Pretty Yende 10 września 2023 roku wystąpi w Polsce już po raz trzeci – rok temu partnerowała barytonowi Arturowi Rucińskiemu w koncercie na scenie Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie, zaś w 2017 roku dała recital w Filharmonii Poznańskiej. Artystka urodziła się w 1985 roku w małej miejscowości Piet Retief w Republice Południowej Afryki. Jest laureatką głównych nagród na Międzynarodowym Konkursie Śpiewaczym Hansa Gabora Belvedere w Wiedniu (2009 rok), Międzynarodowym Konkursie Vincenza Belliniego (2010 rok) i Operaliach (2011 rok). Jej debiutancka płyta A Journey została w 2017 roku nagrodzona International Opera Award w kategorii Najlepsze Nagranie.
W 2013 roku zadebiutowała w nowojorskiej Metropolitan Opera w roli Hrabiny Adeli w operze „Hrabia Ory” Gioachina Rossiniego. Jej najbliższe angaże obejmują występy m. in. w Teatro Real w Madrycie, Teatro di San Carlo w Neapolu, Bayerische Staatsoper w Monachium, Staatsoper Unter den Linden w Berlinie, Royal Opera House w Londynie czy Opéra National de Paris. Repertuar śpiewaczki w ostatnich sezonach obejmuje m. in. główne role w operach „Juliusz Cezar w Egipcie” Jerzego Fryderyka Haendla, „Purytanie” Vincenza Belliniego, „Maria Stuarda” i „Córka pułku” Gaetana Donizettiego, „Rigoletto” i „Traviata” Giuseppe Verdiego, „Opowieści Hoffmana” Jakuba Offenbacha. Obecnie wraz z Javierem Camareną występuje w Wiener Staatsoper w roli Aminy w „Lunatyczce” Belliniego.
Dominik Sutowicz jest etatowym solistą Teatru Wielkiego im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu i Teatru Wielkiego w Łodzi, na którego deskach wykonuje główne partie w operach m. in. „Trubadur”, „Don Carlos” i „Aida” Verdiego, „Tosca”, „Madama Butterfly” i „Turandot” Giacoma Pucciniego, a także w operach Stanisława Moniuszki – „Halka”, „Straszny Dwór” i „Paria”.
W niedzielę, 10 września 2023 roku Pretty Yende wykona arie z oper „Lunatyczka” Belliniego, „Don Pasquale” Donizettiego „Traviata” Verdiego, „Romeo i Julia” Charlesa Gounoda, a partnerujący jej Dominik Sutowicz zaśpiewa arie z oper „Tosca” i „Turandot” Pucciniego oraz „Trubadur” Verdiego. Orkiestra Teatru Wielkiego w Łodzi pod batutą dyrektora muzycznego instytucji Rafała Janiaka będzie towarzyszyć solistom, a także wykona uwertury z oper „Don Pasquale” i „Moc przeznaczenia” Verdiego oraz muzykę baletową z „Fausta” Gounoda i Intermezzo z „Rycerskości wieśniaczej” Pietra Mascagniego. Koncert rozpocznie się o godzinie 19.00. Wydarzenie to zainauguruje zarazem nowy cykl pt. „Koncert z gwiazdą”, zainicjowany przez nową dyrekcję teatru.
Tegoroczna edycja wydarzenia, obok niezmiennie promowanej twórczości patrona – Karola Szymanowskiego, w sposób szczególny zestawia ją z muzyką wielkich tegorocznych jubilatów – Krzysztofa Pendereckiego oraz Henryka Mikołaja Góreckiego – w 90. rocznicę urodzin kompozytorów. IV Festiwal Szymanowski / Polska / Świat odbywa się w dniach od 15 września do 7 października 2023 roku.
Festiwal poprzedził prolog (3 września 2023), podczas którego Stuttgarter Kammerorchester wykonała pod batutą Jurka Dybała utwory Silvestrova, Szymanowskiego, Pendereckiego i Brahmsa. Inauguracja festiwalu to wydarzenie z udziałem Orkiestry i Chóru Filharmonii Krakowskiej pod batutą Alexandra Humali, który poprowadzi zespoły podczas wykonania „Trzech tańców op. 34” Henryka Mikołaja Góreckiego, „IV Symfonii Koncertującej op. 60” Karola Szymanowskiego z Tymoteuszem Biesem przy fortepianie oraz „Te Deum” Krzysztofa Pendereckiego na głosy solowe, chór i orkiestrę, powstałe z inspiracji wyborem papieża Jana Pawła II i jemu też dedykowane.
W wykonaniu tego dzieła udział wezmą soliści: Iwona Hossa – sopran, Anna Lubańska – mezzosopran, Rafał Bartmiński – tenor i Piotr Nowacki – bas. Sobotni koncert inaugurujący festiwal poprzedzi pierwsze w tym sezonie artystycznym spotkanie Dyskusyjnego Klubu Muzycznego „Wszystko gra”, prowadzonego przez Agnieszkę Malatyńską-Stankiewicz – 16.09 o godz. 16.30 w Sali Złotej. Gościem specjalnym spotkania będzie Teresa Chylińska, redaktor naukowy edycji źródłowo-krytycznej dzieł Karola Szymanowskiego, autorka monumentalnej monografii poświęconej kompozytorowi pt. „Karol Szymanowski i jego epoka”.
Podczas kolejnych koncertów tegorocznego festiwalu, na estradzie Filharmonii Krakowskiej wystąpią tak znakomici artyści, jak Kate Liu – laureatka III nagrody Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. F. Chopina w 2015 roku, wybitna interpretatorka mazurków Chopina, co potwierdzono nagrodą specjalną konkursu (pierwszy przed krakowską publicznością recital artystki – w niedzielę, 24 września 2023 o godz. 18.00), czy Polish Cello Quartet w składzie: Tomasz Daroch, Wojciech Fudala, Krzysztof Karpeta i Adam Krzeszowiec. W wykonaniu zespołu 3 października 2023 roku o godz. 19.30 usłyszymy preludia z opusu 1 i mazurki op. 50 Karola Szymanowskiego oraz utwory Fryderyka Chopina – w aranżacji na wiolonczele.
Podczas IV edycji festiwalu uczczony zostanie również jubileusz 80. urodzin profesora Krzysztofa Meyera. Z tej okazji, 30 września 2023 roku, o godz. 18.00 – Orkiestra Filharmonii Krakowskiej pod batutą Antoniego Wita w obecności jubilata wykona „Nokturn” i „Tarantelę op. 28” Karola Szymanowskiego oraz własne kompozycje Krzysztofa Meyera – Koncert na fortepian i orkiestrę op. 46 (w partii solowej Piotr Sałajczyk) i „Symfonię polską op. 57”.
Festiwal zamkną koncerty poprowadzone przez wybitnego dyrygent brytyjskiego, Paula Goodwina (6 i 7 października 2023 roku), pod dyrekcją którego Orkiestra Filharmonii Krakowskiej wykona „Mandragorę” Karola Szymanowskiego, „Il Piffero della Notte” na flet i orkiestrę Stanisława Skrowaczewskiego (w stulecie urodzin kompozytora) oraz „Ognistego ptaka” Igora Strawińskiego. W partach solo wystąpią Łukasz Długosz – flet oraz tenor Stanisław Napierała.
Wydarzenie jest kontynuacją cyklu koncertów klasycznych w Gminie Sarnaki, organizowanych z inicjatywy wójta Sarnak Grzegorza Arasymowicza. W ciągu ostatnich kilku lat w Sarnakach i Serpelicach wystąpili między innymi: śpiewaczki Małgorzata Długosz, Justyna Reczeniedi i Ewelina Szybilska, laureatka Teatralnej Nagrody Muzycznej imienia Jana Kiepury, skrzypaczka Kamila Wąsik-Janiak, tenor Łukasz Gaj i baryton Jakub Milewski – dyrektor artystyczny Mazowieckiego Teatru Muzycznego imienia Jana Kiepury w Warszawie. W tym roku gwiazdami koncertu w Serpelicach byli soliści Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie: Iwona Hossa i Adam Zdunikowski.
W Sarnakach zaśpiewają Ewa Biegas (mezzosopran), dziekan wydziału wokalno-aktorskiego Akademii Muzycznej w Katowicach, sopranistki: Zoya Petrova, solistka Opery Narodowej w Bratysławie, Joanna Szynkowska vel Sęk (sopran), Aleksandra Blanik (sopran, Akademia Muzyczna w Katowicach). Kwintet Orfeum wystąpi w składzie: Adam Zając (koncertmistrz, skrzypce), Ewa Zając (skrzypce), Krzysztof Meisel (altówka), Anna Matera (wiolonczela), Bogusława Suchanek (fortepian).
Koncert poprowadzą Magdalena Rudnik, dyrektor Gminnego Ośrodka Kultury w Sarnakach i Krzysztof Korwin-Piotrowski, dyrektor artystyczny Fundacji ORFEO w Warszawie i Festiwalu im. Bogusława Kaczyńskiego. Partnerami wydarzenia są: Samorząd Województwa Mazowieckiego, ORFEO Fundacja im. Bogusława Kaczyńskiego i Bialskie Centrum Kultury.
Informacje o artystach
Ewa Biegas, absolwentka Katowickiej Akademii Muzycznej w klasie prof. Jana Ballarina oraz wiedeńskiego Universität für Musik und Darstellende Kunst w klasie prof. Heleny Łazarskiej, laureatka wielu prestiżowych międzynarodowych konkurów wokalnych oraz stypendystka Rządu Austrii, Szwajcarskiej Fundacji Thyll-Dur i Rządu Rzeczypospolitej Polskiej. Profesor dr hab. Ewa Biegas jest od kilkunastu lat wykładowcą Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, a od 2019 pełni funkcję dziekana Wydziału Wokalno-Aktorskiego. Dokonała wielu nagrań dla Polskiego Radia. Współpracuje z Operą Krakowską, gdzie zaśpiewała wiele pierwszoplanowych partii, a podczas wieczoru inaugurującego otwarcie nowej siedziby śpiewała Joannę w „Diabłach z Loudun” Krzysztofa Pendereckiego.
Występowała także na deskach Teatru Wielkiego – Opery Narodowej, Opery Bałtyckiej, Opery Śląskiej, Teatru Wielkiego w Łodzi i Opery Nova w Bydgoszczy. W roku 2009 w Wiedeńskiej Kammeroper śpiewała partię Miss Wingrave w operze Benjamina Brittena „Owen Wingrave”. Śpiewała podczas światowej premiery „Missa pro pace” W. Kilara w St. Patrick Cathedral w Nowym Jorku oraz Musikvereins Goldener Saal w Wiedniu, biorąc udział w Gali Operowej z okazji wejścia Polski do Unii Europejskiej. Wykonała także „III Symfonię pieśni żałosnych” Henryka Mikołaja Góreckiego podczas Schlezwig-Holstein Musik Festival oraz VIII Symfonię Krzysztofa Pendereckiego pod dyrekcją kompozytora w Teatro del Maggio we Florencji.
10 lat temu zadebiutowała na deskach Opery w Montrealu partią Księżnej w operze Aleksandra Dworzaka „Rusałka” oraz Teatro Colon tytułową partią w operze „Hagith” Karola Szymanowskiego. W Buenos Aires wzięła także udział w projekcie muzycznym „Des Conocidos” w reżyserii Michała Znanieckiego, wykonując „Hymny” Szymanowskiego oraz cykl „Niebo w ogniu” Perkowskiego, natomiast w ramach projektu „Jutropera” uczestniczyła w realizacji „W poszukiwaniu Leara: Verdi”, wykonując partię Kordelii.
W 2015 debiutowała w tytułowej partii w „Tosce” Pucciniego w Operze Opavskiej, otrzymując nominację do Nagrody Muzycznej za najlepszą partię pierwszoplanową roku. W 2017 roku zadebiutowała partią Leonory w operze „Moc przeznaczenia” Verdiego w reżserii Tomasz Koniny, a w 2018 partią Silvy Varescu w operetce „Księżniczka Czardasza” Kalmana na deskach Opery Śląskiej. W tym samym roku wzięła udział w prapremierze opery Aleksandra Nowaka „Ahat Ili”, wcielając się w partię Ereszkigal. W 2017 roku odbyła tournée po Niemczech, wykonując Pasję wg św. Łukasza Krzysztofa Pendereckiego pod dyrekcją Antoniego Wita. W roku 2019 kreowała partię Tytanii w operze Purcela „The Fary Queen” na Festiwalu Muzycznym w Wunzhen w Chinach, a w roku 2020 tytułową partię Syreny w premierowej odsłonie opery Alka Nowaka, nagrodzonej Fryderykiem w 2020 roku.
Zoya Petrova, laureatka nagrody Fundacji ORFEO im. Bogusława Kaczyńskiego, śpiewaczka operowa i kompozytorka. Solistka Opery Narodowej w Bratysławie. Śpiewaczka wykonywała na scenie teatru rolę Donny Anny z „Don Giovanniego” Mozarta i rolę matki Łucji z opery „Piotr i Łucja” Miro Bázlika. Wystąpiła w roli Papageny w produkcji „Czarodziejskiego fletu” W. A. Mozarta w Schaffhausen (Szwajcaria). Była uczestniczką takich międzynarodowych festiwali jak: Allegretto Žilina (Słowacja); The Leos Janáček International Music Festival (Czechy); Festiwal Muzyczny w Krynicy-Zdroju (Polska); Music Fest Perugia (Włochy); Rencontres Artistiques (Francja). Oprócz scen europejskich sopranistka występowała w Azji w takich salach jak: Tokyo Opera City Hall (Japonia); The Symphony Hall w Osace (Japonia); Shanghai Baoli Grand Theater (Chiny); The Lotte Art Center w Seulu (Korea Południowa).
Jest laureatką międzynarodowych konkursów wokalnych, m.in.: Międzynarodowy Konkurs Wokalny im. J. Kiepury (Polska); Międzynarodowy Konkurs Wokalny im. Ady Sari (Polska); Międzynarodowy Konkurs Muzyczny im. A. Rossiniego CIMP (Włochy); Międzynarodowy Konkurs Wokalny im. Międzynarodowy Konkurs Wokalny Mikulasz Schneider-Trnavsky (Słowacja), International Music Competition „Czech and Slovak contest in USA” (USA). Zoya Petrova jest również laureatką międzynarodowych konkursów kompozytorskich. Wśród nich są: Oscar Reading International Oscar Reading International Competition for Performers and Composers; The Romanticism: Origins and Horizons International Competition for Performers and Composers. Utwory Zoyi były wykonywane przez Zagreb Chamber Orchestra (Chorwacja) i Slovenian Philharmonic Orchestra (Słowenia), Philharmonic Orchestra (Słowenia). Zoya Petrova była częstym gościem Radio Slovenija 1 (Słowenia); Radio Devin (Słowacja).
Joanna Szynkowska vel Sęk jest absolwentką Akademii Muzycznej w Poznaniu. Debiutowała na deskach Gliwickiego Teatru Muzycznego w roli Anniny w operetce „Noc w Wenecji” J. Straussa. Wykonywała partię Serpiny w „La Serva Padrona” Pergolesiego, Bastienne oraz Weltgeist w spektaklach „ Basten und Bastienne” oraz „Die Schuldigkeit des ersten Gebots” W. A. Mozarta w Krakowskiej Operze Kameralnej. W Poznańskim Teatrze Muzycznym wykonywała rolę Stasi w operetce „Księżniczka Czardasza” E. Kalmana. Grała rolę Lisy w „Krainie Uśmiechu” F. Lehara, Adeli w „Zemście Nietoperza” J. Straussa, Belindy w operze „Dydona i Eneasz” H. Purcela. Laureatka wyróżnienia oraz III nagrody na Ogólnopolskim Konkursie Wykonawstwa Muzyki Operetkowej i Musicalowej im. Iwony Borowickiej w Krakowie.
Aleksandra Blanik, urodziła się w Mikołowie, małym mieście na Śląsku. Przygodę ze śpiewem klasycznym rozpoczęła w wieku 14 lat. Pierwszych prywatnych lekcje śpiewu udzielał jej Dr hab. Jan Ballarin. W 2019 roku ukończyła Państwową Szkołę Muzyczną im. Mieczysława Karłowicza w Katowicach. Aktualnie studentka I roku, studiów magisterskich na wydziale wokalno-aktorskim w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. Studia magisterskie rozpoczęła w klasie dziekan wydziału wokalno-aktorskiego Prof. Dr hab. Ewy Biegas. Laureatka konkursów wokalnych, m. in.: I miejsce na VII Ogólnopolskim Konkursie Wokalnym im. Krystyny Jamroz w Kielcach, III miejsce na I Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Moniki Swarowskiej-Walawskiej w Krzeszowicach, Grand Prix na Międzynarodowym konkursie dla młodych muzyków „Nouvelles Étoiles” w Paryżu, Grand Prix na Międzynarodowym konkursie wokalnym w Wiedniu „International Viennese Spring Music Competition”. W kwietniu, tego roku wystąpiła na scenie wraz z orkiestrą w koncertowym wykonaniu opery „Don Giovanni” – W.A. Mozarta, śpiewając partię Donny Anny, pod batutą Maestro Alexandra Humali. Za wybitne osiągnięcia artystyczne otrzymała Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w 2018 i 2019 roku.
Do Konkursu przystąpiło 33 uczestników, ośmiu z nich zakwalifikowało się do finalnego trzeciego etapu. Jury obradowało w składzie: prof. Ewa Biegas, Przemysław Firek, dr Mariusz Kwiecień, prof. Marcin Nałęcz-Niesiołowski i dr Sebastian Perłowski. Pianistami konkursu byli Aleksander Teliga i Joanna Maria Steczek.
Koncert Galowy odbył się z towarzyszeniem Orkiestry Krakowskiego Syndykatu Kulturalnego pod batutą Marcina Nałęcza – Niesiołowskiego.
Pierwsze miejsce Grand Prix festiwalu i 15 000 zł zdobyła Magdalena Stefaniak, drugie miejsce z nagrodą 10 000 zł Joanna Kędzior, a trzecie, z nagrodą 5 000 zł Justyna Bujak
Podczas uroczystej inauguracji wydarzenia, 7 września 2023 roku w kościele seminaryjnym w Warszawie, zabrzmi „Mesjasz”, monumentalne oratorium skomponowane przez Händla w zaledwie 24 dni wczesną jesienią 1741 roku. Publiczność festiwalowa będzie miała rzadką okazję porównać język muzyczny tego arcydzieła ze stylem mistrza wypracowanym na gruncie opery. 17 września 2023 roku usłyszeć będzie można bowiem w inscenizowanej wersji koncertowej „Imeneo”, jeden z ostatnich dramma per musica w karierze kompozytora, napisany zaledwie kilkanaście miesięcy wcześniej.
Podczas festiwalu zaprezentowane zostaną inscenizacje trzech spośród ponad czterdziestu Händlowskich tytułów operowych. 21 i 22 września sceną zawładną pełni czaru i namiętności tytułowi bohaterowie opery „Acis I Galatea”, których szczęście przerywa okrutny cyklop Polifemus. Historię o miłości, cierpieniu i nieśmiertelności, zaczerpniętą z Owidiuszowych „Metamorfoz” opowiada słynąca z odważnych interpretacji reżyserka Natalia Kozłowska.
Zupełnie inny nastrój towarzyszy historii „Rinalda” opartej na epizodzie z „Jerozolimy wyzwolonej” Tassa wystawionej według koncepcji Jarosława Kiliana. Tę malowniczą inscenizację z intrygującą scenografią Doroty Kołodyńskiej będzie można obejrzeć 1 października.
Festiwal zwieńczą dwa przedstawienia o niezłomności „Rodelindy” – 7 i 8 października 2023 roku. Jedną z najznakomitszych Händlowskich partytur, która odniosła ogromny sukces na scenie King’s Theatre w 1725 roku, przeniósł na scenę Teatru Królewskiego dyrektor naszej instytucji Andrzej Klimczak. Podobnie jak podczas pozostałych festiwalowych wydarzeń, tak i tu znakomitym solistom towarzyszyć będzie Zespół Instrumentów Dawnych Polskiej Opery Królewskiej Capella Regia Polona, z dbałością o styl wykonawczy właściwy dla epoki baroku.
Więcej informacji na stronie Polskiej Opery Królewskiej.
Liang Wei zdobył aż 1080 róż od widzów. Otrzymał tytuł Kawalera de Crescendo. W pierwszej części wykonał utwór „Cisza dokoła” – arię Stefana z III aktu opery „Straszny dwór” Stanisława Moniuszki, zdobywając uznanie publiczności za wybór polskiego utworu, świetną dykcję i… podjęcie ryzyka. W drugiej części artysta zaśpiewał pieśń neapolitańską „Non ti scordar di me” Ernesta de Curtisa. Drugie miejsce publiczność przyznała Dawidowi Kwiecińskiemu (Polska) – 411 róż, trzecie – Jamesowi Daltonowi Caranowi (USA) – 260 róż. Specjalną nagrodę przyznała też orkiestra Opery na Zamku. Trafiła ona do Jaesunga Kima z Korei Południowej.
Wielki Turniej Tenorów to wydarzenie międzynarodowe. – Od samego początku forma Wielkiego Turnieju Tenorów nawiązywała do średniowiecznych turniejów rycerskich, w których konkurenci rywalizowali w walce o damę swego serca. Tu jednak zbrojny pojedynek zastąpiono orężem wokalnym, a rycerze-tenorzy konkurują ze sobą o jak najlepsze wykonanie pieśni. Kultywowane są dawne zwyczaje – podobnie jak przed wiekami zwycięzcę wybiera publiczność i jest on pasowany na rycerza. W uroczyście odczytanej laudacji składa przysięgę godnego wypełniania śpiewaczych obowiązków (m.in. obiecuje, że nie będzie uczestniczył w tandetnych przedstawieniach). Przed laty, zgodnie z etosem rycerskim, każdy tenor wybierał damę swego serca. W naszym turnieju wszystkie panie są damami serca, a rolę opiekunek tenorów pełnią książęce dwórki, które zbierają od publiczności głosy dla faworyta. Bez wątpienia Wielki Turniej Tenorów jest jednym z najciekawszych letnich wydarzeń kulturalnych w Polsce. To od początku do końca pomysł Opery na Zamku, który na stałe wpisał się w historię miasta – pisze Andrzej Wątorski w programie.
Liang Wei pochodzi z Jiangsu w Chinach. Jest absolwentem Uniwersytetu Nantong w Chinach i Akademii Muzycznej im. G. Verdiego w Turynie we Włoszech. Obecnie studiuje na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. Podczas studiów we Włoszech kształcił śpiew pod kierunkiem mezzosopranistki Silvany Silbano. Obecnie kształci się u sopranistki Doroty Radomskiej na warszawskim Uniwersytecie Muzycznym. Jako solista jest zapraszany do uczestnictwa w festiwalach i koncertach we Włoszech, Francji i w Kanadzie. Zdobył drugą nagrodę w Międzynarodowym Konkursie Wokalnym Chiny–Rosja, drugą nagrodę w Konkursie Wokalnym Uniwersytet Jiangsu w Chinach i pierwszą nagrodę w Międzynarodowym Konkursie Wokalnym w Hongkongu. Jest zwycięzcą konkursu Młody Artysta Opery XX wieku w Montrealu w Kanadzie i zdobywcą drugiego miejsca w Międzynarodowym Konkursie Sztuki Wokalnej im. A. Sari w Polsce. Jest młodym artystą Akademii Operowej Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie, a także teatrów muzycznych w Los Angeles w Stanach Zjednoczonych.
Muzeum w Nieborowie i Arkadii, Fundacja Trzy Trąby oraz Stowarzyszenie Polskich Artystów Muzyków – oddział warszawski serdecznie zapraszają na plenerowe wykonanie opery W. A. Mozarta „Czarodziejski flet”, które odbędzie się na dziedzińcu Pałacu w Nieborowie w sobotę 9 września 2023 roku o godz. 20.00. Wstęp na wydarzenie jest wolny.
„Czarodziejski flet” to najsłynniejsza opera Wolfganga Amadeusza Mozarta. To dzieło pełne wieloznacznej symboliki, do baśniowej opowieści Mozart dodał wątki wolnomularskie i tak „Czarodziejski flet” jest także (w szczególności dla wtajemniczonych) przypowieścią o przesłaniu metafizycznym. Helena Radziwiłłowa, założycielka ogrodu arkadyjskiego i właścicielka Nieborowa od 1783 roku należała do warszawskiej adopcyjnej loży masońskiej Dobroczynności. Ogród w Arkadii przepełniony symboliką masońską wpisywał się w idee Oświecenia, podobnie jak skomponowana przez Mozarta opera.
Plenerowe wystawienie „Czarodziejskiego fletu” realizowane w przestrzeni ogrodu i pałacu Radziwiłłów w Nieborowie to kontynuacja działań artystycznych zapoczątkowanych przez Muzeum w Nieborowie i Arkadii, Stowarzyszenie Polskich Artystów Muzyków – Oddział Warszawski oraz Fundację Trzy Trąby. Celem Fundacji jest udostępnianie kultury lokalnej i ogólnopolskiej publiczności.
W Nieborowie zrealizowano już cztery plenerowe produkcje. W 2018 roku był to „Faust” Antoniego Radziwiłła, w 2019 roku „Don Giovanni” Wolfganga Amadeusza Mozarta, a w 2021 roku „Goplana” Władysława Żeleńskiego, a w 2022 roku „Szarlatan” Karola Kurpińskiego. Za wydarzenia odpowiedzialna jest stała obsada realizatorów: Jitka Stokalska (reżyseria), dyrygentka – Marta Kluczyńska (kierownictwo muzyczne) i Orkiestra Pałacowa „La scoperta”. Projekcje multimedialne przygotowuje Piotr Majewski. Za kostiumy odpowiedzialna jest Maria Molęda, za scenografię Elżbieta Tolak, choreografię Alisa Makarenko.
W „Czarodziejskim flecie” udział wezmą m. in.: Jacek Szponarski (Tamino), Mateusz Kulczyński (Papageno), Julia Pliś (Pamina), Karol Skwara (Sarastro), Joanna Mikuła (Królowa Nocy), Anna Skobel (Papagena). Zaśpiewają soliści Dziecięcego Chóru ARTOS pod opieką Danuty Chmurskiej, Dyrektor Dziecięcego chóru ARTOS im. Władysława Skoraczewskiego, przy TW-ON, Chór CHOIR. W przedstawieniu arie wykonywane są po niemiecku, dialogi wygłaszane po polsku.
Przedstawienie odbędzie się 9 września 2023 roku o godz. 20.00.
Oboje zaproszeni artyści wyspecjalizowali się w rolach z oper kompozytorów włoskiego belcanto. Xabier Anduaga 10 września wystąpi w Polsce po raz pierwszy. Hiszpański tenor urodził się w 1995 roku w San Sebastian, tam również rozpoczął swoją muzyczną edukację. W 2016 roku wziął udział w prestiżowej Accademia Rossiniana w Pesaro, gdzie zadebiutował partią Belfiore w operze „Podróż do Reims” Gioachina Rossiniego. Dwa lata później, w 2018 roku zdobył Grand Prix w konkursie Montserrat Caballé, a w 2019 roku został laureatem pierwszej nagrody na konkursie Operalia w dwóch kategoriach – ogólnej i Zarzuela. W 2021 roku uzyskał International Opera Award dla najlepszego młodego śpiewaka.
Wiosną 2023 roku debiutował w The Metropolitan Opera partią Nemorina w „Napoju miłosnym” Gaetana Donizettiego, a jego najbliższe angaże obejmują występy m. in. w Wiener Staatsoper, Teatro Real w Madrycie, Deutsche Oper Berlin, Bayerische Staatsoper w Monachium, Royal Opera House w Londynie czy Teatro di San Carlo w Neapolu. Repertuar śpiewaka w ostatnich sezonach obejmuje m. in. główne role w operach „Lunatyczka” i „Purytanie” Vincenza Belliniego, „Łucja z Lammermoor”, „Córka pułku” i „Anna Bolena” Gaetana Donizettiego, „Rigoletto” i „Traviata” Giuseppe Verdiego.
Joanna Woś z Teatrem Wielkim w Łodzi związana jest od początków swojej kariery, debiutowała na deskach tej sceny tytułową rolą w operze „Łucja z Lammermoor” Donizettiego, a na przestrzeni lat łódzcy melomani mogli podziwiać jej kreacje m. in. w „Purytanach” i „Normie” Belliniego, „Marii Stuardzie”, „Annie Bolenie” i „Lukrecji Borgii” Donizettiego oraz „Rigoletcie” i „Traviacie” Verdiego. W tej ostatniej operze wystąpi także w zaplanowanej na luty przyszłego roku nowej produkcji teatru.
W niedzielę, 10 września 2023 roku artyści wystąpią w duetach z „Łucji z Lammermoor” i „Traviaty”, Xabier Anduaga zaśpiewa arie z „Napoju miłosnego”, „Córki pułku”, „Rigoletta”, „Łucji z Lammermoor” oraz z opery „Marta, czyli kiermasz w Riczmondzie” Friedricha von Flotowa, a Joanna Woś wykona dwie wielkie arie z „Traviaty” i z „Purytanów”. Orkiestra Teatru Wielkiego w Łodzi pod batutą dyrektora muzycznego instytucji Rafała Janiaka będzie towarzyszyć solistom, a także wykona uwertury z oper „Don Pasquale” i „Moc przeznaczenia” Verdiego oraz introdukcję z udziałem chóru „Percorrete le spiagge vicine” z „Łucji z Lammermoor”. Koncert rozpocznie się o godzinie 19.00. Wydarzenie to zainauguruje zarazem nowy cykl koncertów pt. „Koncert z gwiazdą”, zainicjowany przez nową dyrekcję teatru.
Dwa dni wcześniej, w piątek 8 września o godzinie 19.00 na przylegającym do teatru placu Dąbrowskiego odbędzie się skierowany do szerokiego grona odbiorców koncert„Opera Łódź Opener”. W programie wydarzenia znajdą się utwory m. in. Georgesa Bizeta, Manuela de Falli czy Astora Piazzolli. Wystąpią dwie mezzosopranistki – Aleksandra Opała i Małgorzata Walewska oraz tenor Rafał Bartmiński, a na akordeonie zagra Mario Stefano Pietrodarchi. Chór i Orkiestrę Teatru Wielkiego w Łodzi poprowadzi młoda, uznana dyrygentka Marta Kluczyńska. Wstęp na wydarzenie jest bezpłatny.
Wielki Turniej Tenorów to wydarzenie międzynarodowe odbywające się od przeszło dwudziestu lat. Koncert wokalnych popisów nazwą nawiązuje do tradycji dworskich zawodów. Nie ma w nim profesjonalnego jury, a zwycięzcę wybiera publiczność, każdy widz nagradza swojego faworyta różą. Śpiewak, który zdobędzie ich najwięcej zostaje turniejowym zwycięzcą.
To będzie niezwykły wieczór ze wspaniałą muzyką, ariami, fragmentami operetek, pieśniami neapolitańskimi – znanymi i lubianymi nie tylko przez miłośników muzyki klasycznej. Także i w tym roku tenorzy z całego świata zabrzmią pełnym głosem, w pięknym amfiteatrze.
Jacek Jekiel, dyrektor Opery na Zamku w Szczecinie powiedział podczas konferencji prasowej: – To niezwykła, rozpoczęta przez Warcisława Kunca formuła, w której nie ma profesjonalnej grupy jurorów, tylko jest kilka tysięcy widzów. Obliczyłem największe jednorazowe zamówienie róż w Polsce: to 2700 kwiatów. To pokazuje też, że nasza formuła ma swoich naśladowców. Wymyślają inne kwiaty, inne śpiewanie, ale to nasza ich zachęciła. Dlaczego? Bo najchętniej śledzimy te wydarzenia, których jesteśmy aktywnym uczestnikiem. My decydujemy, kto wygra. Dlatego te emocje sięgają zenitu. To fantastyczny przykład, jak wielka sztuka zderza się z lifestyle’m. Powinniśmy takich imprez więcej organizować, którzy na co dzień nie przychodzą do takich instytucji jak Filharmonia czy Opera.
Uczestnicy 23. Wielkiego Turnieju Tenorów (wg kolejności alfabetycznej):
1. James Dalton Caran, USA
2. Dimo Georgiev, Bułgaria
3. Jaesung Kim, Korea Południowa
4. Sang Jin Kim, Korea Południowa
5. Dawid Kwieciński, Polska
6. Albert Memeti, Polska / Chorwacja
7. Liang Wei, Chiny
8. Shahram Yazdani, Iran / Niemcy
Kolejność występu tenorów nastąpiła w drodze losowania. Rozpocznie Shahram Yazdani.
Orkiestrą Opery na Zamku w Szczecinie zadyryguje Jerzy Wołosiuk. Koncert poprowadzą Iwona Gacparska i Andrzej Wątorski.
W koncertach udział wezmą wybitni wokaliści i instrumentaliści specjalizujący się w wykonawstwie muzyki dawnej. Usłyszymy dzieła twórców pochodzących z dwóch konkurujących ze sobą ośrodków gospodarczych: Republiką Wenecką (Antonio Vivaldi i Antonio Lotti) i Związkiem Hanzeatyckim (Georg Friedrich Händel i Dietrich Buxtehude).
8 września 2023 roku o godz. 20.00, w pięknej Sali Kolumnowej Uniwersytetu Warszawskiego oraz 9 września 2023 roku o godz. 18.00, w Auli Małachowianki w Płocku odbędzie się koncert „Händel & Vivaldi”. Wystąpią: Anna Radziejewska (mezzosopran) i Jakub Foltak (kontratenor). Zespół instrumentów dawnych Royal Baroque Ensemble poprowadzi Lilianna Stawarz.
Koncert „Lotti & Buxtehude” będzie miał miejsce 6 września 2023 roku o godz. 20.00 w warszawskiej Archikatedrze św. Jana oraz 10 września w płockiej Katedra Wniebowzięcia NMP o godz. 19.30. Wystąpią: Wiktoria Oskroba (sopran) oraz Anna Radziejewska (mezzosopran). Orkiestrę Royal Baroque Ensemble oraz Chór Collegium Musicum Uniwersytetu Warszawskiego poprowadzi Andrzej Borzym junior.
Organizatorem festiwalu „Dramma per musica” jest Stowarzyszenie Miłośników Sztuki Barokowej. Organizacja skupiająca artystów, ludzi sztuki i nauki, których pasją jest sztuka baroku. Działa od 2012 roku. Prezesem Stowarzyszenia jest prof. dr hab. Lilianna Stawarz, wybitna polska klawesynistka i kierownik muzyczny, zaś wiceprezesem dr hab. Anna Radziejewska, światowej klasy solistka operowa. Celem działalności jest popularyzacja sztuki, w szczególności związanej z tradycją baroku.
Zrealizowana w 2014 roku inscenizacja „Agrypiny” George’a Friedricha Händla, wystawiona w reżyserii Natalii Kozłowskiej i muzycznym kierownictwem Liliany Stawarz w Teatrze Królewskim w warszawskich Łazienkach Królewskich została nominowana do nagrody Koryfeusz Muzyki Polskiej w kategorii Wydarzenie Muzyczne Roku 2014. Śpiewali w niej: Anna Radziejewska, Barbara Zamek, Wojtek Gierlach, Bartosz Rajpold, Michał Sławecki, Artur Janda, Jakub Józef Orliński i Hubert Zapiór, rejestrację można zobaczyć w Ninatece, platformie internetowej, na której udostępniane są zasoby Narodowego Instytutu Audiowizualnego.
W 2015 roku powstał Festiwal Oper Barokowych. Podczas 5 edycji zaprezentowane zostały premiery takich dzieł, jak m. in. „Orlando” (także dostepny w Ninatece) i „Alcina” George’a Friedricha Händla oraz „Farnace” Antonio Vivaldiego.
Przy stowarzyszeniu powstała orkiestra Royal Baroque Ensemble, prowadzona przez Liliannę Stawarz. Od 2013 roku stała współpraca artystyczna i impresaryjna łączy Stowarzyszenie z Chórem Collegium Musicum Uniwersytetu Warszawskiego.
Pełen program znajduje się tutaj. Na stronie wkrótce zostanie też podana informacja o możliwości nabycia biletów.
Na naszej stronie internetowej używamy plików cookie, aby zapewnić Tobie najlepsze wrażenia, zapamiętując Twoje preferencje i powtarzające się wizyty. Klikając „Akceptuj wszystko”, wyrażasz zgodę na użycie WSZYSTKICH plików cookie. Możesz jednak odwiedzić „Ustawienia plików cookie”, aby wyrazić kontrolowaną zgodę.
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Funkcjonalne pliki cookie pomagają w wykonywaniu pewnych funkcji, takich jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.
Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.
Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób odwiedzający wchodzą w interakcję ze stroną internetową. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o wskaźnikach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.
Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania odwiedzającym odpowiednich reklam i kampanii marketingowych. Te pliki cookie śledzą odwiedzających w witrynach i zbierają informacje w celu dostarczania dostosowanych reklam.
Niezbędne pliki cookie są absolutnie niezbędne do prawidłowego funkcjonowania witryny. Te pliki cookie zapewniają anonimowe działanie podstawowych funkcji i zabezpieczeń witryny.