku z inicjatywy Claire Gibault – pierwszej kobiety dyrygującej w La Scali i eurodeputowanej walczącej o prawa kobiet w Parlamencie Europejskim. W urozmaiconym i atrakcyjnym programie koncertu usłyszymy uwerturę Beethovena „Egmont”, Koncert fortepianowy a-moll Clary Schumann, „Capriccio a due” Silvii Colasanti oraz suitę z baletu „Pulcinella” Strawińskiego. Za pulpitem w Katowicach stanie również 23 – letnia Stephanie Childress, która niedawno prowadziła takie sławne zespoły jak: London Symphony Orchestra, BBC Philharmonic Orchestra oraz Orchestre de Paris. Na fortepianie zagra Danae Dörken, nazwana „odkryciem roku” przez magazyn muzyki klasycznej „Crescendo”.

2. Prapremiera wersji orkiestrowej „Apokalipsy” – Opera Bałtycka w Gdańsku, 12.03.2022,
godz. 12.00

W ramach cyklu spotkań „Dialogi” po raz pierwszy w Operze Bałtyckiej wystąpi światowej sławy bas-baryton Tomasz Konieczny. Na koncert pod znamiennym tytułem „Apokalipsa” złożą się „Kindertotenlieder” Gustawa Mahlera oraz pieśni jednego z najwybitniejszych współczesnych polskich kompozytorów – Aleksandra Nowaka. W wydarzeniu weźmie udział Orkiestra Opery Bałtyckiej pod dyrekcją Michała Krężlewskiego. Koncert został zainicjowany przez niemieckiego reżysera operowego Michaela Sturma, a twórcą koncepcji scenicznej i wideoinstalacji jest Adam Dudek. „Kindertotenlieder” (Treny na śmierć dzieci, 1901-1904) Gustawa Mahlera powstały do słów Fryderyka Rückerta i są utworami o ogromnym ładunku emocjonalnym. Poeta poświęcił 428 wierszy swojej trzyletniej córce Louise i synowi Ernestowi zmarłym na szkarlatynę. Mahler – wybitny twórca okresu niemieckiego romantyzmu – wybrał pięć wierszy do swojego cyklu pieśni. Są w nich: skarga, smutek, wrażenie pustki, refleksja, rozpacz i bunt.

Natomiast Aleksander Nowak skomponował pieśni do trzech wstrząsających wierszy Krzysztofa Kamila Baczyńskiego: „Spojrzenie”, „Wigilia” i „Śmierć”. Kompozytor pisze: „Baczyński ani przez moment nie próbuje się ukryć […], mówi wprost, szczerze i bezpretensjonalnie”. Taki szczery i pełen emocji jest również cykl pieśni Nowaka, który po raz pierwszy zabrzmi w wersji orkiestrowej. Po koncercie organizatorzy zapraszają do foyer na spotkanie z artystami, które poprowadzi redaktor Jacek Marczyński. 12 marca ukaże się również płyta „Apokalipsa” nagrana w wersji kameralnej z Tomaszem Koniecznym i cenionym pianistą mieszkającym w Wiedniu – Lechem Napierałą.

3. Koncerty zwycięzcy Konkursu Chopinowskiego Bruce’a Liu – Filharmonia Narodowa w
Warszawie, 1.03.2022, godz. 19.00 i 2.03.2022, godz. 18.00

Z okazji 212. rocznicy urodzin Fryderyka Chopina w Filharmonii Narodowej odbędzie się recital oklaskiwanego na kilku kontynentach Kanadyjczyka Bruce’a Liu, który bezapelacyjnie zwyciężył w ubiegłorocznym XVIII Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina. Podczas warszawskich recitali, na które bilety wyprzedały się w ciągu 7 minut, zabrzmią: Nokturn cis-moll, Rondo à la Mazur F-dur, Ballady F- dur i As-dur, Sonata b-moll i Wielki Polonez Es-dur.

Koncerty dedykowane będą ofiarom wojny na Ukrainie. W Filharmonii Narodowej będzie można przekazać datki na rzecz pomocy uchodźcom z Ukrainy, które zbierać będą wolontariusze Caritas Diecezji Warszawsko-Praskiej.

4. Premiera „Króla Rogera” – Opera na Zamku w Szczecinie, 19.03.2022, godz.19.00

„Król Roger” Karola Szymanowskiego, z librettem jego kuzyna Jarosława Iwaszkiewicza ma być jednym z największych wydarzeń związanych z jubileuszem 65-lecia szczecińskiej instytucji. Opera będzie wystawiona w międzynarodowej obsadzie, z udziałem około 150 artystów. Wystąpią soliści, orkiestra, chór i balet Opery na Zamku, chór Theater Vorpommern i Szczeciński Chór Chłopięcy „Słowiki”. Jak mówi reżyser: „Ta opowieść jest przestrogą przed stawianiem człowieka na postumencie absolutu […]. „Król Roger” otwiera epokę antropocentryzmu, wyraża nasz kryzys i przeczucie duchowej katastrofy. […] To historia złamania starego porządku i wkroczenia nowego. Czy dobrego? Czy budującego? Czy absolutna wolność istnieje? Co dzieje się z nami, jeśli wszystko wolno, wszystko możemy?”. Wśród solistów będą: Stanisław Kierner i Rafał Pawnuk jako Roger, Juan Noval-Moro i Pavlo Tolstoy w roli Pasterza oraz Ewa Tracz i Joanna Tylkowska-Drożdż w partii Roksany. Spektakle muzycznie poprowadzi Jerzy Wołosiuk.

5. Premiera wersji koncertowej „Barbary Radziwiłłówny” – Teatr Wielki – Opera Narodowa
w Warszawie, 13.03.2022, godz. 18.00

Uczeń Stanisława Moniuszki, kompozytor, dyrygent i pedagog Henryk Jarecki (1846- 1918), był dyrektorem Teatru Skarbka we Lwowie z widownią na 1800 miejsc. Komponował opery o tematyce historycznej („Jadwiga, królowa Polski”, „Odprawa posłów greckich”). Jedną z nich była „Barbara Radziwiłłówna” (1893), odwołująca się do legendy o otruciu żony Zygmunta Augusta przez królową Bonę. W prologu widzimy umierającą Barbarę, a cztery akty opery przedstawiają retrospekcję, pokazującą między innymi narodziny wielkiej miłości, niezgodę Bony na małżeństwo i koronację na rynku w Krakowie. Dzieło kończy się śmiercią głównej bohaterki i informacją Stańczyka o ucieczce królowej Bony. W partii tytułowej usłyszymy Izabelę Matułę, jako Bona Sforza wystąpi Monika Ledzion-Porczyńska, a w Zygmunta Augusta wcieli się Łukasz Załęski. Kierownictwo muzyczne objęła Marta Kluczyńska.

Gesty solidarności z Ukrainą na polskich scenach

24 lutego w NOSPRze zabrzmiała opowieść o rosyjskim żołnierzu, który pragnął zbyt wiele i zaprzedał duszę diabłu. Spektakl Muzyczny „Historia żołnierza” Igora Strawińskiego w reżyserii Natalii Babińskiej został poświęcony Ukrainie. Dzień później Filharmonia Narodowa dedykowała Ukrainie i jej obywatelom dwa koncerty (25 i 26 lutego) pod batutą Agnieszki Duczmal. Solistami wieczoru byli: Joanne Lunn (sopran), Justyna Ołów (mezzosopran), Gwilym Bowen (tenor) i Wojtek Gierlach (bas). W programie znalazła się Symfonia d-moll Cesara Francka i „Requiem” Wolfganga Amadeusza Mozarta.

Nową pozycję w repertuarze zaplanowano 4 marca w Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu. Podczas wydarzenia zatytułowanego „Koncert solidarności z Ukrainą” wystąpi ukraińska sopranistka Olga Pasiecznik, od lat związana z polską sceną operową. Przy fortepianie towarzyszyć jej będzie siostra Natalia Pasiecznik, a w repertuarze znajdą się pieśni ukraińskie.

Filharmonia Krakowska natomiast dedykuje Ukrainie dwa wykonania monumentalnego oratorium „The Kingdom” op. 51 Sir Edwarda Elgara. Koncerty zaplanowano na 4 i 5 marca. Jednocześnie organizatorzy poprosili słuchaczy o przyniesienie wszelkich darów, które mogą się przydać na terenie objętym wojną. Na scenie pod batutą Paula Goodwina zaprezentuje się międzynarodowa obsada solistów: Elizabeth Watts (sopran), Christine Rice (kontralt), Toby Spence (tenor), Mark Stone (bas).

6 marca na „Koncert Solidarności z Ukrainą” zaprasza Filharmonia Zielonogórska. Na scenie zaprezentują się Justyna Bluj (sopran) oraz Viktor Yankovsky (baryton). Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Zielonogórskiej poprowadzi Maestro Andrei Yakushau. Nie został jeszcze podany program koncertu.

Skrzypek Nazar Plyska, Chór Politechniki Gdańskiej oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot wystąpią 12 marca w Kościele św. Jerzego w Sopocie podczas koncertu „Muzyczne Misterium – solidarni z Ukrainą”. Podium dyrygenckim podzielą się Wojciech Rajski oraz Mariusz Mróz. Podczas koncertu będzie można usłyszeć „Melodię” Myrosława Skoryka, „Romans” Kyryla Stetsenki, „Bogorodice Diewo” Jeleny Junek, „Miserere Mei, Deus” Gregorio Allegriego, „Agnus Dei” Samuela Barbera oraz „Sunrise Mass” Ola Gjeilo.

Aleksandra Kurzak zaśpiewa swoją pierwszą Toskę na scenie Metropolitan Opera

Polska sopranistka miała zadebiutować w roli Toski w maju 2021 roku na scenie Opery Narodowej w Paryżu u boku Roberto Alagni i Željko Lučića. Produkcja ze względów pandemicznych została niestety odwołana. Teraz artystka wystąpi w czterech spektaklach „Toski” w Nowym Jorku: 2, 5, 9 i 12 marca. Jej Cavaradossim, podobnie jak planowano w Paryżu, będzie Roberto Alagna. Barona Scarpię zaśpiewa serbski baryton Željko Lučić. Wszystkimi spektaklami zadyryguje kanadyjski dyrygent Yannick Nézet-Séguin, dyrektor muzyczny Metropolitan Opera. Premiera tej inscenizacji w reżyserii Davida McVicara odbyła się 31 grudnia 2017 roku.

Na scenie Met Aleksandra Kurzak powróci też do partii Musetty, którą wykonywała jeszcze będąc solistką w Operze w Hamburgu. Cztery spektakle „Cyganerii” są zaplanowane na 16, 20, 24 i 27 maja. Wystąpią Eleonora Buratto jako Mimi, Yusif Eyvazov jako Rudolfo oraz Quinn Kelsey jako Marcello. Spektaklami zadyryguje pochodząca z Korei Południowej Eun Sun Kim. Premiera tej inscenizacji, w reżyserii Franca Zeffirellego, odbyła się w 1981 roku. Jest to jeden z najstarszych spektakli Met, pokazany do tej pory ponad 500 razy.

Od 2004 roku, kiedy to zadebiutowała w roli Olimpii w „Opowieściach Hoffmanna” Jacquesa Offenbacha, Aleksandra Kurzak zaśpiewała na deskach Metropolitan Opera 60 razy. Na tej scenie wykonała partie m.in.: Traviaty, Gildy, Micaëli, Adiny i Neddy.