Karol Lipiński, Antoni Radziwiłł, Józef Wieniawski, Ferenz Liszt, Hektor Berlioz, Richard Wagner, Richard Strauss, Fryderyk Chopin, Feliks Mendelssohn, Ludomir Różycki czy Franz Eckert to tylko niektórzy z kompozytorów odwiedzających Dolny Śląsk. Nie tylko bowiem Wrocław (niemieckie Breslau i czeski Vratislav) – jako stolica i największe miasto regionu – gościł znakomitych muzyków. Również w pięknych uzdrowiskach Kotliny Kłodzkiej oraz mniejszych miastach kwitło życie artystyczne (i towarzyskie).
Stowarzyszenie im. Richarda Straussa wraz z dolnośląskimi partnerami zaprasza na koncert w ramach projektu „Śladami wielkich kompozytorów po Dolnym Śląsku” we Wrocławiu, poświęconego znanym twórcom muzyki klasycznej. Program inspirowany jest kompozytorami romantycznymi (m. in. Hectorem Berliozem i Feliksem Mendelssohnem-Bartholdym). Wystąpi w nim Iryna Zhytynska (mezzosopran), a przy fortepianie śpiewaczce towarzyszyć będzie Ashot Drnayan-Babrouski. Usłyszymy arie operowe i pieśni m. in. Fryderyka Chopina, Georgesa Bizeta, Pietra Mascagniego, Camille’a Saint-Saënsa, Gabriela Fauré, Semena Hulaka-Artemowskiego i Julesa Masseneta.
Koncert odbędzie się 13 listopada (niedziela) w Centrum Kultury i Edukacji Bakara we Wrocławiu i Wstęp jest wolny. Bezpłatne wejściówki można odebrać w sekretariacie CKiE Bakara. Projekt dofinansowano z budżetu Samorządu Województwa Dolnośląskiego. Partnerem wydarzenia jest Klinika Okulistyczna Optegra.
W interpretacjach choreograficznych znajdziemy bogate spectrum emocji – od cierpienia i żałoby, po afirmację życia, od wstrzymującego oddech poczucia straty, po akceptację tego, co przynosi los. – Badam tematy bezradności, straty i odnalezienia siły do dalszego działania – mówi Daniela Cardim, choreografka pierwszej części spektaklu. – Kompozycja Szymanowskiego towarzyszy każdej kobiecie, która traci bliską osobę. Za scenografię i kostiumy odpowiada Diana Marszałek, światła Wiktor Kuźma.
Dla Edward Cluga – odpowiedzialnego za drugą część przedstawienia, „Stabat Mater” w ujęciu Pergolesiego to hymn na cześć kobiet, gdzie czułość i delikatność łączy się z poświęceniem i oddaniem. Scenografię i kostiumy przygotował Jordi Roig, światła Tomaž Premzl.
Będzie to synergia dźwięku i ruchu, wielowymiarowość przekazu, z doskonałą interpretacją tancerzy Baletu Teatru Wielkiego w Poznaniu. „Stabat Mater” Danieli Cardim i Edwarda Cluga zdaniem Teatru Wielkiego w Poznaniu to spektakl na dzisiejsze czasy.
Premiera odbędzie się 11 listopada w Auli Artis o godzinie 18.00. Spektakl pokazany zostanie jeszcze czterokrotnie, 12 i 13 listopada, o godz. 11.00 i 19.00.
Opéra national de Paris należy – obok mediolańskiej La Scali, nowojorskiej The Metropolitan Opera i londyńskiej Covent Garden – do ścisłej czołówki najlepszych teatrów operowych na świecie. Jej dodatkowym atutem jest, posiadający wielowiekową tradycję i własny styl, niezwykle utalentowany zespół baletowy.
Ten pierwszy teatr Francji od ponad 350 lat wyznacza drogę europejskiej sztuce operowej i baletowej. To na jego deskach wystawiał swoje dzieła Jean-Baptiste Lully, francuski kompozytor włoskiego pochodzenia, operowy kapelmistrz na dworze Ludwika XIV. W Operze Paryskiej odbyła się zakończona skandalem prapremiera „Don Carlosa” Giuseppe Verdiego.
Dziś Paryska Opera Narodowa gra w dwóch teatrach: w eklektycznym Palais Garnier i w nowoczesnej Opéra Bastille. Ma swoim repertuarze kilkadziesiąt tytułów. Występowały tu i występują największe gwiazdy, z legendarną Marią Callas na czele.
„Śpiąca królewna” – balet Piotra Czajkowskiego w choreografii Rudolfa Nuriejewa
10 listopada 2022 • czwartek • 18:00. Retransmisja z Paryskiej Opery Narodowej
Niedługo po swojej ucieczcie z ZSRR, Rudolf Nuriejew, jeden z najwybitniejszych tancerzy i choreografów XX wieku, został dyrektorem zespołu baletowego Opery Paryskiej. Stworzył tu wiele spektakli, w tym „Śpiącą królewnę” w 1989 roku. Swoją wersję oparł na oryginalnej choreografii Mariusa Petipy. Przedstawienie to, ze względu na swoje piękno, nadal jest grane w Paryżu, blisko 30 lat po śmierci jego twórcy, legendarnego Tatara. Paryski spektakl nie tylko opowiada historię śpiącej królewny, ale jest przede wszystkim pełnym uroku, barw i tanecznej wirtuozerii baletowym koncertem, do którego zaangażowano olbrzymi zespół tancerzy.
„Faust” – opera Charles’a Gounoda wg dramatu Johanna Wolfganga von Goethego
29 listopada 2022 • wtorek • 18:00. Retransmisja z Paryskiej Opery Narodowej
Zeszłoroczna paryska premiera „Fausta” spotkała się z niebywale entuzjastycznym przyjęciem publiczności. Inscenizację przygotował niemiecki reżyser Tobias Kratzer, który słynie z nowych odczytań operowych klasyków. W rolę tytułową wcielił się słynny francuski tenor Benjamin Bernheim, diabła Mefistofelesa, ducha, który „zła pragnąc, czyni dobro”, zaśpiewał amerykański bas Christian Van Horn, gwiazda The Metropolitan Opera w Nowym Jorku, a partię Małgorzaty powierzono Ermoneli Jaho, albańskiej sopranistce, solistce Royal Opera House Covent Garden w Londynie. Całość poprowadził 32-letni Szwajcar Lorenzo Viotti, główny dyrygent De Nationale Opera w Amsterdamie.
„Play” („Zabawa”) – autorski balet Alexandra Ekmana
12 grudnia 2022 • poniedziałek • 18:00. Retransmisja z Paryskiej Opery Narodowej
Szwedzki choreograf Alexander Ekman właśnie tym baletem rozpoczął swoją współpracę z Operą Paryską. Jego nowatorski język tańca wywodzi się od najlepszych twórców współczesnego baletu. Zanim zajął się choreografią, był tancerzem dwóch legendarnych zespołów: Nederlands Dans Theater i Cullberg, które wciąż niezmiennie nadają ton nowoczesnemu tańcowi na świecie. „Zabawa” to afabularny i autorski balet, który skrzy się zwariowanym pomieszaniem tańca klasycznego i nowoczesnego. Tancerze mają do dyspozycji efektowne i nieoczywiste rekwizyty, którymi poprzez taniec bawią się na scenie. Ten balet to efekt eksperymentalnej kreacji. – Chcę Was zaskoczyć – mówi Alexander Ekman. Tymi słowami kieruje się w całej swojej twórczości.
„Zemsta nietoperza” – operetka Johanna Straussa syna
31 grudnia 2022 • sobota • 15:00. Retransmisja z Wiedeńskiej Opery Państwowej
Akcja tej najsłynniejszej operetki świata dzieje się w noc sylwestrową, dlatego właśnie w sylwestra legendarny spektakl Wiedeńskiej Opery Państwowej prezentuje Opera Paryska w swoim kinowym sezonie. Obie sceny współpracują ze sobą od lat, przypominając ikoniczne przedstawienia, które na zawsze zmieniły teatr europejski. Liczącą już kilkadziesiąt lat inscenizację tej operetki (premiera w 1980 roku), którą z pietyzmem wyreżyserował dla wiedeńskiej sceny Otto Schenk, zarejestrowano na potrzeby kin w 2012 roku, a wcześniej wielokrotnie i w różnych obsadach (m. in. z Editą Gruberovą) pokazywano w austriackiej telewizji. Dyryguje tym razem Franz Welser-Möst, jeden z najwybitniejszych dyrygentów operowych i operetkowych świata, na co dzień współpracujący między innym z Festiwalem w Salzburgu. Spektakl Opery Wiedeńskiej, jak głoszą krytycy od 40 lat, jest wzorcem wystawienia operetki. Polskie napisy opracowano na podstawie genialnego przekładu Juliana Tuwima.
„Jezioro łabędzie” – balet Piotra Czajkowskiego w choreografii Angelina Preljocaja
31 stycznia 2023 • wtorek • 18:00. Retransmisja z Narodowego Teatru Tańca na Chaillot w Paryżu. Przedstawienie przygotowane przez zespół Ballet Preljocaj we współpracy z Chaillot – Théâtre national de la Danse.
Po swoich nowatorskich interpretacjach „Święta wiosny” Strawińskiego oraz „Romea i Julii” Prokofiewa, Angelin Preljocaj sięga po kolejne baletowe arcydzieło. Ten francuski tancerz i choreograf, autor blisko 60 pełnowymiarowych spektakli, wypracował własny styl przedstawiania klasycznych baletów, podobnie jak wcześniej Mats Ek czy Boris Ejfman. Jego „Jezioro łabędzie” jest hołdem złożonym Mariusowi Petipie, pierwszemu choreografowi tego baletu. Historia księżniczki Odetty, która przez czarnoksiężnika została zamieniona łabędzia, a później zdradzona przez omamionego czarami księcia Zygfryda, została przeniesiona do współczesnej, mrocznej metropolii. „Jezioro łabędzie” w choreografii Angelina Preljocaja powstało w czasie pandemii i nie miało możliwości trafienia do szerokiej publiczności. Ponieważ ma niepodważalne wartości artystyczne, trafia na wielki ekran.
„Tosca” – operowy thriller Giacoma Pucciniego
26 lutego 2023 • niedziela • 15:00. Retransmisja z Opery Narodowej w Amsterdamie
Narodowa scena Holandii przygotowała właśnie nową inscenizację tego mrocznego dzieła. Reżyserię powierzono jednemu z najciekawszych reżyserów teatralnych świata. Barrie Kosky, bo o nim tu mowa, słynie z bardzo niekonwencjonalnych, ale zawsze zgodnych z myślą kompozytora, spektakli. Jego „Czarodziejski flet” Mozarta, utrzymany w konwencji filmu niemego, grany jest przy pełnych widowniach od berlińskiej Komische Oper, której przez lata był dyrektorem, po warszawski Teatr Wielki-Operę Narodową. Dla Bayreuther Festspiele, festiwalu poświęconego jedynie dziełom Richarda Wagnera, Kosky wyreżyserował jego „Śpiewaków norymberskich”. Jego amsterdamska „Tosca” skupia się na najciemniejszych stronach wszystkich postaci. Spektakl przygotował muzycznie młody szwajcarski dyrygent Lorenzo Viotti, główny dyrygent Opery Narodowej w Amsterdamie. Partię tytułową zaśpiewa szwedzka sopranistka Malin Byström, w Cavaradossiego wcielił się Amerykanin Joshua Guerrero, a w demonicznego barona Scarpię Armeńczyk Gevorg Hakobyan.
Balety George’a Balanchine’a do muzyki George’a Gershwina & Piotra Czajkowskiego
16 marca 2023 • czwartek • 18:00. Na żywo z Paryskiej Opery Narodowej
Zespół baletowy Opery Paryskiej wskrzesza dwie prace nieżyjącego już George’a Balanchine’a, amerykańskiego artysty gruzińskiego pochodzenia, światowej sławy choreografa, założyciela New York City Ballet. Na ten wyjątkowy wieczór baletowy złożą się dwie prace Balanchine’a. Pierwsza z nich powstała w 1970 roku właśnie dla New York City Ballet. To zabawna suita taneczna do ikonicznych kompozycji George’a i Iry Gershwinów. Nosi tytuł „Who Cares?” („Kogo to obchodzi?”). Druga część wieczoru to „Ballet impérial” („Balet cesarski”) do II koncertu fortepianowego G-dur Piotra Czajkowskiego. Ten balet Balanchine stworzył w 1941 roku dla amerykańskiego zespołu Ballet Caravan. Oddał w nim hołd Mariusowi Petipie, pierwszemu choreografowi „Jeziora łabędziego” i „Dziadka do orzechów”.
„Hamlet” – opera Ambroise’a Thomasa wg tragedii Williama Shakespeare’a
13 kwietnia 2023 • czwartek • 18:00. Na żywo z Paryskiej Opery Narodowej
Krzysztof Warlikowski, jeden z najlepszych polskich reżyserów teatralnych, od lat z sukcesem współpracuje z Operą Paryską. Jego ostatnia inscenizacja – „Don Carlos” Verdiego – zyskała wyjątkowe uznanie paryskiej publiczności. Tym razem zmierzy się z operową wersją „Hamleta” Williama Szekspira. „Hamlet” Thomasa nie kończy się tak, jak tragedia słynnego stratfordczyka: główny bohater nie ginie, ale obejmuje tron Danii. Kostiumy i scenografię do tej premierowej inscenizacji przygotuje Małgorzata Szczęśniak, stała współpracowniczka polskiego reżysera. Duńskiego księcia Hamleta zaśpiewa francuski baryton Ludovic Tézier, a Ofelią będzie amerykańska sopranistka Lisette Oropesa. Spektakl poprowadzi Thomas Hengelbrock, niemiecki muzykolog, skrzypek i dyrygent.
„Giselle” – romantyczny balet Adolphe’a Adama w choreografii Jeana Corallego & Jules’a Perrota
27 kwietnia 2023 • czwartek • 18:00. Retransmisja z Paryskiej Opery Narodowej
Francuski balet „Giselle” do muzyki Adolphe’a Adama to ukoronowanie stylu romantycznego w balecie. Wiejska dziewczyna Gizela zakochuje się w przystojnym młodzieńcu, nie wiedząc, że to książę Albert w przebraniu. Książę nie może ożenić się z ubogą panną, ma już zresztą narzeczoną. Gdy prawda wychodzi na jaw, Gizela umiera z rozpaczy i dołącza do wił – duchów dziewcząt, które zmarły przed ślubem. Paryski spektakl jest próbą odtworzenia prapremierowej choreografii tego dzieła, której autorami byli Jean Coralli i Jules Perrot. Rekonstrukcji podjęli się dwaj wybitni choreografowie: Patrice Bart i Jewgienij Poliakow. Na scenie zobaczymy też klasyczne kostiumy i dekoracje.
„Życie paryskie” – operetka Jacques’a Offenbacha w inscenizacji Christiana Lacroix
11 maja 2023 • czwartek • 18:00. Retransmisja z Teatru przy Polach Elizejskich w Paryżu. Przedstawienie przygotowane przez zespół Théâtre des Champs-Elysées.
Christian Lacroix to nie tylko jeden z najbardziej rozpoznawalnych na świecie projektantów mody. We Francji dodatkowo często zajmuje się projektowaniem kostiumów i dekoracji teatralnych, między innymi dla legendarnej Comédie-Française. Ostatnio zajął się także reżyserią i przygotował w słynnym paryskim teatrze Théâtre des Champs-Elysées inscenizację „Życia paryskiego” Offenbacha, francuskiego kompozytora, który uwielbiał bufonady. Offenbach był mistrzem w pisaniu operetek („Piękna Helena” czy „Orfeusz w piekle”), które prawie zawsze w jakiś sposób odmalowywały mu współczesnych. Z okazji organizowanej w Paryżu w 1867 roku Wystawy Światowej napisał „Życie paryskie”, które drwiło z wad mieszkańców miasta. Udawane hrabiny, niewierni baronowie, sprytni lokaje, uszlachcone pokojówki i… kolejarze – wszyscy oni uwikłani są w niezwykle skomplikowaną i pełną zwrotów akcji intrygę, okraszoną łatwo wpadającą w ucho, pełną francuskiej figlarności muzyką.
„Bolero” Ravela i inne balety Maurice’a Béjarta. „Ognisty Ptak” Igora Strawińskiego & „Pieśni wędrującego czeladnika” Gustava Mahlera
7 czerwca 2023 • środa • 18:00. Na żywo z Paryskiej Opery Narodowej
Francuski tancerz i choreograf Maurice Béjart zrewolucjonizował taniec XX wieku. Zmarły 15 lat temu artysta współpracował z Operą Paryską ponad 40 lat i stworzył dla jej zespołu baletowego ponad 20 przedstawień. Część z nich nadal jest w repertuarze tej narodowej sceny Francji. Wśród niezwykłych prac tego artysty z pewnością pierwsze miejsce zajmuje jego zupełnie niezwykła choreografia do „Bolera” Maurice’a Ravela (1928). Béjart odarł pierwotną wersję Bronisławy Niżyńskiej z hiszpańskiego folkloru, ocalając na scenie jedynie wielki okrągły stół. Podczas tego wieczoru baletowego zostaną także zaprezentowane dwie inne choreografie Béjarta, do „Ognistego Ptaka” Igora Strawińskiego i „Pieśni wędrującego czeladnika” Gustava Mahlera.
„Romeo i Julia” – opera Charles’a Gounoda wg tragedii Williama Shakespeare’a
6 lipca 2023 • czwartek • 18:00. Na żywo z Paryskiej Opery Narodowej
Sezon transmisji i retransmisji KinoMaestro.pl zakończy premiera nowej inscenizacji „Romea i Julii”. W nowym spektaklu, wśród pierwszej klasy solistów, jako Tybalt, wystąpi polski tenor Maciej Kwaśnikowski, na stałe związany z Operą Paryską. Romeem będzie słynny 37-letni francuski tenor liryczny Benjamin Bernheim, solista nie tylko rodzimego teatru, ale też Wiener Staatsoper, Salzburger Festspiele i Royal Opera House Covent Garden w Londynie. Julię zaśpiewa 31-letnia francusko-duńska sopranistka, która na co dzień współpracuje z Opernhaus Zürich i Festival d’Aix-en-Provence. Spektakl wyreżyseruje francuski aktor Thomas Jolly, który specjalizuje się w wystawianiu Szekspira, a poprowadzi Włoch Carlo Rizzi, jeden z najlepszych dyrygentów świata.
Balet Feliksa Nowowiejskiego pojawił się po raz pierwszy pod nazwą „Tatry”w 1929 roku na afiszach Teatru Wielkiego w Poznaniu. Libretto dzieła, oparte na legendach ludowych powstało dzięki spółce pisarskiej synów kompozytora – malarza, Feliksa Marii i pianisty, Kazimierza, przy konsultacji z poetą i powieściopisarzem Emilem Zegadłowiczem, który w trakcie powstawania dzieła przebywał w Poznaniu, gdzie osiedliła się rodzina kompozytora. Długo trzeba by opowiadać zawiłą historię, w której obok pasterza Perłowica i jego ukochanej pojawiają się też postaci z nierealnych światów: Królowa Mroku i Król Wichrów, a także smoki i demony. Dość stwierdzić, że głównym wątkiem historii jest miłość dwojga młodych, Perłowica i Lelui, która dzięki mocom nadprzyrodzonym i interwencji nierealnego świata pokonuje wszelkie przeciwności losu.
– Festiwal Muzyka Polska odNova (…) powstał (…) by z dumą prezentować widowni wspaniałą polską muzykę, o której zapomniała historia. Muzykę często istniejącą tylko w rękopisach, starodrukach czy na mikrofilmach. Wraz z Orkiestrą Filharmonii Krakowskiej oraz zagranicznymi artystami postanowiliśmy oddać od lat należne jej miejsce, jakim jest sala koncertowa – podkreślał Sebastian Perłowski podczas koncertu inaugurującego festiwal latem 2021 roku.
Anonsowane wydarzenie doskonale realizuje to założenie. Twórczość Feliksa Nowowiejskiego, niegdysiejszego ucznia Maxa Brucha, zawierająca w długim spisie opery, oratoria (w tym „Quo vadis”prezentowane w dwustu miastach na całym świecie), msze, symfonie, koncerty solowe, w latach powojennych została odłożona do archiwów ze względu na głęboką religijność kompozytora.
Dzięki staraniom Sebastiana Perłowskiego i współpracującej z nim Agencji Artystycznej Kameny, kompozycje Nowowiejskiego przywracane są światu – rękopisy dzieł baletowych, odszukane po latach w jednej z bibliotek muzealnych, zostały wydobyte na światło dzienne, opracowane i nagrane w postaci kilkupłytowego albumu, zaś balet „Król Wichrów” dzięki zespołom Filharmonii Krakowskiej pod dyrekcją pomysłodawcy festiwalu wybrzmi przed zgromadzoną w sali koncertowej publicznością.
Jedyne wykonanie wersji koncertowej baletu odbędzie się w sali koncertowej przy ulicy Zwierzynieckiej w sobotę, 12 listopada 2022 roku o godz. 18.00. Bezpośrednio przed koncertem, o godz. 16.30 w Sali Złotej na pierwszym piętrze Filharmonii odbędzie się prelekcja Iwony Fokt, adiunkta w Instytucie Kompozycji i Teorii Muzyki Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu, autorki monografii Feliksa Nowowiejskiego i badaczki jego twórczości. Wstęp na wykład zatytułowany „Nowowiejski redivivus” jest bezpłatny.
8 listopada Lukas Jakobski zaśpiewa dwie role: Waltera Fursta oraz starego Melchtala w premierowym przedstawieniu „Wilhelma Tella” Gioachina Rossiniego w Irlandzkiej Operze Narodowej. Nie będzie to jego pierwszy występ na dublińskiej scenie. W 2019 roku wcielił się w postać Sarastra w reżyserowanej przez Caroline Staunton nowej realizacji „Czarodziejskiego fletu”. – Praca w INO dodaje energii, a wszyscy ludzie zaangażowani w spektakl są entuzjastycznie nastawieni do procesu tworzenia – powiedział polski artysta.
Operę Rossiniego reżyseruje Julien Chavaz, a muzycznie poprowadzi Fergus Sheil. „Wilhelma Tella” będzie można obejrzeć jeszcze cztery razy 9, 11, 12 i 13 listopada. Tytułową rolę zaśpiewają Brett Polegato i Gyula Nagy, w partię Arnolda wcielą się Jesús León i Konu Kim, a w Matyldę Máire Flavin oraz Rachel Croash.
Zwycięzca III nagrody podczas ostatniej edycji Międzynarodowego Konkursu Sztuki Wokalnej im. Ady Sari, Jakub Szmidt, wystąpi wraz z Bayerische Kammerphilharmonie Augsburg i wykona dwukrotnie partię solową w „Requiem” Antona Brucknera. Koncerty odbędą się 14 listopada w Alte Oper we Frankfurcie i 15 listopada w kościele St. Moritz w Augsburgu. Młody bas jest obecnie członkiem studia operowego w Operze Państwowej w Hanowerze, gdzie doskonali swoje umiejętności wokalne.
W 90. rocznicę urodzin wielkiego kompozytora Opera na Zamku w Szczecinie zaprasza na koncert poświęcony twórczości Wojciecha Kilara. Usłyszymy znane motywy z filmowych hitów skomponowane przez Wojciecha Kilara, m. in. słynny „Walc” z „Ziemi obiecanej”, „Polonez” z „Pana Tadeusza”, „Mazur” z „Zemsty”, „Wokalizę” z „Dziewiątych wrót”. Będą tematy z oscarowego „Pianisty” Polańskiego i „Smugi cienia” Andrzeja Wajdy oraz „Suity” z filmów Krzysztofa Zanussiego.
Koncert wzbogaci klimatyczna gra świateł, a całość dopełnią ciekawostki i anegdoty z wielkiego ekranu oraz z życia kompozytora, które opowie znany publicysta i krytyk filmowy Tomasz Raczek.
Wojciech Kilar jest jednym z najwybitniejszych kompozytorów muzyki filmowej. Napisał ścieżki dźwiękowe do ponad 160 polskich i zagranicznych filmów. Współpracował z wielkimi reżyserami, m. in. z Andrzejem Wajdą, Kazimierzem Kutzem, Krzysztofem Zanussim, Krzysztofem Kieślowskim, Romanem Polańskim, Jane Campion czy Francisem Fordem Coppolą. Swym bogatym dorobkiem trwale zapisał się w historii światowej muzyki oraz jako jeden z najważniejszych twórców polskiej kultury.
Jerzy Wołosiuk, dyrektor artystyczny Opery na Zamku w Szczecinie, dyrygent koncertu mówi: – Muzyka Wojciecha Kilara działa na mnie nieprzerwanie od wielu lat. Jest to muzyka bardzo emocjonalna, muzyka autentyczna. Sam kompozytor mówił wielokrotnie, że pisał z potrzeby serca. I – ponieważ myślę, że serce Wojciecha Kilara było wielkie – tak samo muzyka, którą pisał, niezmiennie porusza kolejne pokolenia widzów udających się do kin, oglądających filmy z jego muzyką w telewizji, ale też melomanów, którzy chodzą na koncerty z muzyką klasyczną pisaną przez niego. Nasz koncert będzie ciekawym wspomnieniem jego twórczości, twórczości, którą częściej znamy już z małego ekranu i małych głośników. Teraz będziemy mogli z tą muzyką obcować w przestrzeni koncertowej. Niewątpliwie wielkim atutem tego koncertu będzie opowieść Tomasza Raczka o wielu ciekawostkach związanych z filmami i – mam nadzieję – z osobistymi kontaktami nie tylko z samym Wojciechem Kilarem, ale także z twórcami, reżyserami, operatorami filmów, do których kompozytor napisał muzykę.
Partię solową zaśpiewa Ewa Olszewska. Koncert „Kilar – muzyka filmowa” pod dyrekcją Jerzego Wołosiuka odbędzie się 12 i 13 listopada o godz. 17.00.
Sopranistka elektryzuje publiczność na całym świecie nie tylko wyjątkową barwą głosu i możliwościami wykonawczymi, ale także niesłychaną emocjonalnością portretów scenicznych, jakie kreuje. Ceniona jest za interpretacje głównych partii w operach Mozarta, Rossiniego czy Verdiego.
W ostatnich latach divawciela się w ikoniczne, dramatyczne role kobiece epoki bel canta, romantycznej opery francuskiej i niemieckiej, a także opery werystycznej. Jej światowa kariera rozpoczęła się od Festiwalu w Salzburgu w 2009 roku, gdzie wystąpiła pod batutą Riccardo Mutiego. Od tej pory regularnie występuje na największych scenach operowych i estradach koncertowych świata, jak: Metropolitan Opera i Carnegie Hall w Nowym Jorku, Teatro alla Scala w Mediolanie, Royal Opera House Covent Garden w Londynie, Concertgebouw w Amsterdamie, Opera Narodowa w Wiedniu. Śpiewała pod batutą najsłynniejszych dyrygentów, m.in. Antonio Pappano, Yannicka Nézeta-Seguina, Ottavio Dantone czy Dan Ettingera.
Już wkrótce ukaże się jej najnowsze wydawnictwo – album „Essence”, nagrany z orkiestrą Opery Wrocławskiej pod dyrekcją Marco Boemiego.
Podczas wrocławskiego recitalu śpiewaczka zaprezentuje wiele operowych twarzy. Usłyszymy ją m. in. jako Leonorę w „Mocy przeznaczenia”, Neddę w „Pajacach”, Magdalenę w „Andrea Chénier” czy Małgorzatę w „Mefistofelesie”. Pojawi się także w rolach bohaterek z ulubionych oper Pucciniego jako Tosca, Madame Butterfly, Mimì i Musetta. Koncert poprowadzi Maestro Marco Boemi.
Po recitalu odbędzie się spotkanie artystki z publicznością w foyer teatru. Marina Rebeka jest kolejną gwiazdą, która odwiedza Operę Wrocławską. Na otwarciu sezonu we wrześniu wystąpił na tej scenie Erwin Schrott.
Georg Friedrich Händel przez całe życie eksperymentował z różnymi gatunkami. Gdy już wydawało się, że spadek zainteresowania jego operami zmusi Saksończyka do przedwczesnej emerytury, ten zaczął odnosić kolejne wielkie sukcesy na gruncie zreformowanego przez niego gatunku – określanego dzisiaj mianem „oratorium angielskiego”. Kompozytor rozwinął w nim partie chóralne.
W „Israel in Egypt” , skomponowanym w 1738 roku partia chóru pełni ważną dramaturgicznie i ilustracyjnie rolę. Do najbardziej atrakcyjnych momentów dzieła zaliczają się groteskowe, porywające, a niekiedy wręcz wstrząsające muzyczne obrazy słynnych egipskich plag. Skaczące żaby odmalowane zostały poprzez figlarne punktowe rytmy. Nieznośne brzęczenie muszych skrzydełek naśladują szybkie skrzypcowe przebiegi. Plagę gradu rozpoczynają niewielkie „opady” pojedynczych nut, przechodzące w coraz to szybszą i bardziej żywiołową nawałnicę, pełną „wyładowań atmosferycznych” w partii kotłów. Wielki i wstrząsający finał serii plag stanowi zgładzenie synów pierworodnych, gdzie dramatyczna fuga wybrzmiewa na tle pulsujących – niczym śmiertelnie zadawane ciosy – akordów.
W partiach solowych wystąpią: Ingrida Gápová (sopran), Rafał Tomkiewicz (kontratenor), Michał Prószyński (tenor) oraz troje artystów Chóru Filharmonii Narodowej: Aneta Kapla-Marszałek (sopran), Maciej Falkiewicz (baryton) i Łukasz Kocur (bas). Orkiestrę poprowadzi niderlandzki dyrygent i wiolonczelista Jan Willem de Vriend.
„Zaczarowany świat Bogusława Kaczyńskiego” inauguruje szóstą edycję Viva Polonia! Ku pokrzepieniu serc. Festiwal odbywający się od 2017 roku ma na celu promocję kultury, sztuki i historii. W poprzednich latach w wydarzeniu wzięli udział m.in.: Krzysztof Książek, Ewa Biegas, Grzegorz Biegas, artyści Opery Śląskiej i Opery Krakowskiej oraz Zespół Pieśni i Tańca „Śląsk” im. Stanisława Hadyny.
Podczas wieczoru wystąpią gwiazdy scen muzycznych: Grażyna Brodzińska, Iwona Socha, Adam Sobierajski, Jacek Jaskuła i zespół Strauss Ensemble pod dyrekcją Artura Jaronia. Koncert poprowadzi Krzysztof Korwin-Piotrowski, dyrektor artystyczny Festiwalu im. Bogusława Kaczyńskiego. A zabrzmią przeboje muzyki operetkowej, dzieła E. Kalmana, J. Straussa, F. Raymonda, F. Lehara, J. Offenbacha i N. Dostala. Nie zabraknie też piosenek Bronisława Kapera i Roberta Stolza.
11 listopada o godzinie 17.00 melomani będą mogli uczestniczyć w koncercie „Lata dwudzieste… Lata trzydzieste…” z najpiękniejszymi piosenkami polskiej muzyki międzywojnia. Wystąpią: Anna Lasota, Jacek Wójcicki, Marcin Jajkiewicz, Jakub Milewski i Orkiestra Arte Symfoniko pod dyrekcją Mieczysława Smydy.
Integralną częścią festiwalu są lekcje patriotyczne w formie spektaklu teatralnego, skierowane do starszych klas szkół podstawowych (klasy 7 i 8) oraz uczniów szkół ponadpodstawowych. W tym roku młodych widzów czeka niezwykłe widowisko – poetycka walka Adama Mickiewicza i Juliusza Słowackiego. „Pojedynek Wieszczów. Gala Mistrzów Polskiego Romantyzmu” odbędzie się w dniach 8-10 listopada (godziny 10.00 i 12.00, łącznie sześć spektakli). Udział w tych wydarzeniach jest bezpłatny.
Od 8 do 30 listopada w ramach festiwalu można będzie zobaczyć także wystawę „Paderewski Superstar”. Ekspozycja została przygotowana na zamówienie XI Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy (2019) przez Justynę Szombarę i Annę Salamon z Instytutu Muzykologii Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Bilety koncertowe w cenie 40 zł są dostępne na stronie www.centrumpaderewskiego.pl. Więcej informacji dotyczących „Zaczarowanego świata Bogusława Kaczyńskiego” można znaleźć tutaj.
Obaj artyści święcą dziś triumfy na najważniejszych scenach świata. Operowe kreacje Andrzeja Filończyka podziwiać można m. in. w Operze Paryskiej czy londyńskiej Royal Opera House, Festiwalu Gioachina Rossiniego w Pesaro, a także w teatrach w Zurychu, Monachium, Rzymie i Toronto. Artysta dzielił scenę z takim gwiazdami wokalistyki jak Aleksandra Kurzak, Nadine Sierra, Julie Fuchs, Juan Diego Flórez czy Jonas Kaufman.
Michał Biel występuje zaś w najbardziej prestiżowych salach koncertowych m. in. Wigmore Hall w Londynie, Carnegie Hall, Alice Tully Hall w Nowym Jorku czy Operze Frankfurckiej. Regularnie współpracuje z kontratenorem Jakubem Józefem Orlińskim, z którym nagrał wydaną niedawno płytę Pożegnania.
Recital odbędzie się w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego. Podczas wieczoru usłyszymy Cykl „Dichterliebe” op. 48 Roberta Schumanna do słów Heinricha Heinego, pieśni Stanisława Moniuszki oraz arie operowe.
Bilety w sprzedaży od 4 listopada na stronie Polskiego Radia oraz godzinę przed koncertem w kasie Studia Koncertowego Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego.
Na naszej stronie internetowej używamy plików cookie, aby zapewnić Tobie najlepsze wrażenia, zapamiętując Twoje preferencje i powtarzające się wizyty. Klikając „Akceptuj wszystko”, wyrażasz zgodę na użycie WSZYSTKICH plików cookie. Możesz jednak odwiedzić „Ustawienia plików cookie”, aby wyrazić kontrolowaną zgodę.
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Funkcjonalne pliki cookie pomagają w wykonywaniu pewnych funkcji, takich jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.
Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.
Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób odwiedzający wchodzą w interakcję ze stroną internetową. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o wskaźnikach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.
Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania odwiedzającym odpowiednich reklam i kampanii marketingowych. Te pliki cookie śledzą odwiedzających w witrynach i zbierają informacje w celu dostarczania dostosowanych reklam.
Niezbędne pliki cookie są absolutnie niezbędne do prawidłowego funkcjonowania witryny. Te pliki cookie zapewniają anonimowe działanie podstawowych funkcji i zabezpieczeń witryny.